Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit med kilde fra wikipedia på en eksamensoppgave, høgskole? Jeg har skrevet noe statistikk inn i oppgaven min, men det fant jeg på wikipedia og selv om forfatteren er ukjent så har jeg sjekket at det står det samme på andre sider. Men den andre sida jeg har funnet er bare ei engelsk side, og der er det heller ikke forfatter... hjelp......

De har sagt at vi helst ikke bør skrive wiki som kilde, men åååh..!!! eller treng jeg å skrive kilde når det er noe statistikk/info om noe???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det greit med kilde fra wikipedia på en eksamensoppgave, høgskole? Jeg har skrevet noe statistikk inn i oppgaven min, men det fant jeg på wikipedia og selv om forfatteren er ukjent så har jeg sjekket at det står det samme på andre sider. Men den andre sida jeg har funnet er bare ei engelsk side, og der er det heller ikke forfatter... hjelp......

De har sagt at vi helst ikke bør skrive wiki som kilde, men åååh..!!! eller treng jeg å skrive kilde når det er noe statistikk/info om noe???

Selvsagt må du oppgi kilder for statistikk/info. Wikipedia er dårlig butikk.

Hva er det du prøver å finne en kilde på?

Skrevet

Jeg hadde aldri i verden brukt wiki som kilde på eksamen.

• Liker 1
Skrevet

FYFYFYFYFYFYFY!!!!!! WIKIPEDIA ER IKKE EN GODKJENT KILDE!!! Unnskyld ropingen, men vi fikk beskjed om at vi strøk om vi henviste til wikipedia. Du vet ikke hvem som har skrevet artiklene der, og du kan så absolutt ikke bruke noe som ikke er faglitteratur i en oppgave på høgskolen...

Skrevet

I følge min foreleser så var de tider hvor Wikipedia ikke var en god kilde forbi. Han brukte wikipedia mye i følge han selv.

Skrevet

Jeg har selv brukt wikipedia i tillegg til annen faglitteratur på høyskole og universitetseksamener.

Ser ikke noe galt i det så lenge man er klar over hva wikipedia egentlig er.

Fikk aldri høre at det var grunn til å stryke, og det har jeg heller ikke gjort.

Skrevet

Jeg har forelesere som hopper til litteraturlista for å se etter to ting: Riktig antall pensumforfattere (hvis det er gitt et krav) og Wikipedia-kilder. Om det er feil antall eller Wikipedia-kildebruk, legger de vekk oppgaven og stryker den. Går på NTNU.

Jeg ville hørt med foreleseren eller noe i den duren om det.

Skrevet

Seriøse wikipediaartikler har gjerne gode kildelister, noe som kan være lurt å utnytte, og i alle fall være klar over.

Gjest Solsmil
Skrevet

jeg trodde først det var noen som køddet da jeg så overskrifta, eller muligens gikk på ungdomskolen...

Skrevet

Selv om Wikipedia ikke nødvendigvis er såkalt "ukritisk bruk av kilder", blir det sett ned på. I mange tilfeller er det ikke godkjent heller.

Prøv så godt du kan å finn andre kilder. De aller fleste vil fraråde deg onlineleksikon der hvem som helst kan redigere artikler.

Gjest Solsmil
Skrevet

og ja, selvfølgelig trenger du å skrive kilde når det er statistikk/info om noe, som det er åpenbart at leseren ikke vet fra før! og det at du i det heletatt tenker på å bruke wikipedia som kilde er jo helt sykt. wikipedia er ikke en kilde i akademiske tekster! nå kommer jeg sikkert til å få litt pes, men jeg skjønner ikke hva du gjør på noe høgskole i det heletatt, når du går så langt som i det heletatt å tenke den tanken.

Skrevet

Bruk gjerne Wiki til å kjapt få litt innblikk i hva du nå leter etter; meni oppgave eller eksamen; gå til andre kilder! Jeg går nå videreutdanning på Hist; og vi fikk beskjed om at Wiki var til nød greit å bruke om det gjaldt allem kunnskap av type " jorden er rund";men anbefales absolutt ikke....

• Liker 2
Skrevet

Hadde forresten vært mulighet til å hjelpe deg om du hadde nevnt hvilken statistikk det er du er på utkikk etter.

Skrevet

Ofte er statistikken på wikipedia hentet fra andre sider, så det er mulig de er oppgitt som kilder.

Skrevet (endret)

Okey takk alle sammen! Nå vet jeg det ;) Fant noe av det samme på en annen godkjent side (som også er nevnt som eksempel på litteraturliste i sånn dokument) med forfatter og alt så jeg bruker det istedenfor å skriver opp...

-ts

Endret av weni
Skrevet

Okey takk alle sammen! Nå vet jeg det ;) Fant noe av det samme på en annen godkjent side (som også er nevnt som eksempel på litteraturliste i sånn dokument) med forfatter og alt så jeg bruker det istedenfor å skriver opp...

-ts

Ahh, det var godt å høre. Ble faktisk litt stressa av å lese åpninginnlegget ditt. Wikipedia skal aldri brukes som kilde, netopp fordi alle kan skrive der. :)

Gjest Silvermist
Skrevet

Jepp jepp, her er det bare å signere de andre. Wikipedia skal aldri, ALDRI, brukes som kilde på en oppgave.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...