Gå til innhold

La linnea leve

Fremhevede innlegg

Skrevet

Komisk å se hvordan kommentarene forandret seg etter Linnea joinet samtalen.

Jeg hadde aldri hørt om henne før, men har sett episodene og synes hun gir et dårlig bilde på deprimerte. Hun svarer spydig og engasjerer seg lite og jeg, som deprimert, føler meg latterliggjort. Hun er heller ikke noe godt forbilde for andre, så håper ikke hun når ut til en stor andel.

Hva skulle jeg ikke gjort for en venn som han hun har!!

Enig med deg. Jeg har også hatt depresjon, og jeg kjenner flere andre som er/har vært det. Men Linnea synes jeg ikke virker direkte deprimert, hun virker mest som en sutrete tenåring som roper etter oppmerksomhet, og som prøver å leve opp til et image som vår nye riks-depper. Hun kaster et veldig misvisende lys på dette med depresjon, synes jeg. Jeg føler meg latterligjort jeg også. En virkelig deprimert person fremstår vanligvis som dypt fortvilet, og ikke sutrete slik Linnea gjør.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om jeg er nesten dobbelt så gammel som Linnéa og sikkert er temmelig ulik størstedelen av fansen hennes, har jeg lest bloggen hennes fra tid til annen gjennom flere år. Man trenger ikke akkurat være noen psykiater for å forstå at hun ikke har det helt supertopp. Jeg tror i alle fall ikke at hun "lyver på seg" et problem.

Ser heller ikke logikken i å spekulere i om det er utseendet hennes som utløser en slik "serie". Nettopp det å vise at også vakre mennesker har sitt å slite med kan kanskje være en vekker for noen.

• Liker 5
Skrevet

Komisk å se hvordan kommentarene forandret seg etter Linnea joinet samtalen.

Jeg hadde aldri hørt om henne før, men har sett episodene og synes hun gir et dårlig bilde på deprimerte. Hun svarer spydig og engasjerer seg lite og jeg, som deprimert, føler meg latterliggjort. Hun er heller ikke noe godt forbilde for andre, så håper ikke hun når ut til en stor andel.

Hva skulle jeg ikke gjort for en venn som han hun har!!

Mitt svar hadde ingenting med det å gjøre, jeg hadde tenkt på å svare siden jeg leste første side av diskusjonen men ventet til jeg kom meg på en data. Å skrive lange innlegg fra mobil er noe drit.

Jeg kan ikke forstå hvorfor du skal føle deg latterliggjort eller hvorfor folk skal tenke at hun eller programmet «gjør narr av» folk som sliter psykisk. Ingen av dem går da ut og sier at dette er en objektiv dokumentar om depresjon. Det er derimot et program om én spesifikk jente, og da må da programmet få lov til å vise hvordan hun er. Det at hun er negativ og «sutrete» betyr ikke annet enn at sånn er hun. Hva så om ikke andre deprimerte kjenner seg igjen i akkurat det? Når ble det vedtatt at alle med samme diagnose har samme personlighet og?

• Liker 7
Skrevet

Prøvde å lese meg igjennom hele tråden, men måtte gi opp ganske fort. Enkelte av dere er så fulle av dritt!

• Liker 7
Skrevet

Synes det er utrolig respektløst å sette spørsmålstegn ved en persons psykiske lidelse eller "grad" av depresjon. Det er ingen andre enn Linna selv som vet hvordan hun har det.

Når jeg ser serien tar jeg meg selv også lett i å tenke at det da må være mulig å være positiv til det som blir foreslått for henne, men selvfølgelig er det enkelt for meg å si, som har det bra med meg selv og generelt har et positivt syn på livet.

Vi mennesker er ikke like, vi oppfatter ikke ting på samme måte, en som er deprimert kan være helt annerledes enn en annen som er deprimert. Det denne serien prøver å gjøre er å sette et fokus på hvordan en person oppfatter livet, og en venn som prøver å endre på dette. Dette er ikke representativt for alle.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvorfor du skal føle deg latterliggjort eller hvorfor folk skal tenke at hun eller programmet «gjør narr av» folk som sliter psykisk.

Det er fordi mange nå sier at "endelig er det noen som tør å vise et ansikt", "endelig ser vi at noen som sliter med depresjon er dønn ærlige og forteller hvordan det er (kan være) å være deprimert." Så er det bare dét, at jeg tviler sterkt på at mange deprimerte kjenner seg igjen.

Jeg synes at både blogg og program er gjennomsyret at furting. Ja, meget mulig hun har det fælt, men hun gjør ikke det spøtt for å få det bedre, snarere tvert imot. Hun dyrker sin misnøye, og gjør det nærmest til en sport å gjøre det. Og framstår som et "forbilde" for tenåringer som synes deppa & vakker er en kul kombinasjon.

• Liker 4
Skrevet

Nå har hun gjentatte ganger presisert at hun ikke synes det er kult å ha det som hun har det. Så hvis folk velger å tolke det sånn får de ta det på egen kappe.

• Liker 6
Skrevet

Synes i grunnen det er noe veldig patetisk over bloggene til disse unge og vakre, men akk så spiseforstyrrede og psykisk ustabile jentene. Fotballfrue og Linnea er to av veldig mange slike bloggere. Og alle som kommenterer på bloggen deres, består av et stort antall nesegruse beundrerinner i 14-20 års alderen. Synes det er litt skremmende at unge mennesker i dag har syke og anorektiske kvinner blandt sine store forbilder. Det burde ha vært strengere regler for hva folk skal kunne publisere på nettet. Disse bloggerne er til fare både for seg selv og andre. Slik det er nå, kan jo et hvilket som helst tåpelig nek skrive om hva som helst, og dermed trekke unge mennesker med seg ned i sitt dystre univers.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal det bli holdt mot Linnea at hun er vakker? Og skal hun bare få lov å poste bilder av seg selv hvor hun viser sin mindre vakre side eller?

Hun poster jo for øvrig mange bildet uten/med lite sminke, rare ansiktsuttrykk.. Men det skal rakkest ned på at hun har et proft bilde i headeren? Hvis jeg hadde et slikt bilde av meg selv hadde jeg også brukt det der..

• Liker 6
Gjest Raindrops
Skrevet

Bare for å gi en liten motvekt til alle deprimerte her som ikke kjenner seg igjen og tror hun bare syter: Jeg har nå sett alle episodene, og jeg kjenner meg igjen.

Ikke at jeg var slik hele tiden, men jeg har vært deprimert siden jeg var 12 år, og i noen av de verste periodene mine så var jeg akkurat slik. Det kunne fremstå som sutring, og det var jeg også fullstendig klar over selv, men problemene jeg hadde innvendig gjorde meg ute av stand til å ta meg sammen. Galgenhumor og sarkasme var i perioder det eneste språket jeg snakket, for inni meg så fantes det bare negative følelser som jeg ikke ante hvordan jeg skulle bli kvitt, og jeg fant rett og slett ikke noe annet.

Jeg fatter ikke hva som får flere her inne til å tro at hvis man ikke er deprimert på samme måte som dere så er man bare sutrete. Skulle trodd at mennesker som sliter eller har slitt selv, ville vist mer forståelse.

• Liker 16
Skrevet

Jeg fatter ikke hva som får flere her inne til å tro at hvis man ikke er deprimert på samme måte som dere så er man bare sutrete. Skulle trodd at mennesker som sliter eller har slitt selv, ville vist mer forståelse.

Applaus!

• Liker 5
Gjest Koala Lompa
Skrevet

Bare for å gi en liten motvekt til alle deprimerte her som ikke kjenner seg igjen og tror hun bare syter: Jeg har nå sett alle episodene, og jeg kjenner meg igjen.

Ikke at jeg var slik hele tiden, men jeg har vært deprimert siden jeg var 12 år, og i noen av de verste periodene mine så var jeg akkurat slik. Det kunne fremstå som sutring, og det var jeg også fullstendig klar over selv, men problemene jeg hadde innvendig gjorde meg ute av stand til å ta meg sammen. Galgenhumor og sarkasme var i perioder det eneste språket jeg snakket, for inni meg så fantes det bare negative følelser som jeg ikke ante hvordan jeg skulle bli kvitt, og jeg fant rett og slett ikke noe annet.

PlussPluss.

Jeg har sett igjennom de 3 episodene selv nå og jeg kjenner meg igjen i mye av det Linnea utrykker. Angående det å dyrke tristheten og depresjonen som mange anklager henne for her inne,det vil jeg tro i mange tilfeller er normalt. Jeg gjorde det selv. Det blir litt sånn når man ikke har så mye annet å tenke på og når alt i hverdagen blir skygget over av hva man hele tiden har i bakhodet.

At enkelte her inne gir uttrykk for at Jammen når jeg var deprimert så var jeg absolutt ikke slik viser bare hvor utrolig kort vi har kommet til å erkjenne psykiske problemer. Hver og en bærer med seg sin sekk med sine tanker,følelser,tvangstanker og tvangshandlinger etc. Selv om fellesbetegnelsen deprimert er lik for mange så er ikke "innholdet" likt og det er utrolig trist at folk ikke kan innse det.

• Liker 4
Skrevet

Synes i grunnen det er noe veldig patetisk over bloggene til disse unge og vakre, men akk så spiseforstyrrede og psykisk ustabile jentene. Fotballfrue og Linnea er to av veldig mange slike bloggere. Og alle som kommenterer på bloggen deres, består av et stort antall nesegruse beundrerinner i 14-20 års alderen. Synes det er litt skremmende at unge mennesker i dag har syke og anorektiske kvinner blandt sine store forbilder. Det burde ha vært strengere regler for hva folk skal kunne publisere på nettet. Disse bloggerne er til fare både for seg selv og andre. Slik det er nå, kan jo et hvilket som helst tåpelig nek skrive om hva som helst, og dermed trekke unge mennesker med seg ned i sitt dystre univers.

men linnea er åpen om spiseforstyrrelsen sin, og oppfordrer ingen til å gjøre det samme. da jeg begynte å lese bloggen hennes for et par år siden var det med jevne mellomrom unge jenter som ville vite detaljer om livet hennes da hun var syk, jenter som tydelig slet selv. jeg husker hun skrev noen fantastiske innlegg om spiseforstyrrelsen da, som beskrev godt hvor jævlig hun hadde det i den perioden.

jeg liker bloggen hennes, og synest hun er flink til å skrive. jeg synes og det er greit å få innblikk i livet til en person som har sine problemer, men på et vis klarer seg. det får meg til å føle meg mer normal.

• Liker 1
Gjest D_flatmajor
Skrevet

I mine øyne er et godt forbilde noen som viser at de er mennesker, og at de ikke cruiser gjennom livet uten problemer. Jeg tror unge mennesker har godt av å se denne serien, det jevner ut inntrykket av at "kjendisbloggere" kun er vakre tryner og ikke noe mer. Dette er noe voksne flest skjønner uansett, mens ungdom kanskje får et inntrykk av at kjente bloggere lever et "perfekt" liv. Det er sistnevnte som er farlig i mine øyne.

Hvis jeg hadde hatt en datter, ville jeg mye heller at hun skulle hatt en som Linnea som forbilde enn f.eks en kongelig som ikke viser mer enn en ekstravagant livsstil, et nøytralt smilende fjes og som gir et inntrykk av at livet er perfekt hele tida. For det er tross alt ikke sånn livet er for de fleste. Jeg ser opp til mennesker som er ressurssterke til tross for at de har opplevd motgang og/eller fortsatt gjør det.

• Liker 6
Skrevet

Blir kvalm av å lese hva enkelte mennesker kan få seg til å si her inne. Rett og slett fysisk uvell. Er flere her som tydeligvis bør gå litt inn i seg selv før de settes foran et tastatur. :overrasket:

• Liker 3
Skrevet

Har ikke lest alle svarene her, men blant mange av dere lyser det sjalusi. Jeg skjønner at noen er kritiske , men det er også mange som har argumenter som absolutt ikke er gode her. Som tidligere pasient med blant annet alvorlig depresjon på papiret, blir jeg utrolig stolt og glad når folk setter psykiske problemer i lys. Linnéa er en person som har klart å skape seg et navn, og når hun da går frem som et forbilde og ufarliggjør det psykiske, så er det positivt. Uansett om dere vil eller ikke, så har de som har "et navn" på mange måter større påvirkningskraft. Det at Linnéa nå deler dette med de som ønsker å se, kan få andre til og også tørre! OG DET er positivt. Alle opplever ikke depresjoner likt, og det er faktisk ikke sånn at nødvendigvis alle dager er like mørke for en som er deprimert. Det finne så mange grader av depresjon, og det å si at Linnéa er deprimert på "feil måte" viser at folk har så alt for liten innsikt i hva en depresjon kan innebære.- Og derfor er det jo fantastisk at man kan få se en side av depresjon gjennom denne serien :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er fordi mange nå sier at "endelig er det noen som tør å vise et ansikt", "endelig ser vi at noen som sliter med depresjon er dønn ærlige og forteller hvordan det er (kan være) å være deprimert." Så er det bare dét, at jeg tviler sterkt på at mange deprimerte kjenner seg igjen.

Jeg synes at både blogg og program er gjennomsyret at furting. Ja, meget mulig hun har det fælt, men hun gjør ikke det spøtt for å få det bedre, snarere tvert imot. Hun dyrker sin misnøye, og gjør det nærmest til en sport å gjøre det. Og framstår som et "forbilde" for tenåringer som synes deppa & vakker er en kul kombinasjon.

Så det er kun bra at noen viser et ansikt om det er en type depresjon som du kjenner deg igjen i? Opplevelsen av å være deprimert tror jeg kan variere noe veldig, så jeg synes folk skal respektere at dette er slik Linnéa har det.

Endret av Tonje!
  • Liker 2
Skrevet

men linnea er åpen om spiseforstyrrelsen sin, og oppfordrer ingen til å gjøre det samme. da jeg begynte å lese bloggen hennes for et par år siden var det med jevne mellomrom unge jenter som ville vite detaljer om livet hennes da hun var syk, jenter som tydelig slet selv. jeg husker hun skrev noen fantastiske innlegg om spiseforstyrrelsen da, som beskrev godt hvor jævlig hun hadde det i den perioden.

jeg liker bloggen hennes, og synest hun er flink til å skrive. jeg synes og det er greit å få innblikk i livet til en person som har sine problemer, men på et vis klarer seg. det får meg til å føle meg mer normal.

Selv om hun ikke oppfordrer noen til å gjøre det samme som henne, så får hun jo en slags status som den vakre, tynne og ulykkelige bloggjenta som har fått kjendisstatus pga sine problemer. Det må da vel være ganske klart for de fleste, at slikt tiltrekker seg unge mennesker? Noen unge kan begynne å tenke, at "bare jeg blir like tynn og ulykkelig som henne, så kan jeg også bli kjendis"

Mange tenåringer drømmer jo om oppmerksomhet og kjendisstatus. Det kan være vel og bra å være åpen om problemene sine, men internett er ikke stedet for det, mener jeg. Man må heller prøve å bruke sitt nærmiljø om man trenger hjelp.

For Linnea (og de fleste andre bloggere)tror jeg ikke drivkraften er det å hjelpe andre, men å få oppmerksomhet rundt seg selv. Det er slik det har blitt. Hvermannsen har fått et enormt behov for å bli sett.

• Liker 2
Skrevet

Linnéa fremmer absolutt ikke spiseforstyrrelser. Hun går hardt ut mot de som gjør det. Jeg tror ikke hun ønsker at noen skal gå igjennom det samme som hun har gjort/gjør når det kommer til mat. Hun har gang på gang advart. Som spiseforstyrret blir man gjerne trigget av alt man ser. Ser man en kjempetynn jente på gata, kan det også være med å trigge. Linnéa må da som alle andre få legge ut bilder av seg selv uten at folk angriper henne. Selvfølgelig har man et ansvar som blogger, men jeg mener at faktisk vet hva hun gjør. Det er mange andre bloggere og offentlige personer som burde tenke seg om når man først snakker om det å være et forbilde.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Dette er helt latterlig. Fotballfruen blir kritisert side opp og side ned fordi hun er altfor perfekt, og ikke viser noe som helst av livets skyggesider.

Linnéa skriver en ærlig og åpen blogg der hun ikke legger skjul på at hun har det jævelig, og det er fortsatt ikke bra nok?

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...