AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Jeg har lenge vært skeptisk til lavkarbo, men har begynt å vurdere det. På nyåret har jeg store planer om å starte et nytt og bedre liv med riktig kosthold og masse trening. Går lavkarbo og hardtrening dårlig sammen? Jeg er medlem på et treningssenter, så jeg har mulighet for å trene ofte, noe jeg har tenkt til. Kommer jeg til å svime av hvis jeg trener kondisjonstrening med høy intensitet flere ganger i uka, og nesten ikke inntar karbs?
Linvei Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 Med mindre du har tenkt deg opp i toppidrettsnivået, så skal det ikke bli noe problem for deg.
Supraspinatus Skrevet 3. desember 2011 #3 Skrevet 3. desember 2011 Musklene får først og fremst sin energi fra lagrene av glykogen som finnes i musklene og i leveren. For å forsinke tømmingen av dette kan man spise (karbohydrater) underveis i treningen og muskelene vil hente energi fra glukosen i blodet. Når du går på lavkarbo vil du kunne oppleve mindre lagre med glykogen i musklene. Det er ikke umulig å fylle, eller ihvertfall delvis fylle disse via omdanning av andre andre næringsstoffer til glykose/glykogen. Det tar dog veldig lang tid, og du vil aldri kunne "toppe opp" lagrene til konkurranse. Hva skjer når du tømmer glykogenlagrene? Da opplever du det idrettsutøvere kaller "å møte veggen". Du kommer til å miste evnen til å ta gode beslutninger, du kan risikere å besvime, musklene vil ikke lenger holde deg på beina. Og det kommer til å føles veldig ille. Altså noe du ikke har lyst å oppleve. Så (hard)trening og nullkarbo er ikke veldig forenelig. Ved å tilpasse inntaket av karbohydrater, og styre det aktivt. Du kan ha perioder der du spiser karbo og perioder du ikke spiser, samt aktiv bruk av glykemisk indeks/belastning i forhold til de idrettslige behovene du måtte ha. Det blir nok ikke sann lavkarbo slik mange mener, men det vil gjøre det betydelig bedre for deg som idrettsutøver/mosjonist. Du kan jo lese boken til han Björn Ferry og se hva han gjør. Selv har jeg ikke lest boken og vet ikke om den er bra eller om det gir deg nyttig informasjon i det hele tatt. Jeg har vært skeptisk til lavkarbo og idrett lenge, men det jeg ikke er skeptisk til er type steinalderkosthold (også kalt paleo) og idrett. Boken "Paleo for athletes" av Loren Cordain har jeg lest og det står masse nyttig i den. Det er vel kanskje på kanten av hva man kan kalle lavkarbo eller paleo når de anbefaler en relativt høy andel av energi fra karbohydrater i iløpet av dagen. Et sunnere kosthold skader ihvertfall ikke, selv om det ikke er lavkarbo.
Redbull Skrevet 4. desember 2011 #4 Skrevet 4. desember 2011 Går lavkarbo og hardtrening dårlig sammen? Jeg er medlem på et treningssenter, så jeg har mulighet for å trene ofte, noe jeg har tenkt til. Kommer jeg til å svime av hvis jeg trener kondisjonstrening med høy intensitet flere ganger i uka, og nesten ikke inntar karbs? Det var grunnen til at jeg slutta på lavkarbo. Var helt tom! Å jeg gikk på lavkarbo i 4 mnd. Men, jeg lå vel på 0-20 g karbs, så det hadde nok hjelpt på å økt mengden litt før trening
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #5 Skrevet 4. desember 2011 Det er ikke noe i veien for å trene hardt og spise lavkarbo - til og med på tilnærmet nullkarbo. Men man må ta det gradvis. Du kan ikke bytte drivstoff og forvente at kroppen skal tilpasse seg over natta. Kroppen må nemlig gå fra å bruke sukker som hovedenergikilde til å bruke fett som hovedenergikilde. Noe som betyr at kroppen må produsere mer fettnedbrytende enzymer enn den har måttet før og det tar tid å få opp produksjonen. De sier fire uker før produksjonen er god nok til å trene skikkelig og ett år før den er på max. Men trapp opp treningen gradvis. Å ta det gradivs er vel forresten et tips uansett hvis man går fra lite trening til mye trening.
Gjest Tidssone Skrevet 4. desember 2011 #6 Skrevet 4. desember 2011 Hva er egentlig primærbehovet for karbohydrater pr dag? 30-40 gram? Tror ikke jeg ville ha lagt så veldig mye under dette dersom jeg skulle trene virkelig hardt. Jeg ser at lavkarbo kan være gunstig for mange overvektige, da. Men jeg tror det er vanskelig å legge om kostholdet på livstid dersom det skal være lavkarbo.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #7 Skrevet 4. desember 2011 Hva er egentlig primærbehovet for karbohydrater pr dag? 30-40 gram? Tror ikke jeg ville ha lagt så veldig mye under dette dersom jeg skulle trene virkelig hardt. Jeg ser at lavkarbo kan være gunstig for mange overvektige, da. Men jeg tror det er vanskelig å legge om kostholdet på livstid dersom det skal være lavkarbo. Primærbehov? Vi trenger ca 200 g sukker om dagen, men kroppen lager alle karbohydrater den trenger selv. Så du kan spise tilnærmet 0 g karbohydrater og likevel få i deg alt kroppen trenger. Det er en grunn til at vi ikke har funnet noen essensielle karbohydrater. Men essensielle fettsyrer og essensielle aminosyrer har vi funnet. Det er flere toppidrettsutøvere som spiser lavkarbo. Og to hele fotballag i Norge; Strømsgodset og Odd. Jeg ser ikke problemet med å spise lavkarbo livet ut. Hva slags problemer snakker du om? Man må snu litt om på hjernen, men etter at man lærer seg hva man skal spise og ikke så er det ikke noe problem. Og man må lage all maten fra bunnen av. Noe som krever tid eller planlegging. Jeg lager mat en gang til dagen (middag), men jeg lager to ekstra porsjoner. En porsjon spiser jeg til lunsj neste dag og en porsjon spiser jeg til frokost dagen etterpå. Jeg spiser bare tre ganger til dagen. Jeg spiser meg behagelig mett og så spiser jeg igjen når jeg blir sulten. Jeg har spist lavkarbo i tre år nå og sliter faktisk med å lage en middag til høykarbofolk nå. Det faller meg bare ikke naturlig. Det skal være noe kjøtt/innmat, grønnsaker som vokser over jorda og en god og feit saus som er laget uten mel. Jeg har nesten glemt hvordan man lager saus med mel. Uansett hvilke forandringer man gjør i kostholdet, så må man omstille seg. Lavkarbo betyr rene matvarer; kjøtt, innmat, egg, fete meieriprodukter, grønnsaker som vokser over jorda, bær, nøtter, frø. Og det finnes naturlige søtninger som har liten eller ingen påvirkning på blodsukkeret for de gangene man skal lage noe søtt. Jeg har: stevia, sukrin, tagatose og xylitol. Hvis man vil, så kan man lage "erstatninger" for det aller meste av høykarbomat. Det er en gjenganger at nye lavkarbere søker etter erstatninger, men det er bare i en omstillingsperiode. Forandringene blir litt mindre skumle hvis man kan spise det samme som før, bare med andre ingredienser. Men etterhvert blir behovet for erstatninger mindre og man nyter rett og slett ren mat. 1
Gjest Tidssone Skrevet 4. desember 2011 #8 Skrevet 4. desember 2011 Selv om du AB, ikke ser problemet med å holde lavkarbo livet ut, så er det kanskje ikke like enkelt for alle? Jeg kjenner ingen som har klart å holde det gående mer enn fire til seks måneder før de spiser sjokolade osv igjen. Så selv om du er i stand til å snu hjernen, kan det tenkes at ikke alle er like flink som det du er? Ikke alle takler dette med planleggingen heller og muligens er det ikke så attraktivt med det samme til middag, lunsj og frokost for alle? Jeg tror man virkelig må ønske det for å få det til. Selv hadde jeg ikke klart å få i meg nok kcalorier på lavkarbo. Man blir utrolig fort mett av den maten. Synes jeg. Men mye god og sunn mat, det er det uten tvil.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #9 Skrevet 4. desember 2011 Selv om du AB, ikke ser problemet med å holde lavkarbo livet ut, så er det kanskje ikke like enkelt for alle? Jeg kjenner ingen som har klart å holde det gående mer enn fire til seks måneder før de spiser sjokolade osv igjen. Så selv om du er i stand til å snu hjernen, kan det tenkes at ikke alle er like flink som det du er? Ikke alle takler dette med planleggingen heller og muligens er det ikke så attraktivt med det samme til middag, lunsj og frokost for alle? Jeg tror man virkelig må ønske det for å få det til. Selv hadde jeg ikke klart å få i meg nok kcalorier på lavkarbo. Man blir utrolig fort mett av den maten. Synes jeg. Men mye god og sunn mat, det er det uten tvil. Enkelt nei, men da har de sannsynligvis satt seg for lite inn i mulighetene. Man må gjøre forandringer som man kan leve med. Eventuelt ta forandringene gradvis. Til og med broren min klarte å kutte ut melk og brød, og det var nesten dop for ham. Han drakk 1-2 liter melk om dagen. Da han begynte på lavkarbo tillot han seg ett glass melk om dagen. Plutselig en dag innså han at han ikke hadde drukket melk på en hel uke fordi han hadde glemt det bort. Nå drikker han aldri melk. Jeg spiser også sjokolade og slikt av og til, akkurat som folk som spiser høykarbo spiser godteri i blant. Akkurat sjokoladen var et dårlig eksempel da, fordi det er så lett å lage sjokolade selv. Jeg har kakaosmør og kakaomasse og så smelter jeg det i vannbad og tilsetter søtning selv. Å spise det samme en gang til dagen tre dager på rad er for lite variert, men å spise brødskive med pålegg til fire av dagens fem måltider er variert? Jeg bor alene og lager mat som JEG liker å spise. Så å spise det tre dager på rad er ikke noe problem.
Gjest Tidssone Skrevet 4. desember 2011 #10 Skrevet 4. desember 2011 Enkelt nei, men da har de sannsynligvis satt seg for lite inn i mulighetene. Man må gjøre forandringer som man kan leve med. Eventuelt ta forandringene gradvis. Til og med broren min klarte å kutte ut melk og brød, og det var nesten dop for ham. Han drakk 1-2 liter melk om dagen. Da han begynte på lavkarbo tillot han seg ett glass melk om dagen. Plutselig en dag innså han at han ikke hadde drukket melk på en hel uke fordi han hadde glemt det bort. Nå drikker han aldri melk. Jeg spiser også sjokolade og slikt av og til, akkurat som folk som spiser høykarbo spiser godteri i blant. Akkurat sjokoladen var et dårlig eksempel da, fordi det er så lett å lage sjokolade selv. Jeg har kakaosmør og kakaomasse og så smelter jeg det i vannbad og tilsetter søtning selv. Å spise det samme en gang til dagen tre dager på rad er for lite variert, men å spise brødskive med pålegg til fire av dagens fem måltider er variert? Jeg bor alene og lager mat som JEG liker å spise. Så å spise det tre dager på rad er ikke noe problem. Men det er mange som ikke bor alene. Jeg ser jo også at det går _an_ å leve på lavkarbo, men jeg tror ikke det er så lett for alle. Og jeg er enig i at å spise brød tre ganger om dagen kan være lite variert, men det er jo mange som spiser havregrøt/kornblanding til frokost, salat til lunsj osv. Selv om man ikke er på lavkarbo, går det fint an å spise variert og lite brød, potet og pasta. I tillegg er det nok mange som er veldig glad i brødmat. Det er lettvint og man kan variere smaken med pålegget. Og jeg tror du er inne på noe viktig når du sier at du lager mat som du selv liker å spise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå