AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #1 Skrevet 2. desember 2011 Velger å være anonym. Jeg er selv ikke sykmeldt men har en god bekjent som er det. Jeg har ikke lyst til å grave og spørre, men er litt bekymret. Jeg forsøker å google rundt, men Nav sine sider stopper opp med beskjed om forsøk igjen senere nå, på veldig mange linker. Hvor lenge kan man være sykmeldt og få 100% i sykepenger? Hva skjer etter dette? Som fast ansatt, hvordan er rettigheter med tanke på å evt risiskere å miste jobben? Hvor lenge kan arb.giver måtte bruke vikarer før de "gir opp" og erstatter personen permanent? Noen som har svar evt linker til steder med svar, så setter jeg stor pris på det!
Rosalie Skrevet 2. desember 2011 #2 Skrevet 2. desember 2011 Velger å være anonym. Jeg er selv ikke sykmeldt men har en god bekjent som er det. Jeg har ikke lyst til å grave og spørre, men er litt bekymret. Jeg forsøker å google rundt, men Nav sine sider stopper opp med beskjed om forsøk igjen senere nå, på veldig mange linker. Hvor lenge kan man være sykmeldt og få 100% i sykepenger? Hva skjer etter dette? Som fast ansatt, hvordan er rettigheter med tanke på å evt risiskere å miste jobben? Hvor lenge kan arb.giver måtte bruke vikarer før de "gir opp" og erstatter personen permanent? Noen som har svar evt linker til steder med svar, så setter jeg stor pris på det! Ein får sjukepengar (tilsvarer full løn opptil 6G) i opptil 52 veker. (Folketrygdlova kap 8). Etter det må ein, om ein ikkje er frisk, søke om AAP (Folketrygdlova kap 16). Ein kan ikkje bli sagt opp grunna sjukdom det første året ein er sjukemeldt. Etter at det har gått eit år kan arbeidsgivar seie ein opp grunna sjukefråveret, og ansette nokon ny i fast stilling. (Arbeidsmiljølova §15) http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html (Folketrygdlova) http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html (Arbeidsmiljølova)
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #3 Skrevet 2. desember 2011 Velger å være anonym. Jeg er selv ikke sykmeldt men har en god bekjent som er det. Jeg har ikke lyst til å grave og spørre, men er litt bekymret. Jeg forsøker å google rundt, men Nav sine sider stopper opp med beskjed om forsøk igjen senere nå, på veldig mange linker. Hvor lenge kan man være sykmeldt og få 100% i sykepenger? Hva skjer etter dette? Som fast ansatt, hvordan er rettigheter med tanke på å evt risiskere å miste jobben? Hvor lenge kan arb.giver måtte bruke vikarer før de "gir opp" og erstatter personen permanent? Noen som har svar evt linker til steder med svar, så setter jeg stor pris på det! Hei. Maks sykepengeperiode er 52 uker. Dersom du har vært sykmeldt, blii friskmeldt, for så å bli sykmeldt igjen før det har gått 27 uker, spiser man av de samme 52 ukene. Dersom man bruker opp de 52 ukene og fortsatt er syk, kan man søke om arbeidsavklaringspenger. Dersom man blir innvilget dette, får man 66% av inntektsgrunnlaget og utbetaling hver 14. Dag etter innsendt meldekort. Inntektsgrunnlaget er pensjonsgivende inntekt fra siste ligningsår før man ble sjuk, eller snittet av de tre siste dersom det lønner seg. Det er en maksgrense på 6 G, dvs ca 470000 kr. Du finner nye info på NAV.no.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå