Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror ikke de har "avskrevet" sakene siden vi startet å betale for ca 6 mnd siden. De har nok skjønt at dette er noe noen har satt seg ned for å ordne opp i.

Med "avskrevet" menes her regnskapsmessig avskrevet som tap, ikke hvilke forhåpninger saksbehandler gjør seg. Når så gammel gjeld blir solgt til andre selskaper betaler de ofte ned i 7-10% av totalbeløpet for å overta gjelden, så alt de får inn over dette er ren fortjeneste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spør om råd til å takle gjeld, og jeg har fått mange gode råd jeg har hørt på. :) Vi skal jo prøve å forhandle, særlig denne måneden når vi faktisk har en del ekstra å bruke på dette.

Helt tilfeldig at jeg poster her, og kommer neppe tilbake med evt. romantisk problematikk. ;)

Noen måneder har vi knapt penger til mat etter de 5000 som må ut til inkassoavtaler (vi har hatt mange legeutgifter i det siste), og da er det vanskelig å legge til side i stedet for å hakke jevnt på inkassoen.

Det er lett å bruke penger på "viktigere" ting enn inkasso når man først har lagt dem til siden (da sikter jeg til f.eks mat - vi klarer oss jo på ris når vi ikke har penger, men hvis vi har penger "spart" er det lettere å ende opp med å bruke dem på et par kyllinger til risen). Det er derfor jeg "avviser" ideen med å legge til side store summer, og heller prøver å betale ekstra når vi kan.

Greit at man ikke skal ha det fett når man er i en prosess med nedbetaling av inkassogjeld, men dere skal ha penger til mat, lege og medisiner.

Det skal ikke være sånn at dere må velge blandt de tingene der.

Derfor mener jeg at dere ikke har klart å forhandle dere fram til et greit betalingsforløp.

Skrevet

Synes det høres helt VILT ut at DU betaler på samboeren din sin gjeld!!! Håper for guds skyld dere har skrevet gjeldsbrev dere imellom slik at han betaler deg tilbake en dag! Hvis ikke kan du ikke regne med å se en krone igjen av penga dine!

Trodde virkelig folk var så opplyste i dag at de ikke GAV bort pengene sine! Hvis du har sett Luxusfellen noen ganger så vet du at økonomene fraråder på det sterkeste å betale andres gjeld!

*facepalm*

• Liker 2
Skrevet

Greit at man ikke skal ha det fett når man er i en prosess med nedbetaling av inkassogjeld, men dere skal ha penger til mat, lege og medisiner.

Det skal ikke være sånn at dere må velge blandt de tingene der.

Derfor mener jeg at dere ikke har klart å forhandle dere fram til et greit betalingsforløp.

Hvis vi hadde hatt penger liggende, ville vi defintivt brukt disse på lege forrige måned (ble ca 5000 til legeutgifter den måneden sammenlagt, oss begge). Da hadde vi ikke penger til mat, og levde på tilbudsvarer vi har spart opp i fryseren og skapet.

Så ja, jeg er enig med deg. Som tidligere ble sagt her, så kan vi spare en del tid på "selvdisiplin" - men selvdisiplinen er allerede god. Jeg tror det er bedre å bruke noen måneder ekstra istedetfor å kjøre oss i grøften mentalt. Det er viktig for oss å holde hodet over vannet både økonomisk (nå bruker vi vel snorkel i den analogien) OG mentalt. Personlig blir jeg totalt overstresset av å ikke ha penger til mat når jeg studerer fulltid og jobber i tillegg.

Skrevet

Synes det høres helt VILT ut at DU betaler på samboeren din sin gjeld!!! Håper for guds skyld dere har skrevet gjeldsbrev dere imellom slik at han betaler deg tilbake en dag! Hvis ikke kan du ikke regne med å se en krone igjen av penga dine!

Trodde virkelig folk var så opplyste i dag at de ikke GAV bort pengene sine! Hvis du har sett Luxusfellen noen ganger så vet du at økonomene fraråder på det sterkeste å betale andres gjeld!

*facepalm*

Som jeg tidligere har sagt, forventer jeg ikke å se igjen en krone hvis vi skulle gå fra hverandre nå. Akkurat som han ikke får noe tilbake for at han kommer til å jobbe mens jeg jobber mindre i fremtiden.

Luksusfellen er et flott program, men ingen av stabben der er samlivsterapeuter eller i situasjonen. Forklarte min mening i et ganske langt innlegg tidligere.

• Liker 1
Skrevet

Der skal i hvert fall ikke bruke penger på økonomirådgivere som "inkassospesialistene" eller hva de nå kaller seg.

Ta heller kontakt med inkassofirmaene direkte og forsøk å forhandle litt. Forklar at du ønsker å betale ned gjelden men at rentene er for høye. Sørg for å snakke med en person i selskapet som har myndighet til faktisk å ta en avgjørelse.

Det at den av dere som ikke er ansvarlig for gjelden er villig til å betale er en styrke. Forklar at du ønske rå bidra til å betale ned typens gjeld, men at da ønsker du at pengene skal gå til avdrag og ikke renter. '

Kan dere låne privat rentefritt hos foreldre ?

Kan dere refinansiere med sikkerhet i foreldres bolig ?

Skrevet

Vel, da kan jeg svare av personlig erfaring. Det er meget bittert og kjempesurt å tenke på at man har kastet bort 70-80K på et menneske som gjorde det slutt etter gjelden var nedbetalt. De pengene kunne jeg ha spart til hus for, eller brukt på masse annet nødvendig i fremtiden, som f.eks. å forsørge barnet mitt og gitt det en god start på livet.

Klarer du ikke å tenke deg til hvordan det vil føles dersom du står der alene, han har gjort det slutt, etter gjelden hans er nedbetalt? Bittert, bittert, bittert. Hvorfor vil du sette deg selv i en slik risikofylt situasjon?

Luxusfellen har ingenting med samlivsterapi å gjøre nei, men de er eksperter på økonomi, og vet mer enn den menige mann om feller man for alt i verden bør unngå å havne i, særlig når man er ung og naiv (noe du fremstår som). De gir jo ikke slike råd bare for gøy. De snakker av lang erfaring!

• Liker 2
Skrevet

Det at den av dere som ikke er ansvarlig for gjelden er villig til å betale er en styrke. Forklar at du ønske rå bidra til å betale ned typens gjeld, men at da ønsker du at pengene skal gå til avdrag og ikke renter. '

Kan dere låne privat rentefritt hos foreldre ?

Kan dere refinansiere med sikkerhet i foreldres bolig ?

Jeg tar ikke kontakt på hans vegne (det går ikke rent personvernsmessig). Han er klar med dem på at han nå er i en situasjon hvor han vil gjøre opp for seg og betale regelmessig.

Vi skal definitivt ta rådet om å be om betaling til avdraget (hovedstolen), og ikke renten. I tillegg skal vi ringe på mandag og finne ut om noen ønsker å gi oss avslag på summen for snarlig betaling før jul. :)

Nei, vi har ingen familie å støtte oss på. Å blande familie fra noen av sidene våre inn i dette ville blitt katastrofalt - vi er veldig glad i dem, men de er sprø som kjeks på begge sider, og vi bor langt unna begge familiene av en grunn. :)

De eneste vi kunne lånt privat av er nære venner, men dette blir fort hovent, og mange av våre venner rundt 30 med "god økonomi" bruker pengene sine på andre ting en sparing uansett. Tror ingen har noe å "avse", og det kan fort bli veldig hovent å skulle blande venner inn uansett. :

Men takk for tipset!

Skrevet

Vel, da kan jeg svare av personlig erfaring. Det er meget bittert og kjempesurt å tenke på at man har kastet bort 70-80K på et menneske som gjorde det slutt etter gjelden var nedbetalt. De pengene kunne jeg ha spart til hus for, eller brukt på masse annet nødvendig i fremtiden, som f.eks. å forsørge barnet mitt og gitt det en god start på livet.

Klarer du ikke å tenke deg til hvordan det vil føles dersom du står der alene, han har gjort det slutt, etter gjelden hans er nedbetalt? Bittert, bittert, bittert. Hvorfor vil du sette deg selv i en slik risikofylt situasjon?

Luxusfellen har ingenting med samlivsterapi å gjøre nei, men de er eksperter på økonomi, og vet mer enn den menige mann om feller man for alt i verden bør unngå å havne i, særlig når man er ung og naiv (noe du fremstår som). De gir jo ikke slike råd bare for gøy. De snakker av lang erfaring!

Jeg biter på, siden jeg har dødtid akkurat nå.

Forhold er risikofyllt. Hvis han hadde jobbet fulltid og jeg hadde studert uten inntekt ved siden av, faller det seg i mine øyne naturlig at han hadde brukt mer penger på felles mat enn jeg. Hvis jeg hadde gått fra ham, skulle han kunne krevd matpengene tilbake?

Tror ikke det er naivt å være klar på at man kan drite i bitterhet etter endte forhold, noe å være bitter over finner man uansett. Blant annet tapt tid, som alt i alt er viktigere enn penger.

Jeg ser ofte på Luksusfellen når jeg er steder som har TV, veldig flott program for å få ting på rett kjør. Folkene på luksusfellen har ofte satt seg selv i en dårlig situasjon som voksenspersoner med overlegg, selv om de i utgangspunktet hadde det bra. Her har samboeren min signert strømavtaler som 18-åring for at lillebroren hans ikke skulle fryse ihjel i Nord-Norge.

Tror ikke du uten videre bare skal putte oss i båsen der en fyr tar opp kredittlån, ved om gjelden, og bruker kjæresten for å betale den.

Vet ikke om du så en nylig episode der en trailer-puller sluttet i jobben og tok opp studielån, hadde masse gjeld som har blåste i, hadde kjøpt hus han ikke betalte på, og hadde en kjæreste på 18 som var oppgitt over at han var en baby og prøvde å hjelpe ham, men han brukte pengene på tjas uansett.

Det er dem jeg føler du sammenligner oss med - og det er ikke oss. ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg antar renten er høy så det ender med at du burde ta ett valg for begges del. Skal du bli medeier av gjelden eller ikke. Her kan det virke som om nedbetalingstiden er kort slik at det muligens kan lønne seg. Det du da kan gjøre er å skrive en kontrakt med samboer på at du deler ansvar på gjelden og at din andel av nedbetaling skal tilbakebetales til x% rente. (3-4 er vel greit). Du blir da mer en som hjelper han ut av krisa, og gifter dere dere så er jo økonomien delt og kontrakten faller bort :)

Du kan deretter gå i banken og legge frem saken samt vise at dere har god betalingshistorikk, sikker inntekt, og en konkret betalingsplan. Er dere heldige får dere ett lite lån med lavere rente som dekker gjelden som er igjen (rundt 100000?).

Får dere til dette er det dere som sitter på pengene og inkassoselskapet som sitter på risikoen. Det burde dermed være mulig å be om å få en rabatt siden dere ønsker å innfri forpliktelsene med en gang og eliminerer inkassoselskapenes risiko. Men vær forsiktig, ulempen med penger er at med en gang folk forstår at dere sitter på mye penger så firer de ikke på kravene. Derfor så lar de dere nok fint betale ned det dere skylder uten rabatter fortløpende. Det er derfor viktig å legge frem saken for dem som en hypotetisk greie om hvor mye de er villig til å betale dere (avskrive lånet) hvis dere klarer å skaffe en annen lånegiver. Det kan faktisk fort hende at bankrådgiver hjelper dere med hvordan dette kan gjøres om dere viser at dere kan være gode kunder.

Husk at for utlånere så er lånetagere fine å ha så lenge de kan betale. Med en gang lånet blir for stort eller det er annet styr som gjør at banken må avskrive lånet så gjør banken det de kan for å redde restene. Derfor kan folk med skakkjørt økonomi få rabatt (og også selskaper da banken ikke har tenkt å drive fiskeoppdrettsfirma etter krasj i laksepriser)

Endret av hmmz
Skrevet

Jeg tar ikke kontakt på hans vegne (det går ikke rent personvernsmessig). Han er klar med dem på at han nå er i en situasjon hvor han vil gjøre opp for seg og betale regelmessig.

