Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg spiser nøtter får jeg alltid masse nøttebiter i avføringen. Betyr det at jeg faktisk tar opp mindre av kaloriene?

Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet

Når jeg spiser nøtter får jeg alltid masse nøttebiter i avføringen. Betyr det at jeg faktisk tar opp mindre av kaloriene?

Bra observert!

Kanskje det er som med mais, at det ikke fordøyes.

Skrevet

Tygger du dem?

Skrevet

Det hjelper om du svelger dem hele men om du er redd for å få i deg for mye kalorier så burde du holde deg langt unna nøtter.

Skrevet

Jeeez, klart jeg ikke svelger de hele :roll: Men jeg ikke får i meg alle kaloriene da, tarmen evner ikke å absorbere næringsstoffene i mat som ikke er brutt ned tilstrekkelig på forhånd. Jeg vet at nøtter ikke er slankemat, men da er det ikke fullt så ille likevel hvis en god del bare går gjennom systemet ;)

Skrevet

Jeeez, klart jeg ikke svelger de hele :roll: Men jeg ikke får i meg alle kaloriene da, tarmen evner ikke å absorbere næringsstoffene i mat som ikke er brutt ned tilstrekkelig på forhånd. Jeg vet at nøtter ikke er slankemat, men da er det ikke fullt så ille likevel hvis en god del bare går gjennom systemet ;)

Det er ikke normalt at mat kommer ut ufordøyd på andre siden, men mindre vi snakker om ufordøyelig fiber.

Det var derfor jeg lurte på om du tygger dem godt.

Skrevet

Det er ikke normalt at mat kommer ut ufordøyd på andre siden, men mindre vi snakker om ufordøyelig fiber.

Det var derfor jeg lurte på om du tygger dem godt.

Jeg tygger de sikkert ikke godt nok, det kan jeg ærlig innrømme. Men ser ikke noe poeng i å begynne med det heller, hvis jeg kan spare litt kalorier på den måten :P

Skrevet

Jeg tygger de sikkert ikke godt nok, det kan jeg ærlig innrømme. Men ser ikke noe poeng i å begynne med det heller, hvis jeg kan spare litt kalorier på den måten :P

Det er den dummeste måten jeg har hørt om å spare på kcal. For det første vil du aldri kunne være sikker på hvor mye du sparer, derfor heller ikke ha noen oversikt. For det andre er det ikke et sjakktrekk fordøyelsesmessig å ikke tygge maten ordentlig.

(I tillegg øker sjansen for å sette nøttene fast i halsen. Lærte du aldri, da du var liten, at nøtter var forbehold de litt mer voksne barna fordi det er så lett å sette i halsen?)

Dersom du tygger godt, etter din egen mening, og du likevel ser biter i avføringen kan det tyde på at du har noe problemer med opptak av næringstoffer. Da trenger det ikke bety at nøtter er det eneste som ikke blir tatt opp. Da kan det også være at andre viktige (mikro)næringstoffer ikke blir tatt opp. Da er man plutselig i risikosonen for mangelsykdommer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mente selvfølgelig ikke at du skulle svelge dem hele men svarte sånn fordi jeg synes spørsmålet var ganske rart. Du er bekymret for å få i deg for mye kalorier men spiser nøtter som er en den største kaloribomben i håp om at nøttene skal komme ut i større biter?

Skrevet

Diamant, is that you? :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...