Gjest MorAase Skrevet 3. desember 2011 #41 Skrevet 3. desember 2011 Har du noen kilde på dette? Ser for meg at hele Østfold fylke skårer temmelig lavt på den skalaen din der Klart jeg har kilder! Meg selv! Jeg er pålitelig OG ufeilbarlig! Har ennå ikke tatt meg selv i å ta feil i noe som helst her i verden
Gjest Marregutt Skrevet 3. desember 2011 #42 Skrevet 3. desember 2011 Hva mener du med "plukker østlandsdialekter fra hvarandre som en skulle ha plukket fra bakken"? Ja, hvordan plukker man dem fra hverandrE? Mener du gramatisk? eller skal du på et vis fragmentere dem?
Gjest Marregutt Skrevet 3. desember 2011 #43 Skrevet 3. desember 2011 Klart jeg har kilder! Meg selv! Jeg er pålitelig OG ufeilbarlig! Har ennå ikke tatt meg selv i å ta feil i noe som helst her i verden hehe, må si jeg er litt uenig med deg ut fra egen persepsjon. Men har ingen kilde eller måleskala med tanke på kunnskapsnivå rundt om i Norge. Ser for meg at dette er vanskelig å måle. Kanskje SSB har noen skala?
Gjest SummerJudith Skrevet 3. desember 2011 #44 Skrevet 3. desember 2011 Klart jeg har kilder! Meg selv! Jeg er pålitelig OG ufeilbarlig! Har ennå ikke tatt meg selv i å ta feil i noe som helst her i verden du er virkelig arrogant. gratulerer du er den mest arrogante jeg har møtt i mitt liv
HedvigR Skrevet 3. desember 2011 #45 Skrevet 3. desember 2011 Har du noen kilde på dette? Ser for meg at hele Østfold fylke skårer temmelig lavt på den skalaen din der For å være litt generaliserende: Enig. Jeg har aldri møtt så mange som er uvitende om Norge utenfor sitt eget fylke, som da jeg bodde i Sarpsborg :/ Absolutt ikke alle, og jeg vil ikke si flertallet! Men flere enn andre steder. Så mange som trodde Trondheim var ei bygd da jeg fortalte hvor jeg kom fra, og at det ligger i Nord-Norge. Jeg snakka også særledes lite bredt, men det var likevel liten vilje til å forstå meg.
Gjøa Skrevet 3. desember 2011 #46 Skrevet 3. desember 2011 (endret) Vestlendinger... er det dere som jobber på alle restaurantene og barene i Oslo eller? Har bare gått ut fra at dere har vært svenske, jeg. Men neste gang jeg skal ut og tagge skal jeg selvfølgelig skrive "Partyrogalendinger go home!" Endret 3. desember 2011 av Gjøa 2
Gjest Marregutt Skrevet 3. desember 2011 #47 Skrevet 3. desember 2011 For å være litt generaliserende: Enig. Jeg har aldri møtt så mange som er uvitende om Norge utenfor sitt eget fylke, som da jeg bodde i Sarpsborg :/ Absolutt ikke alle, og jeg vil ikke si flertallet! Men flere enn andre steder. Så mange som trodde Trondheim var ei bygd da jeg fortalte hvor jeg kom fra, og at det ligger i Nord-Norge. Jeg snakka også særledes lite bredt, men det var likevel liten vilje til å forstå meg. Jeg er av den samme oppfatningen. Lurer på om dette kan ha noe med at de har Norges høyeste nivå på gjennomsnittlig arbeidsledighet? Eller omvendt, at det er på grunn av dette vi (i alle fall jeg) er av denne oppfatningen?
Meridian Skrevet 3. desember 2011 #48 Skrevet 3. desember 2011 Hvorfor tror dere hele tiden at de som er fra vestlandet (les: spes Rogalendinger) er svenske? Hva går det i??? Da tenker jeg såklart på språket/dialekten. Aldri hørt om. Jeg hører veldig godt forskjell på dialekter, og har ingen problem med på skille svenske dialekter og norske dialekter. Kanskje du har vært borti noen få av mange millioner som ikke hører forskjell på svensk og rogalandsk?
Meridian Skrevet 3. desember 2011 #49 Skrevet 3. desember 2011 (endret) Mi erfaring er at dei frå det sentrale austlandet er dei som er dårlegast til å forstå dialektar, og også å høyre kvar ein er frå. Det kan hende det gjelder de som aldri har satt sin fot utenfor det sentrale østlandet, og som ikke har hatt interesse av det Endret 3. desember 2011 av Bølle
Gjest SummerJudith Skrevet 3. desember 2011 #50 Skrevet 3. desember 2011 (endret) Plukker østlandsidalekter fra hverandre som en skulle ha plukket epler fra bakken. Men igjen, de mest kunnskapsløse bor typisk i Oslo kommune. Så bedres det gradvis jo lenger vekk fra Oslo en kommer. Untatt i drammen da. I Drammen er kunnskapen lik null om det meste virker det som. har du noen gang vært i oslo? du kan ikke dømme folk når du ikke kjenner dem. og hvis du har møtt en dum oslo fyr så ikke ta under en kam. jeg tror du bare er misunnelig på de som bor i oslo. vi har mye spennende ting vi kan gjøre og vi er nærme svenskene og kan dra på harry tur også, men du er lang borte fra sverige og får ikke kjøpt svensk godis kanskje derfor du er så sur og arogant Endret 3. desember 2011 av Aaleyah 2
Gjest Eurodice Skrevet 3. desember 2011 #51 Skrevet 3. desember 2011 Har du noen kilde på dette? Ser for meg at hele Østfold fylke skårer temmelig lavt på den skalaen din der Innlegget ditt er et svar på noe morAase skriver, om blant annet Drammen. Svaret ditt kan tyde på at du tror Drammen ligger i Østfold. 1
Gjest Marregutt Skrevet 3. desember 2011 #52 Skrevet 3. desember 2011 Innlegget ditt er et svar på noe morAase skriver, om blant annet Drammen. Svaret ditt kan tyde på at du tror Drammen ligger i Østfold. Ser den, men jeg vet temmelig godt hvor Drammen ligger. Og jeg får grøsninger hver gang jeg kjører gjennom der.
Gjest SummerJudith Skrevet 3. desember 2011 #53 Skrevet 3. desember 2011 Ser den, men jeg vet temmelig godt hvor Drammen ligger. Og jeg får grøsninger hver gang jeg kjører gjennom der. det er stygg by men betyr ikke at menneskene er kunnskapsløse 1
Gjest Eurodice Skrevet 3. desember 2011 #54 Skrevet 3. desember 2011 Klart jeg har kilder! Meg selv! Jeg er pålitelig OG ufeilbarlig! Har ennå ikke tatt meg selv i å ta feil i noe som helst her i verden Er du i familie med Steinar40?
Gjest Eurodice Skrevet 3. desember 2011 #55 Skrevet 3. desember 2011 Ser den, men jeg vet temmelig godt hvor Drammen ligger. Og jeg får grøsninger hver gang jeg kjører gjennom der. Jeg har ikke vært i Drammen på mange år. Jeg har forstått det slik at har vært en opprustning og byfornyelse der. Kanskje du er enig i dette, da: Det er bedre med ti drammer i timen enn én time i Drammen .
Gjest Marregutt Skrevet 3. desember 2011 #56 Skrevet 3. desember 2011 det er stygg by men betyr ikke at menneskene er kunnskapsløse Hehe ikke misforstå meg. Mente ikke at Drammen lå i Østfold og dermed var omfattet av det jeg sa. Jeg mente at innbyggere i Østfold fylke må være blandt de minst kunnskapsrike i Norge. Alle vet jo at Drammen ligger i Telemark
Gjest Marregutt Skrevet 3. desember 2011 #57 Skrevet 3. desember 2011 Jeg har ikke vært i Drammen på mange år. Jeg har forstått det slik at har vært en opprustning og byfornyelse der. Kanskje du er enig i dette, da: Det er bedre med ti drammer i timen enn én time i Drammen . Haha, det sitatet der signerer jeg!
FruLuna Skrevet 3. desember 2011 #58 Skrevet 3. desember 2011 Jeg er østlending, men klarer ganske greit å plassere dialekter sånn noenlunde. Har vel noe med at jeg har bodd på vestlandet i mange år. Har aldri trodd at rogalendinger eller andre vestlendinger har snakket svensk, da Men jeg irriterer meg litt over vestlendinger som kaller alle dialekter på andre siden av fjellet for "Oslo-dialekt". Tror det er vanskeligere for vestlendinger generelt (i hvert fall bergensere generelt) å høre forskjell på østlandsdialekter enn omvendt. Jeg slet litt med å høre forskjell på bergensk og stril i begynnelsen, men nå klarer jeg det som regel. Det er jo viktig, for både bergensere og striler blir jo blodig fornærmet hvis man tar feil
Gjest Eurodice Skrevet 3. desember 2011 #59 Skrevet 3. desember 2011 Hehe ikke misforstå meg. Mente ikke at Drammen lå i Østfold og dermed var omfattet av det jeg sa. Jeg mente at innbyggere i Østfold fylke må være blandt de minst kunnskapsrike i Norge. Alle vet jo at Drammen ligger i Telemark Du er vel morsom . Men jeg gikk ikke på den. Drammen ligger i Buskerud
FruLuna Skrevet 3. desember 2011 #60 Skrevet 3. desember 2011 Hehe ikke misforstå meg. Mente ikke at Drammen lå i Østfold og dermed var omfattet av det jeg sa. Jeg mente at innbyggere i Østfold fylke må være blandt de minst kunnskapsrike i Norge. Alle vet jo at Drammen ligger i Telemark Hehe, håper du var ironisk nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå