AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Det har seg slik at jeg har en jobb som krever at jeg må være borte fra mandagskveld til onsdagsmorgen en gang i måneden. Jeg har en katt som trives veldig godt med å være inne, og når jeg må reise, så er han inne - hjemme alene. Setter selvfølgelig frem masse mat og vann før jeg drar. Synes dere dette er greit? Det hender seg at jeg får min bror til å stikke innom, men det er ikke alltid han har tid..
Shalimar Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 At katten er hjemme alene en dag eller to har ingenting å si. Den sover vel for det meste da. Tror ikke de oppfatter tid sånn som oss, at de tror at noe er galt hvis eieren ikke er hjemme en dag.
Orchideae Skrevet 3. desember 2011 #3 Skrevet 3. desember 2011 Dette tror jeg ikke katten tar skade av, så lenge den har mat og drikke. Bare pass på at den har masse. Ellers kan du jo få noen til å dra innom bare for å hilse på den og se etter at det er mat og bytte vannet?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #4 Skrevet 3. desember 2011 Ja jeg prøver å få noen til å dra innom når jeg er borte, men det er ikke alltid det går. Jeg har venner som kunne ha passet han, men jeg tror at han har det bedre hjemme enn å bli flyttet til et annet sted for kun et par dager. Det er også mulig å ha han med til brakka der jeg jobber, men han blir så stresset av å kjøre bil, og så må jeg jo jobbe når jeg er der. Er litt letta over at flere skriver det virker greit. Det hadde jo vært noe annet om han hadde vært ute alene hver gang jeg reiser. Katten virker like lykkelig når jeg kommer hjem som når jeg drar
Gjest Lille-pus Skrevet 3. desember 2011 #5 Skrevet 3. desember 2011 (endret) Første gang jeg måtte ta sjansen på å la mine 3 være alene hjemme mer enn 8-10 timer var jeg ganske så på tuppa. Sørget for at de hadde masse mat, flere vannkopper med friskt vann, ny svær dokasse med tak (i tillegg til de normale to dokassene). Og så resiste jeg tidlig om morgenen den ene dagen.... og kom hjem på kvelden dagen etter. Alt var helt ok da jeg kom hjem igjen. Det var selvsagt spist litt mat, og blitt drukket litt mer vann enn jeg kanskje hadde trodd. Dokassene var brukt. Med tre stk. tror jeg jeg neste gang skal kjøpe en drikkefontene (typen som tar 3 liter), vesentlig fordi det fordamper jo litt vann også. Konklusjon; det blir mye soving mens mennesket er borte. Det merkes best på at det nok spises litt mindre enn det eller gjør. Sørg for mye vann (ta høyde for at pus kan leke bort en vannkopp, og at det fordamper en god del vann nå når vi fyrer litt inne og luften da blir tørr). Et minimum på to gode store dokasser ville jeg nok sørge for å ha om jeg var deg. Alle forutsetninger tatt for at du ikke har en av dem som nekter å gå på kassen om kassen ikke er gjort gullende ren siden forrige besøk). Jeg tror dette vil gå helt godt. Enig i at det nok blir mere stress å reise med bil for å være borte så kort tid. Endret 3. desember 2011 av Lille-pus
Tulling Skrevet 3. desember 2011 #6 Skrevet 3. desember 2011 Det er litt lenge, men det ikke så ofte da. Så katten tar nok ikke skade av det + du har jo noen som ser til den i blandt.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #7 Skrevet 3. desember 2011 Hehe, det hadde nok gått dårligere hadde det vært 3 katter ja. Han har vært alene uten besøk to ganger allerede. Det har vært mye mat og vann igjen i skålene hans, og han har vært flink og brukt dokassa. I tillegg så får han tilgang til soverommet mitt når han er hjemme alene. Det får han aldri ellers, og når jeg kommer hjem ligger han alltid og strekker på seg i senga mi Det virker altså som katten ikke tar skade av det, men tenkte at jeg måtte spørre noen av dere som har litt mer peiling det hender seg jo at dere vet mye som jeg ikke vet. Takk for alle svar!
Gjest Lille-pus Skrevet 3. desember 2011 #8 Skrevet 3. desember 2011 Skulle jeg våge meg på et tips så måtte det kanskje være at du ha 2 dokasser og ekstra vann
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #9 Skrevet 3. desember 2011 Har massevis av ekstra vann har også to dokasser, men kun en i bruk. Kan ta frem den andre til neste gang og se hvordan han reagerer
Orchideae Skrevet 3. desember 2011 #10 Skrevet 3. desember 2011 Synes det høres ut som om pusen din koser seg alene hjemme jeg.
bobbi Skrevet 3. desember 2011 #11 Skrevet 3. desember 2011 Vi har også latt katten vår være hjemme alene to dager...hvis vi skulle være borte lenger har vi fått noen til å dra innom hver eller annenhver dag Vår katt har aldri virket som han har tatt noen skade av å være hjemme et par dager alene...men ville aldri latt han være lenger alene, han er så sosial
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #12 Skrevet 4. desember 2011 I følge Mattilsynet skal katter ha tilsyn to ganger om dagen. Hva om katten blir syk? Men, den er jo i det minste inne da, verre med dem som stenger katten ute i all slags vær. Da er det jo også sjans for at andre katter stjeler maten, så ens egen pus går sulten. (Det er ofte da de legger ut på vandring og blir borte..) Har du vurdert en katt til? Da har de selskap av hverandre vet du...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå