Muscae Skrevet 3. desember 2011 #81 Skrevet 3. desember 2011 (endret) jeg har vært mange steder på østlandet og de snakker veldig likt i oslo, buskerud, drammen, asker, bærum, akershus, sandefjord, holmestrand, larvik, fredrikstad (de unge snakker veldig likt de i oslo ikke de gamle) osv Oslo= by og fylke Buskerud= fylke Drammen= by i Buskerud Asker og Bærum= kommuner i Akershus Akershus= fylke Sandefjord, Holmestrand, Larvik = kommuner i vestfold Fredrikstad= kommune i Østfold Det er til tider STORE forskjeller i dialektene på disse stedene. Selv innad i Oslo by er det store forskjeller, spesielt mellom vest og øst, men det finnes vel en "standard" som er den vi ofte hører på tv, der man sier banan og ikke bannan osv. De stedene i Akershus som er nærmest Oslo (der det er en stor del av utflyttede Oslofolk som har slått seg ned med familien) har en ganske "pen" dialekt, ganske lik Oslodialekten. Lenger nord, mot gardermoen og enda lenger nord har de en bredere dialekt, med ælj, bannan, døm og je. Dialekten i Fredrikstad er det vel egentlig ikke så mye å si om, den ligner IKKE på "standard Oslospråk" Vestfold ligger vel vest for Oslo, og har et enda "penere" språk enn mange i Oslo, så vidt jeg vet, er ikke så kjent på den siden. Hilsen vestlending som har bodd noen år østafor Endret 3. desember 2011 av Kjemi 2
Gjest Wolfmoon Skrevet 3. desember 2011 #82 Skrevet 3. desember 2011 Med tanke på at det stort sett er ganske greit å til og med skille ut to Oslodialekter, også blant de unge, så skjønner jeg ikke hvordan du kan mene at alle de stedene snakker så veldig likt.
HedvigR Skrevet 3. desember 2011 #83 Skrevet 3. desember 2011 La meg si det slik, det er nesten ingen i Oslo som snakker bokmål. Om du vil høre bokmål må du til Finnmark. Det er jo ingen som snakker bokmål (eller nynorsk) egentlig. Det er jo bare sånn vi skriver. Skal godt gjøres å finne en eneste person som snakker akkurat som h*n skriver
Gjest Marregutt Skrevet 3. desember 2011 #84 Skrevet 3. desember 2011 JEg er avstandsforelsket i en bergeeenseeeeeeer (skriker det på Bergensdialekt) 1
Meridian Skrevet 3. desember 2011 #85 Skrevet 3. desember 2011 La meg si det slik, det er nesten ingen i Oslo som snakker bokmål. Om du vil høre bokmål må du til Finnmark. Jeg prater bokmål, men har aldri vært lenger nord enn Trondheim. De som bor i Finnmark prater jo dialekt.
Gjest MorAase Skrevet 3. desember 2011 #86 Skrevet 3. desember 2011 Har jeg aldri trodd. Hvorfor tror alle vestlendinger at vi ikke hører at de er fra Norge?? Fordi en før spørsmål som: Snakker du svensk? Er du dansk? Du høres fransk ut? Er det lenge siden du lærte norsk, du høres så engelsk ut? Hvordan er det i Kristansand om dagen? (Eh... Er IKKE derfra...) Henger du med nå? Det hanler ikke om å tro, det handler om å oppleve. Ikkenoe sted i landet er svaret mer ofte "Hæ?" en i Oslo og omegn. Jeg driter i det og snakker videre og tvinger den arrogante papirflytteren å ta innover seg at Norge er alt annet en Karl Johan, kebab og junkier.
Gjest Eurodice Skrevet 3. desember 2011 #87 Skrevet 3. desember 2011 Oslo= by og fylke Buskerud= fylke Drammen= by i Buskerud Asker og Bærum= kommune i Oslo Akershus= fylke Sandefjord, Holmestrand, Larvik = kommuner i vestfold Fredrikstad= kommune i Østfold Det er til tider STORE forskjeller i dialektene på disse stedene. Selv innad i Oslo by er det store forskjeller, spesielt mellom vest og øst, men det finnes vel en "standard" som er den vi ofte hører på tv, der man sier banan og ikke bannan osv. De stedene i Akershus som er nærmest Oslo (der det er en stor del av utflyttede Oslofolk som har slått seg ned med familien) har en ganske "pen" dialekt, ganske lik Oslodialekten. Lenger nord, mot gardermoen og enda lenger nord har de en bredere dialekt, med ælj, bannan, døm og je. Dialekten i Fredrikstad er det vel egentlig ikke så mye å si om, den ligner IKKE på "standard Oslospråk" Vestfold ligger vel vest for Oslo, og har et enda "penere" språk enn mange i Oslo, så vidt jeg vet, er ikke så kjent på den siden. Hilsen vestlending som har bodd noen år østafor Asker er en egen kommune, det samme med Bærum. Begge ligger i Akershus fylke. 1
HedvigR Skrevet 3. desember 2011 #88 Skrevet 3. desember 2011 Jeg prater bokmål, men har aldri vært lenger nord enn Trondheim. De som bor i Finnmark prater jo dialekt. Det var en spøk ja?? 1
Gjest kath93 Skrevet 3. desember 2011 #89 Skrevet 3. desember 2011 Det var da fryktelig til generalisering. Jeg har aldri tenkt tanken. Men jeg vet at mange som har bokmål som hovedmål blander inn svensk når de skriver nynorsk. Kanskje dere har en del nynorske ord/utrykk i språket som ligner på svensk? Jeg er østlending, og jeg har en tendens til å blande inn svensk når jeg skal skrive nynorsk :gjeiper: Vet det er flere der ja
Gjest MorAase Skrevet 3. desember 2011 #90 Skrevet 3. desember 2011 Er det ikke inndelt slik? Nord-Norge : Nordland, Troms og Finnmark. Midt-Norge : Nord-trøndelag og sør-trøndelag. Vestlandet : Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland. Sørlandet : Vest-Agder og Aust-Agder. Østlandet : Telemark, Buskerud, Oppland, Hedmark, Vestfold, Østfold, Akershus og Oslo. Nei... Har rettet i teksten din. Sør-Norge omfatter Vest-, Sør-, og Østlandet.
Meridian Skrevet 3. desember 2011 #91 Skrevet 3. desember 2011 Det var en spøk ja?? at jeg ikke har vært lenger nord enn Trondheim?
Gjest MorAase Skrevet 3. desember 2011 #92 Skrevet 3. desember 2011 Jeg prater bokmål, men har aldri vært lenger nord enn Trondheim. De som bor i Finnmark prater jo dialekt. Med andre ord, du har opplevd lite av Norge Mesteparten av de som bor i finnmark snakker en utpreget dialekt som avslører dem som finnmarkinger. Men i en del av finnmark, som jeg aldri husker navnet på, snakker de den reneste bokmålen i landet.
HedvigR Skrevet 3. desember 2011 #93 Skrevet 3. desember 2011 at jeg ikke har vært lenger nord enn Trondheim? Neei Det med dialekt. For du prater akkurat like mye dialekt som de i Finnmark, dere har bare forskjellige dialekter. Og det er ingen som snakker bokmål, det er et rent skriftspråk. Men hvis man skal se hvilken dialekt som er likest blir det faktisk oppe i Finnmark
Muscae Skrevet 3. desember 2011 #94 Skrevet 3. desember 2011 Asker er en egen kommune, det samme med Bærum. Begge ligger i Akershus fylke. Tenkte feil et øyeblikk, men retta selv det med Akershus før du kommenterte. Skal skrive kommuner i flertall også da. Mitt poeng var egentlig at hun ikke burde skrive en liste over forskjellige steder, med fylke og kommune om hverandre, og enkelte kommuner fra et fylke, så hele fylket rett etterpå. 1
Meridian Skrevet 3. desember 2011 #95 Skrevet 3. desember 2011 Nei... Har rettet i teksten din. Sør-Norge omfatter Vest-, Sør-, og Østlandet. Se på dette kartet, så skjønner du
Meridian Skrevet 3. desember 2011 #96 Skrevet 3. desember 2011 Med andre ord, du har opplevd lite av Norge Mesteparten av de som bor i finnmark snakker en utpreget dialekt som avslører dem som finnmarkinger. Men i en del av finnmark, som jeg aldri husker navnet på, snakker de den reneste bokmålen i landet. Har opplevd både vest, sør og østlandet og heeelt opp til trondheim. Men drømmer om å se det som ligger nord for trondheim Jeg prater ren bokmåk jeg også. Kjenner mange som gjør det. Neei Det med dialekt. For du prater akkurat like mye dialekt som de i Finnmark, dere har bare forskjellige dialekter. Og det er ingen som snakker bokmål, det er et rent skriftspråk. Men hvis man skal se hvilken dialekt som er likest blir det faktisk oppe i Finnmark Åja Men jeg prater ren bokmål. Jeg prater akkurat slik som jeg skriver, men jeg har et tonefall som kommer østfra, ikke nordfra.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #97 Skrevet 3. desember 2011 Åja Men jeg prater ren bokmål. Jeg prater akkurat slik som jeg skriver, men jeg har et tonefall som kommer østfra, ikke nordfra. Sier du J-E-G? Eller jæi? 1
Gjest MorAase Skrevet 3. desember 2011 #98 Skrevet 3. desember 2011 Se på dette kartet, så skjønner du Bra kart! Visste du at Finnmark alene er større en Danmark?
Gjest MorAase Skrevet 3. desember 2011 #99 Skrevet 3. desember 2011 Sier du J-E-G? Eller jæi? Og ikke minst, Oslo eller Oschlo?
HedvigR Skrevet 3. desember 2011 #100 Skrevet 3. desember 2011 (endret) Har opplevd både vest, sør og østlandet og heeelt opp til trondheim. Men drømmer om å se det som ligger nord for trondheim Jeg prater ren bokmåk jeg også. Kjenner mange som gjør det. Åja Men jeg prater ren bokmål. Jeg prater akkurat slik som jeg skriver, men jeg har et tonefall som kommer østfra, ikke nordfra. Er du virkelig 100% konsekvent på substantiv- og verbbøyingene dine, så de alltid samvarer med bokmålsordboka? Det er i så fall imponerende. Og du bruker ingen lokale slangord, ingen lokale "feilbruk" av ordklasser? Og du uttaler alle ord som du skriver dem? Edit: Det her virka jo litt krasst, og det er absolutt ikke meningen Vil bare oppklare, for det er mange som misforstår, og mener de snakker bokmål eller nynorsk. Endret 3. desember 2011 av HedvigR 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå