Gå til innhold

Om å bruke det at man er kvinne,og om menn til tungt arbeid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på - er det imot likestilling og kvinnefrigjøring å være kvinne og litt det svake kjønn noen ganger?

Må vi kvinner greie alt like bra som mennene? er det et tilbakeskritt i forhold til det kvinneforkjemperene kjempet for- om man viser at man ikke greier alt likebra - og at noe er det ok at faktisk menn tar seg av?

Grunnen til at jeg spør er at jeg drev og lempet på dekk inn i bilen her om dagen for å få levert inn bilen for å få noen menn i en scervishall til å skifte for meg. Og de var knalltunge :o - og jeg er ikke laget for å drive å kave med sånt. Ryggen min tåler det ikke - og jeg ble skitten og fæl. I servichallen hadde jeg lebestift på - og smilte pent og unskyldende og sa at jeg trengte en hjelpende hånd, for jeg greide ikke å få på dekkene - og de ble straks imøtekommende og hyggelige, følte seg vel store og sterke iforhold til lille meg :wink: - og vips så var det gjort. Så var det bare for meg å få de helsikes tunge dekkene ut av bilen igjen og inn - huff trodde ryggen skulle knekke av på slutten .....såg meg fortvilet om etter en hjelpende hånd - men ingen å se .....sukk ...... Iallefall - jeg innser mine begrensinger.

Noen ville sikkert bitt tennene sammen og nektet å gi seg og heller slåss med jekk og strie mutrer og tunge dekk - det gidder ikke jeg. Jeg vet at det er for mye for meg likevel - og jeg hadde kommet til å holde på i en evighet og fått enda vondere rygg og blitt helt sliten.

Jeg ser ikke noe galt i å la menn ta slikt som bæring av tunge ting, eller lignende. De er sterkere enn oss. Ikke dermed sagt at jeg ikke klarer noe selv ! Jeg fikser mye jeg - maler og snekrer og skrur. kan fylle på radiatoren og spylerveske og skifte viondusviskere *ler*- jeg er praktisk - og jeg treffer spikeren når jeg prøver på det ( har sett såååå mange stå og dille med hammeren med sine lange pene negler og ikke treffe) ....Jeg synes faktisk det er kjempekjekt å male og sage og f.eks pusse opp møbler eller rom. Sparkle og styre på går fint - men så er nå heller ikke det tungt da. Iallefall så ble pappa mektig imponert da jeg og mamma for noen år siden malte og fikset opp i huset mens han var på sjøen. Det hadde han nemlig aldri trodd at vi ville greie. *ler* - men det gikk aldeles strålende- og han måtte innrømme at joda - vi dugde til annet enn å vaske gulv og lage middag (ja- pappa er gammeldags og en smule konservativ av seg) :wink:

Hm hvor var jeg ? ...jo .......jeg ser ikke noe galt i å ta på seg lebestift, og spille litt på det at man er kvinne når man trenger hjelp til noe. Man kan komme lenger på den måten enn å stå der stolt og rank og ikke tørre å spørre eller å vise at man behøver hjelp.

Om jeg får problemer med bilen så gjør jeg meg litt hjelpesløs og forvirra, og da går det som oftest greit å få brukbare forklaringer eller at noen kommer og ordner opp om de kan. Men nå er ikke jeg en sånn rett i ryggen og tøff i trynet type :oops: , jeg er heller litt mer forsiktig og tilbakeholden av meg. Kanskje derfor det er lettere å inta den rollen eller hvordan jeg nå skal si det..

De som er skikkelig feminister har vel sittet med piggene ute i en lang stund nå- og mener det er helt forkastelig å ikke brette opp arma og ordne opp selv uten å be mannfolka om hjelp. Og de mener sikkert det er fullstendig tåpelig å bruke lebestift og spille litt hjelpeløs... :wink: .

Men vi er ikke alle like. Hehe og jeg gjør da ikke sånn heletiden. Men om man er litt hyggelig og smiler litt søtt og sånn - så oppnår man stort sett smilende holdning tilbake og den " klart jeg skal hjelpe deg lille venn - nå skal vise her" holdningen tilbake - eller service om man vil ......

Og står jeg med en motor som koker - så er det lettere å få hjelp om man tar en kjapp runde med lebestiften og ser sånn passe fortvilet ut .... det har jeg nemlig måttet gjøre noen ganger ( ja om noen reagerer på at bilen er nevnt så ofte så er det fordi at det er en drittbil som virker når den selv vil - og så lenge den selv vil :x )

men det jeg nå iallefall ville med innlegget mitt var å høre om dere også overlater visse ting til mannfolkene, og om dere spiller litt på det å være kvinne - om man kan si det slik- noen ganger.

kan jo hende at dere alle er tøffe og sterke og fikser alt selv, men vi er nå heldigvis ikke like noen av oss. og - men tranger ikke være imot kvinnefrigjøringne om man noen ganger faller litt tilbake i "gamle mønster" .......mener nå jeg da.

Noen tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På veldig mange områder er jeg minst like tøff som gutta, men enkelte ting MÅ jeg være forsiktig med, bl a pga av at jeg hadde lumbago for nesten to år siden. Eksempelvis å stå krumbøyd med et digert hestebein over kneet for å renskrape hovene dens da vi var på to-dagers ridetur i høst. Dette skulle gjøres to ganger om dagen i to dager på fire hestebein. Da var jeg nødt til å melde pass og få sambis til å overta....ellers hadde det gått gæernt! Det kjente jeg veldig fort! Men fy f***, jeg liker det dårlig, det skal jeg være den første til å innrømme....Skikkelig svakhetstegn! :evil:

Men jeg er IKKE redd for å bli skitten...passer heller på å bruke klær som passer til jobben!

Skrevet

Nå kan jeg ikke svare hva jeg ville ha gjort (spilt på å være kvinne) av naturlige årsaker. Men jeg synes det er greit. Kvinner bør få være kvinner, på samme måte som menn bør få være menn.

Men om det er et skritt tilbake kan det vel hende at det er enkelte kvinneforkjempere som mener. Jeg er uenig, men det får være så.

Jeg synes i hvert fall det er kult å få leke helt. Tre på meg "the Mr.fix-it hat". og lempe eller fikse, om noen skulle trenge det. :)

Skrevet

Har du prøvd å be om hjelp uten å ta på leppestift og spille dum/uskyldig?

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe negativt at noen "jobber" passer bedre for den ene eller andre..

At menn fysisk sett er sterkere er jo en kjennsgjerning.. og jeg ser ikke grunn til at jeg skal slite å bære i mange om ganger - når min 17 år gamle sønn lett tar det på en..

(Trenger ikke hverken leppestift eller unnskyldning for det)

Skrevet

Jeg gjør det jeg klarer/orker, og så hjelper kjæresten min meg med resten :)

Jeg sliter gjerne litt med tunge ting, så lenge jeg har god tid..blir som en liten treningsøkt! :)

Clea

Gjest lekebøll
Skrevet

Jeg spør om hjelp hvis jeg trenger det - men jeg går ikke bort for å sminke meg først. Ærlig talt.

Men deg om det Virgo - synes bare det virker litt... hjelpesløst...

Grei teknikk om du er lat en dag sikkert - men om du er av den oppfatning at du alltid må leke porselensdukke for å få hjelp, så er det kanskje litt feil?

Vel - feil for meg.

Synes ikke det skal være forbeholdt de "stakkarslige" å be om hjelp.

Skrevet

Det er masse ting jeg ikke klarer og det er ting jeg ikke gidder.

Jeg får pepper for at jeg ikke skifter dekke selv - nei, jeg gidder ikke. ja, jeg har punktert og ja, jeg kan. Hvis jeg vil.

Jeg klarer også ting som gutta ikke vil la meg. Og det er ærlig talt forskjell på om man løper i skogen i grønne klær hvor alle har samme utstyr og forutsetninger - enn om man har skjørt og leppestift og gjerne vil slippe å bli møkkete.

Jeg har ligget på en parkeringsplass med kjørt og høyhælte sko og skiftet dekk jeg, mens mannfolk gikk forbi. Det var EN som tilbød seg hjelp, det var en dame med skjørt og høyhælte sko.

Spille på at man er kvinne? Nja... kanskje... poenget var vel at du ikke kunne og trengte hjelp. Hadde jeg vært der, hadde kanskje jeg hjulpet deg. Om jeg hadde hatt klær til det.

Men jeg hadde ikke stått og tatt på leppestift, mens de bar altså.

Gjest GreenSky
Skrevet

Det er da ingen skam å be om hjelp til noe. :klø: Vi kan ikke klare alt, heller. Vi er ikke superkvinner/menn. Trenger jeg hjelp til noe, så ber jeg om hjelp hvis jeg ikke får det til selv. Så enkelt er det.

Synes jeg at det blir vanskelig å løfte ting - javel, så spør jeg om hjelp av en strek person. Joda, den sterke personen er sannsynligvis en mann, men at det skulle sette likestillingen tilbake, synes jeg ikke.

Om jeg spiller på min kvinnelighet? Ja, absolutt. Jeg ser på det som en fordel, særlig i mitt yrke. (Jobber som vekter) Ofte er jeg langt flinkere til å håndtere f.eks rabiate narkomane enn mine mannlige kollegaer. Eller hissige og irriterte mennesker som ikke kan fordra autoriteter.

Men hva vil det egentlig si å spille på kvinnelighet? Jeg gjør meg ikke dum og hjelpeløs, det er i alle fall sikkert. Jeg vet ikke helt hva jeg gjør, bare at det funker. :wink:

For å ta mitt yrke som eksempel, så synes jeg at vi utfyller hverandre bra. Jeg er ikke så veldig sterk fysisk i forhold til de mannlige kollegaene mine, så jeg er f.eks ikke like flink til å legge folk i bakken. Men jeg er en jævel på å snakke folk til ro sånn at det ikke blir nødvendig. :wink:

Vi bruker altså våre forskjellige egenskaper, og sammen så funker det som bare det! Det perfekte team. Men at det betyr at vi (kvinner/menn) setter likestillingen tilbake ved å virke "hjelpeløse", så nei, jeg tror ikke det. Det er heller snakk om å bruke hverandres egenskaper i forskjellige sammenhenger. Vi har alle våre sterke og svake sider. Vi kan ikke gjøre alt.

Dessuten så kan vi lære av hverandre. Jeg gadd ikke stoppe sokker for samboren min, men jeg lærte han hvordan han kan gjøre det selv. Og han lærte meg å skifte dekk på bilen.

Men dette går vel like mye på personlige egenskaper som egenskaper iht. at en er kvinne eller mann.

Skrevet
Har du prøvd å be om hjelp uten å ta på leppestift og spille dum/uskyldig?

He-he, tenkte det samme!

Men ellers: Selvfølgelig er det ingen skam å be om hjelp!! Jeg gjør det ofte selv!!

Men jeg sminker meg ikke ytterligere og setter heller ikke opp et søtt, men forvirret uttrykk.... Jeg kan kanskje si noe á la: "Kan ikke du hjelpe meg, du som er så sterk", men det er med en fleipete undertone.

Skrevet

Jeg er enig i at man selvfølgelig skal be om hjelp når man sliter med noe.

Og synes vel det er dem om det, til de kvinnen som velger å ikke gidde å gjøre jobber de blir skitne av.

Ser det ikke som ett tilbakeskritt i likestillingssaken det å tillate seg å være svakere fysisk, å innse det, og å løse problemet er vel mer smart, en det å slite å banne og ødelegge,fordi man faktisk ikke er sterk nok til alt.

Jeg synes det er fint at menn kan være menn også, og kvinner kvinner. Kjærsten min lar f.eks aldri meg bære bæreposene når vi har vært i butikken å handlet. Det er ikke fordi han tror jeg ikke klarer det, det er heller ikke fordi jeg ikke ønsker å bære dem, for det gjør jeg så gjerne, men det er rett og slett fordi det er noe han synes han kan gjøre!

Tror det gjør lite med likestillingen at jeg lar ham gjøre slikt,

Jeg vet også at jeg hadde bedt om hjelp dersom jeg slet med noe, men aldri i livet om jeg hadde sminket meg for det, eller spilt hjelpeløs!!

Hjelpeløs ER jeg nemlig ikke, jeg prøver alltid først selv, og dersom jeg IKKE orker eller klarer det, DA får jeg tak i noen som kan hjelpe meg.

Men at mange menn liker å "redde jomfruer i nød" er det ingen tvil om i mitt hode, så for de som får det til, så funker det jo! :blunke:

Jeg smiler og er hyggelig jeg, og ber gjerne om hjelp med en latter, og jeg spiller kanskje på personligheten min, men ikke spesielt på kvinnelighet.

Skrevet

det ER forskjel på kjønnene!... Men deter vel unødvendig å bli "blond" for å be om hjelp...

Men en ting Virgo.. OM du synes det er så BLYTUNGT å bytte dekk.. da ville jeg vurdert å trene litt... Da er du virkelig i risikosonen for en del livsstilsplager..

Skrevet

Jeg er nok ikke helt for likestilling jeg da. Jeg mener at kvinner er kvinner og menn er menn. Også er det noen som er litt av begge delene. Også går det vel en del på interesser og hvordan man er. Jeg er selvfølgelig for lik lønn for likt arbeid osv.....

Men hvorfor kan ikke jeg be min sambo om å bære de tunge kassene, jeg hjelper jo han med å handle klær?????

Jeg har gått inn på Maxbo jeg med kort skjørt, og gjett om jeg fikk service.....spiller det noen rolle da? Jeg vedder på at menn på parfymerier får kanskje bedre service enn kvinner?????(det var ingen påstand mine venner, kun en teori :blunke: )

Gjest lekebøll
Skrevet

blå.

Likestilling handler (i alle fall i mitt hode!!) om saker som lik lønn for likt arbeid - ikke om at kvinner skal bli menn.

Jeg måtte bare pirke litt på bruken av ord akkurat der...

Men hvorfor kan ikke jeg be min sambo om å bære de tunge kassene' date=' jeg hjelper jo han med å handle klær?????[/quote']

Det kan du jo.

Hvis det er det dere har lyst.

Skrevet
OM du synes det er så BLYTUNGT å bytte dekk.. da ville jeg vurdert å trene litt... Da er du virkelig i risikosonen for en del livsstilsplager..

Det er jo forskjell på dekk også... Mine "buss-dekk" er tunge nok til at "reale" mannfolk også må ta i litt... :sjarmor:

Skrevet

Det er da ingen motsetning i å være feminist og innse at av og til trenger man hjelp av noen som er sterkere enn seg selv?

Jeg blir så irritert på dem som tror at feminisme går ut på at menn og kvinner skal gjøre det samme, det er ikke det det er!

Man skal ha MULIGHETEN til å gjøre det samme, hvis man ønsker det!

Man skal ha samme rett til utdannelse, jobb og bli tatt seriøst, men det betyr ikke at man skal, under en hver omstendighet, utføre det samme arbeidet/oppgavene.

Jeg har ingen problemer med å spørre om hjelp hvis jeg trenger det, har heller ingen problemer med å spille på min femininitet, men jeg vil også bli tatt seriøst når jeg ikke gjør det. Dvs. det skal ikke være en nødvendighet å leke hjelpeløs lite dukke for å få hjelp. Hvorfor? Fordi jeg ikke ER en hjelpeløs liten dukke selv om jeg ikke klarer alle tunge løft selv.

Skrevet

Dessuten sier vel få nei til noen som spør etter hjelp? Trenger ikke spille på femininitet vel? Bare spørre liksom..?!.-..

Men ellers synes jeg det er BRA at gutter får lov til å være GUTTER og jenter JENTER. Er unaturlig med kjønnsnøytralitet helt fra barnehagen.

Skrevet

Min regel er ganske enkel:

Hvis jeg ikke klarer eller gidder noe, så spør jeg om hjelp.

Som regel klarer jeg slike ting selv, men jeg har alltid vært relativt sterk i armer og rygg. Leppestift trenger jeg ikke for å be om hjelp, for folk stiller som regel opp likevel.

Vanligvis gir jeg blaffen i om negler brekker og klær blir skitne, men om jeg var på vei til et eller annet selskap og hadde pyntet meg, så hadde jeg nok fått noen til å ta griseriet for meg.

For meg spiller ikke dette noen rolle egentlig..

Jeg kjenner menn/gutter som ikke er særlig sterke også.

Se det sånn: Når et menneske ikke får til noe, så spør h*n om hjelp fra et annet menneske. Jeg synes ikke at det bør være avhengig av kjønn.

Skrevet

Jeg ber om hjelp om jeg trenger det, men uten å ta på lebestift, smile kokett og spille på min kvinnelihet. Menn ER sterkere.

Gjør man det slik Virgo beskriver det, får man også godta når menn sier de ikke kan sy i en knapp, vaske tøy osv.

Det jeg kan gjøre selv pleier jeg å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...