Mally Skrevet 2. desember 2011 #1 Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg ønsker å ta et fri-år etter videregående, der jeg vil reise en del. Jeg er en person som virkelig elsker å reise å oppleve nye ting. Jeg hadde reist jorda rundt 10 ganger hadde bare lommeboka strukket til. Men jeg vil altså ta et fri år der jeg oppleve mest mulig på et år. Noen erfaringer med dette? Mest sansynlig må jeg reise alene, ettersom jeg ikke kjenner noen andre som har samme planene som meg. Hvor går det ann å reise alene? Gjerne et organisert opplegg eller noe. Er det noen som har erfaringer med et fri-år, eller det å reise mye alene? Noen tips til reisemål eller hvordan en kan få budskjettet til å gå rundt når det er et normalt studentbudskjett. Jeg har tenkt litt på å jobbe som frivillig i afrika med ville dyr, dette er blandt annet noe jeg har lyst til å gjøre. Dette er et opplegg, så det går fint å reise alene. Ellers er jeg litt skeptisk til det å reise alene, er en smule sjenert.. Svar tas i mot med et stort smil tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkepilla Skrevet 3. desember 2011 #2 Del Skrevet 3. desember 2011 Heisann! Akkurat nå sitter jeg i Australia. Har vært her i 3 1/2 mnd, og drar hjem om to. Jeg er 19 år, og reiste også rett etter videregående. Jeg valgte bare 1/2 år, da jeg har både dyr og en kjærste hjemme, heh.. Jeg kan desverre ikke dele erfaringer med det å reise over resten av verden, men har reist litt rundt om i Australia. Positive sider ved det å reise alene er at en får erfare noe helt nytt, en treffer utrolig mange folk og kommer fort i kontakt med andre (selv om man er sjenert, som meg.. hehe). Og en lærer det å bli mer selvstendig og ordne ting selv.. + at språket blir bedre, siden man ikke har en med seg hele tiden og snakke norsk med Jeg selv synes ikke det er så veldig mange negative sider med det å reise alene, utenom at av og til tenker jeg at det hadde vert utrolig kjekt å oppleve tinene jeg opplever, med en venninne eller andre jeg kjenner. Om du blir med på organiserte turer og slikt, tror jeg nok det skal gå kjempebra! Jeg selv reiste gjennom x-plore, og fekk hjelp med alt jeg trengte hjelp til Jeg anbefaler vertfall å ta en slik tur! En utrolig opplevelse! Og jeg får bare mer og mer lyst til å gjøre andre ting, og reise til andre plasser enn Australia, som for eksempel det å reise til Afrika og jobbe med ville dyr, som du har tenkt! Ønsker deg lykke til og god tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mally Skrevet 5. desember 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 5. desember 2011 Tusen takk for svar :D Australia er drømmereisen, jeg har alltid hatt lyst å reise dit! Kan jeg spørr hva du gjør der nede? Studerer du? Det virker utrolig gøy, og jeg gleder meg. Håper jeg får det til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkepilla Skrevet 6. desember 2011 #4 Del Skrevet 6. desember 2011 Reiser/jobber.. jobba litt rundt om, og nå skal jeg reise i et par mnd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mally Skrevet 6. desember 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 6. desember 2011 Høres veldig spennende ut Kanskje jeg gjør det jeg også! Takk for svar og tips :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkepilla Skrevet 7. desember 2011 #6 Del Skrevet 7. desember 2011 Høres veldig spennende ut Kanskje jeg gjør det jeg også! Takk for svar og tips :D No worries Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #7 Del Skrevet 10. desember 2011 Reis til New Zealand på working holidayvisum. Xplore har et greit opplegg, men du kan sy sammen selv også. New Zealand er et utrolig spennende land, det er ikke for stort så det er lett å se det meste som er å se og folk er utrolig hyggelige. Det er mange unge mennesker som reiser der, så det er lett å komme i kontakt med andre mennesker når du har lyst. I tillegg er det et forholdsvis trygt land både å leve og å reise i. Jeg anbefaler New Zealand på det sterkeste. Det er enda bedre enn Australia, og Australia er bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 10. desember 2011 #8 Del Skrevet 10. desember 2011 Jeg har jobba frivillig med afrikanske dyr på Harnas Wildlife Foundation i Namibia. Det er et kjempefint sted, og de fleste som reiser dit drar alene. De fleste er også i alderen 18-23 år, så du vil fort få jevnaldrende venner. Jeg var blant de eldste da jeg var der som 28-og 29-åring. Var der i to omganger i henholdvis fire og fem uker, men mange var der i makstida på tre mnd. Hvis du vil dra dit anbefaler jeg å bestille direkte fra dem via mail, ikke via feks Explore eller Atlantis. De tar mye penger bare for å foreta bestillingen for deg, noe du ellers gjør via mail til Harnas og sparer noen tusenlapper. Mange av de som reiste dit skulle rundt i andre afrikanske land etterpå. Flere skulle delta på andre frivillighetsprosjekter, både med barn og dyr. Det finnes utrolig mye bra. Har blant annet hørt mye fint om Limpopo Predator Park i Sør-Afrika. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mally Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 12. desember 2011 Jeg har jobba frivillig med afrikanske dyr på Harnas Wildlife Foundation i Namibia. Det er et kjempefint sted, og de fleste som reiser dit drar alene. De fleste er også i alderen 18-23 år, så du vil fort få jevnaldrende venner. Jeg var blant de eldste da jeg var der som 28-og 29-åring. Var der i to omganger i henholdvis fire og fem uker, men mange var der i makstida på tre mnd. Hvis du vil dra dit anbefaler jeg å bestille direkte fra dem via mail, ikke via feks Explore eller Atlantis. De tar mye penger bare for å foreta bestillingen for deg, noe du ellers gjør via mail til Harnas og sparer noen tusenlapper. Mange av de som reiste dit skulle rundt i andre afrikanske land etterpå. Flere skulle delta på andre frivillighetsprosjekter, både med barn og dyr. Det finnes utrolig mye bra. Har blant annet hørt mye fint om Limpopo Predator Park i Sør-Afrika. Så kjekt at du fortalte litt om det! Det er akkuratt der jeg har lyst til å reise :D Takk for tips også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mally Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 12. desember 2011 Reis til New Zealand på working holidayvisum. Xplore har et greit opplegg, men du kan sy sammen selv også. New Zealand er et utrolig spennende land, det er ikke for stort så det er lett å se det meste som er å se og folk er utrolig hyggelige. Det er mange unge mennesker som reiser der, så det er lett å komme i kontakt med andre mennesker når du har lyst. I tillegg er det et forholdsvis trygt land både å leve og å reise i. Jeg anbefaler New Zealand på det sterkeste. Det er enda bedre enn Australia, og Australia er bra! Takk for tips, kanskje jeg skal vurdere det også :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå