drosophilia Skrevet 1. desember 2011 #1 Skrevet 1. desember 2011 Hei! Min samboer kommer fra en uheldig bakgrunn. Kort fortalt har "hjelp" til betalingsudyktige familiemedlemmer i form av signering av telefonabonnement etc. kommet tilbake noen år senere for å krangle. Etter å ha jobbet med dette en stund, viser det seg at han personlig sitter med 150 000kr i inkassogjeld. Personene han i utgangspunktet brant seg på å hjelpe kan dessverre ikke ta del i nedbetalingen - dette har vi funnet oss til rette med. Rettslig sett ligger jo ansvaret på min samboer. Vi betaler dette sammen. Vi er begge studenter, jeg jobber 40% og han er dørvakt i helgene. Han leter etter fulltidsjobb. Samlet får vi inn ca 15 000 per mnd fra jobb (jeg tjener 10 000kr/mnd). Vi har begge fullt studielån. Studielån er jo bedre enn inkassogjeld. Siden 10 000 går til leie og resten av studielånet til telefon etc, sitter vi igjen med inntjente penger til å betale gjelden. Uansett lurer jeg på om noen her har vært i en lignende situasjon. Noen tips for å håndtere dette? Det er jo en kjip situasjon, som vi takler bra, men kan være slitsomt for oss til tider (og av og til gå ut over forholdet, når vi begge er drittlei å være blakke). Vi har så langt betalt 50 000 på under ett år (med hjelp fra jegertropp-bonuser og sommerjobbing), så vi er 25% igjennom. Jeg ser at inkassobyråene sender ut "rabatter" på sakene nå før nyttår. Så langt er taktikken vår å prøve å ta knekken på de minste sakene først (har 7 saker av varierende størrelse). Har noen erfaring med å få rabatter på saker, hva man burde be om? Noen av brevene sier at vi kan skrive av dette på skatten - hva betyr egentlig det? Hva kan vi evt. skrive av? Jeg er ingen matematiker, og har egentlig aldri tenkt noe særlig over skatten. I tillegg er vi frusterte over at pin-koder for å sjekke inkassosaldo bare er midlertidige, og at det er vanskelig å holde oversikt (fikk idag beskjed om at vi ikke hadde overholdt tre avtaler, en telefon senere viser det seg av Lindorff hadde "sett feil", sukk). Vi har selvsagt avtaler på sakene, men siden vi har tynn økonomi i utgangspunktet har vi samlet avtale på 5000kr/mnd (delt på sakene). Vi betaler så mye vi kan ekstra hver måned. Jeg har ikke lyst til å ta pause i studiene, siden jeg bare har ett år igjen på bachelorgraden min og den er relativt tung realfaglig (lite god ide å hoppe av mens man fortsatt husker ting!). Sannsynligvis tar samboeren min ett års pause for å jobbe fulltid (evt studere litt på "fritiden"). Noen tanker om hvordan man burde seg på situasjonen? Vi er begge relativt unge (jeg 23 han 28). På sikt er jo ikke et par år med dårlig råd døden - for min del vet jeg at jeg potensielt får bra jobb, og stillingen min nå er også god. Allikevel er det kjipt å ikke få lagt til side penger til f.eks boligkjøp senere. (min BSU er på hele 5000 kroner). Dette er jo egentlig mer enn "tenkepost" enn noe annet, men setter pris på alle erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #2 Skrevet 1. desember 2011 Jeg vil anbefale deg å søke hjelp hos http://xn--inkassordgiverne-kob.no/index.php De er behjelpelig med inkassogjeld. Man betaler 3000 kr for den hjelpen de yter. Er selv i en prosess med de nå, å det jeg setter veldig stor pris på hos dem er at jeg føler at jeg blir møtt med respekt. Jeg får ingen dømmende kommentarer for at jeg har endt opp med inkassogjeld.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #3 Skrevet 1. desember 2011 Jeg har ikke så mye peiling på inkasso, men jeg har selv brent meg på å jobbe så mye at det har gått ut over studiene. Når man studerer og jobber så mye at karakterene blir dårligere og man kanskje stryker, så er dette veldig dumt økonomisk sett siden man kanskje må gå opp igjen et semester eller to. Jeg vil derfor anbefale deg å fokusere mest på studiene, og ikke ta på deg så mye jobb at det går ut over utdanningen. Det kan være lurt av han å ta et års pause fra utdanningen, så lenge han er sikker på at han har jobb hele året. Jeg synes ikke du burde gjøre det, da du har så kort tid igjen av utdanningen, du bidrar masse fra før, og det tross alt er hans gjeld. Dere er jo enda unge, og inkassogjelda er ikke grusom høy. Dere skal jo leve og ikke spare dere ihjel. Men jeg vil minne om at det er utrolig mye å spare på matutgiftene. Sjekk for eksempel http://martinshybelkokebok.blogspot.com/ for gode tips om billig og kjempegod mat. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #4 Skrevet 2. desember 2011 Jeg har ikke så mye peiling på inkasso, men jeg har selv brent meg på å jobbe så mye at det har gått ut over studiene. Når man studerer og jobber så mye at karakterene blir dårligere og man kanskje stryker, så er dette veldig dumt økonomisk sett siden man kanskje må gå opp igjen et semester eller to. Jeg vil derfor anbefale deg å fokusere mest på studiene, og ikke ta på deg så mye jobb at det går ut over utdanningen. Det kan være lurt av han å ta et års pause fra utdanningen, så lenge han er sikker på at han har jobb hele året. Jeg synes ikke du burde gjøre det, da du har så kort tid igjen av utdanningen, du bidrar masse fra før, og det tross alt er hans gjeld. Dere er jo enda unge, og inkassogjelda er ikke grusom høy. Dere skal jo leve og ikke spare dere ihjel. Men jeg vil minne om at det er utrolig mye å spare på matutgiftene. Sjekk for eksempel http://martinshybelkokebok.blogspot.com/ for gode tips om billig og kjempegod mat. Mener du at de bare skal drite i inkassogjelden? Du er klar over at gjelden øker så lenge den ikke betales? Ts, jeg anbefaler samboeren din å kontakte Inkassorådgiverne. Der får han hjelp med å hådtere gjelden. Han får ett beløp i mnd å forholde seg til. Et beløp som er overkommelig for han. Er du klar over at den gjelden han betaler på nå, dekker kun renter? Han vil betale bare renter i flere år framover før han begynner å betale på selve gjelden, å i løpet av den tiden vil ikke han få egne lån, kredittkort, abbonenter osv. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #5 Skrevet 2. desember 2011 Mener du at de bare skal drite i inkassogjelden? Du er klar over at gjelden øker så lenge den ikke betales? Ts, jeg anbefaler samboeren din å kontakte Inkassorådgiverne. Der får han hjelp med å hådtere gjelden. Han får ett beløp i mnd å forholde seg til. Et beløp som er overkommelig for han. Er du klar over at den gjelden han betaler på nå, dekker kun renter? Han vil betale bare renter i flere år framover før han begynner å betale på selve gjelden, å i løpet av den tiden vil ikke han få egne lån, kredittkort, abbonenter osv. Leste du det jeg skrev? De har klart å betale ned mye av gjelden slik de lever nå. Og da synes jeg ikke at hun skal jobbe mer for å betale ned gjelden, men heller fokusere på å få ferdig bacheloren sin slik at hun kan komme ut i full jobb fortest mulig. Jeg skrev jo også at det kan være lurt av han å ta en pause, siden hovedansvaret tross alt ligger på han. Jeg skrev altså på ingen måte at de skal drite i å betale inkassogjelda. Tror nok TS er fullstendig klar over hva som er renter og ikke, siden hun skrev at de har betalt 25% av beløpet allerede, og at de betaler det ekstra de kan. 1
drosophilia Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 2. desember 2011 Jeg har ikke så mye peiling på inkasso, men jeg har selv brent meg på å jobbe så mye at det har gått ut over studiene. Når man studerer og jobber så mye at karakterene blir dårligere og man kanskje stryker, så er dette veldig dumt økonomisk sett siden man kanskje må gå opp igjen et semester eller to. Jeg vil derfor anbefale deg å fokusere mest på studiene, og ikke ta på deg så mye jobb at det går ut over utdanningen. Det kan være lurt av han å ta et års pause fra utdanningen, så lenge han er sikker på at han har jobb hele året. Jeg synes ikke du burde gjøre det, da du har så kort tid igjen av utdanningen, du bidrar masse fra før, og det tross alt er hans gjeld. Dere er jo enda unge, og inkassogjelda er ikke grusom høy. Dere skal jo leve og ikke spare dere ihjel. Men jeg vil minne om at det er utrolig mye å spare på matutgiftene. Sjekk for eksempel http://martinshybelkokebok.blogspot.com/ for gode tips om billig og kjempegod mat. Jeg ser poenget ditt. Jeg ville definitvt hatt letter for å droppe jobben, om ikke jeg hadde jobbet i administrasjonen på fakultetet mitt (veldig god erfaring), og det faktisk passer godt med "frie" dager. I tillegg får jeg frihelger (sjeldent for en studentjobber) og har en god kontrakt. Jeg går opp et lønstrinn over jul også. Jeg har snakket med samboeren min om at jeg tenker å trappe ned på jobbing høst 2012 og vår 2012 (da jeg tar mitt siste emne og evt. pusser på karakterer). Det var et godt poeng. Da er vi nok allerede i nærheten av å ha ordnet opp i gjelden. Jeg er ikke der at jobb fører til stryk, men noen potensielle B'er er nok blitt C'er. Det er ikke så veldig nøye så lenge jeg kan holde meg på det nivået (da er opptak til masteren jeg vil ha i boks senere). Jeg har også "god tid" til å pusse på karakterer. Eneste problemet ift. tidsbruk er nok litt mer studielån enn jeg ville hatt i utgangspunktet. På den annen side ville jeg nok ikke vært obs på at studielån også var et lån i det hele tatt hvis vi ikke hadde møtt på denne situasjonen. Noe positivt er det hvertfall med å jobbe seg ut av en kjip situasjon. Takk for mat-tipset! Vi er allerede veldig gode på tilbuds-hamstring og billige matvarer (first price kyllingfiler, amerikablanding og 15kg sekk med ris). Vi kjøper ca. aldri mat ute uansett. 1
drosophilia Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2011 Mener du at de bare skal drite i inkassogjelden? Du er klar over at gjelden øker så lenge den ikke betales? Ts, jeg anbefaler samboeren din å kontakte Inkassorådgiverne. Der får han hjelp med å hådtere gjelden. Han får ett beløp i mnd å forholde seg til. Et beløp som er overkommelig for han. Er du klar over at den gjelden han betaler på nå, dekker kun renter? Han vil betale bare renter i flere år framover før han begynner å betale på selve gjelden, å i løpet av den tiden vil ikke han få egne lån, kredittkort, abbonenter osv. Hei, vi har kontakter alle inkassoselskapene det gjelder. Vi har avtaler på mellom 500-2000kr for hver av disse i måneden. Minstebeløpet vi pusher inn per mnd er altså 5000kr, mens vi pleier å betale nærmere 10 000 per mnd. Såklart er jeg klar over at det er mest renter, det er jo årevis gammel inkasso! Han har telefonabonnement som i mitt navn (mye rimeligere enn kontantkort), ellers har vi ikke noe trøbbel med anmerkningene hans. I vår situasjon skal vi jo aldri kjøpe noe på kreditt eller ta opp kortidslån uansett. Det har min samboer brent seg nok på, og jeg var alltid typen til å spare penger først i utgangspunktet. Hater å skylde penger/være bundet til ting.
O'hara Skrevet 2. desember 2011 #8 Skrevet 2. desember 2011 Hva med å informere inkassoselskapet at dere er i utdanning, og har liten mulighet til å betale tilbake, be de om å fryse sakene, dvs at det blir rentefritt en periode. Avtale at dere begynner å betale om et år. Imens sparer dere så mye dere kan, og når det er gått et år så har dere litt kontanter å forhandle med. Lykke til! 1
drosophilia Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 2. desember 2011 Jeg vil anbefale deg å søke hjelp hos http://xn--inkassordgiverne-kob.no/index.php De er behjelpelig med inkassogjeld. Man betaler 3000 kr for den hjelpen de yter. Er selv i en prosess med de nå, å det jeg setter veldig stor pris på hos dem er at jeg føler at jeg blir møtt med respekt. Jeg får ingen dømmende kommentarer for at jeg har endt opp med inkassogjeld. Jeg lurer litt på hva som er bra nok med denne tjenesten til at vi skal begynne å betale bort flere tusenlapper? Akkurat respekt føler jeg ikke at inkassoselskapene robber oss for, de har vært proffe og greie ift. til avtaler osv, men føler defintivt at de roter en del med hvorvidt vi holder avtalene osv. Må innrømme at jeg føler meg tryggere med direkte kontakt med inkassoselskapene enn at en "tredjepart" skal holde oversikt. 4
drosophilia Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #10 Skrevet 2. desember 2011 Hva med å informere inkassoselskapet at dere er i utdanning, og har liten mulighet til å betale tilbake, be de om å fryse sakene, dvs at det blir rentefritt en periode. Avtale at dere begynner å betale om et år. Imens sparer dere så mye dere kan, og når det er gått et år så har dere litt kontanter å forhandle med. Lykke til! De største sakene ble flyttet mellom inkassoselskaper. De var i utgangspunktet med fryst rente. Når de ble flyttet startet renten å gå igjen. Dette er ubetalte regninger 10 år tilbake i tid (fra min samboer var 18). På papiret har jo inkassoselskapene absolutt ingen grunn til å være behjelpelige med å fryse renten lenger. :/ Vi har spurt dem om dette, og det er ikke aktuelt. Det beste de kunne gjøre var å lage avtale med oss om å betale minstebeløp som dekker ny rente hver mnd for å holde ting i sjakk. Alternativet var at alt gikk til lønnstrekk. :,) Takk for tipset uansett, hadde dette vært relativt nytt tror jeg defintivt det du anbefaler hadde fungert.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #11 Skrevet 2. desember 2011 Jeg er anynombruker i innlegg 3 og 5, og jeg må si jeg er imponert over hvordan du angriper dette problemet. Det virker som du er en utrolig fornuftig person, og det virker også som at du har ganske god kontroll på problemet deres Skjønner godt at du er skeptisk til å involvere tredjepart, i hvertfall når dere har klart å kommet frem til en avtale med inkassoselskapene selv. Så lenge dere har disse avtalene og kontaktene, så ser jeg ikke noen grunn til å involvere flere parter. Det hadde vært noe annet om dere helt hadde mistet kontrollen. Forslaget til O'hara er verd å prøve ut forresten. Et annet alternativ er jo å låne penger fra familie, men det er sjelden gøy og ikke alltid mulig. Lykke til videre, dette går nok bra 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #12 Skrevet 2. desember 2011 Huff, usikker på om jeg egentlig burde svare her, men det knyter seg i magen av å lese innlegget til TS. Jeg hadde også en samboer som hadde mye kredittgjeld og inkasso som han hadde veldig gode unnskyldninger for, og jeg sto på som en tyrk og betalte ned ca 70% av gjelden hans (bortimot 80.000,-), i tillegg til at jeg snakket med alle kreditorene hans og ordna og styra slik at han skulle få best mulig løsninger. Da det omsider så ut til at gjelden hans var borte, gjorde han det slutt og stakk, uten noe som helst forvarsel. Her snakker vi søteste, fineste fyren som var verdens mest kjærlige og omsorgsfulle kjæreste, snakket om fremtiden vår sammen, at jeg var den eneste for ham, han ville gifte seg så snart vi var ferdig med studiene, osv. Og så snart gjelden sto i null, hadde han plutselig ikke følelser lenger, og han synes heller ikke det var nødvendig å betale meg tilbake. Å dele et huslån, billån, osv - helt greit. Men hvorfor i alle dager skal du betale hans gjeld, når du ikke har vært medvirkende i å anskaffe den? Å låne ham pengene slik at han slipper inkassorente og gebyrer, greit nok, men da må dere ha en skikkelig avtale om hvordan han skal betale deg tilbake - en som er gyldig dersom det mot formodning blir slutt. 6
Gjest Tirkes Skrevet 2. desember 2011 #13 Skrevet 2. desember 2011 Jeg tror forslaget om selskapet som hjelper med opprydding er best for de som har mange og gamle saker og som mangler oversikt, for å få hjelp til å finne ut hvor mye, til hvem osv. Så tror ikke dere trenger det. Leste en link engang om hvordan å best betale ned gjeld, men finner den ikke nå. Synd, for det var nøye forklart flere måter å gjøre det på og hvorfor de var bra/billige. Konklusjonen var at det beste vil være mellomting av metoden "Dyrest nedbetalest først" - altså satse hardest på det som er dyrest i rente, og "Småbeløp først". Beste måten for å unngå for mye renter er ofte forbrukslån som kan gi bedre renter, men det er ikke sikkert dere får uten sikkerhet i eiendom eller høyere inntekt. Tror dere kjører et ganske godt løp nå. Det eneste jeg kan tenke meg å gjøre bedre er å ringe noen av de større kreditorene og spørre om det er mulig å få litt mindre renter/fryst renta i en periode, og peke på at dere har vært trofaste betalere siste halvåret og at dere er studenter og har det litt trangt. Sier ikke at dere skal betale mindre, men det går faktisk an å "prute litt", og får dere 1% renteavslag på 50 000 kroner feks, så utgjør det nok til at dere kanskje blir ferdige med kravene en måned eller to tidligere enn dere ellers ville gjort. :-) Lykke til og bra jobba! 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #14 Skrevet 2. desember 2011 Er dere nødt til å bo der dere bor nå? 10000 i leie er en god del, så det burde finnes rimeligere alternativer (jeg betaler 3800 og bor godt). Så lenge dere er bare dere to er dere jo heller ikke avhengige av ekstra soverom eller noen ekstra kvm som man gjerne trenger når man har barn. Ellers virker det som dere gjør en god innsats for å få orden på ting. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #15 Skrevet 2. desember 2011 Huff, usikker på om jeg egentlig burde svare her, men det knyter seg i magen av å lese innlegget til TS. Jeg hadde også en samboer som hadde mye kredittgjeld og inkasso som han hadde veldig gode unnskyldninger for, og jeg sto på som en tyrk og betalte ned ca 70% av gjelden hans (bortimot 80.000,-), i tillegg til at jeg snakket med alle kreditorene hans og ordna og styra slik at han skulle få best mulig løsninger. Da det omsider så ut til at gjelden hans var borte, gjorde han det slutt og stakk, uten noe som helst forvarsel. Her snakker vi søteste, fineste fyren som var verdens mest kjærlige og omsorgsfulle kjæreste, snakket om fremtiden vår sammen, at jeg var den eneste for ham, han ville gifte seg så snart vi var ferdig med studiene, osv. Og så snart gjelden sto i null, hadde han plutselig ikke følelser lenger, og han synes heller ikke det var nødvendig å betale meg tilbake. Å dele et huslån, billån, osv - helt greit. Men hvorfor i alle dager skal du betale hans gjeld, når du ikke har vært medvirkende i å anskaffe den? Å låne ham pengene slik at han slipper inkassorente og gebyrer, greit nok, men da må dere ha en skikkelig avtale om hvordan han skal betale deg tilbake - en som er gyldig dersom det mot formodning blir slutt. Er litt enig i dette. Selv om jeg ikke tror at TS sin samboer kommer til å gjøre det samme, syns jeg likevel at hun bør legge litt til siden til seg selv også, i det minste fylle opp BSU'en hvert år. Ellers syns jeg du takler dette veldig bra, TS, og håper din samboer skjønner hvor heldig han er som har deg til å hjelpe ham
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #16 Skrevet 2. desember 2011 For det første, hvis det stemmer at han har oppført seg ansvarlig i forhold til pengebruk og dette er garantier han har satt for andre. Så ville jeg med EN gang ha snakket med en bank, forklart problemstillingen og vist til at dette er noe som blir betalt ned så raskt som mulig. Det at dere har klart å bli kvitt 25% allerede er en god ting og det er godt mulig at bankene vil være villige til å låne dere pengene under ett felles lån til en vesentlig lavere rente enn det som dere har per i dag. Høy rente er noe du må leve med fordi bankene ikke stoler på deg, men hvis du kan vise banken at "Hei, jeg har havnet i en uheldig situasjon men jeg er til å stole på." så vil de normalt sett være villige til å refinansiere lånet ditt. Fordi de forstår at det allikevel vil bli en god investering i forhold til risikoen de pådrar seg.
Gjest Iah Skrevet 2. desember 2011 #17 Skrevet 2. desember 2011 Betaler du ned også ned på gjelden hans TS, eller hjelper du han bare i planleggingen? Hvis du også betaler ned på gjelden hans håper jeg dere har en skriftlig avtale på hvor mye dette er og en eventuell tilbakebetalingsplan hvis det skulle bli slutt.. 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #18 Skrevet 2. desember 2011 Jeg vil anbefale deg å søke hjelp hos http://xn--inkassordgiverne-kob.no/index.php De er behjelpelig med inkassogjeld. Man betaler 3000 kr for den hjelpen de yter. Disse private selskapene tar seg godt betalt for hjelp man kan få gratis. JussBuss gir gratis hjelp i gjeldssaker og kommunene skal også ha gratis økonomisk rådgivning. Jeg blir kvalm av disse selskapene som tar seg svært godt betalt fra mennesker som er i en svært vanskelig situasjon. Forøvrig er jeg enig med Iah og forslaget om å finne et billigere sted å bo. Dere kan vel søke gjennom studentsamskipnaden? 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #19 Skrevet 2. desember 2011 Jeg lurer litt på hva som er bra nok med denne tjenesten til at vi skal begynne å betale bort flere tusenlapper? Akkurat respekt føler jeg ikke at inkassoselskapene robber oss for, de har vært proffe og greie ift. til avtaler osv, men føler defintivt at de roter en del med hvorvidt vi holder avtalene osv. Må innrømme at jeg føler meg tryggere med direkte kontakt med inkassoselskapene enn at en "tredjepart" skal holde oversikt. Det som er bra med denne tjenesten er at man får hjelp til å håndtere gkelden. Man får hjelp til å forhandle om gjelden. Hjelp med ting man kan ha problemer med å forhandle seg fram til som privatperson. Det er over 150 inkassoselskaper i Norge, å de som har mye og uoversiktelig gjeld, der tar inkassorådgiverne kontakt med samtlige selskaper for å kartlegge gjelden. Synes ikke 3000 er en upris for tjenesten man får. De største sakene ble flyttet mellom inkassoselskaper. De var i utgangspunktet med fryst rente. Når de ble flyttet startet renten å gå igjen. Dette er ubetalte regninger 10 år tilbake i tid (fra min samboer var 18). På papiret har jo inkassoselskapene absolutt ingen grunn til å være behjelpelige med å fryse renten lenger. :/ Vi har spurt dem om dette, og det er ikke aktuelt. Det beste de kunne gjøre var å lage avtale med oss om å betale minstebeløp som dekker ny rente hver mnd for å holde ting i sjakk. Alternativet var at alt gikk til lønnstrekk. :,) Takk for tipset uansett, hadde dette vært relativt nytt tror jeg defintivt det du anbefaler hadde fungert. Igjen, som privatperson er det ikke enkelt å forhandle seg fram til en betalingsløsning som passer samboeren å gjør at han blir kvitt gjelden fortere. Har dere regnet på hvor lenge, eller i hvor mange år det tar å betale ned gjelden på den måten dere gjør nå? Å har dere regnet på hvor mye han kommer til å betale i renter før han begynner å betale på gjelden? Disse private selskapene tar seg godt betalt for hjelp man kan få gratis. JussBuss gir gratis hjelp i gjeldssaker og kommunene skal også ha gratis økonomisk rådgivning. Jeg blir kvalm av disse selskapene som tar seg svært godt betalt fra mennesker som er i en svært vanskelig situasjon. Forøvrig er jeg enig med Iah og forslaget om å finne et billigere sted å bo. Dere kan vel søke gjennom studentsamskipnaden? Er ikke alle som får hjelp i kommunene. Hvorfor bli kvalm for at mennesker får hjelp til å komme seg ut av en lei situasjon? Mennesker får hjelp til forhandlinger - som ikke er så enkelt for privatpersoner å få til. Jeg synes ikke ts har klart å få til noen gode løsninger. Ts har ikke klart å få satt ned rentene. Det er jo stort sett rentene samboeren vil betale på nå i de nærmeste årene.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #20 Skrevet 2. desember 2011 Betaler du ned også ned på gjelden hans TS, eller hjelper du han bare i planleggingen? Hvis du også betaler ned på gjelden hans håper jeg dere har en skriftlig avtale på hvor mye dette er og en eventuell tilbakebetalingsplan hvis det skulle bli slutt.. Akkurat det lurer jeg også på. Hvis du betaler ned på samboers gjeld, er dette penger du aldri vil se igjen. Å hva om du ender opp som en her tidligere fortalte? Hun hjalp sin samboer å bli gjeldsfri, å når han var så, var forholdet en saa blott... avsluttet av han... NÅR DET GJELDER PENGER OG ØKONOMI, STOL ALDRI PÅ ANDRE ENN DEG SELV... 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå