AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #1 Skrevet 1. desember 2011 Jeg får AAP fra NAV, og jeg får utbetalt ca.9600 i mnd. Er så heldig at jeg bare betaler 3000 i leie inkludert strøm og internett, men likevel...så har jeg bare 6600 igjen til mobil, mnd.kort, mat, klær og jeg er så redd for å ha lite penger og utforutsette utgifter at jeg prøver å sette av mest mulig penger på sparekontoen hver mnd. Mnd.kort koster 600 kr, og mobil koster vel 300 kr, og jeg bruker vel 3000 på mat. Da har jeg 2700 som jeg prøver å sette inn på sparekonto med mindre jeg må kjøpe klær og sko. Har ikke råd til julegaver iår, og vet ikke hvordan jeg skal si det til venner og familie. Jeg kunne tatt av sparekonto, men jeg syns det er fælt å ta av sparekonto for å kjøpe gaver ... de pengene trenger jeg til viktigere ting. Lurer på om jeg skal si at ingen trenger å kjøpe gave til meg iår, og julen handler vel om andre ting enn gaver? Syns det er viktiger å ha god mat og kos istedenfor gaver ... Hva mener dere?
Chelmon Skrevet 1. desember 2011 #2 Skrevet 1. desember 2011 Kjøp metervare for 200 kroner og sy noe koselig? Da får du flotte gaver. 1
antibac Skrevet 1. desember 2011 #3 Skrevet 1. desember 2011 (endret) Du kan jo lage noe, det trenger ikke å koste så mye. Her er tips til billige julegaver: http://www.studenttorget.no/index.php?show=4524&expand=3797,4524&artikkelid=6226 Ellers forstår sikkert folk at du ikke har råd, det er jo en ærlig sak. Endret 1. desember 2011 av antibac 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #4 Skrevet 1. desember 2011 Du kan jo lage noen julegaver? Bake noe, for eksempel. Eller gi "personlige gavekort" (En filmkveld med god middag hjemme hos deg, f.eks) 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #5 Skrevet 1. desember 2011 Leste et innlegg her på kg for ei lita stund tilbake.. Såpass "mye" pener som du har etter regninger og slikt, er mye. (Etter det jeg skjønte). Personlig skjønner jeg hva du mener. Jeg har selv et høyt generelt forbruk. Har sagt til noen av mine i år at de ikke må bruke mye penger på meg i år (mamma-siden er nermest ekstrem med julegaver), fordi jeg har dårlig råd og ikke kommer til å bruke mye penger på julegaver i år. Det var helt greit. Gi beskjed, det er litt flaut/kleint, men si heller ifra, enn at enkelte har DE forventningene, og du ser resten av leksa selv.. Du er sikkert ung, som meg, og da har de fleste forståelse dor at du trenger å bruke penger på deg og ditt liv
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #6 Skrevet 1. desember 2011 Leste et innlegg her på kg for ei lita stund tilbake.. Såpass "mye" penger som du har etter regninger og slikt, er mye. (Etter det jeg skjønte). Personlig skjønner jeg hva du mener. Jeg har selv et høyt generelt forbruk. Har sagt til noen av mine i år at de ikke må bruke mye penger på meg i år (mamma-siden er nermest ekstrem med julegaver), fordi jeg har dårlig råd og ikke kommer til å bruke mye penger på julegaver i år. Det var helt greit. Gi beskjed, det er litt flaut/kleint, men si heller ifra, enn at enkelte har DE forventningene, og du ser resten av leksa selv.. Du er sikkert ung, som meg, og da har de fleste forståelse dor at du trenger å bruke penger på deg og ditt liv
Gjest Tirkes Skrevet 1. desember 2011 #7 Skrevet 1. desember 2011 Jeg ville ikke kalt meg så fattig at jeg ikke har råd til utskeielser om jeg hadde råd til å spare over 2500 i mnd. Det er en luksus som ikke var meg forunt før jeg var i full jobb på andre året, pga huslån og billån og gudene vite. Per dags dato sitter jeg igjen med 8000 kroner i mnd etter at regniner og faste utgifter er trukket som skal gå til mat, bensin, mobil, klær, sparing osv. Jeg har en ganske bra betalt jobb og føler jeg har god økonomi. Nå er jeg gift og vi har to inntekter i huset, og det hjelper selvsagt. Jeg hopper over sparing i desember og dropper også ekstra innbetalinger på huslånet (min hovedform for sparing, eget tilleggstrekk) den måneden og betaler kun renter og fast oppsatt avdrag på lånet. Det er mitt valg. Jeg kunne valgt annerledes og kjøpt litt billigere gaver. Desember er ikke en måned der jeg bruker mye - om noe - på meg selv, men det er alt etter prioriteringer. Jeg kan ikke fortelle deg hvordan du skal bruke pengene dine, men om du har råd til å spare kanskje 20 000 i året, så vil jeg ikke si at du er så fattig at du ikke har råd til utskeeielser (hva er en utskeeielse? Cruise eller kino?), men at du prioriterer det bort. Som er helt kurrant og ditt valg. Det er også opp til deg hva du vil gjøre med julegavene. Jeg ville neppe droppet dem og neppe sagt neitakk til gaver fra andre - for mange synes det er hyggelig å gi. Jeg ville heller fulgt rådene her og laget noe koselig eller planlagt noe trivelig hjemme hos degselv til venner og slikt som ikke koster hverken skjorta eller for mange knapper. Jeg sier IKKE at du skal gjøre innhogg i sparekontoen din. Men så sant du har over to månedsutbetalinger på sparekonto, så ville jeg nok ha tatt meg råd til et utskeielse i ny og ne om jeg var deg. Man skal ikke leve på kreditt, man skal ikke bo seg ihjel og man skal ikke spare seg til fant. <- er mitt økonomiske motto som jeg forsøker å leve etter. 35
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #8 Skrevet 1. desember 2011 Ja, jeg har 2700 kr hver mnd som kan gå til sparing,sosiale ting og klær. Jeg må spare, fordi jeg blir helt syk av å ha så lite penger. Jeg sparer på BSU, så det er viktig for meg å få innpå 20 000 iår siden jeg ikke har så mange år igjen der. Sparer også på en sparekonto, og de pengen rører jeg ikke. Ikke før det står om livet. Framtiden min er vel litt viktigere enn å kjøpe gaver akkuat nå. Jeg tror jeg bare må si det som det er, at jeg ikke har råd, og alle vet jo at jeg går på AAP så de skjønner vel at jeg ikke har råd til luksus. Jeg forventer ingen gaver, men jeg kan heller gi julekort - det gjør jeg hvert år.
Gjest hogwash Skrevet 1. desember 2011 #9 Skrevet 1. desember 2011 Jeg tror jeg bare må si det som det er, at jeg ikke har råd Må si meg enig med Tirkes, det er ikke det at du ikke har råd, du bare nedprioriterer det. 47
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #10 Skrevet 1. desember 2011 Man må sette tæring etter næring. Det forstår nok familien din. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #11 Skrevet 1. desember 2011 Jeg ville ikke kalt meg så fattig at jeg ikke har råd til utskeielser om jeg hadde råd til å spare over 2500 i mnd. Det er en luksus som ikke var meg forunt før jeg var i full jobb på andre året, pga huslån og billån og gudene vite. Per dags dato sitter jeg igjen med 8000 kroner i mnd etter at regniner og faste utgifter er trukket som skal gå til mat, bensin, mobil, klær, sparing osv. Jeg har en ganske bra betalt jobb og føler jeg har god økonomi. Nå er jeg gift og vi har to inntekter i huset, og det hjelper selvsagt. Jeg hopper over sparing i desember og dropper også ekstra innbetalinger på huslånet (min hovedform for sparing, eget tilleggstrekk) den måneden og betaler kun renter og fast oppsatt avdrag på lånet. Det er mitt valg. Jeg kunne valgt annerledes og kjøpt litt billigere gaver. Desember er ikke en måned der jeg bruker mye - om noe - på meg selv, men det er alt etter prioriteringer. Jeg kan ikke fortelle deg hvordan du skal bruke pengene dine, men om du har råd til å spare kanskje 20 000 i året, så vil jeg ikke si at du er så fattig at du ikke har råd til utskeeielser (hva er en utskeeielse? Cruise eller kino?), men at du prioriterer det bort. Som er helt kurrant og ditt valg. Det er også opp til deg hva du vil gjøre med julegavene. Jeg ville neppe droppet dem og neppe sagt neitakk til gaver fra andre - for mange synes det er hyggelig å gi. Jeg ville heller fulgt rådene her og laget noe koselig eller planlagt noe trivelig hjemme hos degselv til venner og slikt som ikke koster hverken skjorta eller for mange knapper. Jeg sier IKKE at du skal gjøre innhogg i sparekontoen din. Men så sant du har over to månedsutbetalinger på sparekonto, så ville jeg nok ha tatt meg råd til et utskeielse i ny og ne om jeg var deg. Man skal ikke leve på kreditt, man skal ikke bo seg ihjel og man skal ikke spare seg til fant. <- er mitt økonomiske motto som jeg forsøker å leve etter. Fullstendig enig i at det kun handler om prioriteringer. Da jeg var student, hadde jeg enda mindre å rutte med per måned (6000 kr FØR husleie), men tok meg likevel råd til å kjøpe julegaver (og jeg klarte å spare i BSU i tillegg)! Tror du skal gå gjennom forbruket ditt, TS, for selv om du ikke nødvendigvis har et høyt forbruk, kan du nok spare litt mer inn på andre ting (mat, klær, mobil). 19
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #12 Skrevet 1. desember 2011 Eh.. I følge det du skriver så har du rimelig god råd ts. Men du skriver venner og familie, hva med å kun handle til familie? Jeg og vennene mine avtalte at vi skal droppe å handle julegaver til den dagen vi alle er etablert. Men som andre sier, dette handler om prioriteringer. Selv har jeg handlet fine gaver til familien i år, selv om jeg går på aap og har mer utgifter enn deg. Og det kan jeg fordi jeg har spart litt de siste månedene. Du skjønner vel at ikke alle som handler gaver har julebonus på 10.000kr? 3000kr er forøvrig endel penger på mat til en enkelt person. 9
Drizzt Skrevet 1. desember 2011 #13 Skrevet 1. desember 2011 Du kan godt redusere regningen for mobiltelefon til nærmest 0 ved å bytte mobiloperatør. Ellers tenker jeg at du har råd å kjøpe gaver (her snakker jeg ikke om veldig dyre gaver og ikke til for mange personer) siden du kan spare så mye pr. mnd. 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #14 Skrevet 1. desember 2011 Du bor ekstremt billig. Jeg er i full jobb, og har ikke så mye mer penger enn deg å rutte med etter boutgifter er betalt. Rik er du ikke, men hva man bruker penger til er en prioriterings sak. Jeg klarer IKKE spare nesten 3k hver måned. Men det er fordi jeg prioriterer andre ting enn sparing... Pakken under treet kan være både billig og / eller hjemmelaget Det ER tanken som teller. Og om det ikke kommer noen pakke i år er det neppe noen som tar det så tungt 2
Gjest alille Skrevet 1. desember 2011 #15 Skrevet 1. desember 2011 Hvordan kan du ikke ha råd til julegaver med 9600 utbetalt og 3000 i leie??? Jeg har 7000 utbetalt som student, med 4000 i leie, og jeg har råd til julegaver. Om du velger å prioritere sparing så greit nok. Men da kan du ikke si at du ikke har RÅD til julegaver eller utskeielser. Du prioriterer ikke julegaver, men råd har du! Stikk innom juleforumet, der er mange tips til billige julegaver (for selv om du har råd til julegaver er det selvfølgelig helt legitimt å ønske å bruke lite penger på det ). 15
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #16 Skrevet 1. desember 2011 Det jeg lurer på er hvordan én person klarer å bruke 3000 kroner i måneden på mat? Helt utrolig. Jeg bruker omtrent halvparten. 12
Gjest Nenya82 Skrevet 1. desember 2011 #17 Skrevet 1. desember 2011 Ja,jeg er også student og selv om jeg har vært det så har jeg alltid hatt råd til julegaver.Til og med nå når jeg har studert uten støtte og ikke har hatt jobb så tar jeg meg råd til julegaver. Man må ikke kjøpe dyre julegaver heller,og det er egentlig opp til deg,men jeg syns overskriften på denne tråden var veldig misvisende egentlig. Hvis du sier fra om det til folk så forstår de sikkert det og da får det være opp til dem om de vil gi deg noe selv om de ikke får noe tilbake. 2
Safran Skrevet 1. desember 2011 #18 Skrevet 1. desember 2011 Hva med å droppe sparinga i desember? Jeg synes du er kjempeflink som klarer å spare så mye med det du har utbetalt, men jeg tror jeg hadde tatt meg råd til å kjøpe julegaver. Vet ikke hvor mange du har å kjøpe gaver til, men synes de nærmeste kan få en liten ting og så synes jeg evt tantebarn ol bør prioriteres (de har vel ikke så stor forståelse for AAP). Det finnes jo en mellomting på ingen julegave og julegave til feks 500,-. Kjøp en vinflaske, en blomst, dvd, cd, lys og servietter (man kan få en fin gave til under hundrelappen). Evt lag noe konfekt eller julegodter selv. 1
absinthia Skrevet 1. desember 2011 #19 Skrevet 1. desember 2011 Jeg synes ikke at du har dårlig råd, du tar deg bare ikke råd - og deter stor forskjell. Om man har råd til å spare 2500, så har man ganske god råd. Det du har etter husleie, er mer eller like mye (alt etter hvor mye jeg hadde tid til å jobbe - var heltidsstudent) det jeg hadde for tre år siden å fordele på mat, klaæ, fritidsaktiviteter o.l. for, meg selv, to tenåringer og et basrnhagebarn 9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #20 Skrevet 1. desember 2011 jeg må si at jeg synes ikke du er fattig. i fjor da jeg var student, uten lån (pga manglende poeng) hadde jeg en inntekt på ca 3000 kr i måneden. jeg fikk mamma til å spandere reisen hjem, men likevel hadde jeg råd til julegaver. Greit, ikke at det ble noen voldsomme gaver, men det ble gaver. Jeg synes ikke at du har rett til å sutre over å være fattig, når det er så mange som har det mye, mye værre enn deg... Jeg hadde droppet sparingen en måned, eller kuttet ned på matforbruket. Enten er du et matvrak eller så kaster du mye mat. Dersom du tenker over saken, så tenker jeg at du kommer frem til at du har råd til julegaver.... 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå