Gå til innhold

Å gi en 'geit' eller et 'myggnett'..

Cornelia84

Anbefalte innlegg

Hver desember måned er det noen man kjøper en julegave til, som man egentlig bare "kjøper en julegave til". For min del er det sånne som besteforeldre og gamletanter man er nær. De har alt, trenger ingen ting og ønsker seg ingen ting. De er de siste jeg finner ut hva jeg skal kjøpe til og ender som regel opp med en blomst eller konfekt.

Vi er faddere gjennom plan, og fikk nå en brosjyre over gaver man kan kjøpe gjennom dem. Små armbånd, lys etc. Det er jo egentlig bare symbolske gaver, men det er jo vel bedre en julestjerne nr ti som varer en måned liksom..

Det jeg lurer på er hvordan det blir mottatt? Jeg for min del, hadde nok blitt glad, selv om jeg har en liten ønskeliste. Men man får jo sjeldent slike gaver fra 'alle'. Så hva betyr det? Burde man kanskje se an personene? Hadde du blitt glad eller synest du det er bare tull? Og hvorfor?

Vurderer sterkt å kjøpe et par slike gaver i år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde syntes det hadde vært greit om jeg hadde fått det fra noen som jeg ikke forventer så mye gave fra, en fjern slektning eller noe. Men om jeg hadde fått det fra nær familie eller venner, så hadde jeg nok blitt litt skuffet, siden jeg hadde forventet meg noe annet i gave av de. Men jeg synes tanken bak er god, selv om mange kanskje kan bli skuffet av å få noe slikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir helt feil å blande sammen veldedighetsbudsjettet med julegavebudsjettet. Konfekt, hjemmelaget godis eller julestjerne er vel fine gaver det, vel? Evt avtal med fjerne slektninger at en ikke gir noe. Jeg hadde følt at giveren er en "sleiping" som ikke liker verken veldedighet eller gaver, og som derfor til nød kan avse noen kroner ved å slå to fluer i én smekk.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav min far (som ikke trenger noen ting) en geit til jul for noen år siden. Nja, jeg gjør ikke det igjen. Alle var jo enige om at tanken er den aller beste, med de fattige bøndene som nå kan få livsopphold med å selge melk osv. Men jeg følte at det ikke var tingen å gi i presang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt glad, og jeg har kjøpt denne type ting til besteforeldrene mine før:) Hvis jeg manglet mye og ikke hadde mulighet til å kjøpe det selv hadde jeg kanskje blitt litt skuffet hvis jeg fikk sånne gaver med alle, men for det første har jeg det jeg trenger og for det andre får man jo ikke sånt fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det blir helt feil og hadde nok ikke blitt glad.. Men nå har jeg ikke alt og har ønskeliste.

Om noen vil hjelpe de fattige, værsegod, men ikke pakk det inn som en gave til meg :fnise:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er en litt merkelig gave. Tanken er god, og jeg har ingenting i mot geiter i Afrika. Men det blir litt rart å gi veldedighet på vegne av noen andre.

Det er en veldig lite gjennomtenkt gave. Jeg har også en del gamle tanter og besteforeldre som har alt de trenger og mer til, men jeg gir dem forbruksvarer (eventuelt ting som trengs å byttes ut, som kjøkkenvekta fra '76).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man skal gi noe sånt, så syns jeg heller man skal kjøpe en ting (f.eks. lys) som fattige har laget og får pengene for. Å gi en gave til noen andre er og blir ikke egentlig en gave til deg.

Kjempefint å gi bort penger til veldedighet, men skriv da heller et litt langt, hyggelig kort/brev, og fortell at du har valgt å gi penger til noen andre istedenfor å gi julegave til den personen.

MEN det er mine tanker. Jeg synes bare ikke man kan kalle det en gave til noen at man gir noen andre penger. Ikke at det er feil å donere penger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte i hovedinnlegget det med at de selger bl.a lys, armbånd og det er det jeg har tenkt på å gi. Ikke 'bare' kortet.. Men for eksempel sammen med noen hjemmelagede karameller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte i hovedinnlegget det med at de selger bl.a lys, armbånd og det er det jeg har tenkt på å gi. Ikke 'bare' kortet.. Men for eksempel sammen med noen hjemmelagede karameller?

Det synes jeg er mye "bedre". :jepp: Karameller er jo kjempekos å få. (Lag noen til meg også, da! :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er teit og upersonlig. Selv er jeg skeptisk til veldedige organisasjoner, siden det er mye snusk der, og hadde blitt litt småsur over at noen brukte meg for å legitimere å gi dem penger, siden jeg ikke har kvalitetssjekket dem først.

Sånne ting er bare greit å gi dersom personen har ønsket seg det, eller dersom man legger litt i det og velger en organisasjon som driver med noe mottaker er opptatt av, og ikke bare de som har brukt mest penger på markedsføring i desember. Er personen veldig opptatt av hjemløse katter gir man en gave til DB osv hadde vært ok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke blitt glad for en lapp der det står at jeg har donert ei geit, da det egentlig ikke er en gave. Da kan man like gjerne bare holde opp å gi noe og heller donere til veldedighet selv. Men om noen derimot hadde spurt meg om det på forhånd, og jeg selv hadde fått bestemt hvor pengene skulle ha gått, da hadde jeg synes at det hadde vært mye bedre.

Det blir noe annet når man kjøper en fysisk ting i gave, da disse veldedige organisasjonene faktisk selger en del fine ting. Synes det høres ut som en fin gave, i alle fall om man gir det sammen med hjemmelagede karameller :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

jeg er ikke så fryktelig positiv til alle veldedige organisasjoner. For det første tror jeg det er mye av pengene som ikke kommer fram, og det er bare noen få jeg støtter. Så jeg hadde ikke blitt så fryktelig glad. Dessuten føler jeg at folk som gir sånne gaver, liksom gir julegave og til veldedighet i samme pakken, fra seg selv på en måte, så slår de to fluer i en smekk men trenger bare å betale for en. og det synes jeg blir litt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Hadde mamma og pappa donert en geit for meg så hadde jeg blitt en smule snurt. Men hadde søsteren min gjort det, så hadde jeg blitt veldig glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gir veldedighetsgaver til gamletanter/besteforeldre. F.eks. En gammel tante er svært religiøs. Hun setter stor pris på at jeg gir penger til kirkens bymisjon. Til min bestemor har jeg pleid å gi "en bestemor" og skrive noe fint om hvor heldig jeg er som har henne til bestemor.

I tillegg til disse gavene kjøper jeg fine bokser/glass og lager småkaker eller konfekt.

Men jeg spør alltid om det er noe de ønsker seg. Hvis de kommer på noe får de det i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne imot sånne gaver så lenge det ikke er fra Norsk folkehjelp. Ja, de har mange gode saker, men av erfaring har jeg funnet ut at støtter man de en gang blir man aldri kvitt de. Telefoner på telefoner, brev på brev og det til tross for at jeg har reservert meg.

Da gir jeg heller til andre organisasjoner hvor jeg får være i fred etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jul for noen få år siden, fikk alle i hele familien (uansett alder) et hjemmesnekret brev fra min lillesøster der det sto at hun hadde gitt en geit på vegne av hver enkelt. I utgangspunktet greit nok for oss, men min niese som akkurat var kommet i en alder der julegaver blir satt pris på, ble veldig skuffet, for dette var ingen gave. Vi hadde dessuten en liten mistanke om at det kanskje var gitt en geit, men ikke per person (kjenner lillesøstra litt...).

Jeg ville sett godt an gavemottaker her. Ok å gi til besteforeldre, foreldre, tanter, onkler og slikt, men da bør det helst ligge ved en utskrift fra siden med et offentlig "Tusen takk for at du gav geiten (eller hva det nå er)", ellers kan det virke falskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Selv om de har "alt" så kan de jo ha lyst til å få en oppmerksomhet. Jul er jul.

Vil man gi støtte til veldedighet i jula så man kan gjøre det i tillegg, synes jeg, men ikke som gave til noen andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...