Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg lurer på hvilke jobbmuligheter man har ved bachelor i Statsvitenskap.

Tenker på studiet Statsvitenskap og menneskerettigheter i Buskerud.

Jeg kunne gjerne tenke meg å jobb i organisasjoner som framtiden i mine hender, regnskogsfondet og lignende. Men er det egentlig lett å få seg jobb, eller vanskelig.

For som enslig mor, så kan jeg ikke bare tenke på hva jeg har lyst til, må også tenke på at jeg må ha en jobb etter endt utdannelse.

De studiene jeg vurderer er Statsvitenskap, Sosialt arbeid og Sykepleier.

Vet at sykepleier er det sikreste å velge med tanke på jobbmuligheter etterpå. Men er ikke det yrket som frister mest.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes kjempe spennende ut, jeg vet ikke hvordan det er med jobber ol. Men med en slik jobb kan du være med å designe din egen jobb. Engasjer deg litt politisk, frem et prosjekt i kommunen og brenn for det du jobber med.

Selv har jeg tenkt å ta en master i helsevitenskap og tenker at utfordringer blir litt det samme. Å ha en type prosjektlederjobb eller lignende.

Hør litt med tidligere kull, hvor jobber de?

Gjest finurlig
Skrevet

Det er vanskelig å vite hvor man havner etter endt statsvitenskap-studie, for det dekker så brede fagområder.

Uansett, en bachelor kommer du ikke langt med noe sted, mulig du kan bli saksbehandler på Nav eller lignende i andre bedrifter.

Mener ikke å være frekk, men det er stor kamp om arbeidsplassene..

Skrevet

Du må ha master, så det blir fem års studier. Man kan alltids få seg en jobb, men ikke nødvendigvis de jobbene du har forestilt deg. Jeg stemmer for sykepleie. Man må ta bevisste valg når man først har fått seg barn, og sykepleie er bare tre år og gir deg garantert jobb.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv master i statsvitenskap, og har en nokså god CV ifht endel av de andre jeg studerte med.

Med en bachelor i statsvitenskap/menneskerettigheter fra Buskerud vil jeg si at du ikke får de jobbene du drømmer om.

Bachelor statsvitenskap kvalifiserer for type saksbehandlerjobber på NAV etc.

Nå har jeg jobbet i frivillig sektor/idealistiske organisasjoner, i offentlig og privat forvaltning. Jeg har også tidligere kollegaer som jobber på ett av de stedene du nevner. Felles for oss alle er at vi har mye relevant erfaring både frivillig og jobbmessig.

Eventuelt at de har skrevet masteroppgave om et felt så sært at ingen andre i landet er hørt om det før - og da får de ofte kortvarige prosjektmidler(type regnskogprosjekt i ett konkret område denne personen er ekspert på).

Disse trådene dukker stadig opp her - mange lurer på hvordan de kan få jobbe for FN/Røde Kors osv, men har ikke tenkt strategisk overhodet underveis - og da er svaret mitt; det kan man glemme.

Når jeg selv jobbet i Røde Kors fikk jeg ofte håpefulle mail om dette. Og ingen av de hadde overhode noen relevant erfaring, og virker ikke interessert i å få det heller. Det var litt på nivå med "jeg vil hjelpe noen, kan ikke jeg bare dra til Afrika, det virker spennende".

Om du kunne tenke seg saksbehandler jobber så er bachelor fint, hvis ikke hadde jeg mye heller satset på sykepleie - og spesialisert meg innenfor noe spennende etterhvert.

Men i utgangspunktet skal man jo ikke ta en utdannelse man ikke har lyst på. Det jeg prøver å si er at man får ikke slike jobber bare fordi man brenner for det. Man må gjøre ganske mye for å vise at man brenner for det - og det er ofte gjennom frivillig erfaring og gjennom å utvise solide organisatoriske og strategiske evner gjennom flere år.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg tenker at jeg må prøve å få meg jobb som frivillig i en humanitær organisasjon for å få den erfaringen jeg trenger. Har en noen kontakter jeg kan bruke.

Men det som teller negativt for meg er at de siste 10 årene har jeg vært så syk at det å ta meg av barna har vært mer enn nok for meg å gjøre. Jeg er frisk nå, men derfor har jeg mangelfull erfaring.

Blir det statsvitenskap, så blir det master.

Men jeg har ikke noe imot å jobbe som saksbehandler etter endt studie heller, sefølgelig ikke det som er den store drømmen, men helt greit. Og det jeg lurer vel på er om man får jobb etter 5 år, ikke nødvendigvis drømmejobben, men en jobb som ihvertfall er litt relavant. For vil gjerne slippe å jobbe i kassa på kiwi med en mastergrad og tjene under 300 000.

Men går jeg for dette kommer jeg til å jobbe hardt for å nå målene mine, engasjere meg politisk, jobbe frivillig der jeg kan, og jobbe hardt med studiet.

Gjest SemperFi
Skrevet

Har 4 venner som har tatt statsvitenskap, alle tok økonomi som valgfag og tilleggsfag, alle er ute i jobb.

Skrevet

Med en sykepleierutdannelse i bunn kan du få en reell jobb i Leger uten grenser, og slike jobber kan føre til mye koordineringsansvar og prosjektoppgaver du ønsker deg som statsviter, men ikke får fordi de trenger mer kompetanse i bunn. Jeg har ei sykepleiervenninne som jobber i en internasjonal organisasjon og leder store prosjekter.

Skrevet

Jeg har ikke svar på noe av det du spør om, men jeg har mine tanker om sykepleieryrket. Det er givende, viktig og utfordrende, men husk at det er turnusarbeid! Om du er alenemor bør du for all del utdanne deg innenfor 8-16-sektoren!

Skrevet

Tusen takk for svar!

Innen jeg er ferdig utdanna så er mine barn eldre, sånn så skiftarbeid er enkler å få til.

Men som sykepleier å jobbe for leger uten grenser, så må man vel starte et sted, og da med å reise ut til andre land, og jobbe som sykepleier, dette er det lenge til jeg har mulighet for, da jeg er enslig mor.

Er bare glad for at jeg har litt tid på meg, før jeg må bestemme meg.

Skrevet

Med en sykepleierutdannelse i bunn kan du få en reell jobb i Leger uten grenser, og slike jobber kan føre til mye koordineringsansvar og prosjektoppgaver du ønsker deg som statsviter, men ikke får fordi de trenger mer kompetanse i bunn. Jeg har ei sykepleiervenninne som jobber i en internasjonal organisasjon og leder store prosjekter.

Nei, det kan man ikke da alle disse organisasjonene stiller ekstremt høye krav til psykisk og fysisk helse.

Man kan ikke ha en lang helsehistorie når man skal til kriserammede områder og jobbe under ekstreme forhold i/etter krig og konflikt/katastrofe. Man jobber til alle døgnets tider, risikerer livet, må jobbe under til tider helt ekstreme forhold(plutselig går strømmen under operasjonen, plutselig kommer det store mengder pasienter, en kan komme i farlige situasjoner osv).

De krever en plettfri helseattest da slikt krever sin fysikk og psyke som de færreste, selv helt friske har.

• Liker 1
Skrevet

Norah tusen takk for svar! Veldig godt å vite at det da ikke er en mulighet. Jeg har jo hatt diagnosen ME i 8 år, og jeg er allergisk, astmatiker og atopiker. Greit at jeg er frisk fra ME, astma og eksem er bare i svak grad. Allergien er ikke veldig plagsom heller med medisiner, men på papiret så skulle jeg vært ufør grunnet allergien min da den er så ille.

Får og posetivt utslag på revmatisme på blodprøver. Men har det ikke, har vært utredet hos revmatalog.

Så på papiret ser min helsehistorie virkelig ikke bra ut, selv om jeg føler meg frisk og i god form.

Men pratet med min historei og samfunnsfaglærer i dag, og han mente det skulle være gode muligheter for jobb hvis jeg tok master, selv om jeg tar med menneskerettigheter og ikke økonomi. Men, det er jo bare en persons vurdering. Men han mente også at dette var et helt fantastisk studie, han har selv tatt deler av dette studiet, og sa det er det beste studiet han har tatt. Så fristet jo ikke noe mindre da.

Skrevet

Hvis du har hudproblemer, alvorlige allergier etc, vil jeg ikke anbefale å bli sykepleier. Kjenner ei med atopisk eksem som rett og slett måtte omskolere seg fordi hun ikke tålte all hanskebruken og desinfiseringen hun ble utsatt for. Høres kanskje ut som et lite problem, men hudproblemer kan være smertefullt.

Jeg klarer ikke helt å lese ut av innleggene dine hva du faktisk vil? Du sier saksbehandler i NAV ikke er drømmejobben, men vet du hva drømmejobben er? Du ønsker å engasjere deg på systemnivå et sted? Drive med prosjektarbeid?

Gjest finurlig
Skrevet

Men pratet med min historei og samfunnsfaglærer i dag, og han mente det skulle være gode muligheter for jobb hvis jeg tok master, selv om jeg tar med menneskerettigheter og ikke økonomi. Men, det er jo bare en persons vurdering. Men han mente også at dette var et helt fantastisk studie, han har selv tatt deler av dette studiet, og sa det er det beste studiet han har tatt. Så fristet jo ikke noe mindre da.

Hvis jeg var deg, hadde jeg snakket med karrieresenteret på universitetet/høyskolen du studerer på, de har mye bedre kunnskap om arbeidsmarkedet enn foreleseren din.

I tillegg hadde jeg tatt en ringerunde til bedrifter du kunne tenke deg å jobbe i, og spurt hva du kunne brukt din kompetanse til. Det er absolutt verdt det :)

Skrevet

Norah tusen takk for svar! Veldig godt å vite at det da ikke er en mulighet. Jeg har jo hatt diagnosen ME i 8 år, og jeg er allergisk, astmatiker og atopiker. Greit at jeg er frisk fra ME, astma og eksem er bare i svak grad. Allergien er ikke veldig plagsom heller med medisiner, men på papiret så skulle jeg vært ufør grunnet allergien min da den er så ille.

Får og posetivt utslag på revmatisme på blodprøver. Men har det ikke, har vært utredet hos revmatalog.

Så på papiret ser min helsehistorie virkelig ikke bra ut, selv om jeg føler meg frisk og i god form.

Nå virker jeg som den sure og vanskelige her, men han har nok ikke innsikt i dette.

Finurlig har et godt tips - ta kontakt med karriereveileder(på universitet eller høyskole) og forbered deg godt på forhånd.(hva er vesentlige hindringer for deg, lag en liste over hvilke ting du typisk interesserer deg for og like viktig; hvorfor. Dette skiller endel utdannelser).

Selv har jeg mastergrad i statsvitenskap som jeg sikkert nevnte, har vært aktiv i diverse organisasjoner - har ganske bredt kontaktnettverk i alt fra politikk til frivillig liv, og har arbeidserfaring fra mange av de tingene statsvitere flest ønsker å jobbe med.

Og jeg kan bare si at 80% av statsviterne kommer ikke dit fordi de ikke har den rette kompetansen, bakgrunnen, innstillingen og rett og slett egnetheten.

De tror at en utdannelse magisk skaffer en drømmejobb, og at de ikke trenger jobbe ræva av seg. Og de glemmer at selv når man har jobbet ræva av seg, så konkurrerer man i et steinhardt marked med masse andre genier som også har jobbet ræva av seg. Joda, man er færre - men konkurransen enda tøffere. Og man har gjort seg selv uinteressant for litt mindre krevende jobber - man er overkvalifisert.

Om du ikke tenker på realistisk kompatibilitet ifht din livssituasjon så kommer du bare til å sitte arbeidsledig igjen etter utdannelsen. Det garanterer jeg deg.

Velg heller noe som kan gi deg muligheter til jobb, noe du kan trives med, noe som gjør at du har det bra på jobb og føler deg OK når du går hjem. Glem hva du tror om en utdannelse eller idealjobb, tenk heller på arbeidshverdagen og hvordan den vil kunne fungere fint for deg.

For å illustrere hvor feil denne læreren din tar; dette handler ikke om hvorvidt man synes studiet er gøy, men tiden etterpå - hvordan man best kan anvende sine egenskaper og forutsetninger i arbeidslivet etter arbeidsoppgavene som dette medfører.

Ta kontakt med en dyktig studieveileder, forbered deg godt og tenk helt fra scratch igjen.

Ikke heng deg opp i en spesifikk ting, men vurder utfra hvor DU passer best inn i lengden utfra situasjonen du er i idag. Tenk middelveien, den er veldig fin på både opp og nedturer, og kan justeres etterhvert :)

Skrevet

Norah har veldig mange gode poeng! Jeg vil bare legge til at det er utrolig mange som vil jobbe med ”menneskerettigheter og krig og fred og sånn”, og utrolig få som faktisk gjør det. Og hvis du virkelig skal jobbe på høyt nivå med menneskerettigheter bør du være advokat. I Norge er det veldig mange som vil jobbe i de organisasjonene som jobber med den slags spørsmål (bistandsorganisasjoner osv.), så de kan velge og vrake i høyt utdanne kandidater med masse erfaring.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Og jeg er veldig taknemlig for alle svarene, og at dere er så ærlige.

Og tror ikke det blir en master i statsvitenskap. Jeg tar nok et annet studie, og mulig jeg tar menneskerettigheter som studie sener, bare det, ikke statsvitenskapen. Jeg skulle nok helst vunnet noen millioner jeg, for jeg trives som student, og det er mye jeg kunne tenke meg og studere, som jeg synes vireker spennende. Men jeg må nok tenke praktisk. Viktigste er jo at jeg får jobb, så en jobb jeg trives med. Gjerne et studie hvor jeg kan ta videre utdannelser senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...