Gå til innhold

Jeg har mottatt lån og gaver fra familie, NAV regnet det som inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor sammen med kjæresten min, og vi deler 50/50 utgifter. Men etter at jeg mistet jobben, og dagpengene tok slutt, og jeg ikke fant ny jobb, måtte jeg søke penger til livsopphold fra NAV. Navnet mitt står på husleiekontrakten, og vi deler alt likt. Jeg har ingen penger selv, og har mottatt noen innskudd fra min samboer de siste månedene, og litt fra familie. Noe av det har vært lån, annet gaver osv. Det er jo fordi jeg sitter igjen uten penger eller noe. Søkte livsopphold for noen måneder siden, og så fikk jeg i går avslag pga de har sett på kontroutskrifene, og sett at jeg har fått penger. De kaller det inntekt, og sier at jeg kan komme tilbake når jeg har skrapt konto. Ellers sier de at siden jeg bor med kjæresten min, kan han betale utgiftene mine.

Jeg kan ikke skjønne at det er rett, det er jo ikke inntekt, jeg har jo ikke jobb selv om jeg desperat søker over alt. Kjæresten min er i full jobb, men det er jo ikke rett at han skal betale alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du har kjæreste som du bor med. Det betyr at du har mat så du overlever, men du har ikke penger ekstra eller utenom det. Slik er nav.

Hvis du sier du ikke har kjæreste, har kun ditt navn i kontrakten og kun ditt navn på adressen så kan de gi deg til livsopphold.

Skrevet

Men jeg må jo dele på utgiftene som alle andre, selv om jeg bor med noen, det er vel ikke samboers oppgave å fø på meg? NAV hadde hjulpet meg om jeg bodde alene og hadde utgifter til bo og alt, men når jeg nå bare trenger til 50% av hjem, strøm, osv, så vil de ikke hjelpe meg? Det er jo så rart... Ulogisk..

Gjest HuskyPusky
Skrevet

Nav har vel ikke lov til å si at kjæresten din skal støtte deg når dere ikke er gift? :klo:

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Kjæresten din har ikke plikt til å forsørge deg selv om dere er samboere. La han skrive et brev der han sier at han ikke er villig til dette, og ta det med til nav.

I tillegg bør du sette opp kontrakt på penger du har fått, som klart sier at dette er et midlertidig lån som skal betales tilbake.

• Liker 2
Skrevet

Han fyren på NAV virka ganske bestemt og sur egentlig, som om jeg ikke hadde noe der å gjøre. Ble litt satt ut og lei meg, forstår ikke logikken!

Har sagt til ham og familie at de ikke må overføre mer til meg på konto, heller gi meg litt i kontakter nå og da, og det er uansett ikke så mye at jeg greier meg på det heller.

Skal be de jeg har lånt av om kontrakt, og be kjæresten forfatte et brev.

Vi er bare kjærester, selv om vi har vært samboere i 5 år, så er vi ikke gift, og jeg trodde ikke vi hadde forsørgerplikt..!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvis du leser den andre tråden her inne, så vil du se at det tydeligvis er relativt vanlig praksis å gi avslag på første. Regner med at du har søkt skriftlig, og fått skriftlig avslag, slik at du også har klagerett?

Gjest Cecilia L
Skrevet

Men du sier jo selv at du har penger på konto? Og NAV sier at du kan komme tilbake når du ikke har penger? Kan forstå at NAV og systemet kan virke noe uoversiktlig, men om du har penger, så er det jo ikke NAV's oppgave å forsørge deg. Korriger meg om jeg tar feil.

• Liker 7
Skrevet

Men du sier jo selv at du har penger på konto? Og NAV sier at du kan komme tilbake når du ikke har penger? Kan forstå at NAV og systemet kan virke noe uoversiktlig, men om du har penger, så er det jo ikke NAV's oppgave å forsørge deg. Korriger meg om jeg tar feil.

Nei, jeg har ikke penger på konto, jeg har i løpet av de siste 6 måneder mottatt til sammen ca 5000 kr. 2000kr var gave over til sammen flere uker, 3000kr var et lån, det er også merket med "LÅN FRA xxxx" i nettbanken. Det er lenge siden jeg hadde noe på konto, derfor gikk jeg til nav.

