AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #1 Skrevet 2. desember 2011 Hei. Jeg har vært syk i tre år, og i den perioden har jeg vært helgemamma for min sønn. Nå er jeg i full fart på vei tilbake til arbeidslivet, og føler at jeg har krefter nok til å ha sønnen min mer. Jeg har ønsket en 50/50 ordning, og faren har gått med på det. Det er fantastisk deilig å være en del av barnets hverdag igjen. Problemet er at far nekter å registrere at vi har sønnen vår 50%. Han truer med at hvis jeg nevner på NAV at jeg har gutten mer enn det som er registrert, så vil han nekte meg å ha han 50%. Faren tar utdannelse for tiden, så han får nok en del støtte fordi han har hovedomsorgen for barnet. Jeg har ikke lyst til å ødelegge noe for han, men jeg vil veldig gjerne ha det på papiret at jeg nå er i stand til å ha gutten mer. En av grunnene til det, er at pappaen planlegger å studere videre langt unna her vi bor, og jeg er livredd for at han skal ta med seg gutten. Føler at jeg kanskje har mer jeg skulle sagt hvis det nye samværet er registrert. Jeg skulle også ønske meg fler rettigheter økonomisk. Som sagt så er jeg ikke i jobb enda, og det er vanskelig å få endene til å møtes. Men det viktigste er dog at jeg får ha gutten min, og det får jeg, derfor har jeg gått med på eksens krav. Jeg får halve barnetrygden som han mottar. Eksen min mener at jeg er veldig urimelig, egoistisk og bare er ute etter penger. Jeg er uenig, jeg vil ha samværet på papiret for å ha flere rettigheter, men jeg skjønner jo også at dette vil ha en negativ effekt på hans økonomi. Samtidig vil det ha en positiv effekt på min økonomi, og det er jo bra for gutten og meg når han er her. Jeg trenger å få satt lys på dette fra noen som ikke er midt oppe i det. Er jeg urimelig eller ikke?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2011 #2 Skrevet 2. desember 2011 Nei du er ikke urimelig og han er en tulling som bruker makt og trussler istedet for å se barnets beste, som er like god kontakt med dere begge. Snakk med familiekontoret om saken. Og ta det fra der.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #3 Skrevet 2. desember 2011 Hvordan vil det ha positiv effekt på din økonomi? Dersom man har 50/50-fordeling, så vil jo ingen av dere få støtte som aleneforelder. Den ekstra barnetrygden faller bort, så da får du vel mindre enn du har nå.
skruf Skrevet 2. desember 2011 #4 Skrevet 2. desember 2011 Hvordan vil det ha positiv effekt på din økonomi? Dersom man har 50/50-fordeling, så vil jo ingen av dere få støtte som aleneforelder. Den ekstra barnetrygden faller bort, så da får du vel mindre enn du har nå. Ved 50/50 så blir barnetrygden delt mellom mor og far, nå er det far som har hele. Pluss en ekstra. Likedan ved 50/50, og ingen av foreldrene er etablert på nytt, så vil de ha rett på annenhvert år med skatteklasse 2. Så jo, mor har noen økonomiske fordeler ved at det er 50/50 på papiret. Til saken; Du bør kontakte familievernkontoret og få ny samværsavtale. Jeg synes det er rett og rimelig at du har det på papiret når du reelt har delt med far. Tviler sterkt på at faren kan nekte deg det, virker som trusler og maktspill fra han sin side. Du har jo allerede 50/50 nå, og det kan du sikkert bevise.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #5 Skrevet 2. desember 2011 Hvordan vil det ha positiv effekt på din økonomi? Dersom man har 50/50-fordeling, så vil jo ingen av dere få støtte som aleneforelder. Den ekstra barnetrygden faller bort, så da får du vel mindre enn du har nå. Du har rett i at det ikke blir den veldig store forskjellen for meg. Spesielt ikke når jeg begynner å jobbe og ikke er avhengig av NAV lenger. Da vil forskjellen bare være skatteklasse 2 annethvert år, som maya sier. For far derimot vil nok forskjellen bli desto større. Jeg betaler bidrag, men det er ikke stort. Han mottar minstebidrag fra NAV. Så er det jo dette med utdanningen hans da. Han tar utdannelse gjennom attføring, og da får han ekstra fra NAV og Lånekassen. Er det da riktig av meg å presse gjennom en registrering av samværet, når det har så mye å si for hans økonomi? Strengt tatt så får han jo penger han ikke har krav på. Jeg synes dette er kjempevanskelig. Vil ikke ødelegge for han, men samtidig vil jeg ha det registrert at jeg klarer å ta vare på sønnen min igjen! Det er ekstra sårt fordi jeg tok et valg for tre år siden, som jeg mente var til guttens beste. Det var ikke enkelt. Det er fryktelig trist og uventet at far ikke vil gjøre det samme. Jeg skulle ønske jeg visste hva planen hans er til høsten. Sist jeg snakket om det, så nevnte han noe om at han kan få dekket husleie for å beholde leiligheten han bor i, samtidig som han studerer i en annen kant av landet. Forutsetningen er da at han har hovedomsorgen for sønnen vår. Jeg vet ikke om det stemmer, og synes det var utrolig kaldt og kynisk sagt av han. Han skal vært borte i to år.
Gjest damen Skrevet 2. desember 2011 #6 Skrevet 2. desember 2011 Jeg skjønner far her, og jeg skjønner deg. Dine grunner er mye følelsesmessig, og strengt talt har det ikke noe å si for ettertiden om du har et papir på omsorgsmengden akkurat her og nå. Det jeg er mer skeptisk til er om far vil ta med seg barnet og flytte sånn at ditt samvær går ned. Fra NAV får far 27 kroner dagen ekstra i AAP, han får ca 2000 i støtte for barnehage/SFO og han får 70 000 i året fra Lånekassen i forsørgerstipend. I tillegg er det skatteklasse 2 samt barnetrygden. Det er veldig mye penger for han, og det at dere deler utgiftene 50/50 vil ikke kunne kompensere for inntektstapet. Dere må uansett starte dette på Familievernkontoret, og du bør starte nå i dag med å dokumentere faktisk samvær. F.eks ha en logg på skole/barnehage der det føres hvem som henter og leverer. Ta vare på mailer og sms fra han der dere snakker om samværet. Jeg synes at samvær skal føres riktig og alltid ut fra hva de faktiske omstendighetene er. Triksing og miksing for å utløse stønader er en uting, og jeg håper alle stønader en dag vil forsvinne. Da vil vi oppleve en dramatisk nedgang i antall omsorgssaker. Lykke til .
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2011 #7 Skrevet 3. desember 2011 Hei. Jeg har vært syk i tre år, og i den perioden har jeg vært helgemamma for min sønn. Nå er jeg i full fart på vei tilbake til arbeidslivet, og føler at jeg har krefter nok til å ha sønnen min mer. Jeg har ønsket en 50/50 ordning, og faren har gått med på det. Det er fantastisk deilig å være en del av barnets hverdag igjen. Problemet er at far nekter å registrere at vi har sønnen vår 50%. Han truer med at hvis jeg nevner på NAV at jeg har gutten mer enn det som er registrert, så vil han nekte meg å ha han 50%. Faren tar utdannelse for tiden, så han får nok en del støtte fordi han har hovedomsorgen for barnet. Jeg har ikke lyst til å ødelegge noe for han, men jeg vil veldig gjerne ha det på papiret at jeg nå er i stand til å ha gutten mer. En av grunnene til det, er at pappaen planlegger å studere videre langt unna her vi bor, og jeg er livredd for at han skal ta med seg gutten. Føler at jeg kanskje har mer jeg skulle sagt hvis det nye samværet er registrert. Jeg skulle også ønske meg fler rettigheter økonomisk. Som sagt så er jeg ikke i jobb enda, og det er vanskelig å få endene til å møtes. Men det viktigste er dog at jeg får ha gutten min, og det får jeg, derfor har jeg gått med på eksens krav. Jeg får halve barnetrygden som han mottar. Eksen min mener at jeg er veldig urimelig, egoistisk og bare er ute etter penger. Jeg er uenig, jeg vil ha samværet på papiret for å ha flere rettigheter, men jeg skjønner jo også at dette vil ha en negativ effekt på hans økonomi. Samtidig vil det ha en positiv effekt på min økonomi, og det er jo bra for gutten og meg når han er her. Jeg trenger å få satt lys på dette fra noen som ikke er midt oppe i det. Er jeg urimelig eller ikke? Hva hadde du gjort om de var mottsatt? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå