Gjest Madam Felle Skrevet 15. desember 2003 #1 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg lurer bare på om vi som stepper sinn som vikarer har noen form for rettigheter i forbindelse med sykdom. For eksempel der en har fått et vikariat som varer i 1 1/2 uke, og før denne tiden er ute blir vikaren syk. Har vikaren da rett på sykepenger? Eller får en ikke noenting? Er så dårlig på lover og regler. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 16. desember 2003 #2 Del Skrevet 16. desember 2003 Tror man må ha jobbet et visst antall timer for å ha rett til å bruke egenmelding og får å få sykepenger. Nå husker jeg ikke hvor mange selvfølgelig, lurer på om det ikke er rund 300 timer uten å være bombesikker på det. Det kan vel også variere fra vikarbyrå til vikarbyrå? Nå tenker jeg på Adecco. Skal sjekke når jeg kommer hjem. Hvis man får sykemelding har man vel rett på lønn uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 16. desember 2003 #3 Del Skrevet 16. desember 2003 Dette sto på Adecco sine sider: Du har kun rett til å bruke egenmelding ved sykdom dersom du har vært i oppdrag for Adecco i 2-to sammenhengende måneder før fraværet. Ellers står det noe om det i en vikarhåndbok. Skal som sagt sjekke det senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 16. desember 2003 #4 Del Skrevet 16. desember 2003 Man må ha jobbet i 2 uker for å ha krav på sykepenger av arbeidsgiver. om det er andre regler for de som jobber i vikarbyråer vet jeg ikke. http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-021.html#8-2 § 8-2. Opptjeningstid For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst to uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden. Rett til bruk av egenmeldign er ikke det samme som rett til sykepenger. Blir man syk kan man ha krav på sykepenger, forutsatt at man får legeerklæring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 16. desember 2003 #5 Del Skrevet 16. desember 2003 Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 16. desember 2003 #6 Del Skrevet 16. desember 2003 Fra Adeccos personalhåndbok: Arbeidsgiverperioden starter første hele fraværsdag som skyldes arbeidsuførhet, jfr Folketrygdloven § 8-19 andre ledd. Dette gjelder uavhengig av om sykefraværet er dokumentert men egenmelding eller legeerklæring. I praksis betyr dette at at dersom du blir syk på jobb og går hjem, vil du i henhold til folketrygdlovens bestemmelser ikke ha rett til sykepenger for resten av dagen. Du er ikke berettiget til sykepenger før du har jobbet i 14 dager hos Adecco. Ved beregning av sykepenger, er det din gjennomsnittlige inntekt i Adecco de fire siste ukene før du ble syk som legges til grunn. Sykepenger utover arbeidsgiverperioden, som er 16 dager, betales av Trygdekontoret. Går det mer enn 2 uker mellom oppdrag (bortsett fra avvikling av ferie på inntil 3 uker) må du opparbeide nye 2 uker (ved sykemelding fra lege) og 2 måneder (ved egenmelding) for å få rett til lønn under sykdom. Så står det at for å få rett til å bruke egenmelding må man ha vært i oppdrag i 2 sammenhengende måneder før fraværet. Blir man syk etter 14 dager og før man har rett til egenmelding må man levere sykemelding for å få lønn under fraværet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå