Ariele Skrevet 2. desember 2011 #1 Skrevet 2. desember 2011 Jeg har en liten liten bedrift som går veldig i underskudd, og ser ingen annen mulighet enn å gi mine exstrahjelper oppsigelser. De har hatt sine faste dager, men kun vært ansatt som ekstrahjelper. Nå dessverre enn av de ansatte sykemeldt, og jeg er rimelig fortvilet da dette nå går utover min private økonomi. Jeg ønsker å avslutte arbeidsforholdet, da jeg er redd for at jeg blir sittende ansvarlig for ansatte når bedriften ikke har mulighet til dette økonomisk. Vi skal ikke legge ned bedriften, men kun fungere så lite som mulig for å kanskje kunne ta opp kampen igjen med bedre økonomi på et senere tidspunkt. Jeg har i denne perioden ikke mulighet til å ha noen ansatte, men kun ha meg selv jobbende uten lønn i denne perioden. Jeg har regnskapstall på at jeg går flere hundre tusen i underskudd, og at jeg har prøvd å minimere andre kostnader så mye som mulig i denne tiden. Fint om noen har link til lover:) Jeg vet at man ikke kan si opp sykemeldte i arbeidslivet pga at de er sykemeldte, eller om bedriften er velfungerende. Dette vil gjelde alle mine ansatte, og er økonomisk betinget. Jeg har ingen mulighet til å spare noen i denne prossesen. Takk for svar:)
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #2 Skrevet 2. desember 2011 Du har lov å si opp sykemeldte, så lenge det ikke er sykmeldingen som er grunnen til oppsigelsen. Her er det økonomi som er grunnen, og da er det tillatt. Anbefaler deg uansett å få hjelp av advokat akkurat i oppsigelsessakenen, sånn at du er på den sikre siden.
Ariele Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. desember 2011 Du har lov å si opp sykemeldte, så lenge det ikke er sykmeldingen som er grunnen til oppsigelsen. Her er det økonomi som er grunnen, og da er det tillatt. Anbefaler deg uansett å få hjelp av advokat akkurat i oppsigelsessakenen, sånn at du er på den sikre siden. Takk for svar:) Skal gjøre dette, men tenkte jeg kunne finne litt lover og regler om dette sånn i første omgang.
Rosalie Skrevet 2. desember 2011 #4 Skrevet 2. desember 2011 (endret) Takk for svar:) Skal gjøre dette, men tenkte jeg kunne finne litt lover og regler om dette sånn i første omgang. Hvis arbeidsgiveren gir en annen begrunnelse for oppsigelsen enn at arbeidstakeren er blitt syk, er det lov å si opp arbeidstakeren, selv etter at han er blitt syk. Men for at en slik oppsigelse skal være lovlig, må arbeidsgiveren bevise (gjøre overveiende sannsynlig) at begrunnelsen for oppsigelsen er en annen enn sykdommen. Den vanligste oppsigelsesgrunnen i disse tilfellene er at bedriften innskrenker driften og sier opp medarbeidere av den grunn. http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=210 Endret 2. desember 2011 av Rosalie
Ariele Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 2. desember 2011 http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=210 Dette var en veldig fin side, tusen takk:) Redder nattesøvnen min fremmover:))
Rosalie Skrevet 2. desember 2011 #6 Skrevet 2. desember 2011 Dette var en veldig fin side, tusen takk:) Redder nattesøvnen min fremmover:)) Ja, veldig fin, også for oss "på andre siden av bordet"
Ariele Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2011 Ja, det er aldri noe gøy med oppsigelser uansett om det arbeidsgiver eller arbeidstaker):
Gjest Tirkes Skrevet 2. desember 2011 #8 Skrevet 2. desember 2011 Er vel heller det at det er gøy å ikke gå konkurs, og samtidig danse på rett side av lovverket. Det er gøy, det! :gjeiper:
blåsymre Skrevet 3. desember 2011 #10 Skrevet 3. desember 2011 sender deg noen private meldinger ariel håper de er til hjelp
blåsymre Skrevet 3. desember 2011 #11 Skrevet 3. desember 2011 Ofte finner man veldig fine forklaringer på arbeidstilsynets sine sider også
Ariele Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 3. desember 2011 sender deg noen private meldinger ariel håper de er til hjelp Tusen takk:)
Ariele Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 3. desember 2011 hva slags bedrift er det egentlig? Privat eid kles butikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå