AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Har funnet ut såpass at mine sprukne, tørre/fuktige munnviker ikke lider av herpes, men gud vet hva det er da. Googla litt, og det kan vre en slags betennelse? Hva kan jeg få for dette, og hvor? Jeg fikk råd om sinksalve på apoteket, bare passe på at det ikke kommer på resten av leppene. Ganske ironisk, det er ikke skikkelig tørt og fint i munnvikene, men resten av leppa er tørr. Så nå sitter jeg med Carmex midt på leppa, og masse sinksalve på sidene. Fanken, ved første tegn til vinter, så er vi på'n igjen!! Flere som meg der ute? Hjelp? Har også vurdert om det kan være Vitamin B mangel, eller jernmangel, men skal jo ikke være det, ved siste blodprøve var alle verdier i fin orden, og jeg får i meg masse frukt, grønnsaker, og god sunn mat hele uka. Pokker altså.
rastløs_89 Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 Har samme problem selv, mellom oktober og mars hvert år! Er en slags type vintereksem tror jeg. Kjøp hydrokortison-salve reseptfritt på apoteket, og sjekk om det hjelper, på meg har det tilfredsstillende effekt, selv om utslettet ikke blir helt borte. Funker ikke den svake hydrokortisonkremen du får på apoteket, dra til legen og se om du kan få resept på en sterkere variant.
Gjest Laks Skrevet 3. desember 2011 #4 Skrevet 3. desember 2011 Jeg pleier ofte å få munnsår/sprekker i munnvikene når jeg spiser mange klementiner/sitrus - noe man jo typisk gjør nå i desember. Kan det være det, kanskje?
Solbærsaft Skrevet 3. desember 2011 #5 Skrevet 3. desember 2011 Det kan også være jernmangel. Hadde det samme problemet for et par uker siden, og tok en jerntablett. Dagen etter var problemet borte. Det kom tilbake for en uke siden, så da tok jeg en ny jerntablett og dagen etter var problemet borte igjen. Istedet for å ta tabletter, så kan du forsøke å spise mer mat som har naturlig jern (feks leverpostei).
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #6 Skrevet 3. desember 2011 Takk for alle tips! Ja, jeg elsker sitrus, klementiner, det kombnert med kald luft og slikking rundt munnen kan kanskje ødelegge? Og jaaaa, jeg kom nettopp på at folat verdiene mine kaaanskje var bittelitt lave, men det skulle ikke være merkbart. Hydrokortisonkrem er notert! Takker og bukker
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #7 Skrevet 3. desember 2011 jeg smører på ett tykt lag med vaselin før jeg legger meg om kvelden jeg. også passer jeg på å smøre med ett eller annet lipsyl greier eller noe gjennom dagen. etter ett par dager/netter med slik behandling pleier det å gå over
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #8 Skrevet 3. desember 2011 Det kan også være jernmangel. Hadde det samme problemet for et par uker siden, og tok en jerntablett. Dagen etter var problemet borte. Det kom tilbake for en uke siden, så da tok jeg en ny jerntablett og dagen etter var problemet borte igjen. Istedet for å ta tabletter, så kan du forsøke å spise mer mat som har naturlig jern (feks leverpostei). Har ikke jerntabletter akkurat nå.. Men har en boks leverpostei, kanskje jeg skal spise noen store skjeier? Er så lei, hver gang jeg smiler, gjesper eller åpner munnen vidt så gjør det vondt..
Gjest HeiSveis Skrevet 3. desember 2011 #9 Skrevet 3. desember 2011 Slik har jeg det også, jeg pleier å bruke kuldekrem på leppene og i munnvikene når jeg går ut, det pleier å hjelpe. Vær påpasselig med å IKKE bruke leppeprodukter som inneholder vann eller olje, dette forverrer problemet.
