Gå til innhold

Gå ute om kvelden i Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Hei!

Bor i Oslo og liker å gå turer eller trene utendørs.

Flyttet hit i høst, men pga all kriminaliteten som har vært i høst (og tidligere) så tørr jeg rett og slett ikke gå ute etter at det blir mørkt :( .

Kanskje er jeg pysete men som lita jente på 20 år, så er jeg ikke det vanskeligste offeret å overfalle eller rane.

Jeg går jo til og fra bussholdeplassen og butikken.

Men når jeg går tur eller trener, så liker jeg å gå gjennom parker eller langs akerselva, men nå tørr jeg det rett og slett ikke..

Og nå når det blir mørketid så er det jo bare 1 time eller 2 etter skolen at man rekker å gjøre noe før det blir mørkt, og da skal man jo gjerne spise middag, og da blir det aldri til at man drar ut.

Er det bare meg eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke bare deg. Alle sier "livet kan ikke stoppe opp fordi det er mye voldtekter nå om dagen". Vel, det er ikke så enkelt. Livet stopper opp for oss som tenker at verdens verste mareritt er å bli voldtatt eller utsatt for noe sånt. Nå bor jeg heldigvis ikke i Oslo lenger, men føler med deg. Er til og med litt skeptisk til å gå ute i mørket her jeg bor også som ikke har veldig mange anmeldte voldtekter.

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke bare deg. Jeg synes det er kjempeskummelt å gå ute nå, og jeg liker heller ikke at vennene mine gjør det. Etter at det har blitt mørkt, liker jeg best om vi alle går sammen til et kollektivt knutepunkt for at noen skal slippe å gå gjennom byen alene. Det er ikke så lett å sørge for alltid, men med så mye tull som det har vært i oslo i det siste, synes jeg ikke det er hysterisk å passe godt på, jeg synes det er dumt å la være-

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Nei, det er ikke bare deg. Alle sier "livet kan ikke stoppe opp fordi det er mye voldtekter nå om dagen". Vel, det er ikke så enkelt. Livet stopper opp for oss som tenker at verdens verste mareritt er å bli voldtatt eller utsatt for noe sånt. Nå bor jeg heldigvis ikke i Oslo lenger, men føler med deg. Er til og med litt skeptisk til å gå ute i mørket her jeg bor også som ikke har veldig mange anmeldte voldtekter.

Bra det ikke er bare meg!

Ja, mange som sier at livet ikke må stoppe opp og at man ikke må bli for bekymret eller paranoid.

Men det er ubehagelig. Går ikke mer ut enn man må liksom.

Skrevet

Jeg har også holdt meg inne selv om jeg er vandt til å ta en joggetur kl 20 et par kvelder i uka. Jeg tror ikke jeg hadde klart å senket skuldrene og latt musikken tatt over når jeg hele tiden må være på vakt. Er ei lita kvinne på 21 og dermed også lett offer. Og det finnes nok MANGE av oss!

Skrevet

Nei, selvsagt er det ikke bare deg!

Det er flere historier om kvinner, her på KG og andre steder, som knapt våger seg utenfor døren etter mørkets frembrudd. Veldig synd at det har blitt slik. At noen få menn har gjort situasjonen så utrygg for en masse kvinner og andre menn her i byen.

Selvsagt bør man ikke stoppe å leve, men forstår jo også at det er en vanskelig situasjon. Akkurat nå er jeg glad for å være storvokst mann. :)

Gjest MorAase
Skrevet

Det er mange gode grunne for å bo andre steder en i Oslo...

• Liker 2
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Bra vi er flere :)

Har tenkt litt på at om man gikk ute alene og det skulle skje noe, så har man nesten litt skyld i det selv. Og andre hadde nok tenkt "men hva var det vi sa? Ikke gå alene når det er mørkt!".

Mener ikke å si noe mot uskyldige mennesker som har blitt offer for kriminaliteten i Oslo, men man er jo liksom advart fra mange hold og bør unngå å havne i farlige situasjoner. Men man kan jo selvsagt ikke låse seg inne til det blir sommer ;)

Bare litt synsing fra min side.

Gjest NozMonster
Skrevet

du er absolutt ikke alene, ..det er nok mere meg som er alene! for jeg bryr meg ikke / synes det ikke er skummelt å traske gatelangs alene på natten i oslo.

jeg tar ikke pirattaxi, men å gå alene til bussen- det synes jeg er unødvendig å være redd for!

Skrevet

Jeg går jo til og fra bussholdeplassen og butikken.

Men når jeg går tur eller trener, så liker jeg å gå gjennom parker eller langs akerselva, men nå tørr jeg det rett og slett ikke..

Og nå når det blir mørketid så er det jo bare 1 time eller 2 etter skolen at man rekker å gjøre noe før det blir mørkt, og da skal man jo gjerne spise middag, og da blir det aldri til at man drar ut.

Er det bare meg eller?

Å gå gjennom parker og langs Akerselva alene etter at det er mørkt bør du aldri gjøre uansett om det er voldtektsbølge eller ikke.

• Liker 4
Skrevet

Jeg bor i en større by som ikke er Oslo. Jeg er ikke redd for å bevege meg utendørs når det er mørkt. Jobbveien går gjennom et skogholdt, men det gjør meg ingenting. Det gjør meg ingenting fordi jeg har trasket i denne byen i veldig mange år og aldri opplevd noe negativt. Derfor føler jeg meg trygg.

Skrevet

Du kan jo lage en tråd og spørre om det er andre KGere i Oslo som vil være med å trene ute? Det har vært mange vellykkede cafétreff, vet jeg. :danser:

• Liker 1
Skrevet

Jeg bryr meg ikke. Jeg bor i Oslo, men akkurat her hvor jeg bor er det trygt. Det spørs hvor man bor, vil jeg si?

Når jeg er i sentrum føler jeg meg trygg, fordi det er så mange mennesker i karl johansgate og oppover mot slottet/nationalteatret.

Tar t-banen hjem, og der føler jeg meg iallfall trygg :)

Alder har ikke noe å si, om du er 14 eller 80, så kan man bli voldtatt.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og trolling.

Iah, mod

Skrevet

Har tenkt litt på at om man gikk ute alene og det skulle skje noe, så har man nesten litt skyld i det selv. Og andre hadde nok tenkt "men hva var det vi sa? Ikke gå alene når det er mørkt!".

Mener ikke å si noe mot uskyldige mennesker som har blitt offer for kriminaliteten i Oslo, men man er jo liksom advart fra mange hold og bør unngå å havne i farlige situasjoner. Men man kan jo selvsagt ikke låse seg inne til det blir sommer ;)

Bare litt synsing fra min side.

Det synes jeg blir litt for dumt. Det blir tross alt mørkt klokka fire i disse tider. I går var jeg ferdig på skolen klokka seks. Jeg bor alene og går dermed også alene hjem fra t-banen, hvis jeg da hadde blitt ranet på veien så er jeg "nesten litt skyld i det selv"? Betyr det også at jeg ikke kan besøke venner og familie på ettermiddag/kveldstid fordi det er mørketid?

Jeg forstår at du egentlig ikke mente det helt slik, men det er jo det du faktisk skriver. Folk skal hjem etter mørkets frembrudd, jeg forstår selvølgelig at mange er nervøse, men man kan faktisk ikke som du skriver låse seg inne med en gang det er mørkt.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo som regel jenter som har drukket alkohol som har blitt voldtatt etc.

Jeg ville selv ikke valgt paker og Akerselva som mine friområder selv i edru tilstand.

Ellers bør dere ikke være så redde. Vær der det ferdes folk.

Bor i en liten by 43000 innbyggere og jeg føler meg mindre trygg her enn jeg gjorde når jeg bodde i Oslo.

• Liker 1
Skrevet

Jeg går selv alene eller med venner ute om kvelden i Oslo, uten å bli voldtatt. Tanken slår meg ikke en gang, om jeg ikke går i en mellomgate og det er tomt der, og en mann følger etter meg og gliser liksom, da hadde jeg nok vært litt redd. Jeg følger ikke med i media, får ikke med meg alt, de skaper jo bare frykt, noe de åpenbart har klart om alle skal føle at de må holde seg inne om kvelden.

Men hei, nå er det snart vinter, kommer til å være iskaldt, jenter kommer til å ha på mer klær og ingen skumle menn som gidder å ta fram pikken i frykt om at den blir til is.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

du er absolutt ikke alene, ..det er nok mere meg som er alene! for jeg bryr meg ikke / synes det ikke er skummelt å traske gatelangs alene på natten i oslo.

jeg tar ikke pirattaxi, men å gå alene til bussen- det synes jeg er unødvendig å være redd for!

Du er nok ikke alene du heller :)

Av og til kan noen situasjoner selvfølgelig virke skumle, men jeg nekter å la noen ødelegge mitt liv, noe de hadde gjort hvis jeg lot frykten ta overhånd.

Men så går jeg ikke gjennom parker/langs akerselva når det er mørkt men holder meg til opplyste steder med en del folk, jeg drikker meg ikke overstadig beruset og jeg tar ikke pirattaxi. Det er i grunn alt jeg har tenkt å gjøre for å unngå å bli overfalt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...