AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #1 Skrevet 4. desember 2011 Skal jeg la være å spare i BSU pga dette?
altflyter Skrevet 4. desember 2011 #2 Skrevet 4. desember 2011 Klart du bør spare så mye du kan uansett. Penger spart er penger tjent. Du får jo skattelette for dem uansett og... hvorfor skal du ikke spare?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #3 Skrevet 4. desember 2011 Klart du bør spare så mye du kan uansett. Penger spart er penger tjent. Du får jo skattelette for dem uansett og... hvorfor skal du ikke spare? Jeg tenker på om det blir finanskrise og boligkrakk, slik som på 80-tallet (jappetia) da forsvinner vel alle sparepengene og pengene blir ikke verdt så mye?
altflyter Skrevet 4. desember 2011 #4 Skrevet 4. desember 2011 Husk at du er beskyttet inntill en viss grad. At pengene forsvinner er bare en bekymring du trenger å ha om du har flere millioner på bok... Vi er nok bedre rustet til å takle en slik krise i dag enn den gang...
Zzyzx Skrevet 4. desember 2011 #5 Skrevet 4. desember 2011 Jeg tenker på om det blir finanskrise og boligkrakk, slik som på 80-tallet (jappetia) da forsvinner vel alle sparepengene og pengene blir ikke verdt så mye? Denne skjønner jeg ikke helt logikken i, altså. Sparepengene er jo der, de. Hva hadde du ellers tenkt å gjøre med dem for å unngå tap? Bruke dem opp? Hvis dette scenarioet skal slå til så vil jo de pengene miste verdi uansett hvor de er. Og som Altflyter er inne på, du er dekket av bankgarantifondet(?) for opp til to millioner. Legg til 4000 "gratis" kroner fra skattefordelen, så er jo ikke dette noe å lure på i det hele tatt.
Østlandet Skrevet 4. desember 2011 #6 Skrevet 4. desember 2011 Merkelig trådstart. Hva i all verden mener du egentlig med dette?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #7 Skrevet 4. desember 2011 TS her! Jeg lurer på om pengene mine blir lite verdt om det skjer noen i finansverdenen som børskrakk - tenker på det som skjedde på 30-tallet i USA da mange tok selvmord og hoppet ut av skyskraperene. Og i tyskland lot de pengemaskinen lage penger for fullt, og de tyske pengene var så lite verdt at selv om man kom en en trillebår med penger, så fikk man kanskje bare en brødskalk i butikken... Man kunne jo sy lappeteppe av pengene, eller bruke det til brensel. Burde jeg heller invistere pengene i bolig? Eller er det farlig å kjøpe bolig, itilfelle boligkrakk?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #8 Skrevet 4. desember 2011 Om du har penger i banken eller tar de ut er de jo verdt like mye. Dersom du investerer i bolig nå så vil pengen alikevel synke i verdi da en bolig mest sannsynlig koster enda mer igjen (i antall kr, ikke verdi) enn det er nå.
Inx Skrevet 4. desember 2011 #9 Skrevet 4. desember 2011 Sparing i BSU er gyldent fordi du får 20% avkastning i form av skattefradrag, det finnes ingen annen investering som er så sikker og gir samme avkastning... Så ja, spar i BSU. Om det blir boligkrakk og du har stort bankinnskudd ligger du jo godt an for å kunne gjøre et godt kjøp fra en eller annen gjeldsslave. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #10 Skrevet 4. desember 2011 Om du har penger i banken eller tar de ut er de jo verdt like mye. Dersom du investerer i bolig nå så vil pengen alikevel synke i verdi da en bolig mest sannsynlig koster enda mer igjen (i antall kr, ikke verdi) enn det er nå. Den skjønte jeg ikke ... la oss si at jeg har 1 mill på bok, og kjøper meg en leilighet til 2 mill, men må låne 1 mill av banken. Så blir det plutselig boligkrakk! Vil pengene bli mindre verdt - altså, om jeg kjøpte en leilighet til 2 mill, så vil leilgheten plutselig bare være verdt 1 mill ... ? Og det lånet jeg tok opp på 1 mill vil bli et veldig stort lån?