Wildy Skrevet 3. desember 2011 #10 Skrevet 3. desember 2011 Jeg sprekker også ofte i munnvikene på vinteren; sinnsykt vondt til tider! Det som har hjulpet best for meg er å smøre med skikkelig fet krem på dagtid og en klatt sink i hver munnvike før jeg legger meg ( er liksom ikke så stas å gå rundt med sink i munnvikene på dagtid...hehe...). Er jeg litt kjapp til å få igang smøreregime berger jeg med små sprekker som gror raskt. Er jeg sløv blir det ofte store sprekker, ofte med puss og det tar evigheter å få det til å gro. Blir det puss er det ingenting som biter på det; må til legen og få sterk hydrokortisonkrem. Da går det til gjengeld ganske raskt over; men synes jo det er greit å slippe akkurat det flere ganger hver vinter.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #11 Skrevet 3. desember 2011 Slik har jeg det også, jeg pleier å bruke kuldekrem på leppene og i munnvikene når jeg går ut, det pleier å hjelpe. Vær påpasselig med å IKKE bruke leppeprodukter som inneholder vann eller olje, dette forverrer problemet. Jg bruker CARMEX, kjenner du til det, er det vann i det? Jeg sprekker også ofte i munnvikene på vinteren; sinnsykt vondt til tider! Det som har hjulpet best for meg er å smøre med skikkelig fet krem på dagtid og en klatt sink i hver munnvike før jeg legger meg ( er liksom ikke så stas å gå rundt med sink i munnvikene på dagtid...hehe...). Er jeg litt kjapp til å få igang smøreregime berger jeg med små sprekker som gror raskt. Er jeg sløv blir det ofte store sprekker, ofte med puss og det tar evigheter å få det til å gro. Blir det puss er det ingenting som biter på det; må til legen og få sterk hydrokortisonkrem. Da går det til gjengeld ganske raskt over; men synes jo det er greit å slippe akkurat det flere ganger hver vinter. MY PROBLEM EXACTLY! Pokker, kan bare dra til legen og få den hydrokremen da, for slik som dette er det gjennom hele vinteren, jeg orker ikke en vinter til igjen som i fjor, sprakk opp hele veien, og det er jo ikke noe pent heller når hele området rundt blir rødt og alt.. Og for ikke å snakke om rennende, puss, og drit. Jøss så sexy.
Wildy Skrevet 4. desember 2011 #12 Skrevet 4. desember 2011 Jeg har i det siste brukt den eighthour-kremen ( arden) på dagtid, og en liten klatt sink i hver munnvike på kveldstid. Ikke så lekkert nå man går å legger seg, fordelen er det er ikke så mange som ser det.... Har ikke sprekker i det hele tatt; faktisk bedre enn hva jeg har vært på mange år.Håper å berge vinteren gjennom uten de forbaskede munnsårene ! For det er vondt, stygt og inmari upraktisk!
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #13 Skrevet 4. desember 2011 I går spiste jeg leverpostei, smurte litt fet krem som jeg fant her på kveldstid, klinte inn med sink før jeg la meg, smurte resten av leppa med Nivea lypsylstick eller hva jeg skal si, og i morres våknet jeg opp nesten helt god igjen! Men tror jeg må begrense det til forebyggende, orker ikke den rulla hver kveld resten av vinteren. Tusen takk for gode råd!
Elvi Skrevet 4. desember 2011 #14 Skrevet 4. desember 2011 Jeg så ikke ut, og det gikk ikke over på flere måneder. Til slutt gikk jeg på apoteket og ba om råd. Apotekjenta sa at det fantes en kjempedyr krem, men hun anbefalte at jeg prøvde noe som heter Bepanthen først. Det er visst bleiesalve Men det hjalp med en gang, og nå har det vært bra i et par uker. Prøv den:) Billig var den også!
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #15 Skrevet 5. desember 2011 Bleiesalve fungerer kjempbra, det er uttørkende sink i det som gjør at sår hud blir normal igjen, og vanlig sink fungerer også, bare ikke få det i resten av ansiktet for da blir det tørt
Vulpes Skrevet 5. desember 2011 #16 Skrevet 5. desember 2011 Jeg aner ikke hva det kan være, men jeg slet selv i en lang periode med ekstremt tørre lepper, eksem/utslett rundt munnen og sprekker i munnviken som var så jævlige at de sprakk opp og blødde, og jeg kunne våkne fordi jeg gjespet i søvne og det gjorde vondt. Ikke særlig gøy! For meg hjalp det å fikse problemet midlertidig med hydrokortison-salve for deretter å holde det ved like med leppepomaden Weleda Everom Lip Balm. Kan kjøpes billig på www.iherb.com Aner ikke om dette kan hjelpe for deg. Her er en tråd jeg lagde mens jeg slet selv: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=534925&st=20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå