louise123 Skrevet 1. desember 2011 #1 Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) hva Endret 1. desember 2011 av louise123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 1. desember 2011 #2 Del Skrevet 1. desember 2011 Helt generelt er jeg for at alle kvinner skal få lov til å kle seg som de vil, og jeg vil ikke si det er bedre å tvinge noen til å kle av seg enn det er å tvinge noen til å kle på seg. Jeg mener altså at vi, i det vi setter et forbud mot hijab, er minst like ille som de som tvinger kvinner til å dekke seg til. Når det er sagt. I forhold til yrker der man har et uniformsreglement å forholde seg til, så må alle forholde seg til dette, enten man er muslim eller ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lebewesen93 Skrevet 1. desember 2011 #3 Del Skrevet 1. desember 2011 Jeg vet egentlig veldig lite om det å bruke hijab og musler generelt. Så lenge det er frivillig og de oppfører seg greit så er det greit for meg. Men jeg skjønner ikke hvorfor de vil / må dekke seg til. Mulig jeg tar feil, men ville de ikke fått en litt friere og bedre hverdag om de slapp å drasse rundt på det greiene ? Men uansett, har ikke noe i mot det sånn sett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 1. desember 2011 #4 Del Skrevet 1. desember 2011 Mot. Det finnes ingen religiøse grunner for å bære det, kom bare frem etter at al-qaidas terror regime. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D_flatmajor Skrevet 1. desember 2011 #5 Del Skrevet 1. desember 2011 Jeg er for generell bruk av hijab.Jeg velger å ha tro på kvinners evne til å velge selv, og mener at det også er kvinneundertrykkende å bestemme hva andre kvinner skal kle seg i. Dessuten er det dobbeltmoralsk å avskaffe det mange mener er "tvang" ved å innføre en annen form for "tvang". Videre tror jeg at det gagner integreringen at en kvinne selv velger hva hun kler seg i i det offentlige rom. Hvordan kan et menneske integreres i et samfunn om det ikke er rom for å være seg selv? Jeg tenker at en del av kritikken mot hijab også bunner i vår tids liberale syn på kropp og nakenhet. Det er ikke noe feil i det synet, men jeg mener det er en selvmotsigelse mot tanken at vi skal "være oss selv, som de individualistene vi er" samtidig som vi helt klart setter normer for hva denne individualismen inneholder. Jeg er like sterkt i mot at en kvinne skal gå i hijab mot sin vilje, forresten. Uniformsregler blir en annen sak, det jeg skrev ovenfor er en betraktning rundt generell bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 1. desember 2011 #6 Del Skrevet 1. desember 2011 Mot. Det finnes ingen religiøse grunner for å bære det, kom bare frem etter at al-qaidas terror regime. Du mener det ikke finnes noen religiøse grunner for å bære hijab, det er helt greit. Men å fortelle andre mennesker hvordan de skal tolke og utøve sin religion blir for meg utrolig nedlatende og feil. Dessuten har ikke hijab noen tilknytning til al-qaida, men har sin moderne form fra muslimbrødrene såvidt jeg husker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 1. desember 2011 #7 Del Skrevet 1. desember 2011 Forstår ikke at noen kan være imot generell bruk av hijab. Folk må like mye få gå med hijab som med bunad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #8 Del Skrevet 1. desember 2011 Mot. Om jeg har forstått intensjonen med hijab riktig, handler det om beskjeden fremtoning og å ikke tiltrekke seg oppmerksomhet. Når man i Norge bruker hijab skiller man seg såpass ut, at plagget virker mot sin hensikt. Jeg er heller ikke enig i at man må dekke seg til for å få fred fra menn. Jeg tror ikke menn er overgripere av natur som bare venter på rett øyeblikk til så angripe. Oppfatningen om at tildekkede kvinner er mer respektable og ærbare, skaper et ubehagelig skille mellom kvinner. Dette skillet uttrykker for meg at kvinner uten hijab sees på som mindre respektable, mindre ærbare og kort sagt mindre verdt. Dette mener jeg strider mot likeverdstanken, som den norske staten og likestillingen forøvrig, er tuftet på. Jeg er opplært til å være tolerant ovenfor andre folk og andre kulturern, men hijab fremstår som bare tøys for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
B18 Skrevet 1. desember 2011 #9 Del Skrevet 1. desember 2011 For =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå