Knirke Skrevet 2. desember 2011 #1 Skrevet 2. desember 2011 Hører stadig vekk om folk som stortrives i jobben sin, og ingenting er jo bedre enn det! Men jeg legger også merke til at mange bruker ordet "stortrives", når de egentlig mener at de trives "greit nok". Eller at jobben oppfyller et kriterium som er viktig for dem, f.eks kort reisevei, hyggelige kollegaer eller gunstig arbeidstid, mens selve arbeidsoppgavene er lite givende. Andre virker som de bruker ordet "stortrives" fordi de har et lavstatusyrke og ønsker å forsvare valget sitt med å kalle det drømmejobben, når de egentlig kunne tenke seg noe annet. Altså en slags hvit løgn Hvis DU stortrives i jobben din, hva legger du i det?
Gjest juvelia Skrevet 2. desember 2011 #2 Skrevet 2. desember 2011 (endret) Jeg jobbet i en ganske "lavstatus jobb" for noen år tilbake sammen med familiemedlem å hyggelige kolegaer i en liten butikk.. høres skikkelig kjedelig ut å såklart er det ikke såå gøy å pakke ut margarinesker å sjekke dato på melkekartonger å det kunne til tider være ganske hektisk,men jeg må si jeg stortrivdes for vi hadde det så koselig å god stemning på jobb. Ferske rosinboller og kaffe var også daglig kost Endret 2. desember 2011 av juvelia 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #3 Skrevet 2. desember 2011 Jeg er sykepleier og STORTRIVES. Virkelig. Jeg syns det personlig gir meg så utrolig mye, at jeg kunne aldri tenke meg å gjøre noe annet. I tillegg syns jeg kroppen er utrolig spennende!
Cornelia84 Skrevet 2. desember 2011 #4 Skrevet 2. desember 2011 Jeg stortrivdes i min forige jobb, pga en flott gjeng med kollegaer, uformelt miljø og interesante arbeidsoppgaver. Jobbet en del internasjonalt så jeg fikk praktisert engelsk og reise litt. Bakdelen var lang reiseveg og at det var i en bransje som var usikker. Da det ble permitteringer ble jeg redd for inntekta mi (hadde nettopp gjort det slutt med samboer og ble sittende med hus og barn alene), så jeg fikk jeg tilbud om en ny, trygg jobb, mye nærmere her jeg bor, med ca samme lønn. Det dummeste jeg noengang har gjort.. tror jeg.. Er nå på en liten avdeling med få ansatte der alle er mellom 30-35år eldre enn meg. De er så 'satt' i situasjonen, og jeg føler meg bare stuck i kvikksand og sjefen sitter nesten på skuldrene våre hele tiden. Ingen arbeidsglede eller posivisme på jobben what so ever. Så ja, jeg er på utkikk etter ny jobb som jeg iallefall trives bedre i. For meg er å stortrives iallefall arbeidsmiljø og arbeidsoppgaver, men både fleksitidsordninger og kort reiseveg trekker veldig opp for meg. Det er vel det som gjør at jeg fremdeles er der jeg er.. en liten stund til
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #5 Skrevet 2. desember 2011 Jeg tenker at arbeidsmiljø er en veldig viktig faktor. Selv om jeg hadde hatt verdens mest relevante jobb i forhold til utdanning og interesser, men kollegaene var drittsekker og man levde under konstant usikkerhet om ansettelsesforhold, finansiering etc, tror jeg jeg hadde blitt veldig stressa og etter hvert grudd meg til å gå på jobb. Mens en lite relevant jobb kan være kjempetrivelig hvis det er god steming, god organisering osv, samtidig ville jeg blitt lei over tid (fordi jeg har mye utdanning jeg gjerne vil bruke). Med å stortrives mener jeg at jeg kan glede meg til å gå på jobb (selv om det selvsagt er deilig med fri), at jeg stort sett kommer hjem i godt humør, at jeg slipper å bruke mye tid på frustrasjoner over "propper" som ikke har noe med det faglige å gjøre osv.
Gjest Raindrops Skrevet 2. desember 2011 #6 Skrevet 2. desember 2011 Jeg stortrivdes i min lavstatusjobb for et par år siden, selv om jeg i utgangspunktet ikke liker kundeservice. Men kollegaene var herlige, jeg var flink i jobben, sjefen var som en venn, lunsjen gratis, det skjedde alltid et eller annet morsomt og de faste kundene kom jeg veldig godt overrens med. Samlet så førte dette til at jeg hadde det gøy på jobb, og gledet meg til arbeidsdagen. Jeg påstår ikke dermed at det var drømmejobben min, men jeg stortrivdes likevel 1
Dragonfly84 Skrevet 2. desember 2011 #7 Skrevet 2. desember 2011 Jeg har aldri stortrivdes i noen jobb, men jeg gjorde det innimellom på studiene. Da var det fordi det var kjempeinteressant, og jeg gjerne VILLE stå opp tidlig (jeg er B-menneske) for å komme meg til forelesninga, fordi det var så spennende. Det jeg vil ha i en jobb er at jeg kan våkne om morgenen og tenke at "jess - nå skal jeg på jobb!". Da kan jeg si at jeg stortrives
Gjest Tirkes Skrevet 2. desember 2011 #8 Skrevet 2. desember 2011 Jeg stortrives! Jeg har mellomstatusjobb, ikke høystatus eller skryterettigheter, og ikke lavt på rangstigen og skammes ikke for å si hva jeg jobber med eller hvilket selskap jeg jobber for. (I sosiale settinger, jeg ønsker ikke utgi på forumet nøyaktig hva og hvor. ) Jeg stortrives fordi... (i prioritert rekkefølge) -Jeg har flotte kollegaer som jeg savner når jeg har fri. Og som stiller opp også privat når det trengs! Er nærmest en trend i å bake kaker til konfirmasjoner/barnedåper og brylluper for hverandre, samt at folk stiller opp som flyttehjelp, serveringshjelp til konf/barnedåp/bryllup... nettverket mitt økte med noe som føltes ut som 500% etter at jeg begynte å jobbe her, og jeg har bodd over 9 år i Oslo/Akerhus.. (jobbet her i fire år). Mange av mine kollegaer er også på min alder, så jeg trives like my på jobb som jeg gjorde når jeg studerte. -Lønna er god mtp jobben jeg gjør. -Jobben er variert og utfordrende. Jeg kjeder meg nesten aldri og har stort sett utfordringer rundt neste sving. -Jeg har kunder fra mange forskjellige bransjer, så jobben er ofte sosial selv om mesteparten av kundekontakten er pr mail og tlf. -Kontorjobb! Jeg liker at jobben ikke er fysisk krevende (been there, done that) og at jeg kan styre arbeidsdagen selv rundt kjernetiden. Jeg kan også jobbe hjemmefra, men det gjør jeg svært sjelden, for det er morsomt på kontoret her. Jeg jobber aldri røde dager, aldri helger og jeg liker at jeg kan planlegge ting langt i forveien uten å vente på vaktlister.. (been there, done that too!) -Jeg hjelper våre kunder. Det er ikke kundeservice direkte, men i samme kategori som kundeservice/fakturaavdeling eller den type kontorjobb. Jeg selger altså ingenting, men forsøker å hjelpe folk. Gir en god følelse til meg iallefall. Jeg har vært selger, og det gav meg MYE mer på selvfølelsen å jobbe med renhold. -Lederen på jobben er hyggelige, menneskelige og forståelsesfulle. Har vært her i over fire år, og de gir og tar til ansatte som gir og tar. Må bilen på verksted i kjernetiden? Ikke noe problem, kom litt senere du. Får jeg noe trekk i lønnen den dagen? Nei! -Goder. Prosenter i rabatt hos flere kjeder og butikker, treningssentere samt firmahytter. 100% sponset laptop til hjemmekontor og mobiltelefon. Sponset mobilregning og sponset 40% på bredbånd hjemme pga mulighet for hjemmekontor. (Liten ekstrasum på mndslønnen) + flere småting og detaljer som gjør at jeg trives. Lokalene er fine, fasaliteter er alltid rene og pene, kafeteriaen har nydelig mat (om enn noe kostbar), kaffebar i nærheten og frihet til å kunne ta 50 minutter kaffepause med en kollega... Privat sektor er det største minuset. My kingdom for statspensjon! 2
otilie Skrevet 2. desember 2011 #9 Skrevet 2. desember 2011 må vel si jeg stortrives i sommerjobben min (klesbutikk for damer). det er en liten butikk med få ansatte, og vi er alle gode venner... butikken ligger midt i en kjempekoselig gågate. hyggelig når man skal ha lunsj eller røykepause. For det meste veldig hyggelige kunder, noen som bare stikker innom for å ta en prat og:) og i tillegg liker jeg å rusle rundt å smårydde litt i hyllene, pynte litt og fikse litt.. ommøblere når det er lite kunder. Og jeg trives med å gi kundene råd om farger og snitt og hva slags klær dem kan bruke... jeg har lang reisevei, men det gjør meg ingenting
SmallTalk Skrevet 2. desember 2011 #10 Skrevet 2. desember 2011 Jeg stortrives i jobben min. kort oppsummering for hvorfor jeg stortrives: Jeg har verdens beste kollegaer, jeg har en jobb som er alt annet enn rutinepreget, det er gode muligheter for reising, lønna er god, sjefen er grei, jeg lærer noe nytt hver dag, jeg har gode karrieremuligheter og jeg får utfordret meg selv i jobben min. 1
Gjest HuskyPusky Skrevet 2. desember 2011 #11 Skrevet 2. desember 2011 Når man stortrives så gleder man seg til å dra på jobb, tenker nå jeg. Det gjelder hvertfall min jobb, og jeg stortrives
Anglofil Skrevet 3. desember 2011 #12 Skrevet 3. desember 2011 For at jeg skal stortrives bør mange faktorer være på plass. Det bør være en noenlunde greit betalt jobb, godt arbeidsmiljø, gode arbeidsvilkår, spennende jobb osv. Jeg trives i den jobben jeg har, men jeg stortrives ikke. Grunnen til at jeg trives er pga det gode miljøet og at jeg får vanvittig godt betalt ift den jobben jeg har og kompetansen som kreves. Samtidig, det er et ganske utmattende yrke mentalt sett, spesielt i det siste, jeg føler at det er en del ting som må på plass før jeg kan stortrives. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå