LeaMichele Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Nå har dataen slått seg vrang. Når jeg skrur den på, kommer den så langt som til hvor det står asus, og så blir skjermen svart. Hører den jobber men ingenting skjer. Noen som vet om noe jeg kan gjøre? Håper ikke den har tatt kvelden nå, planen var å legge inn Windows på nytt på søndag, så ikke tatt backup av det siste hvor uflaks går det ann å ha
Heart Skrevet 3. desember 2011 #3 Skrevet 3. desember 2011 Siden du hører at maskinen antakelig starter opp, kan det tenkes at bildet vises på den eksterne skjermutgangen? Har du brukt ekstern skjerm eller prosjektør i det siste? Prøv tastekombinasjonen som bytter aktiv skjerm (vanligvis Fn + en eller annen F-tast), eller koble til en ekstern skjerm hvis du har mulighet for det.
LeaMichele Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 3. desember 2011 Det er en bærbar. Jeg har ikke hatt noenting kobla til pcen på lenge. Men likevel så kom det opp en feilmld når jeg lot pcen stå på en stund istad, hvor det sto at noe som hadde vært kobla til, var blitt avbrutt mens det var i bruk. Typ mobil, mp3 osv, men har jo ikke hatt noe kobla til så skjønte ikke helt den. Pcen er jo ikke gammel så skjønner ikke hvorfor den plutselig skulle klikke sånn.
Gjest Survival Skrevet 3. desember 2011 #6 Skrevet 3. desember 2011 Samme greia skjedde med den gamle bærbaren min. Viste seg at det var harddisken som var gått. Hadde en vanlig snurrende harddisk og de tåler jo omtrent ingenting. En liten dult i PCen mens den er på, kan jo ødelegge harddisken. Bestemte meg for å investere i en SSD harddisk etter det, og har ikke hatt problemer siden.
LeaMichele Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 3. desember 2011 Æsj! Høres ikke no gøy ut! Men sånt går på garantien eller?
Gjest Survival Skrevet 3. desember 2011 #8 Skrevet 3. desember 2011 Æsj! Høres ikke no gøy ut! Men sånt går på garantien eller? Er ikke helt sikker. Harddisker har ikke så lang levetid egentlig, siden de er såpass sårbare for bevegelser og sånt. Hvor kjøpte du PCen?
LeaMichele Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 3. desember 2011 På lefdal. Skal opp dit til mandag, håper det går på garantien, jeg har ikke penger til ny
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #10 Skrevet 3. desember 2011 Hvor gammel er pcen? Det er 5års reklamasjonsrett på pcer. Det er noen ganger de prøver og legge undskyldinger så du ikke får en ny pc, men om pcen er under 5år og den ikke fungerer som den skal, har du reklamasjonsrett!
LeaMichele Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #11 Skrevet 3. desember 2011 Den er kjøpt i sommer så det er det jeg håper på!
Gjest SemperFi Skrevet 4. desember 2011 #12 Skrevet 4. desember 2011 Om du kun får opp et BIOS bilde, virker det som at din harddisk kan ha tatt kvelden. Du skal være dekket av garantien. Om Lefdal slår seg vrang vil jeg anbefale at du leser deg opp på forbrukerrådets nettsider. Tomme trusler som TV2 hjelper deg etc hjelper ikke med det første.
Gjest SemperFi Skrevet 4. desember 2011 #14 Skrevet 4. desember 2011 Et slikt bilde som er også det første bilde du får opp på skjermen når maskinen startes, som regel med logo på maskinen, samsung, acer, HP, Asus, eller produsenten av hovedkortet på maskinen.
LeaMichele Skrevet 4. desember 2011 Forfatter #15 Skrevet 4. desember 2011 hmm, ja. jeg kom dit først og så svart skjerm. men nå har det begynt å kommet opp andre ting, med alternativer om jeg vil starte i safe mode osv, og trykker jeg på noen av dem så kommer det opp at jeg må sette inn windows cden, men det fulgte jo ikke med pcen.. blir å levere den imorgen så håper jeg de ikke slår seg vrange. men kan harddisken bare gå i stykker plutselig? for jeg skulle jo bare restarte etter å ha sitti med lekser i flere timer og da var det dødt..
Gjest SemperFi Skrevet 4. desember 2011 #16 Skrevet 4. desember 2011 Da kan de hvertfall formatere maskinen lett. Men jeg misstenker at maskinen har såkalte bad sectorts og at en eller flere windows filer har blitt rammet. Men litt vanskelig å si hva som er galt uten å sitte med selve maskinen selv.
LeaMichele Skrevet 4. desember 2011 Forfatter #17 Skrevet 4. desember 2011 ja såklart, skjønner jo det. bare greit å høre her om noen hadde litt peiling ut fra det jeg skreiv, så jeg ikke står der som en amøbe når jeg leverer den inn men tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å hjelpe en liten stakkar
slask Skrevet 5. desember 2011 #18 Skrevet 5. desember 2011 (endret) Er ikke helt sikker. Harddisker har ikke så lang levetid egentlig, siden de er såpass sårbare for bevegelser og sånt. Hvor kjøpte du PCen? Jeg har vært harddisk-eier i snart 22 år og hatt veldig mange maskiner. Har aldri opplevd at harddisken har gått føyken, men så har jeg alltid hatt respekt for en pc (harddisk) som snurrer. Flytter aldri på en kjørende boks. Til TS: Hvis den henger i biosbildet så trenger ikke disken å være ødelagt, men du kan ha fått en filkræsj. Om du får tak i en livecd og litt hjelp så kan disken sjekkes uten å slette innhold. Endret 5. desember 2011 av slask
LeaMichele Skrevet 5. desember 2011 Forfatter #19 Skrevet 5. desember 2011 Takk for svar, men skjønte ikke så mye av det Bildet henger ikke, det går videre til feilmeldinger, og så kan jeg trykke meg rundt i sirkel av menyer og feilmeldinger. Jeg har forsåvidt aldri ødelagt en pc før selv, og har hatt en del. Så rart det sku skje når jeg holdt på med noe viktig!
Gjest Survival Skrevet 5. desember 2011 #20 Skrevet 5. desember 2011 Jeg har vært harddisk-eier i snart 22 år og hatt veldig mange maskiner. Har aldri opplevd at harddisken har gått føyken, men så har jeg alltid hatt respekt for en pc (harddisk) som snurrer. Flytter aldri på en kjørende boks. OK? Så bra for deg da! Det er kanskje litt av poenget - at du ikke flytter på PCen når den jobber, men mange andre gjør det og da er det enkelt for harddisken å bli ødelagt. Og da kan som sagt en SDD være løsningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå