Gjest Amy Skrevet 15. desember 2003 #1 Skrevet 15. desember 2003 Skal blomsten ha vann rett ned i jorda eller i potta (nedenfra og opp)? Hvert år så dør den så fort må jo finne ut hva det er jeg gjør feil...
Malou Skrevet 15. desember 2003 #2 Skrevet 15. desember 2003 Nå er ikke jeg noen ekspert, men de fleste blomster liker så vidt jeg vet å bli vannet i underskål. Mener også å huske at Julestjerner ikke må tørke ut. De pleier å dø sånn mer eller mindre rett etter jeg får de inn døra her i huset også, så jeg har gått over til andre juleblomster jeg. Også er jeg ikke så fryktelig glad i Julestjerner heller da, men det er en annen sak. Jennifer
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 15. desember 2003 #3 Skrevet 15. desember 2003 Julestjerner er sære planter. Regler for julestjerner: 1. Jeg tåler ikke mindre enn 15 plussgrader. Blir det kaldere enn det, eller noen puster litt kaldt på meg, så blir jeg slapp og dør. Dette gjelder også for kortere perioder, f.eks fra butikken og ut i bilen. Flytt meg når du skal lufte. Det er ikke sikkert du ser det med en gang, men jeg lider i stillhet. 2. Jeg tåler ikke for mye vann. Da blir jeg gul i bladene, og kaster dem på gulvet. 3. Jeg tåler ikke for lite vann. Da blir jeg brun og tørr. Det blir jeg også hvis jeg står over en varmekilde. 4. Jeg vil ha mat (gjødsel) hver uke. Får jeg ikke det, blir jeg gul langs kanten på bladene. 5. Jeg liker ikke røyk. Dersom du skal røyke, så kan du gjøre det ute. Hvis du lurer på om noen smugrøyker hos deg, så kan du ofre en av mine fettere eller kusiner. Da blir h*n slapp uten forvarsel, uten trekk og uten å være tørr. Som alle andre liker jeg best å få vann fra skåla, men pass på at jeg ikke blir stående med tærne i vann. Da blir jeg forkjølet og dør. Gi meg vann når jeg er litt tørr, og hell ut det som er igjen etter ca 10 min. Da er jeg ikke tørst mer. Forøvrig er jeg ganske grei
Vimsevips Skrevet 15. desember 2003 #4 Skrevet 15. desember 2003 Mamma sine overlever påske :o Da kaster ho de, hennes råd er å stoppe øra fulle på pappa, om at blomster trenger vann. Så han vanner, og han vanner rett i potta, ca en gang i uka. selv dreper ho de før julaften, men de insisterer begge på at det er hennes blomster..
chimp Skrevet 15. desember 2003 #5 Skrevet 15. desember 2003 Har motsatt problem! Prøver etter beste evne å ta knekken på dem etter nyttår, for da er jeg møkka lei alt som minner om jul....har jo holdt på siden oktober lissom...... Men det er meg no'n seige sataner.....
Gjest gjesta Skrevet 15. desember 2003 #6 Skrevet 15. desember 2003 Jeg pleier å gjøre mitt ytterste for å ta livet av faenskapet før nyttårsaften, men det ender som oftest med at de tviholder på bladene langt ut i januar. Oppskriften min er å plassere de i nærheten av peisen, og vanne sjelden... :klø: Kanskje det er mannen som forbarmer seg over de uten at jeg vet det?!
Gjest gjesta Skrevet 15. desember 2003 #7 Skrevet 15. desember 2003 Men det er meg no'n seige sataner..... My point.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. desember 2003 #8 Skrevet 16. desember 2003 Standardproblemet: Du kjøper en julestjerne i begynnelsen av desember, og tenker at "nå er jeg ferdig med det, den står jo til jula er over." Sånn rundt 15.-20. desember faller den helt sammen, og du må kjøpe ny. Den nye står jo da selvfølgelig til over påske... Dette er i følge Murphy's lov, og kan dermed ikke påvirkes, annet enn hvis du vil bli kvitt den siste sånn rundt nyttår. Da lufter du skikkelig, og setter stjerna i vinduskarmen eller i døråpninga! *poff* Problem solved
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. desember 2003 #10 Skrevet 16. desember 2003 Neeeeeida, dette er en human avlivningsmetode. Bedre enn å knekke den og hive den i søpla uten en verdig avslutning, eller hva?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. desember 2003 #11 Skrevet 16. desember 2003 Tror forresten vi må starte en ny tråd sånn rundt nyttår: "Hvordan ta livet av julestjernene?"
jordbær Skrevet 16. desember 2003 #12 Skrevet 16. desember 2003 Huff... jeg klarer ikke tenke slik en gang jeg. Er takknemlig for alle blomsterene som overleve hjemme hos meg.
minienthe Skrevet 18. desember 2006 #14 Skrevet 18. desember 2006 jøss... visste ikke at de reagerer på røyk ? ja ja, der forsvant alt håp om levende julestjerner i dette huset men svibler og orkideer derimot... de er udødelige...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. desember 2006 #15 Skrevet 18. desember 2006 Svibler? :klø: De varer jo en uke hvis de ikke står i kjøleskapet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå