Gå til innhold

Trenger hjelp av eks-Jehovas Vitner i forbindelse med skriving av roman

Venevill

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på å skrive bok, hvor det er en scene med to Jehovas Vitner som er ute og forkynner. De har en samtale med hovedkarakterene mine, hvorav en er homofil og den andre vet en del om JV. Jeg vil at denne scenen skal fremstå så realistisk som mulig, og trenger derfor hjelp av noen til å svare på spørsmål, sjekke at innholdet medfører riktighet og at terminologien er på plass.

Grunnen til at jeg spør eks-medlemmer, er at jeg er kritisk til sekten og tror mange av medlemmene har det vondt. Jeg vil ikke føre noen bak lyset ved å spørre om informasjon, for så å bruke den på en måte de ikke ville samtykke i - sånn som at karakteren min gir uttrykk for at han mener organisasjonen driver med miljøkontroll og indoktrinering. Jeg mener ikke å henge ut noen, bare så det er klart. Jeg tror JV består av mange hyggelige og godhjertede folk, og ønsker ingen noe vondt.

Så, er det noen som kunne tenke seg å hjelpe meg? Spørsmålene mine kan jeg for så vidt poste her, men helst vil jeg prate privat på e-post. Jeg blir glad for all hjelp jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare si at jeg synes du skal høre med vitner også, så kan du jo sammenligne litt og se hva du selv tenker om saken.

Har inntrykk av at mange eks-vitner ofte bruker det at de er personlig såret, mot organisasjonen. Sannheten er nok ofte en mellomting.

Jeg er selv vitne, men ser også hvor vanskelig det må være å trekke seg ut og hva det kan gjøre med en person. Men jeg tror at hvis du vil se helheten, må du høre med litt forskjellige kilder.

Bare så det er sagt, trekker jeg IKKE alle eks-vitner over en kam, men har vel inntrykk av at det ofte er disse som roper høyest.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elyssa,

takk for svar. Jeg ser absolutt hva du sier og dersom jeg hadde skrevet omfattende om Jehovas Vitner, ville jeg selvsagt forhørt meg med medlemmer. Men det er kun snakk om en liten scene hvor temaet snarere er homofili satt opp mot religion, og holdningene som karakterene gir uttrykk for, er bare deres personlige oppfatninger og intet forsøk på å komme med noen sannhet.

Jeg for min del snakker like gjerne med medlemmer, jeg blir glad for alle svar, men jeg regnet med at vitner helst ikke ville bidra fordi uttalelsene er kritiske. Kanskje tar jeg feil – det hadde i så fall vært hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elyssa,

takk for svar. Jeg ser absolutt hva du sier og dersom jeg hadde skrevet omfattende om Jehovas Vitner, ville jeg selvsagt forhørt meg med medlemmer. Men det er kun snakk om en liten scene hvor temaet snarere er homofili satt opp mot religion, og holdningene som karakterene gir uttrykk for, er bare deres personlige oppfatninger og intet forsøk på å komme med noen sannhet.

Jeg for min del snakker like gjerne med medlemmer, jeg blir glad for alle svar, men jeg regnet med at vitner helst ikke ville bidra fordi uttalelsene er kritiske. Kanskje tar jeg feil – det hadde i så fall vært hyggelig.

Vel, jeg er både vitne og x-vitne :)

Jeg har lagt det meste av fortiden bak meg, men kan gjerne gi et bidrag hvis det er til hjelp.

Uansett, jeg ønsker ikke å framstille vitnene spesielt negativt eller positivt.

Homofili er nok et betent emne. Alt etter hvem som banker på døra, vil du kunne oppleve en sterkt uttalt homofobi eller, hvis det er unge vitner, en mer liberal holdning som ligner mer på det "verden" mener. Hvis vi skal holde oss til det Vakttårnet lærer, anses homofili som helt ok så fremt man ikke praktiserer det.

I praksis får de fleste homofile vitnene gjennomgå av sine "brødre" og "søstre", det er ofte en snakkis.

Ellers vil jeg anbefale www.inkognito.org, her er det også en del x-vitner som er homofile.

De er vel de beste til å gi riktig inntrykk av situasjon.

Endret av Gentle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er både vitne og x-vitne :)

Jeg har lagt det meste av fortiden bak meg, men kan gjerne gi et bidrag hvis det er til hjelp.

Uansett, jeg ønsker ikke å framstille vitnene spesielt negativt eller positivt.

Homofili er nok et betent emne. Alt etter hvem som banker på døra, vil du kunne oppleve en sterkt uttalt homofobi eller, hvis det er unge vitner, en mer liberal holdning som ligner mer på det "verden" mener. Hvis vi skal holde oss til det Vakttårnet lærer, anses homofili som helt ok så fremt man ikke praktiserer det.

I praksis får de fleste homofile vitnene gjennomgå av sine "brødre" og "søstre", det er ofte en snakkis.

Ellers vil jeg anbefale www.inkognito.org, her er det også en del x-vitner som er homofile.

De er vel de beste til å gi riktig inntrykk av situasjon.

Veldig enig i dette. Jeg har ikke møtt et vitne som er åpent homofil, men jeg føler med meg selv at jeg ville behandlet det mennesket på lik linje med alle andre.

Har selvsagt møtt homofile utenfor, f.eks. i skole- eller jobbsammenheng, og da tenker jeg ikke noe videre over legning. Dette er like bra mennesker som heterofile.

Angående det å praktisere det, så blir jo ikke utukt med to av hvert sitt kjønn godtatt heller, med mindre de er gift. Det ER mange regler for sex, men det bunner jo i skriftsteder fra Bibelen.

Hvis du er interessert i å lese om organisasjonens holdning til homoseksualitet, har det akkurat kommet en artikkel om det i Våkn Opp for januar 2012. Det kan du lese på JW.org under digitale publikasjoner (PDF) Artikkelen står på side 28.

Når det kommer til scenen på filmen din, tenker du at disse skal møtes for første gang på døren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...