AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #21 Skrevet 3. desember 2011 Mi erfaring er at dei frå det sentrale austlandet er dei som er dårlegast til å forstå dialektar, og også å høyre kvar ein er frå. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #23 Skrevet 3. desember 2011 Jeg er trønder og har opplevd at èn oslomann trodde jeg var fra Bergen. Han ble flau hihi
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #24 Skrevet 3. desember 2011 *Sunnhordland* Alvorlig talt, går du gjennom alle trådene i forumet kun for å finne skrivefeil du kan rette på? Har du ikke noe annet å bidra med, kan du vel holde deg unna? 3
Gjest Eurodice Skrevet 3. desember 2011 #25 Skrevet 3. desember 2011 Alvorlig talt, går du gjennom alle trådene i forumet kun for å finne skrivefeil du kan rette på? Har du ikke noe annet å bidra med, kan du vel holde deg unna? Det er tydelig at du forfølger meg i hvert fall. Hvem av oss to som har mest fruktbart å bidra med, kan jo diskuteres.
HedvigR Skrevet 3. desember 2011 #26 Skrevet 3. desember 2011 Alvorlig talt, går du gjennom alle trådene i forumet kun for å finne skrivefeil du kan rette på? Har du ikke noe annet å bidra med, kan du vel holde deg unna? Vi er jo på språkforumet! 3
Noteknekk Skrevet 3. desember 2011 #27 Skrevet 3. desember 2011 Jeg er fra rogaland og bor på østlandet men opplever ikke at folk tror jeg er svensk. Har hørt at andre har fortalt om at den forvekslingen er skjedd men har aldri opplevd det selv. At folk tror jeg er fra Bergen og sørlandet har jeg derimot opplevd flere ganger.
Gjest MorAase Skrevet 3. desember 2011 #28 Skrevet 3. desember 2011 (endret) Hvorfor tror dere hele tiden at de som er fra vestlandet (les: spes Rogalendinger) er svenske? Hva går det i??? Da tenker jeg såklart på språket/dialekten. Det går i at den jevne, det finnes unntak, østlending (de fra Oslo og omegn) er arrogante og kunnskapsløse. De er rett og slett Norges svar på amerikanere. En har blitt tatt for å være svensk, dansk, fransk og engelsk... Edit: Til og med fra Kristiansand har det blitt påstått var ens hjemsted... Endret 3. desember 2011 av MorAase
Mr.Omg Skrevet 3. desember 2011 #29 Skrevet 3. desember 2011 Østlending her og har aldri hørt om dette problemet før 1
ladyluna Skrevet 3. desember 2011 #30 Skrevet 3. desember 2011 Jeg er Rogalending og bor på østlandet. Har blitt tatt for å være svensk én gang her øst, og da var det en svenske som spurte meg 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 3. desember 2011 #31 Skrevet 3. desember 2011 Jeg har aldri hørt om denne forvekslingen før. Derimot synes jeg kanskje en del vestlendinger og nordlendinger skal slutte å mene at østlendinger er så utrolig selvsentrerte. Nei, jeg hører ikke alltid på dialekta hvor folk er fra, spesielt ikke vest og nord i landet, men jammen meg er det mange fra de områdene som ikke kan plassere min heller eller tror at alle på østlandet snakker samme dialekt Jeg tror folk generelt er relativt gode på dialekter i sitt nærområde, naturlig nok, siden det er de dialektene de har mest kontakt med. 4
Gjest SummerJudith Skrevet 3. desember 2011 #33 Skrevet 3. desember 2011 Jeg har aldri hørt om denne forvekslingen før. Derimot synes jeg kanskje en del vestlendinger og nordlendinger skal slutte å mene at østlendinger er så utrolig selvsentrerte. Nei, jeg hører ikke alltid på dialekta hvor folk er fra, spesielt ikke vest og nord i landet, men jammen meg er det mange fra de områdene som ikke kan plassere min heller eller tror at alle på østlandet snakker samme dialekt Jeg tror folk generelt er relativt gode på dialekter i sitt nærområde, naturlig nok, siden det er de dialektene de har mest kontakt med. Helt enig. Før de klager for dem versegod lære seg forskjellen på dialekter på østlandet også. Virker som de tror alle snakker samme dialekt. Tror ikke de vet hvor en person fra østlandet er fra. Østlandet er ganske stort, med mange forskjellige dialekter. I stedet for å klage på alle andre, bør man kanskje forbedre seg selv. Dere er ikke noe bedre selv! 3
Gjest Marregutt Skrevet 3. desember 2011 #34 Skrevet 3. desember 2011 Hvorfor tror dere hele tiden at de som er fra vestlandet (les: spes Rogalendinger) er svenske? Hva går det i??? Da tenker jeg såklart på språket/dialekten. JEg elsker bergensdialekten. Er avstandsforelsket i en bergenser!!
apekatt Skrevet 3. desember 2011 #35 Skrevet 3. desember 2011 Jeg er fra østlandet, og kan innrømme at jeg har trodd at vestlendinger er svensker da jeg var barn da selvfølgelig. Har vært i Sverige flere ganger, og har en del familie som bor der, så jeg vet hva svensk er. Synes bare at tonefallet høres så likt ut.
Gjest MorAase Skrevet 3. desember 2011 #36 Skrevet 3. desember 2011 Helt enig. Før de klager for dem versegod lære seg forskjellen på dialekter på østlandet også. Virker som de tror alle snakker samme dialekt. Tror ikke de vet hvor en person fra østlandet er fra. Østlandet er ganske stort, med mange forskjellige dialekter. I stedet for å klage på alle andre, bør man kanskje forbedre seg selv. Dere er ikke noe bedre selv! Plukker østlandsidalekter fra hverandre som en skulle ha plukket epler fra bakken. Men igjen, de mest kunnskapsløse bor typisk i Oslo kommune. Så bedres det gradvis jo lenger vekk fra Oslo en kommer. Untatt i drammen da. I Drammen er kunnskapen lik null om det meste virker det som.
Gjest Wolfmoon Skrevet 3. desember 2011 #37 Skrevet 3. desember 2011 Da er du definitivt unntaket MorAase
Gjest Marregutt Skrevet 3. desember 2011 #38 Skrevet 3. desember 2011 Plukker østlandsidalekter fra hverandre som en skulle ha plukket epler fra bakken. Men igjen, de mest kunnskapsløse bor typisk i Oslo kommune. Så bedres det gradvis jo lenger vekk fra Oslo en kommer. Untatt i drammen da. I Drammen er kunnskapen lik null om det meste virker det som. Har du noen kilde på dette? Ser for meg at hele Østfold fylke skårer temmelig lavt på den skalaen din der
Gjest MorAase Skrevet 3. desember 2011 #39 Skrevet 3. desember 2011 Da er du definitivt unntaket MorAase Jeg savner de årene da jeg kunne plukke dialekter i Nord-Norge helt ned på bygdenivå
Gjest SummerJudith Skrevet 3. desember 2011 #40 Skrevet 3. desember 2011 Plukker østlandsidalekter fra hverandre som en skulle ha plukket epler fra bakken. Men igjen, de mest kunnskapsløse bor typisk i Oslo kommune. Så bedres det gradvis jo lenger vekk fra Oslo en kommer. Untatt i drammen da. I Drammen er kunnskapen lik null om det meste virker det som. Hva mener du med "plukker østlandsdialekter fra hvarandre som en skulle ha plukket fra bakken"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå