Gå til innhold

skal hestene på en rideskole oppføre seg slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ridd i flere år, og i løpet av alle disse årene har jeg sjeldent sett en ulykke og/eller noen falle av.

Det hender jo, for det hører jo litt med til det å ri, slik er det bare, men allikevel er jo ikke noe som skal forekomme så ofte.

I går var jeg på en rideskole her i byen jeg bor i.

Har hørt om den, men aldri vært der før i går. Det jeg reagerte på var at innen fem minutter inn i ridetimen hadde ei lita jenta, som treneren mente var meget erfaring gått rett i bakken. Ikke visste jenta hva som hadde skjedd, "det var liksom noe som bare skjedde liksom". Læreren var ganske okey, men så seg ikke til å bry seg så veldig om den lille stakkaren. Hun spurte om det gikk bra, og drit flau som ungen var så hun jo at alt var bra, der ansiktet var illrødt.

Når timen var ferdig, så holder det på å skje igjen. Da med en annen hest. Hesten ble stresset og gretten og steilet litt. Ridelæreren brøyt inn, og ba hun på hesten få roet hesten. Den roet seg heldigvis.

I det jeg skal ut av døren med min hest (en eldre låvedør som knirker og lager litt lyd), så gikk ei foran meg. Hesten skvatt og rygget bakover i mot meg og min hest. Den var livredd, og det var knirkelyden av døra som skremte hesten.

Okey... dette i løpet av tre kvarter.

Er ikke dette litt mye?

Jeg er inneforstått med at hester kan skvette og kvepse til, men jeg mener helt ærlig at en hest skal ikke skvette av en dør den går inn og ut av flere ganger om dagen.

Og setter man en erfaren rytter på et erfarent kurs, så forventer i hvertfall jeg at man vet hva som skjer når det først går galt.

Hva kan gjøre såpass mange hester nervøse, for det virket som det var problemet.

Jeg syntes og at de var lite dresserte. For meg skal man ikke behøve å sparke en hest i siden, og da sparke hardt for at den skal skritte. Man skal fine kunne klemme den i siden med skjenklene. Spark? Joda, gi klar beskjed og spark hesten i siden.

De fleste der satt også og sparket hestene sine hardt i siden.

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Huffda. Men var dette på en av de forblåste dagene? Da er jo gjerne hesta ganske i høyspent fra før. Så det kan ha en stor betydning for at de kanskje var ekstra skvetne denne dagen. Det har jo vært rimelig mye vind i det siste.

Men ingen rideskoler burde lære rytterene å sparke :kjefte: Det er jo det de må bestrebe seg for IKKE å gjøre. Ungene er jo der for å lære å ri.

Skrevet

Hvordan sparke mener du, ta sats og dælje inn i siden på hesten? Jeg sparker med sjenklene ofte, men det jeg gjør er å ta føttene litt vekk fra hesten og gi den lette klem og dunk, det er sparking for meg. Å ta bena langt ut og mose dem i hesten er plage.

• Liker 2
Skrevet

Det er dette som viser rideskoler med kvalitet mot de med dårlig kvalitet. Stallen jeg er på har veldig få skolehester, men disse er snille som lam og har fått masse trening så de brukes til terapiridning også. Hun som driver stallen nekter å utvide tilbudet før hun finner/trener egnende hester.

Rideskolen jeg var på tidligere brukte privathester med tillatelse fra eier som skolehester for å fylle klassene til maks.. Her blir hestene sparket i siden også fordi ridelæreren ikke har nok oversikt, og over tid blir mange hester vandt med det, spesielt de eldre.

• Liker 1
Skrevet

Tror mange hester blir "skadet" av å måtte være rideskolehester. Hver dag blir de ridd av MANGE forskjellige uerfarne ryttere som sparker hardt i siden, trekker hardt i reimene osv. Når en hest blir ridd av mange forskjellige hver dag blir de nok ikek de mest lydige og dresserte hestene som bare trenger et lite dytt før de skjønner at de skal trave. Mange sparker jo hardt om de vil at hesten skal skritte og når de da starter å trave river og holder de hardt i tøylene for å få hesten til å slutte.

Dette er mine antagelser om dette etter mange år på rideskole..

• Liker 3
Skrevet

Huffda. Men var dette på en av de forblåste dagene? Da er jo gjerne hesta ganske i høyspent fra før. Så det kan ha en stor betydning for at de kanskje var ekstra skvetne denne dagen. Det har jo vært rimelig mye vind i det siste.

