Gå til innhold

Hvor mye kan du spare i måneden? Er det LUKSUS å spare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, måtte jo spørre om det til slutt. I fattig AAP tråden kommer det frem at man vasser i luksus dersom man kan spare så mye som 2500kr i mnd, eller at man kan spare i det hele tatt. De fleste som svarte og kommenterte det, mente det i allefall. Mange svarte også at de ikke kunne spare i det hele tatt.

Det stemmer jo ikke overens med tidligere tråder her om hvor mye man sparer i måneden, da dukker det opp svar som 5000, og noen til og med over 10 000. Da er det plutselig unormalt å ikke ta seg mulghet til å spare omtrent.

Så, hva blir det til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparer 500,- uka.. altaå 2000 i mnd

Skrevet

For de som går på AAP er det nok å anse som luksus å kunne avse noen mynter til sparing, da man i utgangspunktet ikke har så mye å rutte med når man bare får bidrag fra nav.

For oss andre som er i full jobb og har et normalt forbruk er det vel ikke å anse som luksus å kunne legge av litt hver måned nei. Jeg for min del legger av ca 5000 i mnd, og ser på det som en selvfølge. Det hindrer meg dog ikke i å forstå at de som har mindre utbetalt rett og slett ikke har råd til å bruke slike summer til annet enn tak over hodet og mat på bordet.

• Liker 5
Skrevet

Det er helt normalt å spare, men når man sier at man er for fattig til å handle julegaver samtidig som man sparer en sum mange av oss faktisk bruker på gaver, så jah.. Da får man litt tyn.

Om det er en luksus? Til dels ja, da det finnes mennesker som knapt har råd til et eple om de skulle få lyst på det en dag. Men de som kan spare bør gjøre det, en buffer ser jeg på som like nødvendig som en jobb.

Hva du har lest i tidligere tråder er igjen, ikke et seriøst syn på livet. Det er gjerne de som sparer endel som føler seg stolt og vil dele dette med verden.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan spare mye selv om jeg går på AAP, fordi jeg bor hjemme.

Men de som må leie sliter mer, siden det er dyrt å leie.

Skrevet

Det er nok slik med de trådene at de som har mye penger, de er stolte og forteller om det. Det er en tråd om hvor mye man har på sparekonto, skal man se på den som representativ i forhold til statistikken den ble satt opp mot, burde en hver nordmann ha 200 000 på konto. Kun de med mest penger svarte der.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke den største inntekten, men klarer likevel å sette av 5-6 tusen hver måned til sparing. Fornøyd med det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg går på AAP og har egentlig en spareavtale med banken på 500 kr pr. måned. Den må jeg alltid redusere til 100 kr og da er jeg som regel tom for penger 7-3 dager før neste utbetaling. For å ha det sagt så går jeg ikke på minsteutbetaling, men tilbakebetaling av skyhøyt studielån knekker hele økonomien min.

Skrevet

Jeg er student og har ikke all verdens ved siden av, men sparer hver mnd 500,- i bsu, 500,- til ymse og 200 + mer om jeg har bedre råd til sønnen min.

Det er ikke mye, men det er bedre enn ingenting :-)

Skrevet

Jeg går også på AAP, og klarer fint å spare. Nå har jeg samboer, og vi deler 50/50 på husleie, strøm og mat. Det hjelper selvsagt veldig på økonomien. Vanligvis sparer jeg på både BSU og en høyrentekonto, men jeg kjøpte en reise til meg og samboer i julegave, så november og denne måneden går til reisesparing. Men ellers klarer jeg helt fint å spare 3000-4000 kr pr måned, da fordeler jeg det likt på bsu og høyrentekonto.

Skrevet (endret)

Jeg er student og jobber 50% ved siden av. Jeg sparer egentlig så mye jeg kan. Nå som jeg også må forsørge oss begge blir det mindre sparing enn før (frem til i sommer sparte jeg minst 10-14000 kr pr mnd). Nå varierer det veldig, jeg sparer alt fra 1000 kr til 14000 kr pr mnd, alt ettersom hvor god lønn jeg får og hvor store utgiftene blir (det blir jo litt når man er to som skal forsørges).

For meg er sparing helt nødvendig, ellers vil vi aldri kunne skaffe egen bolig. Det går nå på et vis, men så unner vi oss generelt lite, og da går det fint ift sparingen. Så nei, det er ikke en luksus, det er rett og slett helt nødvendig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg er student og jobber 50-60% avhengig av vaktlista fra måned til måned. Sambo jobber fulltid, og jeg sparer 750 til høyrentekonto, 750 til Bsu og 200 på feriekonto. Sambo sparer dobbelt, da han tjener det dobbelte.

Skrevet

Jeg er stusent, og jobber, men ikke fast. Så jeg tar sparingen litt om det kommer. Såarer 20 000 på BSU hvert år + et par tusen til, alt ettersom hva jeg vil/kan ta meg råd tid å spare. Tjener lite i året, men har lavt fobruk, dvs billig husleie og få faste utgifter.

Skrevet

Jeg og mannen er i veldig godt betalte jobber. Vi kan spare fra 0 til 50 000 i måneden, alt etter hva vi kjøper/reiser for den måneden. Vi har ikke bundet oss til store, faste kostnader, til tross for høy inntekt. Hus er kjøpt med en god slump egenkapital, biler har vi ikke lån på. Men jeg ser mange med vår inntekt som ikke har råd til å spare, som følge av forbruket.

Selv som studenter sparte vi, da opp til 15 000 i måneden dersom vi jobbet mye ved siden av.

Så min mening er at sparing ikke er luksus, men en prioritering. Mange bruker det de har - forbruket tilpasses inntekten. Uansett hvor lite man tjener klarer de aller fleste å spare de fleste måneder.

Skrevet

Vi setter av ca 5-6K hver måned, men som nyetablerte med hus blir det tatt av kontoen i ny og ne også....

Skrevet

Jeg sparer 0kr hver måned, fordi jeg ikke orker å spare, liker å bruke pengene jeg får, jeg. Får bare 5500 hver måned også, da. :c

Skrevet

Jeg er student, samboer i full jobb. Jeg har deltidsjobb ved siden av. Sammen har vi et barn, straks 2. Huslån og billån har vi også. Han klarer å spare ganske mye, jeg klarer ikke, og jeg ser på sparing som en luksus. Det er alltid noe barnet/barna trenger, uforutsette utgifter, osv. Men så har jeg ikke vært så veldig streng mot meg selv heller, da. Har lyst til å begynne å spare over nyttår, om ikke annet så ihvertfall sette av noen hundrelapper hver mnd, som andre sier her så er det bedre enn ingenting.

Skrevet

Når du går på dagpenger så er det jaggu i meg en luksus å ha 2500 kroner til overs hver måned ja. Du har i alle fall ikke noe å syte over!

• Liker 2
Skrevet

Joda, måtte jo spørre om det til slutt. I fattig AAP tråden kommer det frem at man vasser i luksus dersom man kan spare så mye som 2500kr i mnd, eller at man kan spare i det hele tatt. De fleste som svarte og kommenterte det, mente det i allefall. Mange svarte også at de ikke kunne spare i det hele tatt.

Det stemmer jo ikke overens med tidligere tråder her om hvor mye man sparer i måneden, da dukker det opp svar som 5000, og noen til og med over 10 000. Da er det plutselig unormalt å ikke ta seg mulghet til å spare omtrent.

Så, hva blir det til?

Her har du nok misforstått!

Veldig mange svarte at hun ikke kan regne seg som fattig. Men det er jo ikke da dermed sagt at hun vasser i luksus. Det finnes en mellomting mellog fattig og rik forstår du, et stadie der de fleste av oss er. Altså der man har nok penger til å kunne klare seg fint, og altså ikke kan kalles fattig, men ikke penger i overflod slik at man vasser i dem.

Forstår du virkelig ikke det?! :rope:

Jeg sparer som regel et sted mellom 5 og 7000 kroner i måneden.

• Liker 4
Skrevet

Det var da nesten ingen i den andre tråden som mente det var luksus å spare? Av og til tror jeg brukere her leser det de vil lese, og ikke det som faktisk står.

Det er ikke luksus å spare et par tusen i måneden, nei. Men man er ikke fattig, ikke i nærheten av fattig en gang, hvis man kan spare noen tusenlapper i måneden. Å påstå det er et hån mot fattige. Det er enormt stor forskjell på å ha dårlig råd, og å ha grunn til å føle seg fattig. Å ha dårlig råd er så klart kjipt, men også veldig, veldig normalt for de aller fleste i deler av livet sitt.

Jeg sparer ingenting, har ikke råd til det. Personlig ville det vært en luksus for meg å kunne spare, jeg sparte 40 000 i fjor og syns det var deilig som student. I år sparer jeg ikke. Og likevel er jeg ikke fattig, med mine 7000 utbetalt! Tenk det!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...