Inx Skrevet 4. desember 2011 #11 Skrevet 4. desember 2011 Den skjønte jeg ikke ... la oss si at jeg har 1 mill på bok, og kjøper meg en leilighet til 2 mill, men må låne 1 mill av banken. Så blir det plutselig boligkrakk! Vil pengene bli mindre verdt - altså, om jeg kjøpte en leilighet til 2 mill, så vil leilgheten plutselig bare være verdt 1 mill ... ? Og det lånet jeg tok opp på 1 mill vil bli et veldig stort lån? I dette tilfellet du skisserer vil jo pengene være mere verdt (i hvert fall målt i boliger) - en leilighet som før kostet 2 mill koster nå bare 1 mill...
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #12 Skrevet 4. desember 2011 I dette tilfellet du skisserer vil jo pengene være mere verdt (i hvert fall målt i boliger) - en leilighet som før kostet 2 mill koster nå bare 1 mill... Den må du utdype litt ... jeg ville heller tro at en leilighet som for 10 år siden kostet 2 mill, vil koste 7-8 mill i dag.
Inx Skrevet 4. desember 2011 #13 Skrevet 4. desember 2011 Den må du utdype litt ... jeg ville heller tro at en leilighet som for 10 år siden kostet 2 mill, vil koste 7-8 mill i dag. Jeg tror du troller, så jeg gidder ikke.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #14 Skrevet 4. desember 2011 Jeg tror du troller, så jeg gidder ikke. Jeg kan ikke skjønne at en leilighet, som før kostet 2 mill, vil koste 1 mill idag ...
Inx Skrevet 4. desember 2011 #15 Skrevet 4. desember 2011 Jeg kan ikke skjønne at en leilighet, som før kostet 2 mill, vil koste 1 mill idag ... Men det gjør den jo ikke heller. Boligprisene i Norge har jo stort sett gått opp, opp, opp med et lite fall i 2008/2009. Men om det var slik at man tidligere måtte betale 2 mill for en gitt leilighet og så et år senere kunne få den samme leiligheten for 1 mill (uten at leiligheten er forringet selvsagt) så er jo pengene mere verdt. 1 mill i dag kan kjøpe det som før kostet 2 mill = pengene mere verdt (målt i boliger). 1
Lilypond Skrevet 4. desember 2011 #16 Skrevet 4. desember 2011 Ingen kan forutse hva som kommer til å skje i markedet med sikkerhet, den personen ville isåfall vært ekstremt rik. Sannsynligheten for at pengene dine blir betydelig mindre verdt når du sparer de, ved at vi opplever samme type ekstrem inflasjon som Tyskland på 20-tallet som nevnt over, er tilnærmet ikke-eksisterende. I så tilfelle vil jo også investeringer i eiendom være mer verdifullt. Alternativt med forbruk idag framfor sparing gir deg ikke noe i lengden. Den type situasjon vil heller ikke oppstå brått. Med en styringsrente på 2-tallet ville jeg ikke bekymret meg for dette foreløpig. Når det gjelder sannsynligheten for et boligkrakk tror jeg personlig at dette er mest ønsketenkning. Om det skulle forekomme, så er det vel nesten enda et argument for å spare i BSU, og kunne kjøpe på bunn. Likevel mener jeg at boligprisene, iallfall på Østlandet og i byene, er drevet av at tilbudet er for lite i forhold til etterspørselen. Prisene kan kanskje stagnere noe ved en ny finanskrise, men at de faller betydelig er nok tvilsomt. Du vil neppe tape på investering i eiendom. Så ja, for å svare på det du opprinnelig spurte om; det er vits å spare i BSU. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå