SPC Skrevet 1. desember 2011 #1 Skrevet 1. desember 2011 Jeg trenger litt hjelp til å velge objektiv. Jeg ønsker meg såå et objektiv som er bra på dette med fokus.Jeg øsker et til å ta portrett -og naturbilder. Men jeg skjønner ikke hva macro, sigma, Tamron, byggekvalitet og alt dette er. Er det noen som har mulighet til å forklare meg det? Da blir jeg veldig glad!
Safira Skrevet 1. desember 2011 #2 Skrevet 1. desember 2011 For at vi skal hjelpe deg må du si noe om prisklasse og hvilket kamera du har. "Bra på fokus", hva mener du med dette? Fokuserer raskt? Sigma og Tamron er to produsenter av objktiver. Macro betyr kort sagt at du kan ta nærbilder. Byggekvalitet er rett og slett byggekvaliteten på objektivet. Et objektiv laget i plast har dårligere byggekvalitet enn ett laget av metall. De billigste objektivene har stort sett ganske dårlig byggekvalitet (føles billige).
SPC Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. desember 2011 For at vi skal hjelpe deg må du si noe om prisklasse og hvilket kamera du har. "Bra på fokus", hva mener du med dette? Fokuserer raskt? Sigma og Tamron er to produsenter av objktiver. Macro betyr kort sagt at du kan ta nærbilder. Byggekvalitet er rett og slett byggekvaliteten på objektivet. Et objektiv laget i plast har dårligere byggekvalitet enn ett laget av metall. De billigste objektivene har stort sett ganske dårlig byggekvalitet (føles billige). Åh, det glemte jeg helt å si! Jeg har Canon EOS 1000D. Med fokus mener jeg at jeg kan fokusere på et objekt jeg vil ta bildet av, og resten blir på en måte blendet..viss du skjønner? Jeg tror nok ikke at jeg vil betale mer enn 2-3000 kr
Safira Skrevet 1. desember 2011 #4 Skrevet 1. desember 2011 Åh, det glemte jeg helt å si! Jeg har Canon EOS 1000D. Med fokus mener jeg at jeg kan fokusere på et objekt jeg vil ta bildet av, og resten blir på en måte blendet..viss du skjønner? Jeg tror nok ikke at jeg vil betale mer enn 2-3000 kr Aha, du vil ha et objektiv med stor blender (lite tall), for det kan skape liten dybdeskarphet (det er nok ordet du leter etter). Et greit billig alternativ er Canon 50mm f/1.8. Du kan eventuelt gå for Canon 50 mm f/1.4 som har bedre byggekvalitet, men også koster en del mer. Disse er fine for portretter, til naturbilder vil du kanskje ha noe videre (50mm blir jo det samme som når du stiller inn objektivet som fulgte med kameraet på 50mm)?
SPC Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 1. desember 2011 Aha, du vil ha et objektiv med stor blender (lite tall), for det kan skape liten dybdeskarphet (det er nok ordet du leter etter). Et greit billig alternativ er Canon 50mm f/1.8. Du kan eventuelt gå for Canon 50 mm f/1.4 som har bedre byggekvalitet, men også koster en del mer. Disse er fine for portretter, til naturbilder vil du kanskje ha noe videre (50mm blir jo det samme som når du stiller inn objektivet som fulgte med kameraet på 50mm)? Tusen takk! Dette hjalp veldig Jeg skal skjekke de to modellene ut, så får jeg tenke litt på det. Det objektivet jeg har nå er på 18-55 mm
Ambivalent Skrevet 2. desember 2011 #6 Skrevet 2. desember 2011 Jeg stemmer også på Canon 50mm 1.8, kjempefint til portretter, anbefales (mye også fordi det er billig)! For makrobilder synes jeg Sigma 105mm 2.8 er helt supert, det er også fint til portretter.
Sophia. Skrevet 2. desember 2011 #7 Skrevet 2. desember 2011 Enig i svarene du har fått allerede! Canon EF 50mm f/1.4 er jeg utrolig fornøyd med selv, men f/1.8 er et godt (og mye billigere) alternativ. Et lite tips er å ta turen innom en fotobutikk (type JapanPhoto og lignende), så får du prøve objektivene på kameraet ditt. Da ser du gjerne hva som er best til ditt bruk, og hvilket du liker best!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå