Gå til innhold

Til dere østlendinger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor tror dere hele tiden at de som er fra vestlandet (les: spes Rogalendinger) er svenske?

Hva går det i???

Da tenker jeg såklart på språket/dialekten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jeg aldri vært borti noen som tror.

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor tror dere hele tiden at de som er fra vestlandet (les: spes Rogalendinger) er svenske?

Hva går det i???

Da tenker jeg såklart på språket/dialekten.

Hvor i all verden har du det fra?

• Liker 13
Skrevet

Det var da fryktelig til generalisering. Jeg har aldri tenkt tanken. Men jeg vet at mange som har bokmål som hovedmål blander inn svensk når de skriver nynorsk. Kanskje dere har en del nynorske ord/utrykk i språket som ligner på svensk?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vestlening og har bodd i Oslo og Akerhus i over 9 år. Har studievenner fra Rogaland. Det største problemet mitt (om man kan kalle det et problem) er at folk trodde jeg enten var fra Bergen eller fra Ålesund når jeg ikke er fra noen av stedene. :fnise:

Men svensk? Aldri hørt om folk som tror nordmenn er derfra. Har en venninne fra Ørje, hun fikk spørsmålet et par ganger om hun var opprinnelig svensk, men det er jo på grensen og hun har endel svorskklingende ord i dialekten sin.

Skrevet

Bodde på østlandet i tre år, der trodde folk jeg var svensk hele tiden. Og har hørt mange av mine venner som har hørt det samme...

Har også undret meg litt over det? Kanskje det er litt med tonefallet dialekten vår har?

Skrevet

Hvor i all verden har du det fra?

Jeg har det fra veldig mange venner, pluss jeg har fått det spørsmålet endel ganger selv...

Skrevet

Det har jeg aldri trodd :fnise: Aner ikke hvorfor noen skulle tro det.

Skrevet

Hehe, jeg har også fått spørsmål om jeg er svensk, men er fra Sunnmøre :)

Skrevet

Har aldri tenkt tanken jeg heller..

Gjest Delphina
Skrevet

Det er vel sikkert østlendinger som aldri har møtt svensker som tror det, kanskje. :fnise: Uansett, hører lett forskjell på en svenske og en vestlending.

Skrevet

Jøss.. Man hører da klart forskjell på rogalandsdialekt og svensk :klo: Skjønner ikke at så mange kan tro det...

jeg er dårlig på å plassere dialekter rundt i landet selv, men jeg vet jo at det er norsk og ikke svensk likevel...

Gjest On Topic
Skrevet (endret)

Jeg kommer fra Sunnhordaland, men bor på østlandet. Jeg har ikke fått spørsmål om jeg er svensk med den dialekten jeg har. Kun om jeg er fra Bergen, og det er jeg ikke. Veldig viktig det der. :fnise:

Endret av On Topic
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg kommer fra Sundhordaland, men bor på østlandet. Jeg har ikke fått spørsmål om jeg er svensk med den dialekten jeg har. Kun om jeg er fra Bergen, og det er jeg ikke. Veldig viktig det der. :fnise:

*Sunnhordland*

• Liker 4
Gjest Eurodice
Skrevet

Bra du passer på. :fnise:

Det var ikke vondt ment, ordet sprang bare rett i øynene :).

Skrevet

I så fall ganske merkelig siden Østlandet er nærmere Sverige, og at de fleste vet utmerket godt hvordan ordentlige svensker høres ut.

Men har jo selv hatt noen merkelige opplevelser da jeg flytta til Østfold som liten og snakka trøndersk. Da trodde folk jeg kom fra Finnmark :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Er du helt sikker på at det er østlendinger som har spurt deg?

• Liker 2
Skrevet

det har jeg aldri trodd. men det hender folk i nord-norge tror jeg er utenlandsk.

Skrevet

Det har jeg aldri hørt. Har aldri trodd en fra vestlandet er svensk. Har heller aldri hørt den missforståelsen før.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...