Sophia. Skrevet 3. desember 2011 #1 Del Skrevet 3. desember 2011 Har bodd i Stavanger i et par måneder nå, og blir bare mer og mer frustrert. Omtrent alle skriver jo på dialekt (og uten store bokstaver)! Dialekten er jo fin den, men trenger de å skrive sånn også? Til og med min godt voksne sjef (og kollegaer, for den saks skyld) skriver sånn på meldinger. Lurer bare på hvorfor det er så utbredt her nede. Føler absolutt alle skriver på dialekt, det er ikke sånn der jeg kommer fra! Noen som har en forklaring? Og så en annen ting jeg må nevne i samme slengen: Har blitt snakket engelsk til tre ganger (av bussjåfører og butikkansatte). Snakker klar og tydelig bergensdialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hecubaa Skrevet 3. desember 2011 #2 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) De er vel bare veldig stolte av dialekten sin Dessuten er det jo ofte sånn at hvis man "oversetter" dialekten til bokmål så blir noe av meningen/budskapet/humoren osv. borte, og dialekten der har en del særegne ord og uttrykk.. Endret 3. desember 2011 av Hecubaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hecubaa Skrevet 3. desember 2011 #3 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) - Endret 3. desember 2011 av Hecubaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophia. Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 3. desember 2011 Ja, det kan jo godt være det er det som gjør det - ble bare litt overrasket når til og med sjefen min skrev sånn. Men kanskje de bare er veldig stolte av dialekten sin, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linvei Skrevet 3. desember 2011 #5 Del Skrevet 3. desember 2011 Heheh.. Sånn er det bare. Aner ikke hvorfor. Er ifra Stavanger selv, men etter å ha bodd i Oslo i 2 år nå så er jeg vel kanskje kurert.. Når det kommer til hvorfor folk snakker engelsk til deg så har jeg absolutt ingen aning. Haha.. Merkelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 3. desember 2011 #6 Del Skrevet 3. desember 2011 Dette kåseriet, av Per Inge Torkildsen, liker jeg veldig godt. Det at han skriver på dialekt, og leser den selv på dialekt, gjør at den blir veldig morsom Det e farligt med bøger! Bøger e någe svineri. Bøger e någe søppel. Har du ei bog, så e det nok. Bøger e fodle av sånne små, uforståelige bogstavar, sånne svarte prikkar så av og te har ein ekstra prikk eller runding øve seg, eller ein streg tvers igjønå. Hvis det ikkje hadde vært for disse bogstavane så hadde det vært heilt greit med bøger. For bøger kan ver greie te å pressa planter i, oppbevare glansbildene dine i, eller trø på når du ska ha tag i den øverste teboksen. I tillegg kan bøger brugas te å servera pizzastykker på, og bøger kan spikras opp på veggen, som dekorasjon. Personligt har eg hatt glede av å bruga bøger som våben. Hvis du treffe ein person rett i baghåvet med ei skikkelige innbunden bog så kan du ta livet av vesenet. Det e imidlertid viktigt, hvis bøger ska brugas som våben, at det e innbundne bøger (ei hefta lefsa vil maksimalt svimeslå offeret), og at de hives med ryggen fysst, for å unngå blafring i kastet, ein ustrukturerte kastbane og et lide markant treff. Dostojevski og James Joyce kan anbefalas. Det dummaste du kan gjør med bøger e å prøva å lesa de. La meg få poengtera dette ein gang te: Ikkje les bøger. Personligt har eg lest tusenvis av bøger, og eg angre bittert på det. For når du fysst har blitt hekta så e det mesten umuligt å slutta. Eg starta, heilt uskyldigt, med "Hardy-guttene". Eg meine, adle gjorde det, og der va ingen så fortalte oss at det kunne ver skadeligt. Hadde eg visst det eg vett nå, så hadde eg aldrig begynt. For før eg visste ordet av det så hadde eg vikla meg inn i Hamsun og Kielland, og eg begynte å vanka på mystiske pøbbar og barar kor eg havna i gjengar så va ennå lenger nere enn meg. Itte korte tid begynte eg å stjela pengar av foreldrene mine, for å gå på Mammut-salg. Eg bar hjem svære plastpåsar med skadelige bøger, eg sov ikkje om nettene, og plutseligt va eg medlem av ein bogklubb. Om nettene, av og te, så blei eg så hekta at eg ikkje klarte å legga bogå vekk, eg bare måtte ble ferige. Eg kom for seint på jobben, og eg klarte ikkje å konsentrera meg om arbeidet. Eg melde meg inn i ein lesesirkel, uden at eg forstod korfor. Huset mitt såg du så et udbomba bibliotek, og eg måtte ha komplette seriar med Ambjørnsen, Hoffmann, Mankell, Fosse, Staalesen, Fossum, Hovland og eg vett ikkje kem. Sjefen trua med å gje meg sparken hvis eg ikkje melde meg inn i AA (Anonyme Alfabetar). Nå går det litt bedre. Eg e nere i 6-8 bøger i ugå, og det e stort sett bare kiosklitteratur i paperback. Psykiateren har sagt at eg snart kan gå øve te bare tegneseriar, og innen to år ska eg klara meg med Karl & Co. og Hotel Cæsar. Det e farligt med bøger. Per Inge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 3. desember 2011 #7 Del Skrevet 3. desember 2011 SÅ vil jeg si at de fleste skriver på dialekt der det prates dialekt. Det gjelder jo overalt i landet vårt, ikke bare Stavanger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå