Gå til innhold

Foreldre som skal bestemme utdanningen din

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg bare lurte på om foreldre har lov å bestemme utdanningen min.

Moren min lar meg ikke begynne på den videregående skolen jeg vil, hun vil velge linje og videregående skole. Jeg har lyst å gå musikk linjen, men hun vil at jeg skal gå helse og sosial jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre, fordi det blir store krangler vær gang vi snakker om det!

Takk for alle svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg skjenner meg godt igjen i din situasjon. Men for meg var valget mellom realfag eller økonomi.....Så da tvingte de selvfølgelig for at jeg skulle realfag. Det har resultert til at jeg sliter veldig mye nå

Så tenkt deg godt om, og spør du meg så er det din fremtid og ikke dems.

Lykke til!!!

Skrevet
Når du er fylt 15 år, gir barneloven deg rett til å bestemme selv på to viktige områder (§ 32):

1. Valg av utdanning

For det første har du da rett til selv å avgjøre spørsmål om valg av utdanning. Du kan altså selv bestemme om du vil begynne eller fortsette i videregående skole og selv avgjøre linjevalget.

http://www.ung.no/rett/459__Barneloven.html

Du bestemmer linja du vil gå på helt selv :-)

• Liker 3
Skrevet

Oy, dette må være kjedelig! Vet ikke hvordan det er sånn helt etter reglene, men er du som burde få velge! Råder deg til å bestille en time hos rådgiver på skolen, han/hun kan hjelpe deg med å snakke med din mor.

Det er kun du som har tilgang til programmet hvor du skal søke skole, men kan fort bli drama hjemme om du bare søker musikklinjen.. Lykke til! Oppdater gjerne om hvordan det går

• Liker 1
Skrevet

Det er en grunn til at det er dere elevene som får passord og tilgang til søkeskjemaet, og ikke foreldrene. Dine muligheter, ditt valg.

Skrevet

Moren din kan ikke tvinge deg til å velge skole. Det er bare ditt valg. Hun kan komme med sine synspunkter og råd, men det endelige valget er det du som skal ta på bakgrunn av dine interesser og ønsker.

Ikke la moren din komme unna med denne. Hun må vite at hun ikke kan kontrollere deg på den måten. Du bør minne henne på at du er voksen nok til å ta dine egne valg nå.

• Liker 1
Skrevet

Men hvis jeg har lyst å bli utvekslingsstudent? Hun nekter å la meg gjøre det også.

Skrevet

Men hvis jeg har lyst å bli utvekslingsstudent? Hun nekter å la meg gjøre det også.

Er ikke sikker på reglene for det, men ser for meg at de fleste organisasjonene antageligvis krever foresattes tillatelse. Utveksling koster penger, har du tenkt til å betale det selv?

Skrevet

Man får jo stipend på ca 50 000

Skrevet

Det blir noe annet, for det koster veldig mange penger eller har du tenkt til å betale alt selv?

Skrevet

Jeg synes du skal gjøre det du føler for :) Selvfølgelig skal du høre på moren din, men hun skal ikke bestemme over deg!

men det er jo du som søker. Er vel ikke slik at hun må skrive under før du søker?

Det er ingen vits for deg å gå helse og sosial hvis ikke du vil ha en jobb innenfor det området.

Skrevet

Hvis du skal være utvekslingsstudent så må de samtykke.

Du får sette deg ned og prate med henne og argumentere for hvorfor du burde dra til utlandet.

Det kan være en veldig bra erfaring hvor du vil lære mye om deg selv :)

Skrevet

Jeg har familie i England (besteforeldre, brødre, onkler osv) og jeg har veldig lyst å bo med besteforeldrene mine og gå på videregående der. Jeg har fått lov av besteforeldrene mine, men mamma nekter å la meg gå. Dette ville jo blitt mye billigere enn utvekslingsprogrammet. Men mamma vil heller sende meg til Paris osv.

Skrevet

Jeg har familie i England (besteforeldre, brødre, onkler osv) og jeg har veldig lyst å bo med besteforeldrene mine og gå på videregående der. Jeg har fått lov av besteforeldrene mine, men mamma nekter å la meg gå. Dette ville jo blitt mye billigere enn utvekslingsprogrammet. Men mamma vil heller sende meg til Paris osv.

Akkurat der bestemmer nok moren din fram til du fyller 18. Men linje kan du velge selv.

Skrevet

Man får jo stipend på ca 50 000

Utveksling koster nærmere 100.000, hvem skal betale resten?

• Liker 2
Skrevet

Kanskje moren din vet du om besteforeldrene dine som gjør at hun ikke vil sende dem dit..

Men hvis de har et godt forhold så er det rart du ikke skal få lov til det, Pernille..

Skrevet

Utveksling koster nærmere 100.000, hvem skal betale resten?

Konfirmasjonspenger!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Synes kanskje du bør ta første kamp først, og faktisk komme deg inn på den linja du vil.

Så kan du heller se på utveksling etter at du har begynt der :)

Som flere her sier så kan hun ikke nekte deg å søke på det du vil. Og hva tenker egentlig moren din at du skal med helse og sosial på videregående, med mindre du selv ønsker å jobbe innenfor området.

På musikklinja får du vel også studiekompetanse på 3 år hvis jeg ikke husker feil, mens du på helse og sosial trenger ett ekstra år for det.

Skrevet

Kanskje moren din vet du om besteforeldrene dine som gjør at hun ikke vil sende dem dit..

Men hvis de har et godt forhold så er det rart du ikke skal få lov til det, Pernille..

De har et veldig godt forhold og skjønner ikke hvorfor hun ikke vil la meg gå.

Skrevet

De har et veldig godt forhold og skjønner ikke hvorfor hun ikke vil la meg gå.

Det eneste du kan gjøre er å spørre moren din om hvorfor du ikke kan bo hos dem. så får hun gi et godt svar.

og er stor forskjell på england og paris. Hvis du vil til england må du jo det, i paris snakker de fransk.. er det kanskje derfor hun vil at du skal dit?

Håper du får dratt til England :) Gir deg en mulighet til å få et bedre forhold til familien din der borte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...