Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en bransje hvor arbeidsgiver legger vekt på karakterer ved ansettelse til den første jobben. Men nå ønsker jeg meg videre og lurer på hvor lenge de ser på karakterer som relevante. Jeg fikk forøvrig toppkarakterer, det er jo derfor jeg lurer på om de vil vektlegge dette, eller om de kun vil se på hvor jeg har jobbet?

I tillegg er jeg redd for at jeg ikke blir ansatt noe annet sted fordi jeg er kvinne i fruktbar alder. Selv om jeg absolutt ikke har lyst på barn! Hvordan skal jeg få fram dette overfor ny arbeidsgiver uten at det kommer ut feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Karakterer fra relevant utdanning er vel alltid noe de legger vekt på, men attester fra arbeidsgivere er viktigere.

Skrevet

Jeg er i en bransje hvor arbeidsgiver legger vekt på karakterer ved ansettelse til den første jobben. Men nå ønsker jeg meg videre og lurer på hvor lenge de ser på karakterer som relevante. Jeg fikk forøvrig toppkarakterer, det er jo derfor jeg lurer på om de vil vektlegge dette, eller om de kun vil se på hvor jeg har jobbet?

I tillegg er jeg redd for at jeg ikke blir ansatt noe annet sted fordi jeg er kvinne i fruktbar alder. Selv om jeg absolutt ikke har lyst på barn! Hvordan skal jeg få fram dette overfor ny arbeidsgiver uten at det kommer ut feil?

Jeg gikk også ut med toppkarakterer på vitnemålet (7 år siden), dessverre har ingen arbeidsgivere hverken før eller siden bedt om å fysisk få se vitnemålet mitt:-( Og da har jeg jobbet i flere av Norges mest profilerte bedrifter.

Så alle de fine A-ene mine ligger hjemme i en skuff og støver....

Skrevet

Det varierer vel fra arbeidsfelt til arbeidsfelt. For jurister f.eks. teller karakterer hele den yrkesaktive karrieren...

• Liker 1
Skrevet

Enig i at det nok varierer fra type karrierer.

Jeg har det som lintin - ingen har noensinne bedt om å se mine karakterer. Sendte vitnemålet ut når jeg søkte første jobben min etter endt utdanning, ved jobbskifte så var de kun int. i referanser og attester fra forrige arbeidssted, samt intervjuet.

• Liker 2
Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Det er ikke lov å ikke ansette noen basert på at de er i fruktbar alder/vil ha barn. Selv om det er mange som gjør det, er det faktisk ikke lov.

• Liker 2
Skrevet

TS her:

Som jeg skrev er karakterer veldig viktig ved første ansettelse. Jeg får jo ingen super attest fra nåværende arbeidsgiver siden jeg jobber der så kort tid (kun ett år). Det er derfor jeg lurer på om de vil se på karakterene (A'ene) fra studiene.

Og jeg kjenner til reglene rundt dette med å tilsidesette kvinner som ønsker barn osv. Men dette er i privat sektor, og hvis man blir forbigått er det jo ingenting å gjøre. Jeg ønsker dessuten et godt samarbeid med framtidig arbeisgiver, og jeg har ikke problemer med å være ærlig rundt dette: jeg har ikke lyst til å få barn!!

Skrevet

Hvorfor vil du ikke kunne få en god attest fra nåværende arbeidsgiver? Ett år er jo mer enn lang nok tid til å gjøre seg opp en mening om deg, jeg ville ha vært mer nervøs for at man var bekymret for at du er noe ustabil som arbeidstaker.

Når du er såpass nyutdannet (om jeg forstår det riktig er dette den første jobben din?), kan det hende at de vil se på karakterene dine. Det enkleste er jo om du bare sender med vitnemål og sånt som vedlegg til søknaden, da har du sikret deg at de ihvertfall har mulighet til å se dem :)

Jeg er også kvinne i fruktbar alder (for et morsomt uttrykk) forresten, og i mannsdominert bransje i privat sektor. Har aldri fått spørsmål om slike planer eller fått noe inntrykk av at noen tenker noe over det engang, og har ikke hatt problemer med å få jobb.

• Liker 1
Skrevet

Ingen har noensinne spurt om mine karakterer.

Skrevet

Karakterene er jo gyldige fortsatt, men når det er lenge siden utdanningen vil ganske sikkert de aller fleste arbeidsgivere se mer på hva man har gjort i årene etterpå, selv om man er i en bransje hvor karakterene i utgangspunktet er viktige. Noen sånne søknadssider på nettet (hos statlige institusjoner bl.a) har jo også et eget felt hvor du skriver karaktersnitt. Jeg har pleid å ta med vitnemålene mine når jeg er på jobbintervju, så får de vurdere det som de vil... har i hvert fall erfaring med at mange ønsker dokumentasjon på utdanning o.l.

Skrevet (endret)

Karakterene betyr gradvis mindre og mindre etter som årene går.

Hvilke karakterer du har fra universitetet blir irrelevant når du har jobbet som advokat i 10 år. Da ser man heller på andre ting. Hvor du har jobbet, hva slags klienter du har, hvilke saker du har vunnet, osv.

Endret av Pene sko...
Skrevet

Dersom "ingen" spør om vitnemål, hvordan kan de da vite at man faktisk har en bachelor eller master i faget? Utenom at man sier det da, men det kan jo være løgn fra ende til annen. Bare lurer...

• Liker 1
Skrevet

Og jeg kjenner til reglene rundt dette med å tilsidesette kvinner som ønsker barn osv. Men dette er i privat sektor, og hvis man blir forbigått er det jo ingenting å gjøre. Jeg ønsker dessuten et godt samarbeid med framtidig arbeisgiver, og jeg har ikke problemer med å være ærlig rundt dette: jeg har ikke lyst til å få barn!!

Du kan jo faktisk bare ta det opp, hvis du tør. "Jeg vet du ikke har lov til å spørre om det, men jeg vet også at kvinner på min alder stiller dårligere på grunn av arbeidsgivers frykt for at vi skal bli gravide og forsvinne, så jeg ønsker å informere deg om at jeg er frivillig barnløs og har tenkt til å fortsette med det"

Jeg vet ikke om det er en god idé å ta det opp, men det går an.

Skrevet

Dersom "ingen" spør om vitnemål, hvordan kan de da vite at man faktisk har en bachelor eller master i faget? Utenom at man sier det da, men det kan jo være løgn fra ende til annen. Bare lurer...

Noen som vet?

Skrevet

Det er ikke lov å ikke ansette noen basert på at de er i fruktbar alder/vil ha barn. Selv om det er mange som gjør det, er det faktisk ikke lov.

Men det er jo veldig vanskelig å håndheve dessverre. Arbeidsgivere sier jo ikke høyt at det eventuelt er det som er grunnen til avslag. :(

Skrevet

Noen som vet?

Som oftest vil man spørre om vitnemål når man har med en nyutdannet å gjøre. Senere har jeg opplevd begge deler, at man ikke spør (jeg antar de tenker at forrige arbeidsgiver sjekket) og at de spør om å se det. Men at de spør betyr ikke at karakterene teller. Karakterer er ganske uinteressant når man har jobbet noen år, fordi man da har mye mer å bedømme kandidaten ut fra. Når de har bedt om å se mine papirer har det vært for å verifisere utdannelsen min, og stort sett er det HR som har sjekket at papirene er originaler sent i prosessen. Karakterene har sjelden kommet frem til den som faktisk skulle ansette.

Men flere saker har jo vist at man godt kan sjekke papirer litt bedre, det er sant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...