Gå til innhold

Når bruker vi i og på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når bruker vi i og på? Hva er regelen der?

Vi sier jo både i fjellet og på fjellet...

I østlandet eller på østlandet ...

Som regel sier jeg rett, men noen ganger, når jeg skriver, blir jeg litt usikker ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På fjellet, på østlandet.

I skogen. På skogen blir jo helt feil :sjenert:

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke helt hvordan man kan være i fjellet med mindre fjellet er hult. Jeg ville sagt PÅ fjellet.

Har aldri hørt noen si i Østlandet.

• Liker 2
Skrevet

Hvis man er "i fjellet", driver man med fjellklatring.

• Liker 2
Skrevet

Jeg et på skogen, da betyr det at man jobber der. Ellers er man i skogen. Både i og på fjellet går.

Men ikke i østlandet nei.

Skrevet

Trenger ikke drive klatring for å være i fjellet. I min dialekt så betyr det at man er der for noen dager, ikke bare en liten fjelltur. Helst ville vi brukt inni fjellet da.

Skrevet

Det er ingen regler for dette i forhold til stednavn, bare dialektal sedvane, og en del tendenser, som har mange unntak.

Når det gjelder steder som fjellet osv står det litt om det her, men det vil også være dialektale varianter: http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/I_eller_paa/

Konkret betyr i «inne i» (på stedet) eller «inn i» (til stedet), mens på betyr «på overflaten av, oppe på» (på stedet) eller «opp på» (til stedet). Forholdet mellom tilsteds- og påstedsbetydning er slik at når man bruker en av preposisjonene til å angi retningen for en bevegelse, kan man med samme preposisjon beskrive den tilstanden som er resultat av bevegelsen.

"I fjellet" tolker jeg som at man egentlig sier "i fjellheimen" og at man ikke snakker om et spesifikt fjell.

Ofte brukes på der en lokalitet er knyttet mer konkret til praktisk bruk, altså når det befinner seg eller foregår noe bestemt der:

Slik at feks "på skogen" indikerer at man utfører arbeid av noe slag, fremfor å bare være "i skogen".

• Liker 1
Gjest Herr Drue
Skrevet

Når det kommer til kvinneguiden sier jeg "på kvinneguiden". Det faller meg naturlig inn - det kan ha noe med at jeg snakker om alle nettsteder med "på".

Skrevet

Det er en regel når det kommer til steder. Ligger det ved sjøen er det i, og på innlandet er det på. I Oslo, i Bergen, i Stavanger. På Lillehammer, på Oppdal, på Røros etc.

Man sier jo "jeg skal se i guiden", ikke "jeg skal se på guiden", så kvinneguiden er også i sånn sett. Men det er jo en Internettside, og man sier jo "på internett", "på internettsiden" osv, så jeg tror faktisk det blir på! "på Kvinneguiden-sida!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er PÅ KG på samme måte som at jeg er PÅ internett. Jeg er jo ikke inni ;)

Angående stedsnavn sier man stort sett "i" om byer og tettsteder, men det finnes noen unntak. "På Steinkjer", f.eks.

Skrevet

Der skrev jeg litt feil. Oppdal blir i, siden det er en dal. Samme med i Stjørdal, i Hallingdal etc.

Skrevet

Der skrev jeg litt feil. Oppdal blir i, siden det er en dal. Samme med i Stjørdal, i Hallingdal etc.

Auauau, nei! PÅ Oppdal og På Stjørdal (schørddarn, som det uttales). Jeg er en stakkars trønder som er nødt til å høre på disse feilene om og om igjen ;)

• Liker 1
Skrevet

Filippinene da? I eller på?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

På Fillipinene...

Ellers kan jeg også si at jeg skal "gå i fjellet", men da er det selvfølgelig ikke snakk om et spesifikt fjell.

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

For meg blir I filippinene mest riktig. Men det er visst ikke riktig. :fnise:

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Fillipinene er vel en øy (flere øyer :klo:) og de fleste øyer er på, med unntak av Australia som i tillegg er et kontinent og derfor bli i.

Gjest badeand1
Skrevet

Lærer man I og på regelen på skolen?

Jeg har aldri lært den hvertfall. :S Sier bare det som høres riktig ut, jeg.

• Liker 1
Skrevet

Det er en regel når det kommer til steder. Ligger det ved sjøen er det i, og på innlandet er det på.

Det stemmer ikke.

Vi sier i Trondhjem (ved sjøen), men på Frøya (også ved sjøen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...