EnKristenKar Skrevet 2. desember 2011 #1 Skrevet 2. desember 2011 (endret) Ja, julen står sannelig for døren. Jul i Blåfjell er en fantastisk serie, og Nissene Over Skog Og Hei setter virkelig fart i lattermusklene. Men, de færreste er klare over at julen - den såkalte "kristne" tradisjonen - har sitt utspring fra den katolske kirkes selverklærte rett til å kristne hedenske skikker og tradisjoner. Listen er lang over lignende saker, bl.a.: tilbedelse av jomfru Maria, tilbedelse av ikoner og helgener, barnedåp, etc.. (Skulle da julen være mindre avskyelig i Herrens øyne enn annen avgudsdyrkelse?) Alle teologer er enige i at Jesus hverken ble født 24. eller 25. desember. Han ble trolig født rundt mars eller april. Hvorfor markeres da Jesu fødsel ved disse datoene? Lenge før Jesu tid var de datoene den dagen da fødselen til den hedenske avguden Mithra ble hedret. Altså, kristendommen har adoptert en hedensk tradisjon og knytter den til fødselen av vår Frelser! Dette er vel blasfemi av en grov sort? Kan også nevne en interessant ting. Juletreet nevnes ikke direkte i Bibelen, men profeten Jeremia fordømmer kraftig noe som minner om det vi idag ville kalt for juletre: "For hedningefolkenes skikker er bare tomhet. Noen hogger seg et tre fra skogen, kunstnerens hender former det med øksen. De smykker det med sølv og gull. De fester det med nagler og hammer, så det ikke skal falle." - Jeremia 10:3-4 "Alle som én er de trege til å forstå, og de er dårer. Dette treet er ikke annet enn tomhetens lære." - Jeremia 10:8 Avgudsdyrkelse er en alvorlig ting! Dersom du kaller deg kristen, anbefaler jeg deg å ta et oppgjør med slik hedenskap(Selv om du måtte bli upopulær blant din familie og dine venner!). Regner med at dette innlegget vil bli fylt med hån, spott, trusler og hat, men mitt ønske er ikke popularitet. Jeg ønsker å spre sannheten slik den er nedtegnet i Bibelen. Endret 2. desember 2011 av EnKristenKar 1
Gjest SummerJudith Skrevet 2. desember 2011 #2 Skrevet 2. desember 2011 Ja, julen står sannelig for døren. Jul i Blåfjell er en fantastisk serie, og Nissene Over Skog Og Hei setter virkelig fart i lattermusklene. Men, de færreste er klare over at julen - den såkalte "kristne" tradisjonen - har sitt utspring fra den katolske kirkes selverklærte rett til å kristne hedenske skikker og tradisjoner. Listen er lang over lignende saker, bl.a.: tilbedelse av jomfru Maria, tilbedelse av ikoner og helgener, barnedåp, etc.. (Skulle da julen være mindre avskyelig i Herrens øyne enn annen avgudsdyrkelse?) Alle teologer er enige i at Jesus hverken ble født 24. eller 25. desember. Han ble trolig født rundt mars eller april. Hvorfor markeres da Jesu fødsel ved disse datoene? Lenge før Jesu tid var de datoene den dagen da fødselen til den hedenske avguden Mithra ble hedret. Altså, kristendommen har adoptert en hedensk tradisjon og knytter den til fødselen av vår Frelser! Dette er vel blasfemi av en grov sort? Kan også nevne en interessant ting. Juletreet nevnes ikke direkte i Bibelen, men profeten Jeremia fordømmer kraftig noe som minner om det vi idag ville kalt for juletre: "For hedningefolkenes skikker er bare tomhet. Noen hogger seg et tre fra skogen, kunstnerens hender former det med øksen. De smykker det med sølv og gull. De fester det med nagler og hammer, så det ikke skal falle." - Jeremia 10:3-4 "Alle som én er de trege til å forstå, og de er dårer. Dette treet er ikke annet enn tomhetens lære." - Jeremia 10:8 Avgudsdyrkelse er en alvorlig ting! Dersom du kaller deg kristen, anbefaler jeg deg å ta et oppgjør med slik hedenskap(Selv om du måtte bli upopulær blant din familie og dine venner!). Regner med at dette innlegget vil bli fylt med hån, spott, trusler og hat, men mitt ønske er ikke popularitet. Jeg ønsker å spre sannheten slik den er nedtegnet i Bibelen. meld deg inn i jehovas vitner.... nei vent.. de er på jordet. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #3 Skrevet 2. desember 2011 Hm. Det er mer eller mindre umulig å være en bokstavtro kristen. Jeg er selv kristen, men jeg plukker ut det positive, essensen av budskapet. Mange mener det er dobbeltmoralsk, men jeg mener det er det eneste riktige da svært mye av det som står i bibelen er skrivd for en annen tid og et annet samfunn. Jesus selv, selveste grunnleggeren av kristendommen, ble jo selv beskyldt igjen og igjen av de skriftlærde for å bryte lovene ( dog han hevdet selv at han var kommet for å oppfylle dem). Han drakk vin og spiste mat med syndere og gjorde mye annet som provoserte skinnhellige religiøse på den tiden. Poenget mitt er at det ikke er noe galt i å feire julen (eller halloween) selv om den har et hedensk opphav. Det er en hyggelig tradisjon og det er ingenting galt med det. 1
EnKristenKar Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. desember 2011 (endret) Hm. Det er mer eller mindre umulig å være en bokstavtro kristen. Jeg er selv kristen, men jeg plukker ut det positive, essensen av budskapet. Mange mener det er dobbeltmoralsk, men jeg mener det er det eneste riktige da svært mye av det som står i bibelen er skrivd for en annen tid og et annet samfunn. Jesus selv, selveste grunnleggeren av kristendommen, ble jo selv beskyldt igjen og igjen av de skriftlærde for å bryte lovene ( dog han hevdet selv at han var kommet for å oppfylle dem). Han drakk vin og spiste mat med syndere og gjorde mye annet som provoserte skinnhellige religiøse på den tiden. Poenget mitt er at det ikke er noe galt i å feire julen (eller halloween) selv om den har et hedensk opphav. Det er en hyggelig tradisjon og det er ingenting galt med det. Som du selv hevder, han gjorde mye som provoserte de skinnhellige religiøse på den tiden. Blant annet å påpeke deres hykleri, og hvordan de ignorerte Guds vilje til hensyn for egne tradisjoner. "Han svarte og sa til dem: «Hvorfor bryter så dere Guds bud på grunn av deres egne forskrifter?" - Matteus 15:3 "Han sa til dem: Altfor lettvint forkaster dere Guds bud, for at dere kan holde fast på deres egne forskrifter." - Markus 7:9 Og en ting til: Jesus ble beskyldt for å bryte jødenes tilleggslover: Tanak. Ikke Guds ti evige bud. Endret 2. desember 2011 av EnKristenKar
EnKristenKar Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 2. desember 2011 meld deg inn i jehovas vitner.... nei vent.. de er på jordet. Er enig i at Jehovas vitner på en del områder er fullstendig på jordet. Men, jeg er ute etter sannheten, og da aksepterer jeg sannheten selv om andre jeg er uenig i på noen områder også aksepterer det. Dersom en satanist hadde sagt til meg at vann er vått så hadde jeg vært enig med han, selv om han hadde en helt annen tro enn meg. Fordi det vedkomne da hadde sagt, er jo sant.
Gjest SummerJudith Skrevet 2. desember 2011 #6 Skrevet 2. desember 2011 Er enig i at Jehovas vitner på en del områder er fullstendig på jordet. Men, jeg er ute etter sannheten, og da aksepterer jeg sannheten selv om andre jeg er uenig i på noen områder også aksepterer det. Dersom en satanist hadde sagt til meg at vann er vått så hadde jeg vært enig med han, selv om han hadde en helt annen tro enn meg. Fordi det vedkomne da hadde sagt, er jo sant. Det er nok ingen kristne grupper i norge som tror det samme som deg. du holder sabbat som adventistene gjør, tror ikke på treenigheten og mener jul er feil som jehovas vitner mener. så alene du må føle deg
EnKristenKar Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2011 Det er nok ingen kristne grupper i norge som tror det samme som deg. du holder sabbat som adventistene gjør, tror ikke på treenigheten og mener jul er feil som jehovas vitner mener. så alene du må føle deg Er nok ikke alene om disse meningene. Gå inn på: Mens Vi Venter
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #8 Skrevet 2. desember 2011 Er enig i at Jehovas vitner på en del områder er fullstendig på jordet. Men, jeg er ute etter sannheten, og da aksepterer jeg sannheten selv om andre jeg er uenig i på noen områder også aksepterer det. Dersom en satanist hadde sagt til meg at vann er vått så hadde jeg vært enig med han, selv om han hadde en helt annen tro enn meg. Fordi det vedkomne da hadde sagt, er jo sant. Da sier jeg som Pontius Pilatus: hva er sannhet? Din sannhet og din tolkning er jo selvfølgelig den eneste rette og alle de andre tar feil . Det som er fint med kristendommen etter mitt syn er enkelheten i troen. Det skal ikke være vanskelig å være kristen. Jesus sa jo troen kunne oppsummeres i to bud, du skal elske Gud og du skal elske din neste. Så enkelt , men alikevel så vanskelig. Detaljer som om man kan jobbe på søndager eller ha et juletre i stua tviler jeg på at er av betydning i det hele tatt. 1
Gjest SummerJudith Skrevet 2. desember 2011 #9 Skrevet 2. desember 2011 Er nok ikke alene om disse meningene. Gå inn på: Mens Vi Venter har de kirke da?
EnKristenKar Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #10 Skrevet 2. desember 2011 har de kirke da? De går i en adventist-kirke
Gjest SummerJudith Skrevet 2. desember 2011 #11 Skrevet 2. desember 2011 De går i en adventist-kirke ? blir ikke det litt feil? eller får de låne lokalene?
EnKristenKar Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 2. desember 2011 Da sier jeg som Pontius Pilatus: hva er sannhet? Din sannhet og din tolkning er jo selvfølgelig den eneste rette og alle de andre tar feil . Det som er fint med kristendommen etter mitt syn er enkelheten i troen. Det skal ikke være vanskelig å være kristen. Jesus sa jo troen kunne oppsummeres i to bud, du skal elske Gud og du skal elske din neste. Så enkelt , men alikevel så vanskelig. Detaljer som om man kan jobbe på søndager eller ha et juletre i stua tviler jeg på at er av betydning i det hele tatt. Budene du skal elske Gud og din neste som deg selv er ikke en erstattning for resten av budene. Det er et sammendrag av resten av budene. Dersom du elsker Gud, ville du ikke ha vendt deg til andre guder, lagd deg gudebilder, misbrukt hans navn, eller bryte sabbatsbudet. Dersom du elsker din neste ville du ikke drepe, stjele, lyve, begjære eller drive hor.
EnKristenKar Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 2. desember 2011 ? blir ikke det litt feil? eller får de låne lokalene? Vet egentlig ikke så mye. Kjenner dem ikke personlig, har bare snakket med dem via e-post. Kan vi forresten la dette ligge dødt, og heller diskutere trådens tema??
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #14 Skrevet 2. desember 2011 Jeg har ikke noe i mot hedenske skikker. Jeg er kirkegåer av tradisjon mer enn religion, og ser på juleferingen som opprettholdelse av mange familietradisjoner. At disse tradisjonene også bunner ut i de samme tradisjonene som gjør at vi har avgudsbilder skåret ut i veggen på de eldste stavkirkene våre; so be it. Lenge leve sammensmelting av religioner. La oss feire yule, ha gilde, kalle det Jesus sin bursdag... vi kan sikkert invitere Mohammen om noen år også. :D
Gjest SummerJudith Skrevet 2. desember 2011 #15 Skrevet 2. desember 2011 Budene du skal elske Gud og din neste som deg selv er ikke en erstattning for resten av budene. Det er et sammendrag av resten av budene. Dersom du elsker Gud, ville du ikke ha vendt deg til andre guder, lagd deg gudebilder, misbrukt hans navn, eller bryte sabbatsbudet. Dersom du elsker din neste ville du ikke drepe, stjele, lyve, begjære eller drive hor. Spiser du svin og vanlig kjøtt? i så fall går du imot bibelen. ifølge bibelen skal man spise halalkjøtt/koscher kjøtt
EnKristenKar Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #16 Skrevet 2. desember 2011 Spiser du svin og vanlig kjøtt? i så fall går du imot bibelen. ifølge bibelen skal man spise halalkjøtt/koscher kjøtt Spiser ikke svinekjøtt, nei. Finner ingen mandat i Bibelen som har gitt oss tillatelse til det. Det Jesus sier om at det ikke er det som kommer inn i munnen som gjør oss urene, men det som kommer ut av hjertet vårt, gjelder nok ikke svinekjøtt. Dette ble sagt av en jøde til noen jøder, fordi noen andre jøder kritiserte dem for å spise med urene hender (noe som var fullstendig fremmed for Guds lov). Det var en selvfølge for jøder å ikke spise svinekjøtt, og jeg har ikke funnet noen skriftsteder der Jesus selv spiste det.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #17 Skrevet 2. desember 2011 Budene du skal elske Gud og din neste som deg selv er ikke en erstattning for resten av budene. Det er et sammendrag av resten av budene. Dersom du elsker Gud, ville du ikke ha vendt deg til andre guder, lagd deg gudebilder, misbrukt hans navn, eller bryte sabbatsbudet. Dersom du elsker din neste ville du ikke drepe, stjele, lyve, begjære eller drive hor. What? Ha ha. Du er morsom. Jesus brøt jo selv sabbaten ved flere anledninger. Er det ikke lov å gjøre godt på sabbaten? Du mener kanskje at Jesus ikke var god kristen siden han jobbet på sabbaten? Hviledagen er til for menneskenes sin skyld, ikke motsatt. Du overdriver betydningen av enkle og hyggelige ting som feks juletre. Det er en tradisjon og det er pynt stua. Thats it. Jeg har aldri hørt om noen som tilber et juletre før så da er det ikke avgudsdyrking. 2
Gjest SummerJudith Skrevet 2. desember 2011 #18 Skrevet 2. desember 2011 Spiser ikke svinekjøtt, nei. Finner ingen mandat i Bibelen som har gitt oss tillatelse til det. Det Jesus sier om at det ikke er det som kommer inn i munnen som gjør oss urene, men det som kommer ut av hjertet vårt, gjelder nok ikke svinekjøtt. Dette ble sagt av en jøde til noen jøder, fordi noen andre jøder kritiserte dem for å spise med urene hender (noe som var fullstendig fremmed for Guds lov). Det var en selvfølge for jøder å ikke spise svinekjøtt, og jeg har ikke funnet noen skriftsteder der Jesus selv spiste det. Men spiser du kosherkjøtt? eller "velger" du bare ut hva som passer best for deg selv?
EnKristenKar Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #19 Skrevet 2. desember 2011 Men spiser du kosherkjøtt? eller "velger" du bare ut hva som passer best for deg selv? Mener du kjøtt som er slaktet på en spesiell måte? Isåfall, nei det gjør jeg ikke.
Gjest SummerJudith Skrevet 2. desember 2011 #20 Skrevet 2. desember 2011 Mener du kjøtt som er slaktet på en spesiell måte? Isåfall, nei det gjør jeg ikke. Det står i bibelen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå