AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #1 Skrevet 1. desember 2011 Målet mitt er å trene ca hver 2. dag. Trener ikke i helgene, så en typisk uke hos meg er: Mandag: Styrke overkropp Tirsdag: Styrke bein Onsdag: Styrke overkropp Torsdag: Styrke bein Fredag: Kondis Følger ikke den slavisk, men poenget er at jeg ofte trener annenhver dag med styrke på overkroppen og styrke på beina. Problemet er at jeg nesten alltid blir veldig støl. Presser meg selv hardt og øker stadig med vektene. Øvelsen som knebøy og utfall gir meg nesten alltid stive bein. Gangsperren er jo som kjent verst morgenen dag 2 etter trening. Dvs økten på mandag kjenner jeg godt når onsdagen kommer. Det jeg lurer på er om det er "farlig"? Bør jeg la være å trene hardt når jeg er støl? I dag var jeg veldig gåen i overkroppen, men måtte trene styrke for å rekke 2 økter med det denne uken. Prøver å gjerne ha en lett kondisøkt mellom, sånn at jeg slipper trene med støle muskler, men ikke alltid det lar seg gjøre. Vil liksom ha 2 overkroppøkter og 2 beinøkter ila uken Hvis jeg skal vente til kroppen har restituert seg blir det neppe 4 økter i uken...
Supraspinatus Skrevet 1. desember 2011 #2 Skrevet 1. desember 2011 Målet mitt er å trene ca hver 2. dag. Trener ikke i helgene, så en typisk uke hos meg er: Mandag: Styrke overkropp Tirsdag: Styrke bein Onsdag: Styrke overkropp Torsdag: Styrke bein Fredag: Kondis Følger ikke den slavisk, men poenget er at jeg ofte trener annenhver dag med styrke på overkroppen og styrke på beina. Problemet er at jeg nesten alltid blir veldig støl. Presser meg selv hardt og øker stadig med vektene. Øvelsen som knebøy og utfall gir meg nesten alltid stive bein. Gangsperren er jo som kjent verst morgenen dag 2 etter trening. Dvs økten på mandag kjenner jeg godt når onsdagen kommer. Det jeg lurer på er om det er "farlig"? Bør jeg la være å trene hardt når jeg er støl? I dag var jeg veldig gåen i overkroppen, men måtte trene styrke for å rekke 2 økter med det denne uken. Prøver å gjerne ha en lett kondisøkt mellom, sånn at jeg slipper trene med støle muskler, men ikke alltid det lar seg gjøre. Vil liksom ha 2 overkroppøkter og 2 beinøkter ila uken Hvis jeg skal vente til kroppen har restituert seg blir det neppe 4 økter i uken... Hvorfor må du på død og liv basere treningen på uker? Kan du ikke basere øktene slik at det blir 3 dager i mellom? Dag 1: Bein Dag 2: Overkropp Dag 3: hvile/lett kondisjon, annenhver uke hard kondisjon Dag 4: Bein Dag 5: Overkropp Dag 6: Hvile Dag 7: hvile Og når du trener så mye styrke må du ikke trene til utmattelse hver gang. Da vil du slite i lengden. Overtrening kommer til å føre til alt fra infeksjonssykdommer til skader. Hvordan spiser du? Er du flink med å spise nok? Og spise riktig, og til riktig tidspunkt? Sover du nok? Stølhet skyldes små rifter i muskelfibrene. Det er ikke farlig å trene litt støl, men hvis det hemmer bevegelse bør du stå over. Nå skriver du ikke hvor lenge du har trent, etterhvert som man blir flinkere og i bedre form tilpasser muskler seg. Slik at musklene tåler mer belastning før du blir støl. Det er ikke bare det som har noe å si. Sentralnervesystemet spiller også en viktig rolle. Det er her alle signalene om bevegelse går. Det er som oftest opptrening av dette som gir en voldsom progresjon i begynnelsen av treningen.
Wiggins Skrevet 1. desember 2011 #3 Skrevet 1. desember 2011 Når du er skikkelig støl, så er det fordi du har gitt kroppen belastning den ikke er vant til. Dermed blir det mange muskelrupturer som må gro før du er restituert. Hvis du trener mens du er støl, så bryter du musklene ytterligere ned. Det er vanlig å bli skikkelig støl de første 1-3 gangene man gjør noe nytt, som en ny styrkeøvelse eller å begynne å jogge når man ikke har jogga på måneder eller år. Hvis du blir skikkelig støl hver gang på tross av at du har trent en stund så vil jeg si at du trener alt for hardt. Du kan få god framgang uten å ta deg heeeelt ut hver gang. 1
Gjest Rastl0s Skrevet 2. desember 2011 #4 Skrevet 2. desember 2011 Selvfølgelig er det ikke farlig, men ville satset på en hviledag i mellom. Man blir fort ganske sliten når man skal løfte hver dag. Og da kan du heller bytte på mellom intervaller og lankj. på hviledagene. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #5 Skrevet 2. desember 2011 Restitusjonstrening er bedre enn hvile. 20-50 min med lett til moderat aktivitet, alltid under syreterskel, de dagene du ikke trener vil hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 Hvorfor må du på død og liv basere treningen på uker? Kan du ikke basere øktene slik at det blir 3 dager i mellom? Dag 1: Bein Dag 2: Overkropp Dag 3: hvile/lett kondisjon, annenhver uke hard kondisjon Dag 4: Bein Dag 5: Overkropp Dag 6: Hvile Dag 7: hvile Og når du trener så mye styrke må du ikke trene til utmattelse hver gang. Da vil du slite i lengden. Overtrening kommer til å føre til alt fra infeksjonssykdommer til skader. Hvordan spiser du? Er du flink med å spise nok? Og spise riktig, og til riktig tidspunkt? Sover du nok? Stølhet skyldes små rifter i muskelfibrene. Det er ikke farlig å trene litt støl, men hvis det hemmer bevegelse bør du stå over. Nå skriver du ikke hvor lenge du har trent, etterhvert som man blir flinkere og i bedre form tilpasser muskler seg. Slik at musklene tåler mer belastning før du blir støl. Det er ikke bare det som har noe å si. Sentralnervesystemet spiller også en viktig rolle. Det er her alle signalene om bevegelse går. Det er som oftest opptrening av dette som gir en voldsom progresjon i begynnelsen av treningen. Jo, den planen du skisserer er helt klart bedre enn min. Problemet mitt er bare at jeg gjerne må legge treningene til ukedagene. Vil ha 4-5 økter i uken og må av praktisk grunner trene onsdagen (best tid da). Da blir det gjerne kun en dags hvile mellom. Jeg tenker at jeg må presse meg selv maks for at det skal ha effekt? Når jeg bare trener 2 økter med bein og 2 med armer føler jeg at jeg må ta skikkelig i for å få progresjon. Har aldri samvittighet til å "sløse vekk" treningsdagene med lett trening. Ang. spisingen. Jeg spiser nok, hvis man tenker antall kcals. Spiser dessverre ikke alltid like sunt og variert. Kunne med fordel fått i meg mer proteiner feks. Spiser dog alltid rett etter trening, enten en Nutrilettbar med karbs og proteiner eller nøtter+rosiner. Evnt sjokoladmelk. Passer på å få i meg spes karbs raskt etterpå, helst før dusjen. Sover nok for lite i hverdagen, blir ofte kun 5-6 timers søvn... Jeg blir sjeldent så støl at det hemmer bevegelsene, men er ofte ganske øm. Kjenner jeg har trent i forrigår liksom... Har trent en god stund (3-4 år, men kun 1 år med litt mer seriøst), så er ikke nye øvelser eller noe, men tar som sagt alltid veldig hardt i og øker stadig med vekter. Når det skal sies har jeg faktisk merket forbedringer siden jeg skrev denne tråden. Er ikke fullt så støl lengre. Har trent veldig hyppig de siste ukene (eksamenstid, god tid til å trene) og nå er ikke kroppen så "overassket og støl" som for et par uker siden. Men noen øvelser, feks utfall gir meg nesten alltid støle lår og rumpe uansett...
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 Når du er skikkelig støl, så er det fordi du har gitt kroppen belastning den ikke er vant til. Dermed blir det mange muskelrupturer som må gro før du er restituert. Hvis du trener mens du er støl, så bryter du musklene ytterligere ned. Det er vanlig å bli skikkelig støl de første 1-3 gangene man gjør noe nytt, som en ny styrkeøvelse eller å begynne å jogge når man ikke har jogga på måneder eller år. Hvis du blir skikkelig støl hver gang på tross av at du har trent en stund så vil jeg si at du trener alt for hardt. Du kan få god framgang uten å ta deg heeeelt ut hver gang. Ja, jeg tar nok litt hardt i da, pga øvelsene er ikke nye. Knebøy feks har jeg gjort jevnlig i 1 år. Likevel er jeg rimelig støl dagene etterpå. Vanskelig... Man hører liksom hele tiden at man må ta skikkelig i og stadig ha progresjon. "Det er den siste harde du egentlig ikke klarer å ta som gir 50% av framgangen" osv. Balansegang det der, jeg må kanskje roe meg litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå