Gå til innhold

Hjemmelaget marsipan

simsalabim

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg brukte en oppskrift jeg fikk her (søk og du vil finne tråden!).

Like mengder melis og mandler. Skold mandlende og kvern dem (eller kjør dem i mixeren til nød). Dette blandes og så helles eggehvitter i til konsistensen er marsipan.

Vi brukte 700g mandler, som ble 600g skoldede mandler. 600g melis og 4 eggehviter (sånn ca.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget marsipan er visstnok grovere og mindre søt enn ferdigkjøpt, men jeg har denne oppskriften :

MARSIPAN

500 g mandler

500 g melis

1 ts tragant ( kjøpes på apotek)

1 ss eggehvite

litt sherry, likør eller konjakk

Tragant kan sløyfes , men den gjør marsipanen seig og god å arbeide med.

Skåld, tørk og mal mandlene. Males 2 ganger på mandelkvern. Bruk ikke hurtigmixer,den presser fettet ut av mandlene slik at marsipanmassen ikke holder så godt sammen.

Mal mandlene så en gang sammen med melisen. Bland inn tragant og elt inn eggehvite og litt vin eller likør til en smidig masse. Marsipanen må ikke eltes så mye at den blir grå.

Ferdig marsipan kan formes eller kjevles ut til kakelokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget marsipan er visstnok grovere og mindre søt enn ferdigkjøpt

Neida, det stemmer ikke. Sambis laget i dag (skryte 8) ), og den ble kjempegod. Han brukte like deler mandler og melis, en eggehvite og litt vann. Nam....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det stemmer ikke. Sambis laget i dag (skryte 8) ), og den ble kjempegod. Han brukte like deler mandler og melis, en eggehvite og litt vann. Nam....

Jeg tror faktisk jeg ville foretrekke en grovere og mindre søt marsipan. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk jeg ville foretrekke en grovere og mindre søt marsipan. ;)

Ja, det er jo det som er så fint med å lage ting selv. Da får man akkurat den konsistensen og smaken man vil ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmelaget marsipan har mindre sukker enn kjøpt, og smaker helt klart bedre. Det er fordi mandler koster mer pr. vektenhet enn melis, og da blir produksjonskostnadene lavere ved å bruke mer melis enn mandler.

Så mens "vi" bruker 600 g mandler / 600 g melis, kan den kjøpte ha f.eks 400 g mandler / 800 g melis.. derfor den er så kvalmende.

Hvor grov den skal være bestemmer man selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg lagde marsipan her om dagen, og den er så søt at jeg ble helt kvalm. :kvalm:

Jeg brukte like mye melis som mandler..

:roll:

Fysj! :riste:

Men jeg trenger jo den melisen for at deigen skal klebe seg!

Finnes det noe annet jeg kan bruke istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mens "vi" bruker 600 g mandler / 600 g melis' date=' kan den kjøpte ha f.eks 400 g mandler / 800 g melis.. derfor den er så kvalmende.[/quote']

Den pakka jeg så fra Odense hadde faktisk 80% melis! Det vil si 20% mandler - som jo er svindlende lite. Ekte, ordentelig, dyr, kvalitetsmarsipan har 80% eller tilogmed 90% mandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...