AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #121 Skrevet 8. desember 2011 fordi det har blitt dialekt. dere blir jo sinnsykt irriterte når vi sier noe på dialekta deres. hvorfor sier dere eg og ikke mæj?? er like idiotisk spørsmål eller hvorfor sier dere jenten høres veldig idiotisk ut, jenta høres 1000 ganger bedre ut Eg og mæj er ikke det samme, da måtte det blitt eg eller jeg, meg eller mæj. Vi sier eg og meg. Vi sier ikke jenten men jentÅ!
Pingting Skrevet 8. desember 2011 #122 Skrevet 8. desember 2011 fordi det har blitt dialekt. Hvor går grensa mellom dialekt og en vanlig feil egentlig? Jeg har det for meg at det bør ha pågått i minst et par generasjoner før det er dialekt. Heldigvis for "hvem bil" høres ikke ut som dialekt, det høres bare degenerert og fjortis ut.
Anglofil Skrevet 8. desember 2011 #123 Skrevet 8. desember 2011 Har jeg aldri trodd, hørt eller ment. Mvh Yvonne
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. desember 2011 #124 Skrevet 8. desember 2011 Å bruke "hvem" for "hvilken" er vel kjennetegn på en dialekt er det ikke det, men nå kan jeg for mitt bare liv ikke komme på hvilken det er Men altså, en østlandsdialekt, ikke alle
Gjest SummerJudith Skrevet 8. desember 2011 #125 Skrevet 8. desember 2011 Hvor går grensa mellom dialekt og en vanlig feil egentlig? Jeg har det for meg at det bør ha pågått i minst et par generasjoner før det er dialekt. Heldigvis for "hvem bil" høres ikke ut som dialekt, det høres bare degenerert og fjortis ut. Alle jeg kjenner sier "hvem bil" "hvem person" osv
Personlig12 Skrevet 8. desember 2011 #126 Skrevet 8. desember 2011 Å bruke "hvem" for "hvilken" er vel kjennetegn på en dialekt er det ikke det, men nå kan jeg for mitt bare liv ikke komme på hvilken det er Men altså, en østlandsdialekt, ikke alle De sier det i Fredrikstadområdet vet jeg.
Gjest SummerJudith Skrevet 8. desember 2011 #127 Skrevet 8. desember 2011 Eg og mæj er ikke det samme, da måtte det blitt eg eller jeg, meg eller mæj. Vi sier eg og meg. Vi sier ikke jenten men jentÅ! Jeg kjenner folk fra bergen de sier de sier jenten
Pingting Skrevet 8. desember 2011 #128 Skrevet 8. desember 2011 Kan hende dere har rett, Aaleyah og Wolfmoon. Og mange særtrekk i dialekter har jo startet som feil. Men jeg lurer fortsatt på hvor grensa går, jeg synes "det er dialekt" brukes som unnskyldning litt vel ofte her inne. :gjeiper:
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. desember 2011 #129 Skrevet 8. desember 2011 Det er jeg helt enig i PingTing, og jeg synes ikke noe om at "hvem bil" brer seg, spesielt ikke til skriftspråket. Personlig12: Godt mulig det var fredrikstad ja
Gjest SummerJudith Skrevet 8. desember 2011 #130 Skrevet 8. desember 2011 Kan hende dere har rett, Aaleyah og Wolfmoon. Og mange særtrekk i dialekter har jo startet som feil. Men jeg lurer fortsatt på hvor grensa går, jeg synes "det er dialekt" brukes som unnskyldning litt vel ofte her inne. :gjeiper: ja, da får vi tvinge folk til å enten snakke rent bokmål eller nynorsk da .................. dialekter går jo ut på "feil" alle sier de som sier "cino" "cede" osv er feil men det er jo ikke det når alle i oslo sier det!!
Mynona Skrevet 8. desember 2011 #131 Skrevet 8. desember 2011 hvordan uttaler du cino og cede? Og hva skal det bety? mener du cede som CD?? Hvordan mener du man ellers skal si det? Det er to bokstaver...
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. desember 2011 #132 Skrevet 8. desember 2011 Aaleyah: Alle sier definitivt ikke "sjino" og lignende i Oslo, ja i en viss gruppe spesielt blant ungdommer er det begynt å bli vanlig, men det er nok fortsatt mer sosiolekt enn dialekt!
Gjest SummerJudith Skrevet 8. desember 2011 #133 Skrevet 8. desember 2011 hvordan uttaler du cino og cede? Og hva skal det bety? mener du cede som CD?? Hvordan mener du man ellers skal si det? Det er to bokstaver... har du aldri hørt om diskusjonen om man skal kunne si forskjell på skjede du har i halsen og skjeden på kroppen? eller kjøtt og skjørt? klarer man ikke si forskjell på det sier man c
Gjest SummerJudith Skrevet 8. desember 2011 #134 Skrevet 8. desember 2011 Aaleyah: Alle sier definitivt ikke "sjino" og lignende i Oslo, ja i en viss gruppe spesielt blant ungdommer er det begynt å bli vanlig, men det er nok fortsatt mer sosiolekt enn dialekt! begynner? jada...
Gjest Eurodice Skrevet 8. desember 2011 #135 Skrevet 8. desember 2011 De sier det i Fredrikstadområdet vet jeg. Det kan godt være, men å si hvem for hvilken er ganske utbredt for eksempel i Oslo også og for den sakens skyld i hele landet, tenker jeg.
Mynona Skrevet 8. desember 2011 #136 Skrevet 8. desember 2011 (endret) har du aldri hørt om diskusjonen om man skal kunne si forskjell på skjede du har i halsen og skjeden på kroppen? eller kjøtt og skjørt? klarer man ikke si forskjell på det sier man c Da er det skjede og KJede du mener. Med da sier man ikke C, men skj-lyden på begge. Endret 8. desember 2011 av Mynona-83
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. desember 2011 #137 Skrevet 8. desember 2011 Begynner ja, for du skjønner jeg husker fortsatt at ungdommer selv i Oslo sa "kjede" og "kino", det er ikke så mange år siden
Pingting Skrevet 8. desember 2011 #138 Skrevet 8. desember 2011 ja, da får vi tvinge folk til å enten snakke rent bokmål eller nynorsk da .................. dialekter går jo ut på "feil" alle sier de som sier "cino" "cede" osv er feil men det er jo ikke det når alle i oslo sier det!! 1. Slutt å mistolke og forvrenge andres utsagn til det ugjenkjennelige. Det er ufint. 2. Fint om du kan unngå å legge ord i munnen på meg og å unngå å tilskrive meg meninger jeg ikke har. 3. Ikke "alle" i Oslo sier sjino. 4. Uansett: jeg prøvde å spørre om noen vet om det finnes en eller annen slags definisjon på når noe går over til å bli dialekt, ikke å hevde kjempehardnakke om det er det eller ikke. At det er en sosiolekt er sikkert, men der er vel også definisjonen snillere. Fant forresten en lengre utgreiing av hvem/hvilken-fenomenet her. Hvis noen er interessert
Gjest Eurodice Skrevet 8. desember 2011 #139 Skrevet 8. desember 2011 Fant forresten en lengre utgreiing av hvem/hvilken-fenomenet her. Hvis noen er interessert Denne linken var interessant lesning, Pingting .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå