AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #1 Skrevet 1. desember 2011 Lurer på om det er noen som har erfaring med å ta utdannelse som medisinsk sekretær på Utdanningshuset. (Utdanningen som helsesekretær på 3 år er utelukket) Er det bra muligheter for å få jobb etter endt utdanning, enten halvårig eller ettårig?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #2 Skrevet 1. desember 2011 Ser det er lave minstelønnsatser, sånn 285 000 første året ca. Dumt spørsmål kanskje, men hvor mye er det i mnd etter skatt?
Envy Skrevet 1. desember 2011 #3 Skrevet 1. desember 2011 Jeg er utdannet medsek på utdanningshuset. Det er en flott og veldig spennende utdanning, og de har veldig flinke, kompetente folk til å undervise. Jeg brenner dog for et annet yrke, så medsek utdanningen var bare bare et slags andrevalg, for å ha noe i baklomma. Derfor vet jeg lite og ingenting om jobbmuligheter som medsek. Tror de fleste som gikk i klassen min har fått jobb nå (vi gikk ut av halvårsutdanningen før sommeren), og utifra det jeg kan se fra facebook virker det som de trives veldig godt. Vil også anbefale at du tar det på et halvt år, som foregår på dagtid. Virker som utdanningshuset har de flinkeste, og mest seriøse lærerene på dagtid, forstod det hvertfall som kveldstid studenetene ikke var like fornøyd med studiet som det vi på dagtid var. Jeg har også forstått det som at lønnen er ganske lav, hvor mye du får utbetalt etter skatt vet jeg ikke, rundt 14-15000 tipper jeg.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #4 Skrevet 1. desember 2011 Søk opp medisinsk sekretær eller utdanningshuset her inne så får du opp noen tråder. Mitt råd: Nei! Velg noe annet. Det er vanskelig å få jobb fordi man får ikke autorisasjon. Uten autorisasjon så får du kun skrivestue jobber. Og de med autorisasjon vil uasnett går foran deg i jobbkøen, og den er laaang.
Envy Skrevet 1. desember 2011 #5 Skrevet 1. desember 2011 Søk opp medisinsk sekretær eller utdanningshuset her inne så får du opp noen tråder. Mitt råd: Nei! Velg noe annet. Det er vanskelig å få jobb fordi man får ikke autorisasjon. Uten autorisasjon så får du kun skrivestue jobber. Og de med autorisasjon vil uasnett går foran deg i jobbkøen, og den er laaang. Hvorfor har de fleste som gikk i klassen min fått jobb på legekontorer, spesialister og poliklinikker da? Faktisk ingen av de som jobber på skrivestue (skrivestuer er dessuten på vei ut, pga nye fancy dataprogrammer) Det er svært få som utdanner seg til helsesekretær (altså de med autorisasjon), og mange av de som da søker kommer rett fra vgs og er svært unge. Derfor velger faktisk ofte arbeidsgivere medisinske sekretærer likevel, fordi disse ofte er eldre og har mer arbeidserfaring. Not that i really care.. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #6 Skrevet 1. desember 2011 Det der på utdanningshuset, er det bare å kaste seg på en medisinsk sekretær utdannelse, hva må man ha av skole for det da? VGS bestått eller?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #7 Skrevet 1. desember 2011 Jeg er utdannet med.sekretær ved Utdanningshuset og er kjempe fornøyd. Jeg tok alt på 6 mnd dagtid. De beste lærerene jeg har møtt på noen gang i hverfall:) Skrivestuer er nesten borte, så man havner ikke nødvendigvis der. Men det er helt klart poliklinikkene/sykehus man får jobb på, pga mangelen på autorisasjon. Det er på grunn av liten lab. opplæring vannskelig å få jobb på legekontorer, men absolutt ikke umulig. Men klart det er en del som utdanner seg i dette yrket, serlig tidligere helsepersonell som ønsker en mer stillesittende jobb, og disse kommer selvfølgelig først i køen hos arbeidsgiverne. I tilleg er det lite faste stillinger å oppdrive. Men er flott jobb som jeg stortives i!
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #8 Skrevet 1. desember 2011 Takk for svar. Tenkte at det var forskjellige meninger om en slik utdanning. Men i hvert fall fint å høre at det er bra muligheter å få jobb, pluss at lærerne er greie. Ja, tenkte å ta det på 6 måneder. De krever studiekompetanse eller realkompetanse. Men fordi man ikke får lån i lånekassen på dette studiet, er de ikke like nøye med kompetansen man har/ikke har. -TS
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #9 Skrevet 2. desember 2011 Er det bra muligheter for å få jobb etter endt utdanning, enten halvårig eller ettårig? Nei. Hvorfor har de fleste som gikk i klassen min fått jobb på legekontorer, spesialister og poliklinikker da? Faktisk ingen av de som jobber på skrivestue (skrivestuer er dessuten på vei ut, pga nye fancy dataprogrammer) Skrivestuene kommer til å eksistere i lang tid enda (talegjenkjenning supplerer skriving, det erstatter det ikke. I hvert fall ikke på mange år til), men det er liten vits i å ta noen utdannelse for å havne på et slikt sted. Det er ikke noe karrierevalg. Det krever heller ingen formell kompetanse eller autorisasjon for å jobbe med slikt. Hvem som helst som er god i norsk, skriver med grei hastighet og lærer fort kan jobbe på et slikt sted. Det er svært få som utdanner seg til helsesekretær (altså de med autorisasjon), og mange av de som da søker kommer rett fra vgs og er svært unge. Derfor velger faktisk ofte arbeidsgivere medisinske sekretærer likevel, fordi disse ofte er eldre og har mer arbeidserfaring. Det er flust av folk med autorisasjon og tilnærmet alle legekontor er ute etter disse, hovedsaklig fordi de har lov til å spidde folk samt utføre labarbeid. Det er i hvert fall slik i byene. Det er på ingen måte vanskelig å finne folk og det er ikke noe overskudd av fornuftige jobber. De krever studiekompetanse eller realkompetanse. Men fordi man ikke får lån i lånekassen på dette studiet, er de ikke like nøye med kompetansen man har/ikke har. -TS Det kreves ikke studiekompetanse eller realkompetanse for å få lån i lånekassen. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #10 Skrevet 3. desember 2011 Det kreves ikke studiekompetanse eller realkompetanse for å få lån i lånekassen. Joda. Fra lånekassen sine sider: "Studieplass Du må være tatt opp som elev/student og ha rett til å gå opp til eksamen. Lærlinger må ha godkjent lærekontrakt. For å få støtte til høyere utdanning må du ha generell studiekompetanse eller opptak på grunnlag av realkompetanse." Men på dette studiet, medisinsk sekretær på Utdanningshuset, så er det ikke støttet av lånekassen. Altså bare det studiet merkelig nok, og også tannlegeassistent, tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #11 Skrevet 3. desember 2011 Joda. Fra lånekassen sine sider: "Studieplass Du må være tatt opp som elev/student og ha rett til å gå opp til eksamen. Lærlinger må ha godkjent lærekontrakt. For å få støtte til høyere utdanning må du ha generell studiekompetanse eller opptak på grunnlag av realkompetanse." Men på dette studiet, medisinsk sekretær på Utdanningshuset, så er det ikke støttet av lånekassen. Altså bare det studiet merkelig nok, og også tannlegeassistent, tror jeg. Medisinsk sekretær er da ikke en høyere utdanning? Når ikke lånekassen vil gi støtte så sier det mye på hvor elendig "utdannelsen" er, for de gir støtte til det meste. De gav støtte til medisinsk sekretær før. 3
Envy Skrevet 3. desember 2011 #12 Skrevet 3. desember 2011 Medisinsk sekretær er da ikke en høyere utdanning? Når ikke lånekassen vil gi støtte så sier det mye på hvor elendig "utdannelsen" er, for de gir støtte til det meste. De gav støtte til medisinsk sekretær før. Grunnen til at det ikke har NOKUT godkjennelse er at det er for likt vgs-utdanningen, utifra hva jeg har fått høre da.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #13 Skrevet 3. desember 2011 Medisinsk sekretær er da ikke en høyere utdanning? Når ikke lånekassen vil gi støtte så sier det mye på hvor elendig "utdannelsen" er, for de gir støtte til det meste. De gav støtte til medisinsk sekretær før. Enig i det. Veldig rart. De fleste skoler, privatskoler og fagskoler sier nå i hvert fall at for å komme inn må man ha studie/realkompetanse/23/5. Og siden lånekassen har det som et krav for å gi lån, så vet jeg ikke i så fall hva slags skole/utdanning som står igjen som ikke krever det, og som fortsatt gir lån.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #14 Skrevet 3. desember 2011 Grunnen til at det ikke har NOKUT godkjennelse er at det er for likt vgs-utdanningen, utifra hva jeg har fått høre da. Grunnen til at de ikke har NOKUT-godkjennelse er vel heller at de ikke sees på som et tilfredsstillende tilbud når det kommer til utdanning. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #15 Skrevet 3. desember 2011 Enig i det. Veldig rart. De fleste skoler, privatskoler og fagskoler sier nå i hvert fall at for å komme inn må man ha studie/realkompetanse/23/5. Og siden lånekassen har det som et krav for å gi lån, så vet jeg ikke i så fall hva slags skole/utdanning som står igjen som ikke krever det, og som fortsatt gir lån. Man får jo lån om man ønsker hvis man går på vgs, og da har man ikke realkompetanse/studiekompetanse/23-5. Flere av privatskolene krever så og si ingentig, bare at du kan betale for deg evt er 18 år.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #16 Skrevet 3. desember 2011 Man får jo lån om man ønsker hvis man går på vgs, og da har man ikke realkompetanse/studiekompetanse/23-5. Flere av privatskolene krever så og si ingentig, bare at du kan betale for deg evt er 18 år. Neida, mente da etter videregående. Jeg snakket med Utdannningshuset, NKS, og Bjørknes før helgen, og spurte om de var nøye med at å f.eks komme inn på realkompetanse krevde at man hadde jobba fulltid i 5 år, eventuelt 2 år på skole og 3 år fulltidsjobb, og da sa de "ja, det er dessverre sånn det er, og det er mange som søker så de med kompetanse kommer først" Dumt at det er sånn. Hva med folk som gjerne vil studere, men har bare 2 eller 3 år i 50% stilling f.eks. Rare regler som til syvende og sist ekskluderer mange fra muligheten til å komme seg noen vei.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #17 Skrevet 3. desember 2011 Skrivestuene kommer til å eksistere i lang tid enda (talegjenkjenning supplerer skriving, det erstatter det ikke. I hvert fall ikke på mange år til), men det er liten vits i å ta noen utdannelse for å havne på et slikt sted. Det er ikke noe karrierevalg. Det krever heller ingen formell kompetanse eller autorisasjon for å jobbe med slikt. Hvem som helst som er god i norsk, skriver med grei hastighet og lærer fort kan jobbe på et slikt sted. Jeg er autorisert helsesekretær og jobber på skrivestue og poliklinikk, og jeg trives faktisk veldig godt med det! Laboratoriearbeid er ikke drømmen for alle. Alle jeg jobber sammen med er også enten helsesekretærer eller medisinske sekretærer, så at "hvem som helst" kan få jobb, synes jeg er drøyt å påstå. Det er mange søkere til ledige stillinger på sykehusene også, og de med kompetanse blir selvsagt foretrukket. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #18 Skrevet 4. desember 2011 Jeg er autorisert helsesekretær og jobber på skrivestue og poliklinikk Nå tenkte jeg på rene skrivestuer, noe mange av de store helseforetakene har. Disse er utskilt fra resten av sykehuset i dag. En mer variert jobb slik det høres ut som at du har kan helt sikkert være trivelig. Laboratoriearbeid er ikke drømmen for alle. Selvsagt ikke, men faktum er at å ikke være helsesekretær begrenser ens muligheter drastisk. De fleste legekontorer er ute etter folk som kan gjøre mer enn rent kontorarbeid. Alle jeg jobber sammen med er også enten helsesekretærer eller medisinske sekretærer, så at "hvem som helst" kan få jobb, synes jeg er drøyt å påstå. Nei, det er ikke drøyt å påstå. Det krever ingen tidligere utdannelse eller kompetanse for å jobbe på et slikt sted, og en helsesekretær (eller medisinsk sekretær) har heller ikke noe nevneverdig kompetanse for å utføre en slik jobb og trenger i praksis opplæring fra grunnen av både i programvare, rutiner og medisinsk terminologi. Det er mange søkere til ledige stillinger på sykehusene også, og de med kompetanse blir selvsagt foretrukket. Ja, og i tillegg er det som regel svært få stillinger på poliklinikker/sengeposter, slik at det er tilnærmet umulig å få seg jobb der. Med mindre de kan vise til erfaring havner de som ikke er helsesekretær ofte langt bak i køen, til tross for at dette nærmest er det eneste stedet de kan jobbe. Det er ikke snakk om å rakke ned på noen her, men jeg synes man skal være realistisk når det gjelder oppdiktede titler som «medisinsk sekretær». Det er vanskelig å påstå at slike kurs har noen særlig verdi og er noe annet enn kynisk utnyttelse av sårbare mennesker. Hvis man har andre muligheter bør man gå for de.
-stina Skrevet 4. desember 2011 #19 Skrevet 4. desember 2011 Nå tenkte jeg på rene skrivestuer, noe mange av de store helseforetakene har. Disse er utskilt fra resten av sykehuset i dag. En mer variert jobb slik det høres ut som at du har kan helt sikkert være trivelig. Selvsagt ikke, men faktum er at å ikke være helsesekretær begrenser ens muligheter drastisk. De fleste legekontorer er ute etter folk som kan gjøre mer enn rent kontorarbeid. Nei, det er ikke drøyt å påstå. Det krever ingen tidligere utdannelse eller kompetanse for å jobbe på et slikt sted, og en helsesekretær (eller medisinsk sekretær) har heller ikke noe nevneverdig kompetanse for å utføre en slik jobb og trenger i praksis opplæring fra grunnen av både i programvare, rutiner og medisinsk terminologi. Ja, og i tillegg er det som regel svært få stillinger på poliklinikker/sengeposter, slik at det er tilnærmet umulig å få seg jobb der. Med mindre de kan vise til erfaring havner de som ikke er helsesekretær ofte langt bak i køen, til tross for at dette nærmest er det eneste stedet de kan jobbe. Det er ikke snakk om å rakke ned på noen her, men jeg synes man skal være realistisk når det gjelder oppdiktede titler som «medisinsk sekretær». Det er vanskelig å påstå at slike kurs har noen særlig verdi og er noe annet enn kynisk utnyttelse av sårbare mennesker. Hvis man har andre muligheter bør man gå for de. Du har selvsagt helt rett i at det er en stor fordel å ha autorisasjon, med tanke på jobbmuligheter. Mange som tar kurs som f.eks. "medisinsk sekretær", blir forledet til å tro at de får autorisasjon og at det er lett å få jobb, noe som ikke stemmer. Men allikevel vil en person som har denne utdannelsen komme foran en "hvem som helst" når det gjelder jobber som ikke krever laboratoriekompetanse, så helt verdiløst er ikke dette kurset tross alt. Opplæring må man for øvrig ha i alle jobber,uansett hva slags utdannelse man har.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #20 Skrevet 4. desember 2011 På medisinsk sekretær kurset får man jo laboratorieopplæring, og kan fint jobbe på legekontor. Jeg for min del fikk høre at jeg er naturtalent i blodprøvetaking Forskjellen er at en helsesekretær med autorisasjon står til ansvar for det h*n gjør på laboratoriet selv, uten autorisasjon må legen ta ansvaret om det skulle skje noe feil. Så at man bare har kompetanse til å gjøre kontorarbeid som medisinsk sekretær er bare tull. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå