Gå til innhold

Til dere østlendinger...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har opplevd både vest, sør og østlandet og heeelt opp til trondheim. Men drømmer om å se det som ligger nord for trondheim :)

Jeg prater ren bokmåk jeg også. Kjenner mange som gjør det.

Åja :fnise:

Men jeg prater ren bokmål. Jeg prater akkurat slik som jeg skriver, men jeg har et tonefall som kommer østfra, ikke nordfra.

Sikker? Nå har jeg riktig nok littegranne brei østlandsdialekt, men det ligger ganske tett opp til skriftspråket. Innlegget ditt ville jeg uttalt slik:

Har åpplevvd både vest, sør og østlanne' og heeelt åpp te Trånnheim. Men drømmeråm å se de' som ligger nor får Trånnheim :)

Jæ prater ren bokmål jæi å. Kjenner mange som gjør-re.

Åja :fnise:

Men jæi prater ren bokmål. Jæ' prater akkurat shlik som jæ' skriver, men jæ' har ettonefall såm kommer østfra, ikke norfra.

Herlighet så mye breiere det ser ut når man skriver det på den måten! :overrasket:

Uansett: det var ikke for å kverulere eller å påstå at du tar kjempefeil og er teit eller noe sånt. Men det er vanskeligere å legge merke til små forskjeller når talespråket er så likt skriftspråket - som stumme vokaler og konsonaner, forkortninger, ord som trekkes sammen, lyder som forkortes etc.

Endret av Pingting
Videoannonse
Annonse
Gjest SummerJudith
Skrevet

Med andre ord, du har opplevd lite av Norge :)

Mesteparten av de som bor i finnmark snakker en utpreget dialekt som avslører dem som finnmarkinger. Men i en del av finnmark, som jeg aldri husker navnet på, snakker de den reneste bokmålen i landet.

Det er sant, lærte det på skolen ;)

Skrevet

AB: Jeg sier jo "jæi mæi, dæi, sæi", men hvem er det som "jeg, meg deg, seg" på bokmål?

MorAase: Jeg sier Oslo med s, ikke sh...

Er du virkelig 100% konsekvent på substantiv- og verbbøyingene dine, så de alltid samvarer med bokmålsordboka? Det er i så fall imponerende. Og du bruker ingen lokale slangord, ingen lokale "feilbruk" av ordklasser?

Og du uttaler alle ord som du skriver dem?

Utenom jeg, meg, deg, seg så uttaler jeg ord som jeg skriver dem. Jeg uttaler jo "o" som "å" i noen ord f.eks oppland(åppland), så det er vel sånne småting...

Men ellers prater jeg helt ren bokmål.

Jeg er ganske kosekvent. Bruker ingen slang eller sånne ting. Har du noen eksempler, kanskje?

Skrevet

AB: Jeg sier jo "jæi mæi, dæi, sæi", men hvem er det som "jeg, meg deg, seg" på bokmål?

MorAase: Jeg sier Oslo med s, ikke sh...

Utenom jeg, meg, deg, seg så uttaler jeg ord som jeg skriver dem. Jeg uttaler jo "o" som "å" i noen ord f.eks oppland(åppland), så det er vel sånne småting...

Men ellers prater jeg helt ren bokmål.

Jeg er ganske kosekvent. Bruker ingen slang eller sånne ting. Har du noen eksempler, kanskje?

Nemlig, du sier "mæi". Riktig at man ikke "sier" det på bokmål, men du sier det på din dialekt :)

Og et eksempel.. f. eks.. Hvis du skal til byen? Skal du til "byen" eller "byn".

Og sier du ALLTID "henne"? Eller kan du av og til si "ho"?

Det som folk flest ikke tenker over, men tilnærmet alle gjør er jo å kutte endinga på et ord. Det er vanskelig å komme med egne eksempler rett og slett fordi man ikke tenker over det, og jeg er ikke helt 100% sikkert på hva som er vanlig i Oslo-dialekta. Noen andre opplyste som kan hjelpe meg her?

Kan jo prøve meg med ordet "skal". Uttaler du alltid den L-en, til og med når ordet er midt i en setning? Kanskje ikke dette eksempelet gjelder akkurat deg, men jeg kan garantere det at mange andre vil gjøre det.

• Liker 1
Skrevet

Uansett: det var ikke for å kverulere eller å påstå at du tar kjempefeil og er teit eller noe sånt. Men det er vanskeligere å legge merke til små forskjeller når talespråket er så likt skriftspråket - som stumme vokaler og konsonaner, forkortninger, ord som trekkes sammen, lyder som forkortes etc.

Jæi kan prøve mæi på ditt innlegg?

Uansett: de var ikke fårr å kverulere eller å påstå at du tar sjempefæil å ær tæit eller noe sånt. Men de ær vanskliere å legge merke til små fårsjeller når talespråke ær så likkt skriftspråke - såmm stumme vokaler å konnsonannter, fårkåtninger, ord såmm trekkes sammen, lyder såmm fårkårtes etc.

Haha, så dumt det ser ut :fnise:

Jeg sier jo ofte rl som l, og rt som t - dere vet, slik som er spesielt for østlandet.

Skrevet (endret)

De e gannske artti å skriv såmm mann snakke :fnise: Nå fikk æ lyst te å prøv mæ jæ å :fnise:

Men ja.. diskusjonen har jo kommet litt off topic.

Men tror egentlig det er ganske trygt å konkludere med at det ikke er et spesielt østlandsfenomen å ikke kunne alt om Norges dialekter :)

Endret av HedvigR
  • Liker 1
Skrevet

Nemlig, du sier "mæi". Riktig at man ikke "sier" det på bokmål, men du sier det på din dialekt :)

Og et eksempel.. f. eks.. Hvis du skal til byen? Skal du til "byen" eller "byn".

Og sier du ALLTID "henne"? Eller kan du av og til si "ho"?

Det som folk flest ikke tenker over, men tilnærmet alle gjør er jo å kutte endinga på et ord. Det er vanskelig å komme med egne eksempler rett og slett fordi man ikke tenker over det, og jeg er ikke helt 100% sikkert på hva som er vanlig i Oslo-dialekta. Noen andre opplyste som kan hjelpe meg her?

Kan jo prøve meg med ordet "skal". Uttaler du alltid den L-en, til og med når ordet er midt i en setning? Kanskje ikke dette eksempelet gjelder akkurat deg, men jeg kan garantere det at mange andre vil gjøre det.

Selv om jeg bor i Oslo, så prater jeg ikke noe slang. Jeg er ikke fra Oslo heller, og har vokst opp store deler av livet mitt på vestlandet. Så derfor ble jeg veldig konsekvent på bokmålen for å skille mellom bokmål og nynorsk, siden jeg måtte ha nynorsk som hovedmål på skolen i 13 år.

Jeg sier byen, ikke by'n.

Jeg sier hun og henne og har en-endinger, men det er pga familile, men om jeg er med mine vestlandsvenner over lengre perioder, så legger jeg ofte litt om, og kan jeg si ho og ha litt a-endinger. :)

Jeg har heller ikke tjukk L. Men det er vel fordi jeg ikke har vokst opp i Oslo :)

Skrevet

De e gannske artti å skriv såmm mann snakke :fnise: Nå fikk æ lyst te å prøv mæ jæ å :fnise:

Men ja.. diskusjonen har jo kommet litt off topic.

Men tror egentlig det er ganske trygt å konkludere med at det ikke er et spesielt østlandsfenomen å ikke kunne alt om Norges dialekter :)

Jeg, som rogalending, sleit før med å skille østlandsdialekter. Hørte egentlig ikke forskjell, men det var nok mye fordi jeg syntes at østlandsdialekter var kjedelige og hadde lite erfaring med det. Nå, etter noen år på østlandet med en god variasjon av østlandsdialekter, hører jeg fint forskjell og synes ikke lenger de er kjedelige men veldig interessante.

Men samtidig, litt overrasket blir jeg jo over folk som ikke hører forskjell på stavanger/bergen, rogaland/aust agder, etc.

Skrevet

JEg elsker bergensdialekten. Er avstandsforelsket i en bergenser!!

Men bergensere er ikke rogalendinger :)

• Liker 1
Skrevet

Nope, de er hordalendinger :)

Gjest MorAase
Skrevet

Men nå gjaldt dette alle vestleninger genrelt og rogalendinger spesielt.

Skrevet

Men nå gjaldt dette alle vestleninger genrelt og rogalendinger spesielt.

Ja. Nettopp.

Skrevet

Ja jeg er sikker på at det er ekte østlendinger jeg har pratet med, har tross alt bodd og studert der en del år. Jeg har også hørt mange av mine venner fra området her som har opplevd det.

Men det er tydligen ingen av dere da.

En annen ting, hvorfor sier dere HVEM fremfor substantiv? Hvem bil, hvem bok osv? Høres helt idiotisk ut.

Gjest SummerJudith
Skrevet (endret)

Ja jeg er sikker på at det er ekte østlendinger jeg har pratet med, har tross alt bodd og studert der en del år. Jeg har også hørt mange av mine venner fra området her som har opplevd det.

En annen ting, hvorfor sier dere HVEM fremfor substantiv? Hvem bil, hvem bok osv? Høres helt idiotisk ut.

fordi det har blitt dialekt. dere blir jo sinnsykt irriterte når vi sier noe på dialekta deres. hvorfor sier dere eg og ikke mæj?? er like idiotisk spørsmål

eller hvorfor sier dere jenten høres veldig idiotisk ut, jenta høres 1000 ganger bedre ut

Endret av Aaleyah
Skrevet (endret)

Jeg er fra Rogaland, nærmere bestemt Hå-Jæren da.. Og det var faktisk noen danske som trodde at jeg var dansk... Dummeste jeg har hørt på leeenge.. :ler:

Endret av ★Blackstar★
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Påstår du at "dere" som i "østlendinger" sier dette, for det stemmer iallefall ikke i min dialekt, eller de fleste dialektene i området her ;)

Gjest SummerJudith
Skrevet

Påstår du at "dere" som i "østlendinger" sier dette, for det stemmer iallefall ikke i min dialekt, eller de fleste dialektene i området her ;)

Du vet vestlendinger hater når vi blander dialektene dems, og syns vi er noen idioter når vi ikke vet at det er mange dialekter der. Men de tror jo alle på østlendinger snakker en dialekt noe som er helt på jordet. Til og med i oslo snakker man veldig forskjellig

Skrevet

Jeg prater bokmål, men har aldri vært lenger nord enn Trondheim.

De som bor i Finnmark prater jo dialekt.

Bokmål er et skriftmål. Du kan prate en dialekt som ligger nært opp til (eller helt inntil, men da må du uttale g-en i jeg og si alt slik det skrives, lykke til med cognac osv), men det vil fortsatt være en dialekt, og en dialekt er ikke et skriftspråk.

Skrevet

Jeg sier hvilken bil, hvilken bok etc. Hvem sier jeg når det er snakk om personer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...