Gå til innhold

Papegøye og menneskemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dyrevenner,

Noen i familien har nylig fått seg en amazonpapegøye. Eierne mater henne med masse menneskemat, hver dag.(Eksempler: middagsrester -inkl. diverse kjøtt/fisk,poteter, mat med krydder/salt osv.) Hun har tilgang på vann, og hun har også frø i buret. Hun spiser ikke så mye av disse frøene virker det som. Hun har også grønnsaker i, men disse ligger helst og slenger på gulvet i buret. Jeg har vært der en uke nå, og observert at hun spiser definitivt mest "menneskemat".

De syns det er "morsomt" at hun spiser det samme som dem, og de ser på det nærmest som underholdning. Det er egentlig dette jeg reagerer mest på. Jeg spurte hvorfor de ga henne middagsrester, da sa de at "hun hadde ikke spist det om hun ikke tålte det", og at "i det fri så spiser de alt". Stemmer dette? Tviler sterkt på at de kommer over tacokrydra kjøttdeig og grilla kylling i det fri, liksom.

Hvis spørsmålene mine virker dumme, så er det fordi jeg ikke har kunnskap om temaet i det hele tatt.Derfor vil jeg heller ikke blande meg inn i dette uten å være sikker på at det er noe galt. :)

Selv om jeg ikke vet mye om dyr, så vil jeg jo ikke passivt være vitne til at noen ikke tar vare på dyret sitt heller. Er vel litt bekymra for at dette viser at det skorter på annen nødvendig kunnskap man trenger for å ha en papegøye også.

Jeg har ingen motargumenter til eierne siden jeg ikke vet noe om dette, jeg har bare en skikkelig dårlig feeling. :sjenert:

Tanker? Er det jeg som heller bør passe mine egne saker? Hva ville du sagt til disse menneskene?

Jeg bør sikkert lese meg opp på temaet uansett, men vil bare lufte det her inne først. Føler meg som en idiot som spør om alt dette forresten, siden det er mulig at det er normalt å gi en papegøye menneskemat.

På forhånd takk for innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleide å gi papegøyen min kylling. det var noe av det beste han kunne få. Og brød og os likte han og.

Men nå er han død. men det var fordi han slo seg engang han fløy på badet!

Skrevet

Får hun kun frø? Dvs f.eks solsikkefrø? Det er isåfall ikke optimalt for henne. Hun bør få papegøyefòr. Dettemerket (bare fòret som er til papegøye) er veldig bra.

Ellers ville jeg ikke gitt henne saltede ting. Frukt og grønt er bare bra for henne. Ikke for mye kjøtt, eller ting som er veldig menneskemat.

Veldig mange papegøyer lider av feilernæring fordi de kun lever på solsikkefrø og menneskemat.

Gjest Surrehodet
Skrevet

Dette fant jeg på http://nettdyrlegen.com/artikler/fugl/stell/stellerad-papegoye/347

Hvis papegøyen nekter å spise pellets eller man av en eller annen grunn ikke vil fôre med pellets er det en stor utfordring å gi en god nok kost til fuglen. Ikke nok med at man skal skape en enorm variasjon i rette porsjoner, det gjelder også å få fuglen til å spise av alle typer mat og i rette mengder. Noen eksempler på fôr som kan brukes er alle typer av grønnsaker og frukter som vi spiser selv, bønner og erter av alle slag, spirer, kylling, mager ost, cottage cheese, egg, insektslarver, pasta, ris, fullkornbrød, med mer. Listen kan gjøres mye lengre og jo mer man varierer desto bedre er det. Det man skal unngå er avokado (giftig!), fet mat, sjokolade, salt, koffein og annet som blir sett på som usunt for mennesker.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Papegøyer kan fint spise chili. De har et ensym i magen, som gjør at chilien ikke blir sterk. Så ant tåler de en del sterk krydder. Men salt nekter jeg å tro er bra for denne.

Hunder spiser jo også alt de kan få, men det er kun noe av dette de egentlig tåler. Sjokolade liker jo de fleste hunder, men det er rene gifta for de. Så det argumentet om at den spiser det den tåler, er BS. Og det kan du si til de.

Papegøyeblanding er det som skal til. Høres forresten rart ut at de kjøper seg en såpass krevende fugl uten å ha nok kunskap om fuglen fra før.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg har lånt dette fra Espen Odberg. Han er om ikke annet meget god på større fulger:

Det krever mye å gi tropiske fugler et godt alternativ i norsk klima. Dersom man forer fuglen med papegøyeblanding (frø), så er det viktig med et rikt utvalg av frukter, grønnsaker, vitaminer og kalk. Frø er ikke det beste foret for fugler. Frø alene blir for ensidig og mangler en rekke stoffer fuglen trenger. Store papegøyer foretrekker ofte solsikkefrø, og mange har problemer med overvekt. I tillegg kan vitaminer som blir stående i drikkevannet være grobunn for bakterievekst.

Den enkleste og sikreste alternativet er å fore fuglen med pellets. Pellets er sammenpresset pulver som inneholder alt fuglen trenger av vitaminer, kalk og næringsstoffer. Pelletsen inneholder det samme i hver eneste kule, og hindrer derfor fuglen å kun plukke ut det den liker. Alle pelletstyper er bedre enn å fore med frø. Vi anbefaler pellets som er økologisk dyrket og ikke tilsatt gjærprodukter.. Harrison bird diet er en slik pellettype.

I tillegg til pellets bør fuglen tilbys forskjellige frukter og grønnsaker hver dag. F.eks eple, banan, appelsin, druer, pære, plommer, jordbær, kiwi, gulrot, brokkoli, hele maiskolber. Som et alternativ kan grønnsaksblandinger brukes. Som snacks kan man tilby noe nøtter, som f.eks peanøtter med skall. Sjekk for mugg i nøtter før servering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...