Gå til innhold

Hvordan fortelle at noen er farlige bilister?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helgen hadde jeg et ærende som måtte gjøres. Jeg hadde vært på fest dagen før og tok ikke tjansen på å kjøre da jeg var redd jeg fortsatt hadde promille. Jeg tenkte å ta en taxi, men en snill vennine av meg tilbø seg å kjøre for meg. Vi brukte min bil, og hun satte seg bak rattet. Jeg kommenterte ingen ting, men hun var direkte farlig i trafikken. Jeg skal ikke gå i detalje, men det er helt klart at hun hadde strøket glatt hos biltilsynet.

Det var så ille at hun burde ta none timer oppfriskning på en kjøreskole, eller rett og slett levere inn sitt eget førerkort.

Men hvordan i alle dager skal jeg få sakt det til henne på en grei måte? Hun blir sikkert veldig lei seg om jeg kritiserer hennes sjåføregenskaper.

Jeg vil bare understreke at hennes kjørekunnskaper ikke bare var dårlige, de var direkte farlige!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror faktisk ikke det er så veldig mye du kan gjøre, for å kommentere andres kjøreferdigheter er IKKE lurt.

Det eneste du kan gjøre er sørge for at hun ikke kjører din bil, eller at du ikke sitter på henne selv.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg må si at jeg hadde åpnet munnen min der og da. har vært borte en en lignende situasjon en gang, og da ba jeg personen om å kjøre bedre eller stoppe og slippe meg av.

Blir litt feil å skulle si noe nå i ettertid, men skulle du sitte på med henne en annen gang, kan du da hinte litt om hva du mener. Tror enkelte mennesker har gått av å få vite hvordan de egentlig kjører.

Skrevet

Er litt i tvil her. Jeg hater at folk kommenterer kjøringa mi hele tiden, da er det gjerne noen som nettopp har kjørt opp og kommer med pirk. Og så må jeg liksom forklare hvorfor jeg gjør sånn eller slik. Og jeg kjører ikke så ofte, så når jeg kjører vil jeg helst fokusere på kjøringa.. Klart jeg er litt rusten, men ingen ulykke i emninga. Tenker på det fordi jeg opplevde det for ikke så lenge siden.

På den andre siden, så har jeg kommentert folk selv. Men kun hvis det er ekstremt, folk har lov å ha annen kjørestil enn meg. Hvis jeg sitter på, og de kjører svært uforsiktig så jeg faktisk blir redd, så sier jeg fra. RO NED det er veldig svingete og bratt her, nedenfor autovernet er det rett i vannet! Hvis de vil teste grenser, kan de gjøre det når ikke jeg sitter på.

Skrevet

Jeg har en gammel far som er en fare for både seg selv og andre i trafikken, og vi lar helst ikke ungene våre kjøre bil med ham. Av og til er det ikke til å unngå, og da har jeg det ikke godt...

Men å fortelle ham at han burde levere inn sertifikatet sitt og begynne å ta buss, det vil vel være det samme som å "ta livet fra ham". Mye av mine foreldres frihet ligger selvfølgelig i det at de har egen bil. Jeg greier ikke å være den som ber ham om å se sin begrensning, men jeg håper fastlegen hans snart innser at han er moden for å parkere bilen - før det skjer en ulykke...

Merkelig, men dette med bilkjøring er et veldig sårt punkt for oss, tror jeg. Mye stolthet knyttet til dette, enten man er ung eller gammel, er det ikke??? :roll:

Skrevet

Ja, det er et ømfintlig område dette. Jeg har ei venninne, som har en samboer som kjører som et svin. Han får høre det av absolutt ALLE, (både venner og familie), at han kjører dårlig. Han avfeier alltid kritikken, og kjører like villt.

For noen somre siden var jeg på bilferie i Danmark sammen med dem. De har tre barn tilsammen, som alle satt i baksetet. Det som jeg syns var så utrolig, var at han fikk sitte bak rattet HELE tiden. Vi kjørte bak, og bevitnet mange farlige situasjoner. Og hun vil ikke si noe til han, fordi man ikke skal kritisere sin kjære... :o

Jeg skjønner ikke at hensynet til sin kjæres følelser, skal veie tyngre enn hensynet til ens egne barns liv og helse. (Eller andres liv og helse for den del.)

En farlig bilist hadde ALDRI fått kjøre mine barn. Og jeg er veldig glad for at faren min har lagt kjøringen på hylla, uten at noen trengte å si noe til han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...