Ja, jeg søkte skriftelig, fyllte ut søknad og det hele, fikk avslag, og der stod det også at siden jeg har mottatt penger, selv om det er TIDLIGERE i år, så har jeg jo tilgang på penger, SAMT at jeg bor med en kjæreste som har en del penger.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hva var begrunnelsen for avslaget ditt da? Det må vel ha vært noe mer enn det, blant annet skal det være henvisning til hvilken hjemmel i lovverket som ikke er oppfylt.

Skrevet

Men vi har jo sett flere saker i avisene hvor det har tatt lang tid før NAV har betalt ut penger, og selv om en har kjæreste så kan en jo ikke sitte skrapa i flere uker/måneder.

Gjest Cecilia L
Skrevet

Nei, jeg har ikke penger på konto, jeg har i løpet av de siste 6 måneder mottatt til sammen ca 5000 kr. 2000kr var gave over til sammen flere uker, 3000kr var et lån, det er også merket med "LÅN FRA xxxx" i nettbanken. Det er lenge siden jeg hadde noe på konto, derfor gikk jeg til nav.

Ja, jeg søkte skriftelig, fyllte ut søknad og det hele, fikk avslag, og der stod det også at siden jeg har mottatt penger, selv om det er TIDLIGERE i år, så har jeg jo tilgang på penger, SAMT at jeg bor med en kjæreste som har en del penger.

Ok. Ja, da klager du på avslaget. Og legger ved dokumentasjon på at disse pengene er lån. Lån og gaver fra familie er jo ikke inntekt og tilgang på penger i så måte. Jeg bare undret på om du kanskje hadde en del mer penger/formue på konto. Lykke til.

Skrevet

Hva var begrunnelsen for avslaget ditt da? Det må vel ha vært noe mer enn det, blant annet skal det være henvisning til hvilken hjemmel i lovverket som ikke er oppfylt.

Vel, dette er min første navsøknad, og navavslag, så jeg vet ikke noe om det, men det står at jeg pr dags dato er i samboerskap, der Han pr dags dato betaler for utgifter, samt gir meg penger når jeg trenger. Samt kan de dokumtere (via mine kontoutskrifte 6 mnd tilbake i tid ) at jeg har fått penger fra familie og kjæreste, og at mine påstander om at jeg ikke har tilgang til penger ikke er hold i.

Grovt sagt, avslaget ligger igjen hjemme hos kjæresten, jeg er hos familien nå i helga og skal være her noen dager, så jeg tok det ikke med, dessverre!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Da hadde jeg sendt klage på avslaget, og lagt ved brev fra kjæreste om at han ikke vil forsørge deg, og at han ikke er lovpålagt å gjøre dette (høres jo slemt ut, men det får så være :fnise:). I tillegg hadde jeg som sagt lagt ved dokumentasjon på at det du har fått inn på konto fra familie er lån (som vel også sto på din kontoutskrift :klo:)

Og ikke minst, lykke til videre. Håper det ordner seg for deg :klem:

Skrevet

Tusen takk for svar og hjelp, det jeg ville med denne tråden var enten en bekreftelse på det NAV sa, eller en bekreftelse på at jeg hadde grunn til å søke, og at jeg ikke burde gi meg. Skal tilbake på det samme NAVkontoret med brev fra kjæresten, og enda mer dokumentasjon på lån fra de jeg har lånt fra, og denne gang rikker jeg meg ikke ut igjen før det er OK!

Gjest Katten.
Skrevet

Eller så legger du like mye energi i å finne deg en jobb?

• Liker 7
Skrevet

Jeg søker på alle stillinger jeg kan få, katten. Urettferdig av deg å påpeke at jeg ikke legger like mye energi i det som søking etter penger fra NAV. Jeg har bare de siste par månedene vært på over 10 jobbintervju, levert ut nesten 50 søknader, og til nå bare fått beskjed om at jeg er garantert en 30% stiling som ekstrahjelp i FEBRUAR dersom jeg er heldig.

Jeg bor ikke i Oslo, eller verdens navle, og jeg er villig til å kjøre til jobb 1,5 timer PR VEI, altså søker jeg i nabostedene, og likevel.

SÅ takk til deg, godt tips, men jeg følger det alt.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...