AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #1 Skrevet 1. desember 2011 Jeg vurderer et studie på UMB, men vil gjerne høre litt om studiemiljøet? Er det bra? Lett å bli kjent med folk? Er det kanskje en fordel at det er et lite sted? Går man i "klasser" som på videregående? Og hvordan er det å finne bolig? Har de nok studentboliger? Og hvordan er selve Ås? Er det helt på bygda? Eller drar man ofte inn til Oslo? Håper noen kan svare
cl_la Skrevet 1. desember 2011 #2 Skrevet 1. desember 2011 (endret) . Endret 16. september 2015 av cl_la 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #3 Skrevet 1. desember 2011 Jeg studerer også ved UMB, og trives veldig godt Selv om det ikke er boliggaranti lenger, er 1.årsstudenter prioritert til boligene på Pentagon (alle må flytte ut etter et år), og det dekker de aller fleste som søker i tide og kommer inn ved hovedopptaket til studiene. Men vær obs på at det ikke er SIKKERT du får bolig, det er et misforhold mellom universitetenes ønske om å øke studenttallet og boligtilbudene... Jeg ville også anbefalt Pentagon 1.året, det er helt ok der, og det er lettere å orientere seg i det private markedet når du har bodd her litt. Jeg liker selve Ås godt også, med det du trenger av butikker til daglig, og nå får vi visst pol snart også Ganske korte avstander selv til de som bor i kollektiv i mindre sentrale områder, greit å sykle og gå. Og kort til Oslo, så man trenger ikke føle seg isolert fra urbane opplevelser. Selve studiet/universitetet har også vært en veldig positiv opplevelse, jeg har studert litt før, og Ås er vel det stedet jeg trives best: Etter 1.året er det oftest ganske små studentgrupper pr emne, så en lett kommer i kontakt både med andre studenter og forelesere. Fagmiljøet er ikke så veldig stort, men bra, og jeg har nesten utelukkende hatt kjempedyktige og hyggelige forelesere - du får fort et forhold til forskningen som foregår her, flere av de ansatte ved instituttet ditt osv. Sosialt skjer det mye, jeg er litt eldre enn gjennomsnittsstudenten, så jeg er ikke så aktiv der, men det er i hvert fall veldig mye inkluderende og greie studenter her. Siden det er relativt små institutter, er det ganske lav terskel for å engasjere seg i fagutvalg etc, og min erfaring er at det er god kontakt mellom studentutvalgene og administrasjonen. Det vil jo bli forandringer når NVH kommer hit, men forhåpentligvis ikke til noe verre. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #4 Skrevet 1. desember 2011 Ås i mitt hjerte <3 Må oppleves, kan ikke beskrives! sjekk opp: -www.samfunnetiås.no -www.sias.no -www.ukaiaas.no facebook gruppene: -til studentsamfunnet i ås -universitetet for lag og foreninger -UMB Lykke til med studie- og studiested valg =)
leverpostei Skrevet 2. desember 2011 #5 Skrevet 2. desember 2011 Ås er virkelig et bra studiested, så og si umulig å ikke bli kjent med folk. Ferdig med masteroppgaven om ikke så lenge og har bare gode minner Allikevel er Ås et lite sted så anbefaler å dra på utveksling til det store utland- noe mange gjør. Anbefaler å bo på pentagon første året, det er mest sosialt. Lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #6 Skrevet 3. desember 2011 Tusen takk for svar! Høres fristende ut... TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå