Gjest slitenfortvila Skrevet 2. desember 2011 #1 Skrevet 2. desember 2011 Har ei på 2,5 som har fått lillesøster på 2mnd. Nå har storesøster blitt mye sint og det er mye unødig krangel om småting. Hun har også begynt å krangle på å spise mat. Jeg er så utmattet at jeg gruer meg til å stå opp av og til. Har prøvd å inkludere storesøster i at det kommer baby,og slikt,og hun er ikke sint på lillesøsteren virker det som. Men hvis hun ikke får til å kle på seg selv med en gang,fx,så blir hun rasende.. tanker?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #2 Skrevet 2. desember 2011 jeg har ikke barn selv, men har en bror på 8 som har vært i trassalder i 6,5 år.. Generelt sett har det gått mye i belønning for god oppførsel, påminnelser om stjerner i boken som fører til ditt og datt, men aldri å bli fratatt goder han allerede har.
Gjest Fanteria Skrevet 2. desember 2011 #3 Skrevet 2. desember 2011 Jeg var den sinna storesøsteren da jeg var liten. Jeg og mamma måtte til BUP (mener å huske det var de) og få hjelp til sinnemesteing. Skulle ønske mamma så denne tråden, for hun sitter nok med flere råd og tips
Gjest uAnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #4 Skrevet 2. desember 2011 Jeg ble også en real dritunge da jeg fikk en lillesøster. Husker jeg syns ungen var helt ok, men hun skrek hele tiden, fikk masse kos og jeg fikk ikke like mye. Hun fikk kos når hun skrek men når jeg skrek fikk jeg skjenn. Og så skjønte jeg ikke det at alle sa at nå "var jeg så stor" og "storesøster må passe på lillesøster" og de tingene, men jeg fikk jo aldri lov til å passe på henne.
SøsterLiten Skrevet 2. desember 2011 #5 Skrevet 2. desember 2011 (endret) Huff... Det er ikke greit hverken for foreldre eller barn når søsken sjalusien setter inn... Mange barn reagerer med irritasjon og frustrasjon når de er sjalu. Ramser opp noen ideer som hjalp eller ikke forværret situasjonen hos tantebarnet mitt: -sett av mamma/pappa og storesøster tid. I den tiden dere har satt av har ikke lillesøster lov å bli med, med mindre storesøster inviterer henne med på helt eget initiativ. Den andre forelderen må da ta vare på lillesøster. Dere kan tegne, lese bok, pusle puslespill, lage boller... Whatever, poenget er bare å gjøre noe sammen og kunne snakke litt underveis. - trygg storesøster på deres kjærlighet. Si det direkte til henne med rene ord at dere er like glad i henne som før, hjertet dere bare har vokst litt sånn at det nå også er plass til lillesøster. - spør alltid om hvordan dagen i barnehagen har vært og hør etter, samt still spørsmål om det hun har gjort (hvis hun forteller om noe da...) - prøv å hente i barnehagen uten lillesøster noen ganger. - gi skryt for ting storesøster kan som ikke lillesøster kan og gi storesøster lov til å gjøre ting som ikke lillesøster kan pga aldersforskjellen. (f.eks: kle på seg selv, gå på do, spise is...) - ta med storesøster til å bade/stelle/skifte på lillesøster. La hun få finne ny bleie, skylle kluten osv. - etterhvert som lillesøster blir litt eldre kommer hun til å smile helt spesielt til storesøster (ofte skjer dette hvertfall) spill mye på dette. - skryt for ting som storesøster har kunnet lenge, for det er ofte slik at barna går litt tilbake når de blir storesøsken ( begynner å tisse på seg, sutter på tommelen, snakker babyspråk osv) Dette er som regel bare en periode... Jeg tenker litt som hun i melonas jeg: tenk om det plutselig skulle flytte noen inn som jeg ikke hadde valgt å ha i huset, som fikk alle mine goder, som bråket og som stjal "all" oppmerksomhet... JEG ville ikke likt det hvertfall. Hehe! Håper det blir bedre og at det bare er en kort peiode. Edit: flee ideer... Endret 2. desember 2011 av SøsterLiten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå