AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Jeg kunne tenke meg å kjøpe meg en bolig i Oslo, men er det helt umulig for meg? Jeg er singel, og har ingen som kan stille som kausjonist. Og er det helt umulig å kjøpe bolig på de finere stedene i Oslo, slik som Bygdøy, Holmenkollen, Ullern, osv?
Envy Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 Det er helt umulig om du ikke har økonomi til det. 10
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #3 Skrevet 3. desember 2011 HVEM er det som I DET HELE tatt har råd til å kjøpe bolig som koster over 6 MILLIONER i OSLO, daaaa???
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #4 Skrevet 3. desember 2011 HVEM er det som I DET HELE tatt har råd til å kjøpe bolig som koster over 6 MILLIONER i OSLO, daaaa??? La meg anta: - De som har jobbet seg oppover i boligmarkedet. Kanskje fra en liten leilighet på 70-90-tallet. Dratt nytte av den enorme inflasjonen og prisveksten, og byttet til større leilighet og så hus etterhvert. De har fått utrolig mye rett i fanget. Husk at siden 1993 har boligprisene steget med cirka 2,5 ganger reallønnsveksten. - De som tjener millioner i året, og rett og slett kan låne pengene de trenger. - De som har arvet store summer. - Vunnet i lotto, e.l. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #6 Skrevet 3. desember 2011 Du får begynne å henge på Solli plass og se om du ikke greier å finne deg en rik laps. 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #7 Skrevet 3. desember 2011 Man trenger ikke å gå så langt som til 70-90 tallet. Det er mange områder i Oslo som ble dyre i bare siste 6-10 år. Priser i Fornebu/Sandvika har gått opp 10 ganger i løpet av de siste 10 år, samme med områder som Tåsen, Kjelsås, Grefsen, de har blitt ekstremt populære og prisene har gått kraftig opp. Det var altså fullstendig mulig å kjøpe seg en bolig der for bare noen år siden. Jeg tipper du kan fortsatt finne et område som ikke er en av de dyreste nå, men kommer til å gå kraftig opp i pris framover, når Oslo vokser. Hva med Oppsal, Årvoll, Disen og Teisen for eksempel? En annen mulighet er å kjøpe en liten leilighet men i et sentralt område, og vente i 5-10 år. Da går den så mye i pris at du kan selge den, ta ut gevinsten og flytte ut av Oslo i et billigere område, og kjøpe seg et fint hus. Og hvis det er bare Bygdøy, Holmenkollen, Ullern som er aktuelle - og i Ullern har de mange blokkhus, bygd på 60-70 tallet, og leilighetene der er ikke så dyre. I Røa, som er litt lengre oppe, er det ennå billigere. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #8 Skrevet 3. desember 2011 Man trenger ikke å gå så langt som til 70-90 tallet. Det er mange områder i Oslo som ble dyre i bare siste 6-10 år. Priser i Fornebu/Sandvika har gått opp 10 ganger i løpet av de siste 10 år, samme med områder som Tåsen, Kjelsås, Grefsen, de har blitt ekstremt populære og prisene har gått kraftig opp. Det var altså fullstendig mulig å kjøpe seg en bolig der for bare noen år siden. Jeg tipper du kan fortsatt finne et område som ikke er en av de dyreste nå, men kommer til å gå kraftig opp i pris framover, når Oslo vokser. Hva med Oppsal, Årvoll, Disen og Teisen for eksempel? En annen mulighet er å kjøpe en liten leilighet men i et sentralt område, og vente i 5-10 år. Da går den så mye i pris at du kan selge den, ta ut gevinsten og flytte ut av Oslo i et billigere område, og kjøpe seg et fint hus. Og hvis det er bare Bygdøy, Holmenkollen, Ullern som er aktuelle - og i Ullern har de mange blokkhus, bygd på 60-70 tallet, og leilighetene der er ikke så dyre. I Røa, som er litt lengre oppe, er det ennå billigere. Hadde det vært så enkelt, hadde nok flere investorer brukt tid på eiendomsmarkedet. Det er en grunn til at investorer og investeringsselskaper ikke investerer i eiendom.
Gjest Rastl0s Skrevet 3. desember 2011 #9 Skrevet 3. desember 2011 Det er jo ikke umulig. Du kan jo snuble over en koffert med 20 mill en dag.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #10 Skrevet 3. desember 2011 Man trenger ikke å gå så langt som til 70-90 tallet. Det er mange områder i Oslo som ble dyre i bare siste 6-10 år. Priser i Fornebu/Sandvika har gått opp 10 ganger i løpet av de siste 10 år, samme med områder som Tåsen, Kjelsås, Grefsen, de har blitt ekstremt populære og prisene har gått kraftig opp. Det var altså fullstendig mulig å kjøpe seg en bolig der for bare noen år siden. Aldri i verden! Prisene har gått om mye de siste årene, men aldri i verden at prisene i Fornebu/Sandvika har 10-toblet seg på 10 år. Maks en dobling. Riktignok gjelder denne tabellen kun OBOS, men den gir en indikasjon på utviklingen siden 1985. Som du ser skjedde det noe i 1992-94 og siden den gang har boligprisene steget dobbelt så raskt som realprisen. Mye av det samme skjedde på 70- og tidlig 80-tallet, frem til jappebobla sprakk i november 1987. De som har kunnet ta del i denne prisveksten har fått fryktelig mye gratis.
Gjest norah Skrevet 3. desember 2011 #11 Skrevet 3. desember 2011 Hvem i sitt rette element vil bo på Holmenkollen, Bygdøy og Ullern? Dessuten er visst Holmenkollen ut - nå er det Tåsen Hageby som gjelder. 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #12 Skrevet 3. desember 2011 Man trenger ikke å gå så langt som til 70-90 tallet. Det er mange områder i Oslo som ble dyre i bare siste 6-10 år. Priser i Fornebu/Sandvika har gått opp 10 ganger i løpet av de siste 10 år, samme med områder som Tåsen, Kjelsås, Grefsen, de har blitt ekstremt populære og prisene har gått kraftig opp. Det var altså fullstendig mulig å kjøpe seg en bolig der for bare noen år siden. Jeg tipper du kan fortsatt finne et område som ikke er en av de dyreste nå, men kommer til å gå kraftig opp i pris framover, når Oslo vokser. Hva med Oppsal, Årvoll, Disen og Teisen for eksempel? En annen mulighet er å kjøpe en liten leilighet men i et sentralt område, og vente i 5-10 år. Da går den så mye i pris at du kan selge den, ta ut gevinsten og flytte ut av Oslo i et billigere område, og kjøpe seg et fint hus. Og hvis det er bare Bygdøy, Holmenkollen, Ullern som er aktuelle - og i Ullern har de mange blokkhus, bygd på 60-70 tallet, og leilighetene der er ikke så dyre. I Røa, som er litt lengre oppe, er det ennå billigere. Foreldrene mine bor på Kjelsås, og de kjøpte en enebolig der for 1 mill. i 1992(?). For fem år siden hadde verdien på huset steget til 5,6 mill. I dag aner jeg ikke hva prisen er, men et av nabohusene ble solgt for 1,5mill over takst. Det er helt sykt!! Det ligger en inneklemt tomt ute til slags der oppe nå, på 800kvm, altså UNDER et mål, for 5 mill... Herregud. Men foreldrene mine hadde flaks. Det skal godt gjøres å ha like mye flaks i dag. Jeg tviler på at nyetablerte i dag kan oppleve noe i nærheten av samme prisvekst på boligen sin. Dessverre... Har ikke bolig selv, og synes markedet virker rått. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #13 Skrevet 3. desember 2011 Foreldrene mine bor på Kjelsås, og de kjøpte en enebolig der for 1 mill. i 1992(?). For fem år siden hadde verdien på huset steget til 5,6 mill. I dag aner jeg ikke hva prisen er, men et av nabohusene ble solgt for 1,5mill over takst. Det er helt sykt!! Det ligger en inneklemt tomt ute til slags der oppe nå, på 800kvm, altså UNDER et mål, for 5 mill... Herregud. Men foreldrene mine hadde flaks. Det skal godt gjøres å ha like mye flaks i dag. Jeg tviler på at nyetablerte i dag kan oppleve noe i nærheten av samme prisvekst på boligen sin. Dessverre... Har ikke bolig selv, og synes markedet virker rått. Akkurat! Vi som nylig har kjøpt bolig kan neppe forvente en 6-7 dobling i verdi om under 20 år, slik de som eide bolig fra 1992 og frem til i dag har gjort. De tidene er over, dessverre!
Drizzt Skrevet 3. desember 2011 #14 Skrevet 3. desember 2011 Det er ikke umulig, men ganske vanskelig for noen som ikke har råd til det.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #15 Skrevet 3. desember 2011 Det er ikke umulig, men ganske vanskelig for noen som ikke har råd til det. For noen som ikke har råd til det er det vel umulig?
Drizzt Skrevet 3. desember 2011 #16 Skrevet 3. desember 2011 For noen som ikke har råd til det er det vel umulig? Ingenting er umulig. Har du ikke råd i dag, får du ikke kjøpe noe nå. Men kanskje får du hjelp av noen og kjøpe senere? Da har du fortsatt ikke råd selv, men noen annen betaler for deg.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #17 Skrevet 3. desember 2011 Drit i oslo, flytt til bygda. Her kaster vi nesten hus etter deg for å få deg til å bli boende 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #18 Skrevet 3. desember 2011 Hvorfor må du absolutt bo i Holmenkollen? Hva med Østensjø bydel, for eksempel? Det er pent, nær naturen og bare 15 minutter med t-bane til sentrum
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #19 Skrevet 3. desember 2011 Akkurat! Vi som nylig har kjøpt bolig kan neppe forvente en 6-7 dobling i verdi om under 20 år, slik de som eide bolig fra 1992 og frem til i dag har gjort. De tidene er over, dessverre! Vel, jeg synes fakta sier akkurat det motsatte. Oslo har aldri vokst så mye og så fort som nå. De sier at det flytter inn 10-15 tusen nye Oslo-borgere hvert år, mens det bygges 2000 nye boliger. Det er igangsatt massevis av prosjekter i Oslo, men de alle er på østsida, og det er for det meste små leiligheter. Det synes jeg viser at alt som er på vestsida, og alt som er boliger for en familie på gjennomsnittlig størrelse, altså 2,1 barn (dvs 3-4 soverom) kommer til å gå opp kraftig i pris framover. Det er fortsatt områder i vest som har gunstige priser, som Ullern, Røya, nedre delen av Voksenkollen, osv. Ullern er nå den bydel i Oslo som går mest i pris akkurat nå. Også er det Bærum, Asker og Drammen som også kommer til å gå veldig opp i pris, tror jeg. Spesielt etter videre tbane utbygging (som planlagt utbygging til Fornebu for eksempel).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå