argh Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Heisann! Jeg lurer på noe angående oppsigelse. Huseieren som jeg inntil nylig leide hos krever at jeg skal betale 3 måneders oppsigelse, selv om han har latt en ny leietaker ta i bruk leiligheta. Selv synes jeg dette er helt urimelig, det er spesifisert i kontrakten at jeg har 3 måneders oppsigelse, men jeg kan ikke skjønne at det er gyldig da den nye leietageren har fått tilgang på leiligheten. Håper noen kan hjelpe meg å få klarhet i dette.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 Du skal forholde deg til tre måneders oppsigelsestid, men da skal leiligheten være tilgjengelig for deg i denne persioden også. Når utleier har leid ut leiligheten igjen, før tiden har gått ut, skal du ikke betale husleie for den tiden. Huseier gjør noe ulovlig, og jeg hadde anmeldt personen om han ikke ga seg. Det er frekt å tro at man skal få inn to husleier. 1
argh Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2011 Tusen takk for kjapt svar! Utleier påstår at den nye leietageren ikke har begynt å betale enda, men er det relevant? Det at han lar en annen disponere leiligheta, om enn bare for å flytte møbler og eiendeler inn til han skal starte sitt leieforhold, gardiner og blomster i vinduene allerede Det er jo ikke rett at jeg skal betale for leiligheta da?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #4 Skrevet 3. desember 2011 Tusen takk for kjapt svar! Utleier påstår at den nye leietageren ikke har begynt å betale enda, men er det relevant? Det at han lar en annen disponere leiligheta, om enn bare for å flytte møbler og eiendeler inn til han skal starte sitt leieforhold, gardiner og blomster i vinduene allerede Det er jo ikke rett at jeg skal betale for leiligheta da? Nei, så lenge du ikke disponerer leiligheten til eget bruk skal du heller ikke betale. Det er utleiers egen feil at han har latt den nye leietakeren begynne å flytte inn før den nye skal begynne å betale. 5
Gjest On Topic Skrevet 3. desember 2011 #5 Skrevet 3. desember 2011 Jepp, helt riktig det som er blitt nevnt her.
Gjest Tirkes Skrevet 3. desember 2011 #6 Skrevet 3. desember 2011 Betaler du husleie, så skal du også ha leiligheten tilgjendelig. Ikke lever nøkkel før oppsigelsestiden er ute. Jeg har alltid brukt siste del av oppsigelsestiden til å lagre litt møbler der, brukt god tid på å vaske meg ut, etc. Ved ett tilfelle fikk husvert ny leietager som ville ta over tidligere (og måtte finne annet sted om dette ikke var et alternativ), da skyndte jeg meg å pakke meg ut, husverten ordnet ut depositum og jeg betale ikke for siste mnd av oppsigelsen. Det er feil at du betaler leie for ny leietager. Sammenligne med oppsigelsestid på jobb. Du blir sagt opp, tre mnd oppsigelse. Det betyr ikke at du går på dagen og den nyansatte ikke får lønn (for den får jo du). 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå