Gå til innhold

Fravær på vgs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært borte fra skolen i 2 uker pga sykdom, og det plager meg en del med tanke på fraværet.

Hva er mye fravær på VGS? Hvor mye er normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært borte fra skolen i 2 uker pga sykdom, og det plager meg en del med tanke på fraværet.

Å være borte i to uker er ingenting. Det er helt normalt å være syk, også for videregåendeelever, og en kraftig influensa eller noe i løpet av året er standard. Det finnes ikke noen norm for hva som er ok fravær og ikke, det avhenger veldig av hva slags type fravær det er snakk om, årsakene og hva slags linje du går på.

Det verste som kan skje er at du får noen karaktervarsler, men det er bare en formalitet og om du snakker med lærerne dine om å få ta igjen evt. prøver du har gått glipp av blir det heller ikke en realitet. Ikke bruk energien din på å stresse over ting du ikke behøver å stresse over, bruk den heller på å bli helt frisk og å ta igjen det du har tapt av undervisning :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være borte i to uker er ingenting. Det er helt normalt å være syk, også for videregåendeelever, og en kraftig influensa eller noe i løpet av året er standard. Det finnes ikke noen norm for hva som er ok fravær og ikke, det avhenger veldig av hva slags type fravær det er snakk om, årsakene og hva slags linje du går på.

Det verste som kan skje er at du får noen karaktervarsler, men det er bare en formalitet og om du snakker med lærerne dine om å få ta igjen evt. prøver du har gått glipp av blir det heller ikke en realitet. Ikke bruk energien din på å stresse over ting du ikke behøver å stresse over, bruk den heller på å bli helt frisk og å ta igjen det du har tapt av undervisning :)

Helt enig her. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Ta vare på sjukemeldingane dine, så kan du truleg søkje om å få ettergjeve sjukdomsfråveret ditt. Men to veker er ikkje så mykje, det kan du jo fint forklare, timesfråvere er mykje verre å ha på vitnemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde masse fravær på VGS på grunn av kronisk sykdom. Mye mer enn deg. Det har ikke vært noe problem i ettertid i forhold til jobb. De som har ansatt har sagt at det som trekker ned er hvis de ser at du har mye fravær i timer (ikke dager). Det indikerer at du har skulket og ikke vært syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker sammenhengende er ikke mye når det gjelder sykdom, men hadde det vært 14 dager som var litt her og der hadde det vært ganske mye!

Jeg har en kompis som hadde 2 dager, men 107 timer fravær, han forsov seg hver dag! Det ser ganske ille ut når du skal søke vidre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre sier her, antall dager bryr en seg sjelden om, da folk blir syke. Er det mange timer derimot, ser det ut som skulk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PinkLeaf

Jeg hadde fire uker totalt i fravær, men pga kronisk sykdom fikk jeg 14 dager "rabatt", så det står kun 14 dager på vitnemålet.

Be legen om sykemelding/erklæring og ta vare på den sammen med vitnemålet hvis du er usikker.

Dersom du har timefravær, med god grunn, kan du ta en samtale med studiekoordinator. Jeg hadde timefravær, men pga gyldig grunn fikk jeg gjort om en del timer til hele dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke lenger trekt fra 14 dager på fraværet, men du kan få det på vitnemålet om du har sykmelding fra legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke lenger trekt fra 14 dager på fraværet, men du kan få det på vitnemålet om du har sykmelding fra legen.

Hvis man går allmenn, vil man i de aller fleste tilfeller ikke ha noe bruk for å vise frem fraværet sitt på videregående senere uansett. Det er jo enkelte linjer som ikke oppgir fravær på vitnemålet også, uten problemer for dem det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fravær er når du får advarsel om at du risikerer å få «ikke vurdert» i faget. 14 dager er ikke noe særlig.

I den grad noen ser på fraværet ditt fra VGS er det om du søker jobb uten å ha tatt noe mer utdannelse etterpå eller eventuelt en sjelden gang for jobber du søker under studiet.

Hvis du har legeerklæring får du trukket fra 10 dager per år for fravær som varer mer enn tre dager (de tre første dagene kan ikke trekkes fra). Trådstarter kan altså kreve at det kun føres fire dager på vitnemålet samt at det lages et vedlegg til vitnemålet som forklarer hva som er grunnen til disse fire dagene.

Hvis trådstarter kan fremskaffe legeerklæring bør hun altså levere denne til skolen og kreve at det trekkes fra 10 dager og eventuelt at et vedlegg lages. Fraværet har kanskje ikke så mye å si på VGS-vitnemålet, men det er ikke noen vits i å ha det der med mindre man må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...