Gå til innhold

Beregne strikketøy


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan beregner man antall masker når man bruker et annet garn enn det som står i strikkeoppskriften?

Hva om man ikke har oppskrift i det hele tatt? F.eks. hvis jeg skal strikke en lue av et garn som jeg ikke finner oppskrift til. Hvordan vet jeg hvor mange masker jeg trenger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På baderolen står det oppgitt antall masker per 10 cm, samt anbefalt pinnestørrelse. For eksempel står det på PT5 Sport: Anbefalt strikkefasthet: 24 m = 10 cm, veil. p. nr. 3 - 3 1/2.

Altså skal du i utgangspunktet få 24 masker inn på 10 cm glattstrikk dersom du bruker pinne 3 eller 3,5.

Ideelt sett bør du lage en prøvelapp og sjekke strikkefastheten din. Det kan du gjøre ved å legge opp 30 masker på enten pinne 3 eller 3,5, strikke noen ganger fram og tilbake. Deretter legger du prøvelappen flatt og markerer med 2 knappenåler med 10 cm mellomrom. Deretter teller du antall masker mellom de 10 cm. Får du mer enn 24 masker går du opp i pinnestørrelse, får du færre går du ned.

(selv tar jeg vanligvis sjansen og dropper prøvelapp, etter å ha strikket en stund har du en viss peiling om du strikker løst eller fast, men det kommer selvsagt helt ann på hva du skal strikke. Strikker jeg en lue eller votter eller sjal dropper jeg prøvelapp)

Deretter måler du omkretsen til hodet ditt. Si for enkelthetsskyld at hodeomkretsen din er 50 cm. 10 cm = 24 masker. 24 masker * 5 = 96 masker. Jeg ville nok lagt opp disse 96 maskene og strikket ribb en stund, før jeg hadde økt noen masker, men det kommer an på hvordan lua skal se ut.

Vil du ha oppskrift kan du legge ut navn på garnet her, så er det alltids noen som kommer med forslag, eller du kan søke deg fram på Ravelry. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...