Men ingen rideskoler burde lære rytterene å sparke :kjefte: Det er jo det de må bestrebe seg for IKKE å gjøre. Ungene er jo der for å lære å ri.

Tenkte selv at det kunne være vinden altså, og får da håpe det. :)

Det er dette som viser rideskoler med kvalitet mot de med dårlig kvalitet. Stallen jeg er på har veldig få skolehester, men disse er snille som lam og har fått masse trening så de brukes til terapiridning også. Hun som driver stallen nekter å utvide tilbudet før hun finner/trener egnende hester.

Rideskolen jeg var på tidligere brukte privathester med tillatelse fra eier som skolehester for å fylle klassene til maks.. Her blir hestene sparket i siden også fordi ridelæreren ikke har nok oversikt, og over tid blir mange hester vandt med det, spesielt de eldre.

Jo, jeg selv ble bedt om å sparke og da begynte hesten å sette opp farten i skritt. Slik måtte jeg drive frem hesten.

Jeg er lært opp til at man skal så vidt borti med skjenklene før den setter i gang. I såfall er de ikke vledig dresserte, eller bare innmari herdet.

ts.

Skrevet

Rideskolehester er ofte det siste ;) Skjenkel og munndøv til tusen etter at x-antall barn har lært og ri med dårlig veiledning og rideskolelærere som ikke føler med.

Skrevet

Jo, jeg selv ble bedt om å sparke og da begynte hesten å sette opp farten i skritt. Slik måtte jeg drive frem hesten.

Jeg er lært opp til at man skal så vidt borti med skjenklene før den setter i gang. I såfall er de ikke vledig dresserte, eller bare innmari herdet.

ts.

Mhm, dårlig rideskole. Som jeg nevnte er den jeg er på nå veldig god, da hun tar med horsemanship inn i bildet. Har også kurs om horsemanship etter ridetimene for de som ønsker. Herres, jeg elsker denne stallen! :fnise:

Skrevet

Hvordan sparke mener du, ta sats og dælje inn i siden på hesten? Jeg sparker med sjenklene ofte, men det jeg gjør er å ta føttene litt vekk fra hesten og gi den lette klem og dunk, det er sparking for meg. Å ta bena langt ut og mose dem i hesten er plage.

Ja, sparke. Ta sats og sparke. F.eks da jeg så flere av jentene i trav og lettridning ble store spark satt i siden på hestene, og det holdt de på med gjevnlig under ridningen.

Jeg gjør det samme som deg, men foretrekker for min og hestens del å klemme med skjenklene.

Det verste var, at jeg ble selv bedt om å gi den jeg red på et skikkelig spark, det ved flere anledninger. Hesten reagerte så vidt ikke, og jeg følte jeg måtte drive hesten slik konstant for å få han til å orke, klare eller gidde å gå. Synd.

Skrevet

Tror mange hester blir "skadet" av å måtte være rideskolehester. Hver dag blir de ridd av MANGE forskjellige uerfarne ryttere som sparker hardt i siden, trekker hardt i reimene osv. Når en hest blir ridd av mange forskjellige hver dag blir de nok ikek de mest lydige og dresserte hestene som bare trenger et lite dytt før de skjønner at de skal trave. Mange sparker jo hardt om de vil at hesten skal skritte og når de da starter å trave river og holder de hardt i tøylene for å få hesten til å slutte.

Dette er mine antagelser om dette etter mange år på rideskole..

Mm. Det tror jeg alt om.

Jeg har kun tatt to ridekurs på skole, for mange herrans år siden. Ellers har jeg ridd alene eller med venner på tur. Har også vært på en del rideleire på et sted jeg var veldig fornøyd. Vi ble aldri lært opp til slikt der, og jeg følte heller aldri at jeg måtte kjempe hardt for å få hesten i skritt eller trav. Jeg følte og at hestene visste så innmari godt hvor den skulle og hva den skulle gjøre, at jeg fikk lite ut av dette, så hvordan skal man gå frem for å lære seg å bli en bedre rytter som rir godt, både for hestens og min sin del?

Rideskolehester er ofte det siste ;) Skjenkel og munndøv til tusen etter at x-antall barn har lært og ri med dårlig veiledning og rideskolelærere som ikke føler med.

Skrevet

Mhm, dårlig rideskole. Som jeg nevnte er den jeg er på nå veldig god, da hun tar med horsemanship inn i bildet. Har også kurs om horsemanship etter ridetimene for de som ønsker. Herres, jeg elsker denne stallen! :fnise:

Hvor er så denne stallen? :sjenert:

ts.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Mange crappy rideskoler der ute, ja. Går ofte mye i steiling og hester som enten blir ridd for mye eller for lite, noe som skaper ridetimer hvor hestene enten er for late eller for energiske. Så nei, er dessverre ikke uvanlig at folk som tar ridetimer på en rideskole deiser i bakken og sliter med hester som er harde i munnen. Og det er jo synd, for da lærer de seg aldri å drive hesten frem på riktig måte med myke sjenkler. Gikk selv på en av de dårligere i noen år, men så heldigvis lyset og sluttet der da jeg ridde privathester en sommer og innså hvor lite jeg faktisk hadde lært på den rideskolen i forhold til den syke prisen.

Får ofte kjeft når jeg sier at jeg er skeptisk til rideskolehester, men sannheten er at mange rideskoler fokuserer mer på penger enn det å tilby opplæring med flinke og dresserte hester. Det er ikke greit at man skal være nødt til å sparke som en gal for å få hesten til å gå frem! :kjefte: Nå har jeg vært max uheldig selvfølgelig, og vet at det finnes plasser med både flinke hester og instruktører, men er ikke den eneste som rynker på nesa over dette emnet. Noen plasser burde rett og slett vært stengt for godt, for hester kan umulig ha det godt i en stall med en slikt "fabrikk" holdning. Er så trist å gå forbi rad på rad med hester som verken har energi eller livslyst i blikket :tristbla: Slike plasser ødelegger virkelig for rideskolers helhetlige rykte, for de som har riktig fokus er virkelig trivelige plasser både for dyr og mennesker.

Skrevet

Hvor er så denne stallen? :sjenert:

ts.

På Møre. :)

Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig ettersom jeg kjenner til de fleste stallene i fylket..

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hmm klemme og sparke er ikke nødvendig.

Jeg har sjenklene liggende inntil hestens side og jeg bruker sjenklene for å flytte og å bøye hesten. Må jeg drive fremover, så klemmer jeg (man kan ikke sparke når bena ligger inntil hele tiden). Men her mangler det ikke på fremdrift da hesten er lært opp til å gå frem helt til den får en annen beskjed.

På meg virker en del rideskoler veldig gammeldagse. Jeg kan ikke fatte hvorfor de ikke lærer bort riktig med en gang? Selv lærte jeg saging og sparking da jeg var yngre og har selv brukt mye tid på å nesten lære meg selv å ri igjen helt på nytt.

Skrevet

Det hørtes ut som en typisk halv-fattig rideskole. At såpass mange av hestene skvatt til eller var nervøse er forhåpentligvis været sitt skyld.

Jeg går vel litt OT i tråden her nå, men "rideskolefenomenene" slutter aldri å forundre meg.

Jeg, som Belle Gunnes skriver måtte lære meg å ri helt på nytt, i følge en rideinstruktør på en skole.

Jeg måtte starte i en litt øvet kategori, uten at det hadde gjort meg noe hvis jeg skulle ha gått et kurs. Hvis jeg ville gå på kurs (noe jeg ikke vil), kom jeg som sagt under kategorien "litt øvet", men har ridd selv siden jeg var liten jente (er 30 nå), men med flere års opphold. Jeg har ridd på islandshest, og nesten bare på de. Jeg har sjeldent ridd på "klassiske hester".

Da jeg var på denne rideskolen, red jeg en pointer. Den var lite dressert til tross for at nesten hele fokuset med ridningen på denne timen var dressur. Jeg følte at jeg virkelig måtte trygle hesten om å få den i gang, og til forskjell fra en islandshest, hvor man kun klemmer forsiktig i siden, så starter de å skritte, så møtte jeg virkelig dulte til denne hesten. Det var slitsomt og et ork gjennom hele timen. Læreren sa jeg måtte være bestemt med han, for å få han i gang. Joda, men det skulle da ikke behøves å dulte til hesten for at den skulle i skritt? For å holde tempoet så jeg meg nødt til å jage på hesten hele tiden. Dette var en pointer. Favoritthesten til veldig mange der, og jeg klarte ikke å slutte å tenke på hvor slitsomt det måtte være å sette seg oppå denne hele tiden.

Min siste gang på rideskole, tenkte jeg. :ler:

Jeg kan overhode ikke ri godt nok i følge rideskolers standarder, da jeg er vandt til lange stigbøyler, hester som er raske og sprettne og veldig lydige, annerledes måte å sitte på i salen samt mye lengre tøyler. På "klassiske hester" henger man jo nesten i tøylen, og veldig mange er ekstremt opptatt av dressur, dressur og dressur (da på konkurransenivå). Hver sin smak, for all del, men jeg må innrømme at det nesten kunne minne meg mer om et slitent sirkus, enn en rideskole. Jeg savner også mer engasjement for det litt ville og naturlige ved hesten, enn all denne klvninga de skal ha hestene sine til å gjøre. Jeg savner at ikke alt må ha en forklaring, at noen ting "bare er sånn", som min tidligere islandshestinstruktør så fint kunne si til meg til tider. ;)

De hestene jeg har ridd på har vært mye mer naturlige, friere og rett og slett gladere. Det har og gått i et mye fortere tempo, spesielt ved kommando, så da læreren ba meg dulte hardt og bestemt med skjenklene, så så jeg for meg en hest i hurtig trav. :ler: Det er trolig det som hadde skjedd på en islandshest i allefall.

Jeg så også på oversikten over ridekursene på et senter her i Oslo. Har aldri ridd der, men der hadde de virkelig satt opp nybegynnergrupper helt opp til nivå 4, tror jeg det var. Alna ridesenter var dette. På det første kurset (gud forby hvis det varer i 6 mnd) handlet det om å klare å komme seg opp på hesten. Snakk om pengeslukeri. Finn dere en gård med noen få hester, som ikke går på skole, og betalt en for å lære dere litt der. Da lærer man noe, mener nå jeg.

En ting er at mange rideskoler kun tenker profitt, og det som også kan være, er at ridehestene der må da være rimelig lei av den samme banen 100000 ganger om dagen. Og hvor mye lærer man egentlig av å ri på en hest som vet hvor den skal, og hva den skal gjøre til en hver tid?

Litt "dyremishandling" og alt for mye profitt tenker jeg på, når det gjelder alt for mange rideskoler, dessverre. Forhåpentligvis finnes det noen gode her ute, kanskje til og med med islandshest, selvom sistnevnte virker helt håpløst. :)

Jammen meg ble dette et innlegg som gikk OT TS, men svaret mitt blir. Nei du skal i hvertfall ikke behøve å sparke hestene for at de skal i skritt, trav, ets. Et lite mykt, fint klem BURDE holde.

• Liker 1
Skrevet

Men her mangler det ikke på fremdrift da hesten er lært opp til å gå frem helt til den får en annen beskjed.

Wow, du er heldig. Alt for få (rideskolehestene) evner noe annet. Da ser jeg ikke helt poenget, og lurer på hvem som står bak treningen av disse hestene. :ler:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

AB #16 - pointer? Du ble vel ikke utstyrt med en jakthund på ridekurs? :fnise:

Altså det finnes rideskoler der ute, som lærer en å ri og ikke å sparke. Men det finnes dessverre rideskoler der hestene bare tråkker rundt også.

Jeg er som sagt heldig og rir hester med en naturlig og god fremdrift. Hester som ønsker å jobbe. Men det er en treningssak å få hesten til å ønske å jobbe også. Selv den tregeste hesten kan få opp energinivået og ønsket om å jobbe energisk.

• Liker 1
Gjest SnowLeopard
Skrevet

Problemet med mange rideskoler er jo at hestene er drittleie. Husker et sted jeg red - der fulgte hestene bare ridelærerens kommandoer. Fx hvis hun sa "nå GALOPPERER dere", så fløyk de avsted i galopp før elevene fikk gjort noe.

Og det som er ekstra trist, er at det på rideskolen gjerne brukes "trauste" raser som fx fjordhesten. Ikke rart mange elever blir "livredde" denne rasen i ettertid, når de lærer å ri på sure, stae og umotiverte hester. En hest blir hva man gjør dem til - og min fjordhest oser av treningsvilje, fremdrift og hun er nok nesten litt for fyrig. Elsker det :duskedame:

• Liker 1
Skrevet

AB #16 - pointer? Du ble vel ikke utstyrt med en jakthund på ridekurs? :fnise:

Altså det finnes rideskoler der ute, som lærer en å ri og ikke å sparke. Men det finnes dessverre rideskoler der hestene bare tråkker rundt også.

Jeg er som sagt heldig og rir hester med en naturlig og god fremdrift. Hester som ønsker å jobbe. Men det er en treningssak å få hesten til å ønske å jobbe også. Selv den tregeste hesten kan få opp energinivået og ønsket om å jobbe energisk.

Det var ikke så langt unna. :)

Joda, selv de est elendige hestene kan ditt og datt, men få av trenerene får dem dit. I såfall er det gode konkurransehester og skal i hvertfall ikke rides elever. Forståelig det også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...