Åja, det jeg mente var egentlig noe annet, nemlig at dere bør gå sammen til banken. Det at du er villig til å hjelpe ham er nemlig et bra kort når du skal forhandle om lavere rentesats.

Det er ingen vits å betale hovedstolen i stedet for rentene hvis dere ikke oppnår lavere rente.

Dersom du er bekymret for at han stikker av når lånet er nedbetalt kan du gi han pengene som rentefritt lån og gjøre en avtale på det slik at du sitter igjen med et krav mot ham dersom du skulle trenge det.

Skrevet

Det jeg hadde vært bekymret for er at du kaster pengene dine ut av vinduet på gjeld som ikke er din!

• Liker 3
Skrevet

Skjønner dere mener godt når dere sier at TS burde skrive kontrakt og greier. Men hun forklarer jo hvorfor hun ikke gjør dette, og hun er veldig klar over rettighetene sine med og uten skriftlig avtale. Hun har tenkt nøye gjennom dette.

Synes det er tøft gjort å gjøre det hun gjør, og det viser virkelig at hun elsker og har tillit til denne mannen. Det gjør det nok mye enklere for han, og jeg vil tro det hjelper på samlivet at hun viser denne typen støtte.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Skjønner dere mener godt når dere sier at TS burde skrive kontrakt og greier. Men hun forklarer jo hvorfor hun ikke gjør dette, og hun er veldig klar over rettighetene sine med og uten skriftlig avtale. Hun har tenkt nøye gjennom dette.

Synes det er tøft gjort å gjøre det hun gjør, og det viser virkelig at hun elsker og har tillit til denne mannen. Det gjør det nok mye enklere for han, og jeg vil tro det hjelper på samlivet at hun viser denne typen støtte.

Veldig enig i dette innlegget.

(Dersom du ikke er TS, så er dette innlegget sikkert veldig lite interessant, jeg ønsker bare å vise støtte her.)

Og jeg hadde sikkert gjort som TS selv. Vi er et av de parene som ikke har regningskonto og som ikke betaler x % av intekt i mnd inn på felleskonto til trekk av diverse for å så sitte igjen med "egne penger". Vi tjener penger til husholdningen, end of. Greit, det krever littegrann kommunikasjon om en av oss ønsker å gjøre større innkjøp, men vet du - jeg føler ikke meg fritatt friheten ved å spørre om det er greit at jeg tar en tur til frisøren for å farge og stripe litt. Det er i prinsippet ikke å be om lov, mer en "Vet du om noen uforutsette ting eller regninger som tilsier at jeg ikke bør klippe meg denne måneden?"

Forskjellige par fungerer forskjellig. Våre inntekter er ikke like, de har svingt fra første stund vi flyttet sammen og den som tjener minst har alltid "tjent" på forholdet økonomisk. Og nei, jeg tjener ikke minst nå. :)

Jeg har vært med på å betale MC-sertifikat og andre kurs, noen for lek og fritid, noen for jobb og karriere. For ham. Skilles vi ad, så mister ikke han sertifikatene og jeg får ikke igjen pengene, men jeg får litt mer i felleskassa nå mens vi bor sammen + en lykkelig mann som leker med tohjulinger på sommeren.

Jeg skjønner også at det er velment at man råder TS til å ikke betale hans gjeld, men hun er jo også pinlig klar over dette og har sine grunner og sine følelser til hvordan hun ønsker dette skal være. Og hun er ikke blåøyd. Blåøyd og naiv ville være "Vi skal være sammen for alltid nemlig". Men hun er pragmatisk og sier "Skjærer det seg, så ser jeg ikke de pengene igjen."

Jeg synes egentlig det er fint jeg. 70-80 tusen er ikke så vanvittig mye penger, så lenge hun ikke *pådrar seg* gjeld og betalingsanmerkinger, så har hun ikke ødelagt mye for seg selv. Men heller pleiet et forhold som tilsynelatende bærer preg av endel tillit og samhold.

Hadde jeg satt 80 000 kroner over min manns nattesøvn, da hadde jeg vært et grusomt kynisk menneske. Som par spiller man på lag mot verden, ikke mot hverandre.

Endret av Tirkes
Skrevet

Veldig enig i dette innlegget.

(Dersom du ikke er TS, så er dette innlegget sikkert veldig lite interessant, jeg ønsker bare å vise støtte her.)

Hei, TS her. Ville bare si at jeg tenker veldig likt som deg, og setter veldig pris på at du tok deg tid til å poste.

Vi har også samme pengeordning, og det funker utmerket. Har møtt par på byen der den ene drikker øl og betaler selv, og dama sitter trist fordi hun er blakk og ikke har råd til øl. Synes ikke den ordningen ville vært spesielt hyggelig. ;)

Jeg har ikke svart på en stund, ser det har kommet en del gode kommentarer om å ta opp lån for å betale gjelden. Vi har snakket en del om dette, og jeg kunne nok fått lånet. Det ville i så fall stått på meg. Men ift. til det med at man ikke vet hva som skjer i fremtiden, nekter samboer på dette, og jeg er enig. Det er ikke lurt at jeg blandes inn på "papiret". Jeg står per dags dato uten lån utenom studielån, og uten anmerkninger. Det er vi enige om er den best mulige situasjonen.

Hvis noe skulle gå skeis (man vet aldri når man kan bli syk, eller noe gjør at man ikke kan betale et avdrag), er det skikkelig dumt hvis jeg også skulle stå med anmerkninger. Et eventuelt brudd ville også bli desto mer komplisert.

Som poster over sier, har jeg den holdningen at penger investert i et forhold er penger man ikke ser igjen ved et brudd. Jeg planlegger heller ikke noe brudd. ;) Hvis det skulle skje, foretrekker jeg å gå fri uten lån (uansett "investert" mengde penger) og med fri økonomi.

• Liker 1
Skrevet

ts hvor gammel er du?

Tror det står i første post, jeg er 23, han er 28.

Skrevet

Hvis vi hadde hatt penger liggende, ville vi defintivt brukt disse på lege forrige måned (ble ca 5000 til legeutgifter den måneden sammenlagt, oss begge). Da hadde vi ikke penger til mat, og levde på tilbudsvarer vi har spart opp i fryseren og skapet.

Så ja, jeg er enig med deg. Som tidligere ble sagt her, så kan vi spare en del tid på "selvdisiplin" - men selvdisiplinen er allerede god. Jeg tror det er bedre å bruke noen måneder ekstra istedetfor å kjøre oss i grøften mentalt. Det er viktig for oss å holde hodet over vannet både økonomisk (nå bruker vi vel snorkel i den analogien) OG mentalt. Personlig blir jeg totalt overstresset av å ikke ha penger til mat når jeg studerer fulltid og jobber i tillegg.

Er det ikke egenandelstak på rundt 1800? Selv om det er 5000,- på to stk sammenlagt, har dere vel rett på å få noen kroner tilbake fra HELFO her? Og deretter null egenandeler resten av året dersom det skulle oppstå noe mer innen nyttår.

Skrevet

Er det ikke egenandelstak på rundt 1800? Selv om det er 5000,- på to stk sammenlagt, har dere vel rett på å få noen kroner tilbake fra HELFO her? Og deretter null egenandeler resten av året dersom det skulle oppstå noe mer innen nyttår.

Ikke om de bruker private helsetjenester uten refusjonsordning.

Skrevet

Får omtrent akkurat "noen kroner" fra HELFO. Nå har vi akkurat møtt egenandelstaket begge to.

Men største utgift var at jeg trengte 3000 for utgifter til privat spesialist. Alternativet var et halvt års ventetid (fikk skriftlig beskjed om dette) offentlig.

Jeg har kronisk urinsyregikt pga. enzymfeil i nyrene, og trengte medisiner, men måtte utredes av spesialist. Beste 3000 jeg har brukt, siden jeg hadde vondt bare jeg stod oppreist før jeg fikk medisinene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...